Trafikregler

Tänk om alla trafikanter oavsett vad dom sitter på eller i kunde visa hänsyn mot varann och rätta sig efter gällande lagstiftning i den mån det går, då skulle aldrig sådana här trådar starta men så länge det finns en klick "jag-jag och JAG" i trafiken så funkar inte detta alls. Själv har jag kört ganska mycket traktor i trafiken och då har jag sett till att vara ur vägen när rusningstrafiken flyter på, min lilla nuvarande traktor (bredd ungefär som en och en halv personbil) kan jag dock inte trolla bort från en 1+2-väg utan avfarter eller busshållsplatser så om nån vill om, sorry, det är bara att hänga kvar efter tills det blir tvåfiligt för jag kan varken släppa om en motorcyklist på ett par ställen eller blåljusfolket men 50 km/h rullar på ganska bra det också..
 
Åh, den är kul. De har gjort om en korsning här i stan, så det som var huvudled är inte det längre utan huvudleden svänger som på din skylt. Folk är fan helt hopplösa på att läsa skyltar (även en helt vanlig väjningsplikt-skylt är tydligen rena grekiskan :meh:) och kör på som det var innan. Så de av oss som följer trafikreglerna får sitta och vinka på alla idioter som inte fattar skyltar :devil:
Den skylten sitter bland annat vid Clemenstorget (Sankt Laurentiigatan ska vara huvudled), problemet är att längre fram på Spolegatan så sitter det även en huvudledsskylt (om de inte plockat ner den). Väldigt förvirrande.
Om de inte ändrat i det senaste?
 
Ja alltså på vägbanan inte mitt i vägen som du påstod och Snow påtalade att det inte alltid är möjligt/säkert att köra i vägrenen och att man inte ska göra det som du påstod.

Du har friserta om det snow skrev i eget tycke och smak till synes för att ha en cyklist att spy galla över. Alltså diktat upp en historia som dessutom man kan inse med lilltån att ingen menar.


Jahaaaa, jag skulle förstås ha vetat att Snow menade bara någon millimeter in på vägbanan. Fast vet du, då är knappast cyklisten ivägen heller och det behöver inte uppstå några köer bakom…. Tänk, att jag föstod att du skulle svara att en vägbana minsann inte är en vägbana och att jag minsann bara friserar (det heter ”friserat” och inte ”friserta”)….


De allra flesta cyklister gör nog som jag och den cyklist jag hamnade bakom med hobbybilen, vi kliver av cykeln och går åt sidan för att släppa fram andra snabbare trafikanter. De allra flesta cyklister häromkring verkar dessutom vara eniga med mig om att man cyklar på vägrenen.


Det här är en diskussion som inte leder någonstans och jag lägger ingen mer energi på den. Ditt tjafsande förtjänar inte att bemötas. Du har en väldigt trist attityd som kommer fram då du SKA bevisa att du har rätt i olika frågor, eller då någon absolut inte håller med dig.
 
Just ja, det där sista du nämde är väl en relativt ny regel om jag inte minns fel, att man inte får ligga i mittfilen länge utan ska hålla till höger. Enda gången jag legat kvar i mittfilen, har varit när jag vet att min avfart/fil är där eller finns till vänster.

Det hade jag ingen aning om.
Har har de flesta stater att man INTE ska ligga i hogerfilen annat an om man ska svanga av eller just kommit upp pa motorvagen. Den filen ar till for att "mata" trafiken av och pa vagen. Man ligger i den fil som flyter i den takt man vill kora. Det blir ju i och for sig lite annorlunda om man har 6-8 filer at samma hall. Har i Californien ar det dessutom lagligt for motorcyklar att (sakta!) kora mellan filerna i stillastaende eller mycket sakta trafik. Det skramde livet ur mig nar jag forst kom hit, men man vanjer sig fortare an man tror.:p
 
Det hade jag ingen aning om.
Har har de flesta stater att man INTE ska ligga i hogerfilen annat an om man ska svanga av eller just kommit upp pa motorvagen. Den filen ar till for att "mata" trafiken av och pa vagen. Man ligger i den fil som flyter i den takt man vill kora. Det blir ju i och for sig lite annorlunda om man har 6-8 filer at samma hall. Har i Californien ar det dessutom lagligt for motorcyklar att (sakta!) kora mellan filerna i stillastaende eller mycket sakta trafik. Det skramde livet ur mig nar jag forst kom hit, men man vanjer sig fortare an man tror.:p
Det är som sagt ingen ny regel utan har du tagit svenskt körkort ska du veta vilka regler som gäller i Sverige. .
 
Det är som sagt ingen ny regel utan har du tagit svenskt körkort ska du veta vilka regler som gäller i Sverige. .

Nu har jag inte kort regelbundet i Sverige pa over 35 ar ... och det ar klart att idealet vore att vi alltid kom ihag allt vi har lart oss och var det ar applicerbart, nu ar det dock inte realiteten utan de allra flesta har glomt sadant vi lart oss vare sig det ar fran trafikskolan eller 'vanliga' skolan.
Dessutom ar jag overtygad om att de allra flesta turister som kor i Sverige, liksom Svenskar som aker utomlands och kor bil, kor utan att lasa pa just det landet's trafikregler.
 
Jahaaaa, jag skulle förstås ha vetat att Snow menade bara någon millimeter in på vägbanan. Fast vet du, då är knappast cyklisten ivägen heller och det behöver inte uppstå några köer bakom…. Tänk, att jag föstod att du skulle svara att en vägbana minsann inte är en vägbana och att jag minsann bara friserar (det heter ”friserat” och inte ”friserta”)….


De allra flesta cyklister gör nog som jag och den cyklist jag hamnade bakom med hobbybilen, vi kliver av cykeln och går åt sidan för att släppa fram andra snabbare trafikanter. De allra flesta cyklister häromkring verkar dessutom vara eniga med mig om att man cyklar på vägrenen.


Det här är en diskussion som inte leder någonstans och jag lägger ingen mer energi på den. Ditt tjafsande förtjänar inte att bemötas. Du har en väldigt trist attityd som kommer fram då du SKA bevisa att du har rätt i olika frågor, eller då någon absolut inte håller med dig.
Nej du skulle insett att om man skriver på vägbanan så menar man vägbanan och inte mitt på vägen, dvs man menar vad vanligen vad man skriver och inget annat. Normalt håller man till höger om man inte är självmordsbenägen och man behöver lite mer plats än någon mm, själva cykeln brukar vara några dm och så behövs vingelutrymme så 1-2 m eller så får man räkna med när man kör om.

Jag ska tala om för mobilen att du misstyckte med autokorrigeringen och att det blev ett par omkastade bokstäver, att märka ord är du åtminstone expert på, gratulerar :devil: .

Det är ogörligt som cyklist att stanna och släppa fram alla andra trafikanter om det är mycket trafik, då kommer man inte många meter - vilket är direkt motverkar anledningen till att cykla. Är det lite trafik är det sällan några problem utan man glider förbi utan att ens reflektera. Jag har inte träffat på någon cyklist som som gör det, det hör ju också till det extrema att folk behöver vänta särskilt länge innan man kan ta sig förbi en cyklist..

PS, med ditt tjafsande har du just lag ner tid på att bevisa att du har en väldigt trist attityd som kommer fram då du SKA bevisa att du har rätt i olika frågor när absolut ingen håller med dig och du dessutom själv tycker att det inte leder någonstans. Grattis.

Jag å min sida är medveten om att det faktiskt behövs minst två för att en sån här diskussion ska uppstå och att alla som deltar gör det valet och säkerligen för att de önskar få rätt. Du missar dock att Snow som skrev det du påtalade inte alls menade vad du utläste, defacto hade du alltså fel i att någon ens anser som du påstår.
 
Vad cyklar du på för konstiga vägar? En cyklist behöver ingen avtagsväg för att släppa förbi en bilist för som du mycket riktigt skriver så är det inte tillåtet att cykla på motorväg, som dessutom är minst tvåfilig och där det går att köra om utan att andra stannar.
Observera att jag skriver där det är lämpligt. En hypotetisk cyklist som skapar långa köer hindrar trafiken, då ska man stanna och släppa förbi om det inte går att tryggt passera utan att farliga situationer uppstår, det gäller ju inte minst för cyklistens skull. :)

Om vägen saknar vägren och är smal och kurvig så behövs en avtagsväg eller annan "ficka" för att bilarna ska kunna köra om cyklisten på ett säkert sätt. Vi har en del sådana vägar i Dalarna där jag bor normalt sett, för att inte tala om här i England där typ varenda väg är smal och kurvig utan vägren.

Det är väldigt svårt att hålla stenkoll bakåt som cyklist eftersom vi inte har någon backspegel, men märker jag att jag har bilar bakom så försöker jag självklart underlätta för dem att passera. Jag berättade faktiskt om just en sådan händelse i början av tråden :).
 
Om vägen saknar vägren och är smal och kurvig så behövs en avtagsväg eller annan "ficka" för att bilarna ska kunna köra om cyklisten på ett säkert sätt. Vi har en del sådana vägar i Dalarna där jag bor normalt sett, för att inte tala om här i England där typ varenda väg är smal och kurvig utan vägren.

Det är väldigt svårt att hålla stenkoll bakåt som cyklist eftersom vi inte har någon backspegel, men märker jag att jag har bilar bakom så försöker jag självklart underlätta för dem att passera. Jag berättade faktiskt om just en sådan händelse i början av tråden :).
Precis, och man kan ju inte stoppa hela tiden, då kommer man ingenstans. Har man cyklat en väg några gånger vet man var det är möjligt att passera.
 
Den skylten sitter bland annat vid Clemenstorget (Sankt Laurentiigatan ska vara huvudled), problemet är att längre fram på Spolegatan så sitter det även en huvudledsskylt (om de inte plockat ner den). Väldigt förvirrande.
Om de inte ändrat i det senaste?
Ja det är den jag tänker på. Grejen är ju den att även om Spolegatan mycket riktigt blir huvudled sen så är det ju St Laurentiigatan som är huvudleden i korsningen. Men ja, mycket förvirrande!
 
Självklart kan man inte förutse allt och läser du igen så ser du att jag skriver ofta och inte enstaka gånger. Blir bussen jämnt försenad så är det inte medtrafikanternas fel, inte ens cyklisternas, utan felet ligger på att planeringen inte är realistisk. Det är planeringen och inte cyklisternas fel.

Din attityd visar klart att du anser bussen och dess pasagerare och du själv om busschaufför som viktigare än cyklisterna. Verkligheten är att alla är lika värda.

Då tar du fel, min åsikt är att man måste ta hänsyn. Och där brister cyklisten ofta, ytterst få cyklister kör åt sidan för att vi bakom ska kunna ta oss om när möjlighet för omkörning inte finns pga mötande trafik. Att bara cykla på och låta bilarna puttra fram bakom trots flertalet möjligheter för cyklisten att gå åt sidan visar väl inte direkt att cyklisten tycker vi bakom är värda lika mycket? Och jag har heller aldrig skrivit att bussen jämt blir försenad.
 
Nu har jag inte kort regelbundet i Sverige pa over 35 ar ... och det ar klart att idealet vore att vi alltid kom ihag allt vi har lart oss och var det ar applicerbart, nu ar det dock inte realiteten utan de allra flesta har glomt sadant vi lart oss vare sig det ar fran trafikskolan eller 'vanliga' skolan.
Dessutom ar jag overtygad om att de allra flesta turister som kor i Sverige, liksom Svenskar som aker utomlands och kor bil, kor utan att lasa pa just det landet's trafikregler.
Det är en av grundreglerna för att köra på svenska motorvägar, men du är i gott sällskap. Många som kör dagligen på svenska vägar verkar ha hittat körkortet i flingpaketet men det är ändå ingen ursäkt, det är ens skyldighet att känna till de svenska trafikreglerna om man vistas i trafiken.

Jag vet inte hur andra gör men ja, när vi åkt på bilsemestrar i Europa har vi tagit reda på vad som gäller i respektive land. Orkar man inte sätta sig in i reglerna för ex vis tyska autobahn gör man klokast i att inte köra där. :idea:
 
Då tar du fel, min åsikt är att man måste ta hänsyn. Och där brister cyklisten ofta, ytterst få cyklister kör åt sidan för att vi bakom ska kunna ta oss om när möjlighet för omkörning inte finns pga mötande trafik. Att bara cykla på och låta bilarna puttra fram bakom trots flertalet möjligheter för cyklisten att gå åt sidan visar väl inte direkt att cyklisten tycker vi bakom är värda lika mycket? Och jag har heller aldrig skrivit att bussen jämt blir försenad.
Ni som yrkesförare i stadstrafik får ju verkligen se alla sorters avarter men, nädå, ni bara drömmer eller hittar på,,,,,,,,,,, ja enligt vissa som försöker dunka in det i alla andra med en dåres envishet. :grin:
 
Då tar du fel, min åsikt är att man måste ta hänsyn. Och där brister cyklisten ofta, ytterst få cyklister kör åt sidan för att vi bakom ska kunna ta oss om när möjlighet för omkörning inte finns pga mötande trafik. Att bara cykla på och låta bilarna puttra fram bakom trots flertalet möjligheter för cyklisten att gå åt sidan visar väl inte direkt att cyklisten tycker vi bakom är värda lika mycket? Och jag har heller aldrig skrivit att bussen jämt blir försenad.
Var har jag skrivit att man inte ska visa hänsyn? Mig veterligt tog jag inte direkt upp den aspekten överhuvudtaget i det du citerar, det är helt orelaterat.

Givetvis ska man visa hänsyn, men i högtrafik är det knappast görligt att stanna så fort någon vill förbi, man kommer liksom ingenstans. Hänsyn ska vara ömsesidig och bilflörare behöver också visa hänsyn och inse att vägen inte är enbart deras, inte ens när det är dålig sikt och vägen är smal, cyklister betalar också skatt. Du borde snarast irritera dig på de som bygger vägarna och inte gör en bra vägren att hålla sig i där det är dålig sikt (och de som inte håller dem i körbart skick).

Som jag skrivit tidigare. Jag är övertygad om att cyklister varken är sämre eller bättre när det gäller att visa hänsyn än vad bilister är. Många gånger är det dessutom samma personer, du skulle väl inte bli varken mer eller mindre hänsynsfull om du cyklade? Snarast skulle du svara över bilister och bussförare som inte visar hänsyn. Vi är liksom alla människor med våra fel, brister och förtjänster.

Den enda gången jag medvetet varit i vägen är när jag, laglydig som jag är ridit genom en rondell (och undvikit den otillåtna gångbanan till bilisternas förtret) och hållit mig mitt i vägen för att förhindra att bli omkörd. I början gjorde jag inte det och det var direkt riskabelt med alla bilister som inte visade hänsyn utan skulle tränga sig förbi.
 
Självklart ska man visa hänsyn, men för att ta ett exempel jag själv råkat ut för när jag körde långtradare:

Jag ligger i 80 km/h på vägen, bakom mig har jag en personbil som ligger ganska nära, vägen har bara en fil. Jag har passerat början av påfartsfilen med lastbilen. Det kommer en personbil och ska på vägen. Det rullar ut för, jag har lass som skjuter på, så jag bromsar för att inte rulla fortare än 80, personbilen har då gott om utrymme att antingen hitta gasen och komma fort upp i rätt hastighet för att glida ut framför mig eller bromsa för att gå in bakom.
Personbilen väljer att sega på påfartsfilen och när den tar slut knör den sig in rätt framför mig, sen bromsar den hårt när den väl är ute på vägen, så jag får tvärnita och får nästan personbilen bakom i röven.
Hade jag låtit lastbilen rulla på utför, så hade det skenat och i mitt fall gick det inte att bromsa så mycket mer än vad jag redan gjorde. Jag gjorde vad jag kunde och gav personbilen en chans som den inte tog.

Många bilister sköter det där riktigt snyggt, antingen gasar de upp hög hastighet tillfälligt för att komma ut på vägen före och sedan sänka farten till rätt hastighet, eller så avvaktar de och glider in bakom. Jag tror felet blir när de inte tänker på andra än sig själva.
Men då visade den väl inte hänsyn? Eller? Jag menar ju inte bara att man själv ska visa hänsyn, det ska väl andra också.

Själv råkade jag en gång ut för en skåpbil som låg i högerfil när jag låt i vänsterfil, och så fanns folk i mittenfilen också. Dvs alla filer fulla och i alla filer runt 110. Den blinkar korsar in i mittenfilen och fortsätter utan att sluta blinka och börja igen (el dyl) in framför mig. Haken är att vi är bredvid varandra och mitt framför henne ligger en bil som hon har nosen i ändan på, som schackrutemönster där det finns en billängd framför mig som är tom (rimligt avstånd) och hon ska leka bonde, gå snett in i den "rutan", ytan att korsa in på är smalare än hennes bil, så jag måste tvärbromsa allt jag har, höll på att bli mos. Sedan korsar hon tillbaka igen tre minuter senare över alla filerna utan uppehåll. Folk är bara galna ibland helt enkelt, då finns inte mycket att göra.
 
Senast ändrad:
Ah, ja det är skrämmade många som inte röjer sina bilar. Vi som kör lastbil måste röja våra tak för annars får det väldigt stora konsekvenser. Tycker personbilarna gott kunde följa efter.
Aha! måste! Jag undrade faktiskt. Har tänkt att lastbilarna inte kan eftersom de inte når upp eller något (Försökte tänka generöst). En gång körde jag i en halv km i total snörök eftersom hela sjoket drösade in i min vindruta och sedan skulle all lössnön av också, panik. (De körde på vägen framför mig från en påfart och de började väl lossna när farten gick upp, det täcker ju båda filer i en halv kilometer dimma.) Vanliga bilar gör en bara blind i några sekunder i alla fall. Vanligt när man kör in mot Stockholm och alla kommer upp på E4 från div villaområden.
(Ja jag sopar alltid min bil noga)
 
Men då visade den väl inte hänsyn? Eller? Jag menar ju inte bara att man själv ska visa hänsyn, det ska väl andra också.

Själv råkade jag en gång ut för en skåpbil som låg i högerfil när jag låt i vänsterfil, och så fanns folk i mittenfilen också. Dvs alla filer fulla och i alla filer runt 110. Den blinkar korsar in i mittenfilen och fortsätter utan att sluta blinka och börja igen (el dyl) in framför mig. Haken är att vi är bredvid varandra och mitt framför henne ligger en bil som hon har nosen i ändan på, som schackrutemönster där det finns en billängd framför mig som är tom (rimligt avstånd) och hon ska leka bonde, gå snett in i den "rutan", ytan att korsa in på är smalare än hennes bil, så jag måste tvärbromsa allt jag har, höll på att bli mos. Sedan korsar hon tillbaka igen tre minuter senare över alla filerna utan uppehåll. Folk är bara galna ibland helt enkelt, då finns inte mycket att göra.
Jovisst, alla ska visa hänsyn såklart. Det räcker inte med att en gör det. Likadant om någon är snäll och släpper förbi mig (speciellt i lastbilen) brukar jag tack-blinka.

Det är väl lite det du är inne på att många inte tänker längre än på sig själva och just filbyten kan göra mig galen. Har själv kört långtradare i rusningen i Göteborg och jag vet inte hur många gånger det varit jag som har fått rädda upp situationer för att inget ska hända, för att folk inte kan planera i tid och ge dom andra en chans att planera i sin tur. Ibland får man verkligen köra för andra också.
 
Det hade jag ingen aning om.
Har har de flesta stater att man INTE ska ligga i hogerfilen annat an om man ska svanga av eller just kommit upp pa motorvagen. Den filen ar till for att "mata" trafiken av och pa vagen. Man ligger i den fil som flyter i den takt man vill kora. Det blir ju i och for sig lite annorlunda om man har 6-8 filer at samma hall. Har i Californien ar det dessutom lagligt for motorcyklar att (sakta!) kora mellan filerna i stillastaende eller mycket sakta trafik. Det skramde livet ur mig nar jag forst kom hit, men man vanjer sig fortare an man tror.:p
Nja, det visade sig inte vara en ny regel utan snarare en gammal, som polisen börjat ta tag i. Var väl därför jag hade fått för mig att den var ny, då jag trodde att den gällde för tre-filiga vägar. :p
 
Trodde de bara börjat köra räder med bötfällning på det eftersom beteendet ökat.
Det var jag som fått det om bakfoten, det stämmer att polisen tagit tag i problemet och det är rätt logiskt eftersom trafiken hela tiden ökar. Jag skulle gott se fler trafikpoliser ute på vägarna, trafiken blir mycket lugnare då. :)
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp