Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Totalt tappat all form av fokus efter att min mormor dog för två veckor sen. Ätit skräp varje dag och inte rört på mig alls. Jag gav mig den perioden, och behövde den. Nu har vi varit på begravning och sörjt klart så till veckan är det på det igen. Äta nyttigt och promenader efter förskolelämning.
 
Det där med för mkt träningskläder.. Vi va överens om det inte fanns nåt som hette så va? O_o
Beställde precis en ”tracksuit” ifrån adidas (och det är ju iofs till efter träning så det borde inte räknas..) och ett par nya löparskor inför vårens rundor.
Jag kände att jag villhövde det:angel:

Det finns alltid plats :D
 
Jag har varit ute och gått bland kullar och sjöar mest hela dagen och var under tiden mycket nöjd med mitt beslut att låta benen vila sig i form till idag. Det var nog jobbigt som det var 😅 Men alldeles underbart! Det märks verkligen hur nyttigt välbehövligt det är att komma ut och se något annat såhär under lockdown, och vi fick riktigt fint väder med sol och lite snö 😊

Nu ligger jag nedbäddad i soffan och försöker att låta bli att somna... Ska försöka ta mig upp härifrån snart och göra sista passet på min yoga-utmaning - jag har tagit mig till slutet av ännu en 30 days of yoga-utmaning!:banana:
 
Totalt tappat all form av fokus efter att min mormor dog för två veckor sen. Ätit skräp varje dag och inte rört på mig alls. Jag gav mig den perioden, och behövde den. Nu har vi varit på begravning och sörjt klart så till veckan är det på det igen. Äta nyttigt och promenader efter förskolelämning.
Äh, skit i det lite till, gå en promenad men lyssna till kropp och sinne ❤️
 
Skiddag i dag, fruktansvärt kärvt! Vet inte hur många gånger jag var tvungen att stanna och vila, alltså rent av stanna och hänga på stavarna 😂. Det var som att åka i Sahara. Efter första slingan åkte jag och tog makens skidor som bekvämt låg i bilen. Det blev lite lättare med en skida som har ett spann för ca 20 kg mer än mig. Dvs under andra förhållanden hade jag inte fått fast dem alls, men idag var de perfekta😁
 
Skiddag i dag, fruktansvärt kärvt! Vet inte hur många gånger jag var tvungen att stanna och vila, alltså rent av stanna och hänga på stavarna 😂. Det var som att åka i Sahara. Efter första slingan åkte jag och tog makens skidor som bekvämt låg i bilen. Det blev lite lättare med en skida som har ett spann för ca 20 kg mer än mig. Dvs under andra förhållanden hade jag inte fått fast dem alls, men idag var de perfekta😁
Jag flyttade fram mina bindningar igår eftersom jag har så dåligt fäste i kallsnö. Resultatet? Fortfarande dåligt fäste men inget glid alls :arghh:. Tänkte jag kunde leva med dåligt glid bara jag får fäste men det var ju totalt värdelöst med noll fäste och noll glid. Min kompis har ett par skinskidor av annat märke men har samma problem. Fattar inte varför det inte ens går att få fäste?!
 
Har fått in ett så härligt träningsschema så de senaste veckorna har sett ut så här.

Måndag: Vilodag alt. Restorative Yoga
Tisdag: Styrketräning
Onsdag: Yin yoga
Torsdag: Yoga flow
Fredag: Vilodag
Lördag: Något kul. Typ långpromenad, pulkaåkning, yoga flow.
Söndag: Styrketräning eller yin yoga beroende på vad som gjordes på lördagen.
 
Jag flyttade fram mina bindningar igår eftersom jag har så dåligt fäste i kallsnö. Resultatet? Fortfarande dåligt fäste men inget glid alls :arghh:. Tänkte jag kunde leva med dåligt glid bara jag får fäste men det var ju totalt värdelöst med noll fäste och noll glid. Min kompis har ett par skinskidor av annat märke men har samma problem. Fattar inte varför det inte ens går att få fäste?!
Det låter jättekonstigt, har aldrig upplevt skinsen som utan fäste, utan snarare alltid för mycket. Den enda gången jag inte haft fäste var för någon helg sedan när vi hade haft kallt och sedan någon timme regn för att bli kallt igen. Makens skidor som jag tog i dag var ett par skins (atomic c1) trots att de borde vara för hårda till mig hade jag fäste. Skulle ha varit kul, för mig som appellerar på att bli vallarnörd att veta hur er snö ser ut. Vår är kruttorr bara puff, ovanligt här vid Norrlands kusten. Snön är sträv och kall, litensom sandpapper eller en fin peeling utan kräm.

mitt första varv idag åkte jag på vallarskidorna, hade inte lagt på mer fäste och upplevde att jag kunde gå upp var som helst. Ångrar lite nu att jag inte testade mina skins också bara för vetenskapens skull 😁 (Fischer twin skin race)
 
Borde varit helt orkeslös efter en mentalt dränerande helg, men surprise surprise: i stället överraskar löparbenen med piggaste och bästa känslan på länge i kväll! Vore väldigt skönt om det inte är en engångsföreteelse, för jag tycker jag har gnetat på utan någon nämnvärd förbättring länge nu - och så plötsligt blir man helt glatt förvånad. Lite ketchupeffekt. Glad att jag köpte ett par dubbskor av en kompis så det går att hålla igång träningen också på packad snö/is, för det underlaget är dominerande på "mina" vägar och ser eländigt nog ut att stanna kvar minst en vecka till.

Veckans träningsdos blev de fyra löppassen men inte så mycket mer. Jo lite skön träningsvärk i magmusklerna dvs ett pass med en del corefokus. Ridningen ännu satt på paus både pga snö/halka och så att de små nykomlingarna får installera sig och känna sig hemma först innan hästfarbror ger sig iväg med matten. Men ser fram emot att komma igång med den också lite mer organiserat igen.
 
Veckan (och månaden) avslutades med styrketräning, helkroppspass. Marklyft, press, frontböj, skivstångsrodd, utfall med skivstång och sidolyft med hantlar. Skönt pass! Inga utsvävningar utan gjorde mina ca 8 reps x 3 set på varje övning.

Är svinnöjd med träningen i januari, totalt 19 pass :up: Blandad kompott av styrketräning, löpning, skidåkning och olika varianter av cirkelträning/hemmaträning. Planen för februari är att fortsätta likandant, två pass styrketräning per vecka är högst prioriterat och gärna ett konditionspass av något slag.
 
Hade en deadline på jobbet idag så senaste dagarna blev det inte mer än lite uppvärmning och stretching för att jag inte skulle bli helt stel framför datorn, men efter jag blev klar för några timmar sedan körde jag ett ordentligt danspass igen. Så jäkla skönt att träna bort stressen och få ut lite endorfiner! Mår verkligen inte bra av att sitta still hela dagarna:crazy:
 
Hade en deadline på jobbet idag så senaste dagarna blev det inte mer än lite uppvärmning och stretching för att jag inte skulle bli helt stel framför datorn, men efter jag blev klar för några timmar sedan körde jag ett ordentligt danspass igen. Så jäkla skönt att träna bort stressen och få ut lite endorfiner! Mår verkligen inte bra av att sitta still hela dagarna:crazy:

Så är det för mig också. Älskar mitt jobb men är glad att jag har en sån aktiv livsstil för jag varken kropp eller knopp skulle vara glad om jag bara satt stilla hela dagarna.
 
Så är det för mig också. Älskar mitt jobb men är glad att jag har en sån aktiv livsstil för jag varken kropp eller knopp skulle vara glad om jag bara satt stilla hela dagarna.
Men verkligen! Trodde jag hade slöat så mycket det gick när jag var sjuk men även då var det ju ta hand om hästar och sånt som jag nu fick delegera ut till "förmån" för 14-timmars dagar vid datorn. På lite under en vecka hann jag känna mig både deppig och sjuk, och inte sov jag bra heller. Jag vet med mig att det kommer fler sådana här veckor, men jag hoppas verkligen att jag kan omforma mitt liv lite i framtiden och slippa det.

Vaknade förresten med riktigt obehaglig stickande värk i höft/lår. Så går det när en går från sitta stelt direkt till 2,5 timmar dans. Att jag aldrig lär mig:banghead:
 
Summerar antalet styrkepass i januari till 12st. Mycket bra start med tanke på årsmålet om minst 100 pass totalt. Har för första gången testat att maxa och nu har benchmarks för alla baslyft + militärpress. Kommer att träna med PT ca varannan vecka under våren och testa att maxa igen i juni, ska bli så spännande att se vad som kan hända på den tiden. Nu vet jag vilka mina svagheter är och ska träna mer strukturerat för att stärka dessa.

Jag har en gammal skada i vänsterfoten som gör att jag har dålig rörlighet i fotleden och att foten gärna faller inåt. Med min PT har vi jobbat mycket på att stärka upp foten och få till vinkeln i både fot, knä och höft på vänstersidan. Det har blivit mycket bättre redan och i torsdags fick jag testa att "massera" undersidan av foten med en triggerboll. Hittade en riktigt öm punkt som jag tryckte på en stund och när jag sen ställde mitt rätt upp och ner så hade jag helt plötsligt en riktig hålfot på vänster sida och en naturligt bra vinkel :) Så glad för min PT som förutom PT även jobbar med massage och är grym på hur kroppen fungerar. Hennes små tips och trix gör all skillnad för de små teknikdetaljerna.
 
Så är det för mig också. Älskar mitt jobb men är glad att jag har en sån aktiv livsstil för jag varken kropp eller knopp skulle vara glad om jag bara satt stilla hela dagarna.

Samma här. Dels är jag den som är ute och springer mest i anläggningen på jobbet av alla som har likadan tjänst som jag. Jobbet är i sig rätt stillasittande (driftövervakning) men jag är det inte 🙄 Sen på fritiden har jag häst, hund och som sagt försöker jag även träna... jag mår riktigt dåligt av att vara för stillasittande, ffa mentalt.
 
Samma här. Dels är jag den som är ute och springer mest i anläggningen på jobbet av alla som har likadan tjänst som jag. Jobbet är i sig rätt stillasittande (driftövervakning) men jag är det inte 🙄 Sen på fritiden har jag häst, hund och som sagt försöker jag även träna... jag mår riktigt dåligt av att vara för stillasittande, ffa mentalt.

Jag har konstorsjobb så jag sitter mycket pga det, har tack och lov höj- och sänkbart skrivbord så jag försöker stå innimellan. Men jag har hemmakontor (även innan corona) så jag går alltid ut på min lunchtimme, oftast rider jag men har hästarna vilodag tar jag en promenad med hunden. Sen på em när jag jobbat klart och familjen börjat komma hem så sitter jag inte still mycket utan det går i ett med allt som ska göras med hem, barn, djur och min egen träning från typ kl 16 till 21-22. Jag samlar på mig mycket energi i kroppen under arbetsdagarna som jag måste ur mig på lunchen och kvällen annars blir jag knäpp 😅
 
Jag har loggat 15 träningspass i styrkelabbetappet i januari och då är 4 av dom mina små löpintervaller. Sen så rider jag ju flera pass per vecka, promenerar och gör stretch/rörlighet också som inte är loggat i den appen. Nöjd med januari och ryggen har varit helt okej 🙏
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
18 478
Senast: Trollunge
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 600
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 463
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 674
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp