Trafikregler

Generellt verkar folk ha mycket lättare att acceptera långsamtgående fordon så länge de har en motor. Traktorer och hästtransporter till exempel.

Jag är ändå naivt optimistisk och hoppas på att förändrade trafikregler i sinom tid kan leda till förändrade attityder gentemot cyklister. Cykeln är under rätt förutsättningar ett fantastiskt transportmedel som innebär så många fördelar för både samhället och individen. Jag hoppas på ett paradigmskifte där bilismen som norm får ge efter för cyklismen :).

Har du någonsin kört med hästtransport?

Folk retar sig i nästan lika hög grad och ändå kan man ligga över hastighetsbegränsningen.
 
(medhållande) Kort sagt är det inte så jämförelsevis farligt att "kasta sig ut i trafiken" från den "säkra cykelbanan" utan snarare att försöka använda det säkraste alternativet i varje tillfälle, cykelbanan är inte "säker" för cyklisten, även om det är bekvämt för bilisten om de är där -säker, kontra bekvämt...

Någon ska cykla osäkert och farligt, för att jag ska få det bekvämt.

(och när man cyklar gör man väldigt många sådana val hela tiden. Körandes bil så är det inte i närheten av lika många överväganden.)

Nej med bilen är man ju hänvisad till körbanan. Även när cykelvägen är plogad men inte vägen...
 
Ähum, jag gillar inte att du börjat bilpendla istället (även om det såklart har sina skäl; jag kör också bil till jobbet ibland), jag gillar att du verkar kunna tänka längre än vad näsan räcker :).

Det gjorde mig glad när Trafikverket i sin egen rapport om säker cykling kom fram till att många oönskade beteenden hos cyklister beror på systemfel, och att lösningen är att förbättra infrastrukturen. Rapporten presenterades under ett seminarum jag deltog i på Sveriges största transportforskningskonferens, och efter att rapportförfattarna presenterat sina slutsatser reste sig givetvis en äldre herre och ville diskutera möjligheten till polisinsatser på cykelbanan mellan Roslagstull och KTH "eftersom cyklister inte kan bete sig i trafiken!!!1111!!". Jag kände bara "suck, det här kommer ta tiiiid....."
Inte jag heller, men 6 mil är för långt att cykla varje dag (dessutom tror jag inte det finns en cykelväg som går rakt hela vägen utan det skulle bli omvägar) och dagispersonalen har nog inte lust att ta hem A flera gånger i månaden och bjuda på middag så tåg går bort tills han kan ta sig hem själv när det blir förseningar.

(Innan dess cyklade jag come hell or high water, i snö och tö och storm. Till tåg eller jobb.)
 
Senast ändrad:
Nej med bilen är man ju hänvisad till körbanan. Även när cykelvägen är plogad men inte vägen...
Vilket känns som ett begränsat problem i jämförelse, till och med när Solna vägrar ploga hela vintern så alla tvåfiliga vägar växer ihop till enfiliga, några vintrar sedan. Hittills har jag inte mött snö som är lättare att cykla igenom än köra. (Inte ens snöstormen för några år sedan då de inte hunnit ploga någonstans. Vi grävde fram bilarna med spade, men det gick faktiskt att köra hela vägen hem sedan. Om man inte kom in på småvägar (grävde fram 5 bilar den dagen. Mamma däremot blev räddad av en änglalik taxi för hon var fast på trottoaren med barnvagn när hon hade hämtat A. Den bilen kunde köra oplogat där hon inte kunde ta sig fram gående ens.).

Det är faktiskt riktigt bra prioriterat. Glömmer aldrig den gången som de plogat upp all snö på trottoarerna så jag hittade en tant med rullator mitt i vägbanan efter en sväng. Då hade jag verkligen föredragit om den stackaren hade fått en plogad trottoar och jag haft några cm snö att köra i. Men å andra sidan bor jag i mitten av Sverige, det är ju värre norrut, där kommer nog snö som man definitivt inte kan köra igenom.
 
Vilket känns som ett begränsat problem i jämförelse, till och med när Solna vägrar ploga hela vintern så alla tvåfiliga vägar växer ihop till enfiliga, några vintrar sedan. Hittills har jag inte mött snö som är lättare att cykla igenom än köra. (Inte ens snöstormen för några år sedan då de inte hunnit ploga någonstans. Vi grävde fram bilarna med spade, men det gick faktiskt att köra hela vägen hem sedan. Om man inte kom in på småvägar (grävde fram 5 bilar den dagen. Mamma däremot blev räddad av en änglalik taxi för hon var fast på trottoaren med barnvagn när hon hade hämtat A. Den bilen kunde köra oplogat där hon inte kunde ta sig fram gående ens.).

Det är faktiskt riktigt bra prioriterat. Glömmer aldrig den gången som de plogat upp all snö på trottoarerna så jag hittade en tant med rullator mitt i vägbanan efter en sväng. Då hade jag verkligen föredragit om den stackaren hade fått en plogad trottoar och jag haft några cm snö att köra i. Men å andra sidan bor jag i mitten av Sverige, det är ju värre norrut, där kommer nog snö som man definitivt inte kan köra igenom.

Det beror ju på var man bor. Idag hade jag susat genom stan om jag kunnat välja de tomma cykelbanorna istället för att navigera mellan felparkerade lastbilar som "bara ska" samtidigt som diverse cyklister cyklar mot rött, på övergångsställen och på Stora Torget där man inte får cykla.

Och så blev jag nästan påkörd av två cyklister på gågatan. Där det är gångfartsområde.

Solna är väl inte mitten av Sverige?

Jag bor på gränsen till det mest södra norrländska länet men inte ens det är på mitten.
 
Läste lite i denna tråd igår. Idag när jag körde på en 90-väg var där, aktuellt nog, en cyklist på vägen (vägrenen) i färgglada kläder, väl synlig vilket jag välkomnar. Men det kom en mötande bil så jag saktade ner och körde om när den andra bilen passerat. Bilen bakom mig var nog inte helt nöjd med mina lagliga 90 km/h före cyklisten och kanske inte helt i begrepp att köra bil heller. För när jag knappt passerat cyklisten och höll på att accelerera igen så tänker han köra om mig innan jag ens är helt tillbaka i min fil (!). Jag såg inte detta direkt och höll fortfarande på att accelerera så det var ju inte helt lätt för honom att köra om, och nya mötande bilar fick honom att avbryta precis när jag saktade in för att underlätta hans supernödvändiga omkörning. Trodde han att jag skulle fortsätta köra i 30-40 eller vad jag nu höll även efter cyklisten?? Eller varför blir man så stressad att man måste klämma sig förbi?

Strax där efter var han helt färdig med laglig 90-körning bakom mig och körde om vid ett krön med skymd sikt.

:banghead:

Det är verkligen inte cyklister jag tröttnar på i trafiken. Det är alla som riskerar andra säkerhet med sitt allmänt korkade, oplanerade, känslostyrda och stressade sätt som de framför sitt fordon. Cykel som bil som MC som allt annat på vägen. Framför allt är det dessa genomkorkade, farliga omkörningarna av personer som vägrar hålla hastighetsbegränsningarna.
 
Jag är inte intresserad av att hitta kamikaze-cyklister på 100 sträckan vi har in till staden, en sträcka där alla moppar är hänvisade till cykelbanan som går i princip parallellt,
Stannar inte heller då cyklister försöker cykla över övergångsställe då det bara är för gående jag behöver stanna
 
Om bara bilister kunde lära sig trafikregler, så skulle det vara mycket enklare att samverka med dem på vägarna. /Cyklist
Jag stöter i princip aldrig på bilförare som kör mot rött eller enkelriktat, kör där de inte får etc, det är bara cyklister. Jag behöver sällan väja för andra bilister, däremot har jag knappt nånsin cyklat/kört utan att behöva väja för en cyklist eller flera. Din attityd i frågan visar ju på det stora problemet, att cyklister anser sig ofelbara, guds bästa barn samt att när reglerna gör det besvärligt för cyklister så kan de med gott samvete ignoreras tills de ändras. För det viktiga är inte att underlätta för varandra i trafiken, det viktiga är att det är enklast för dig.
 
Riktigt irriterad på cyklister idag! Incident 1: ca 10 (manliga) cyklister ute på träning. Ligger 2-3 i bredd på normal landsväg utan vägren, hyfsat mycket trafik, backar, kurvor, ingen chans att köra om. Flera av cyklisterna vände sig om flera gånger och måste ha uppfattat kön som låg bakom... Jo, jag (som aldrig gör det annars) tutade när jag äntligen kunde köra om...
Idag: Cyklist (manlig) på cykelväg parallellt med bilvägen. Håller hög hastighet. Har valet att fortsätta rakt fram mot centrum, eller svänga höger över ett övergångsställe. Inte en blick över axeln, inte en nedsaktning så jag tror han ska fortsätta mot centrum. Men nej, helt utan förvarning kör han över övergångstället (inte cykelöverfart alltså) och tvingar mig att tvärbromsa - tittar på mig med en min av att allt är mitt fel.
Cyklister, ja. Idioter, i eller på vilket fordon som helst, nej.
 
Innan du beskyller andra för härskarteknik så bör du tänka igenom hur du själv uttrycker dig.

Jag har aldrig försökt avleda någon uppmärksamhet (sedan kan vän av ordning undra vad du själv ägnar dig åt i det citerade inlägget ovan...). Men jag är helt frågande och förskräckt över somliga cyklisters inställning till hur man ska bete sig i trafiken.
Ett beteende som du diktade upp själv.
 
Det känns ganska egalt egentligen tycker jag. Jag har bestämt för mig att det finns en regel om att man ska ta hänsyn till varandra i trafiken och underlätta för varandra och beskrivningarna ovan borde gå under det. Om någon försöker köra in på motorvägen, varför skulle jag inte underlätta för den personen? för att vara dryg? Om någon byter fil, finns någon speciell orsak till att jag skulle vilja obstruera? Att lätta på gasen eller att flytta sig en fil i sidled är ingen stor ansträngning. Att inte köra upp på en motorväg eller in i en fil när en bil är i vägen och man riskerar en olycka är självklart. När jag läst om det verkar det även vara ungefär vad lagen menar.
Självklart ska man visa hänsyn, men för att ta ett exempel jag själv råkat ut för när jag körde långtradare:

Jag ligger i 80 km/h på vägen, bakom mig har jag en personbil som ligger ganska nära, vägen har bara en fil. Jag har passerat början av påfartsfilen med lastbilen. Det kommer en personbil och ska på vägen. Det rullar ut för, jag har lass som skjuter på, så jag bromsar för att inte rulla fortare än 80, personbilen har då gott om utrymme att antingen hitta gasen och komma fort upp i rätt hastighet för att glida ut framför mig eller bromsa för att gå in bakom.
Personbilen väljer att sega på påfartsfilen och när den tar slut knör den sig in rätt framför mig, sen bromsar den hårt när den väl är ute på vägen, så jag får tvärnita och får nästan personbilen bakom i röven.
Hade jag låtit lastbilen rulla på utför, så hade det skenat och i mitt fall gick det inte att bromsa så mycket mer än vad jag redan gjorde. Jag gjorde vad jag kunde och gav personbilen en chans som den inte tog.

Många bilister sköter det där riktigt snyggt, antingen gasar de upp hög hastighet tillfälligt för att komma ut på vägen före och sedan sänka farten till rätt hastighet, eller så avvaktar de och glider in bakom. Jag tror felet blir när de inte tänker på andra än sig själva.
 
Jo rätt ofta här där de plogar ut snön från G\Cvägar på körbanan. Bussarna är inte så terränggående.
Och jag ser jämnt igensnöade cykelbanor medan vägarna hålls rena. På vissa ställen dröjer det flera dagar innan cykelbanorna röjs medan vägarna börjar plogas medan det fortfarande snöar.
 
Och jag ser jämnt igensnöade cykelbanor medan vägarna hålls rena. På vissa ställen dröjer det flera dagar innan cykelbanorna röjs medan vägarna börjar plogas medan det fortfarande snöar.
Här är det likadant, cykelbanorna är lågprioriterade och de tvingar ut både gående och cyklister på vägarna istället, inte alls bra.
 
Just ja, det där sista du nämde är väl en relativt ny regel om jag inte minns fel, att man inte får ligga i mittfilen länge utan ska hålla till höger. Enda gången jag legat kvar i mittfilen, har varit när jag vet att min avfart/fil är där eller finns till vänster.
Det är ingen ny regel, det lärdes ut när jag tog körkortet på 80-talet att man ligger i höger fil och vänster används vid omkörning, när omkörningen är avslutad skall man återgå till höger fil igen.
 
En cyklist som bedömer att vägrenen är olämplig att ligga på ska cykla vägen till höger i körfältet. Vilket både jag och nuvarande trafikförordning är överens om. En bilist har inte rätt att kräva att en cyklist ska köra ut i vägrenen för att kunna göra en omkörning, om cyklisten bedömer att vägrenen inte är säker att cykla på. Detta är andemeningen av vad jag skrivit tidigare.

Jag cyklar på vintern och det går alldeles utmärkt; jag har dubbdäck på min cykel och ändamålsenlig klädsel. Det går däremot inte alltid att ligga i vägrenen på vintern när plogbilarna lägger snö där, alltså cyklar jag i på vägbanan som är plogad. Ibland är snöröjningen på cykelvägarna så pass dålig och eftersatt att jag av den anledningen cyklar på vägen.


Hur breda vägrenar pratar du om?


Häromkring är vägrenarna normalbreda för en riksväg. Ingen snö lämnas på dessa. Vägrenarna plogas ju också. Däremot cyklar inte många här vintertid mellan orterna.


Här i byn däremot försvinner den pyttelilla vägrenen på vintern. Då får vi alla samsas på vägen. Timmerbilar, lastbilar, långtradare, bilister, gående…
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp