Trafikregler

Det må vara din åsikt men det är inte så trafikreglerna är utformade på många ställen.
Personligen tycker jag att lösningen med delad bana för fotgängare och cyklister är en bra lösning.

Du anser att bilisterna ska anpassa sig efter cyklisterna, jag och flera med mig anser att - där reglerna ser ut så - cyklisterna ska anpassa sig efter fotgängare. Dvs på gemensam gång/cykelbana.

Många cyklister väljer ju dessutom att hellre cykla på trottoar än på gatan, alltså är det många cyklister som hellre trängs med fotgängare än med bilister, även de gånger de hör hemma bland bilisterna.
Du cyklar sällan i stan va?
 
Hur snävt tror du att jag körde förbi???
Du drar allt snabba slutsatser, du.
Riktigt oförskämt av dig.

Att markera mot oskyddade trafikanter att man tycker att de gör fel genom att köra om dem snävt är för mig extremt dåligt trafikbeteende. Jag anser att människor som inte kan kontrollera sina känslor i trafiken utan ger utlopp för dessa på ett sätt som utsätter andra för obehag (eller livsfara, vilket en snäv omkörning kan vara för en cyklist!) inte bör ha körkort. Bara att du skriver att du kör om snävt för att cyklisten inte befann sig på cykelbanan räcker för mig. Man får aldrig bete sig så att andra utsätts för fara, hur fel du än anser att cyklisten har (och nu hoppas jag att du lärt dig att cyklisten hade rätt och du hade fel).
 
Jag erkänner.
Härom dagen körde jag förbi en cyklist snävt på en 70-väg.
Varför?
Fem meter vid sidan om vägen, löper en cykelväg.
Där skulle cyklisten ha cyklat. Inte på bilvägen.

Cykelvägarna är jättebra när de fungerar och jag tror det är gå som väljer vägen utan bra orsak.

När jag bodde i Malmö cyklade jag jämt, det finns gott om cykelvägar men delar av tiden valde jag bilvägar. För att välja vilken hade jag (vid närmre eftertanke) vissa kriterier för att välja att ta cykelvägen.

Cykelvägen fick inte ta noterbart längre tid, lite längre helt okej.
Cykelvägen måste vara säkrare än bilvägen. Att kryssa mellan lekande barn och riskera att krocka med folk ( skymd sikt, mycket folk på cykelvägen osv) är ingen säker väg.
Det måste vara rimligt att välja cykelvägen, man besvärar sig inte att krångla sig upp på en cykelväg, köra 100m och sedan ner på vägen för att svänga av.
Cykelvägen måste vara i gott skick och lättcyklad. Att cykla på en mjuk grusväg eller en gropig/trasig cykelväg istället för en slät bilväg är inget jag prioriterar högt direkt.
 
Jag har fått lära mig att de på påfarten har väjningsplikt mot de som redan är på vägen, men fick jag höra att andra fått lära sig att de på vägen har väjningsplikt mor de som kommer på påfarten. Så nu försöker jag ta reda på vad som egentligen gäller och vart det gäller. Likaså 2-1 vägar där filerna går ihop till en, vem som har väjningsplikt osv.
Jag har fått lära mig att de som byter fil har väjningsplikt mot de som redan är i filen om det inte är skyltat om t ex att den ena filen har företräde eller att det är blixtlåsprincipen som gäller.

Det känns ganska egalt egentligen tycker jag. Jag har bestämt för mig att det finns en regel om att man ska ta hänsyn till varandra i trafiken och underlätta för varandra och beskrivningarna ovan borde gå under det. Om någon försöker köra in på motorvägen, varför skulle jag inte underlätta för den personen? för att vara dryg? Om någon byter fil, finns någon speciell orsak till att jag skulle vilja obstruera? Att lätta på gasen eller att flytta sig en fil i sidled är ingen stor ansträngning. Att inte köra upp på en motorväg eller in i en fil när en bil är i vägen och man riskerar en olycka är självklart. När jag läst om det verkar det även vara ungefär vad lagen menar.
 
Läste vidare i Lobelias länk och hittade följande angående cyklister i bredd:

Huvudregeln är att cyklister och mopedister skall färdas efter varandra. Den regeln gäller inte bara på körbanan utan också på vägrenen och cykelbanan. Finns det tillräckligt med utrymme, får man dock köra i bredd, om det kan ske utan fara eller olägenhet. (6 kap 1 § trafikförordningen)

Mao det är tillåtet för cyklister att köra i tvåpar om det inte "utgör fara eller olägenhet". Personligen tolkar jag det som att cyklister bör lägga sig på led om en bil vill köra om, men att det i övrigt går bra att köra i tvåpar på vägar som är breda nog.
 
För övrigt kan jag inte förstå hur man med flit kan utsätta en annan människa för livsfara för att man anser sig ha större rätt till vägen. Jag tycker tyvärr inte att du verkar lämpad att ha körkort.

För mig handlar frågan om varför många cyklister utsätter sig själva för livsfara i och med sitt trafikvidriga beteende. Ett beteende där dessa sätter upp sina egna individuella regler bara för att de anser dessa passa bättre än gällande regler, och sedan förväntar sig att alla andra, bilister i synnerhet, ska anpassa sig efter dessa indivdiuella regler som kräver telepatisk förmåga för att förstå.

Väldigt många, både cyklister och bilförare, klarar sig i trafiken tack vare att omgivande trafikanter har ögonen med sig.
 
För mig handlar frågan om varför många cyklister utsätter sig själva för livsfara i och med sitt trafikvidriga beteende. Ett beteende där dessa sätter upp sina egna individuella regler bara för att de anser dessa passa bättre än gällande regler, och sedan förväntar sig att alla andra, bilister i synnerhet, ska anpassa sig efter dessa indivdiuella regler som kräver telepatisk förmåga för att förstå.

Väldigt många, både cyklister och bilförare, klarar sig i trafiken tack vare att omgivande trafikanter har ögonen med sig.

Ingen bör bete sig trafikvidring och jag personligen tänker extremt mycket på min egen säkerhet när jag cyklar. Jag är rädd om mitt liv och vill gärna att även okunniga bilister ska vara det.

Jag vet inte vilka "trafikvidriga beteenden" hos cyklister du syftar på nu eftersom du inte nämnt något specifikt. Jag är skarpt kritiskt mot bilister som likt kryddelydd "markerar" mot cyklister - som följer lagen! - genom att köra om snävt. Detta kan som jag tidigare skrivit innebära livsfara för cyklisten. Att du som bilist måste köra långsammare några kilometer för att du inte kan köra om säkert när en cyklist ligger i vägbanan och inte på vägrenen är måhända irriterande, men cyklisten utsätter inte dig för någon fara. Om någon kastar sig ut på vägen vind för våg och riskerar sitt eget liv må vara en sak, men att utsätta andra för fara är för mig långt mycket värre. Du som bilist dör inte av att krocka med en cyklist, den risken löper däremot en oskyddad trafikant.
 
För mig handlar frågan om varför många cyklister utsätter sig själva för livsfara i och med sitt trafikvidriga beteende. Ett beteende där dessa sätter upp sina egna individuella regler bara för att de anser dessa passa bättre än gällande regler, och sedan förväntar sig att alla andra, bilister i synnerhet, ska anpassa sig efter dessa indivdiuella regler som kräver telepatisk förmåga för att förstå.

Väldigt många, både cyklister och bilförare, klarar sig i trafiken tack vare att omgivande trafikanter har ögonen med sig.
Nu gör många bilister samma sak. Jag är övertygad om att skötsamhet/vårdslöshet hänger ihop med personen inte med aktuellt fordon. Man byter inte från bil till cykel och blir ett pucko eller tvärt om.
 
Du cyklar sällan i stan va?

Jag äger ingen cykel.

Men jag bodde tidigare i Karlstad, centralt, och fick då många gånger hoppa undan fort på trottoaren när cyklisterna kom farande - helst i bredd.

När jag bodde i Umeå och pluggade, cyklade jag mycket. Där använde jag cykelbana när sådan fanns, och vägbana annars.
Faktiskt i enlighet med trafikreglerna.
Och jag var så tråkigt lydig att jag dessutom klev av cykeln och ledde på de områden där det skulle vara så.
 
Senast ändrad:
Att markera mot oskyddade trafikanter att man tycker att de gör fel genom att köra om dem snävt är för mig extremt dåligt trafikbeteende. Jag anser att människor som inte kan kontrollera sina känslor i trafiken utan ger utlopp för dessa på ett sätt som utsätter andra för obehag (eller livsfara, vilket en snäv omkörning kan vara för en cyklist!) inte bör ha körkort. Bara att du skriver att du kör om snävt för att cyklisten inte befann sig på cykelbanan räcker för mig. Man får aldrig bete sig så att andra utsätts för fara, hur fel du än anser att cyklisten har (och nu hoppas jag att du lärt dig att cyklisten hade rätt och du hade fel).

Nej, du har inte visat något som visar att cyklisten gjorde rätt. Cyklisten cyklade på väg, parallellt med befintlig cykelbana. Utifrån vägsträckning finns det inte toutrymme att tolka att resmålet orsakade att vägen var ett bättre alternativ - sträckningen är helt parallell tills det finns en korsning och då finns det cykelöverfart såväl som övergångsställe... och än så länge gäller inte det fria valet i alla situationer.

Så du och jag tycker helt enkelt olika.
Att markera att någon kan bete sig på ett säkrare sätt, innebär inte att utsätta någon för fara.
Vägen i fråga är relativt smal och därmed var det ett olämpligt beteende från cyklistens sida att välja bort att följa de för närvarande rådande reglerna.

Du tycker att det är olämpligt att markera - men till markeringar hör ju faktiskt också sådant som tutande och så vidare.
 
Nej, du har inte visat något som visar att cyklisten gjorde rätt. Cyklisten cyklade på väg, parallellt med befintlig cykelbana. Utifrån vägsträckning finns det inte toutrymme att tolka att resmålet orsakade att vägen var ett bättre alternativ - sträckningen är helt parallell tills det finns en korsning och då finns det cykelöverfart såväl som övergångsställe... och än så länge gäller inte det fria valet i alla situationer.

Så du och jag tycker helt enkelt olika.
Att markera att någon kan bete sig på ett säkrare sätt, innebär inte att utsätta någon för fara.
Vägen i fråga är relativt smal och därmed var det ett olämpligt beteende från cyklistens sida att välja bort att följa de för närvarande rådande reglerna.

Du tycker att det är olämpligt att markera - men till markeringar hör ju faktiskt också sådant som tutande och så vidare.

Att tuta är inte att utsätta någon för fara. Jag ogillar bilister som tutar efter att de har kört om (eftersom det enbart är ett sätt för dem att visa irritation och har ingenting med att skapa en säkrare trafikmiljö att göra). Däremot uppmuntrar jag bilister att tuta när de vill köra om så att cyklisten 1. om möjligt kan underlätta omkörning genom att flytta sig, och 2. är beredd. på att bli omkörd. Detta är enligt mig ett trafiksäkert beteende. Att köra om någon medvetet snävt som markering är enligt mig aldrig någonsin ett okej beteende i trafiken.
 
Att tuta är inte att utsätta någon för fara. Jag ogillar bilister som tutar efter att de har kört om (eftersom det enbart är ett sätt för dem att visa irritation och har ingenting med att skapa en säkrare trafikmiljö att göra). Däremot uppmuntrar jag bilister att tuta när de vill köra om så att cyklisten 1. om möjligt kan underlätta omkörning genom att flytta sig, och 2. är beredd. på att bli omkörd. Detta är enligt mig ett trafiksäkert beteende. Att köra om någon medvetet snävt som markering är enligt mig aldrig någonsin ett okej beteende i trafiken.

Att tuta är att markera.
 
Att tuta är att markera.

Så här trodde jag att man använder tutan:

Ljudsignalen (tutan även kallad) får aldrig användas för att få någon att skynda sig, för att skrämmas eller för att skämta med vänner, utan får enbart användas för att påkalla andra trafikanters uppmärksamhet om det finns skäl att tro att de inte upptäckt dig. Ljudsignalen trycks på de flesta bilar på i mitten av ratten.

http://www.korkortsverige.se/a/ljudsignaler_ljussignaler


Det vill säga inte för att "markera" eller skrämmas utan för att påkalla uppmärksamhet för att göra trafikmiljön säkrare.

Hur som helst: hade du skrivit att du tutat på cyklisten efter att du kört om så hade jag bara tyckt att det var ett fjantigt beteende; när du beskrev att du kört om medvetet snävt tycker jag att det är ett trafikfarligt och olämpligt beteende.
 
Cykelvägarna är jättebra när de fungerar och jag tror det är gå som väljer vägen utan bra orsak.

När jag bodde i Malmö cyklade jag jämt, det finns gott om cykelvägar men delar av tiden valde jag bilvägar. För att välja vilken hade jag (vid närmre eftertanke) vissa kriterier för att välja att ta cykelvägen.

Cykelvägen fick inte ta noterbart längre tid, lite längre helt okej.
Cykelvägen måste vara säkrare än bilvägen. Att kryssa mellan lekande barn och riskera att krocka med folk ( skymd sikt, mycket folk på cykelvägen osv) är ingen säker väg.
Det måste vara rimligt att välja cykelvägen, man besvärar sig inte att krångla sig upp på en cykelväg, köra 100m och sedan ner på vägen för att svänga av.
Cykelvägen måste vara i gott skick och lättcyklad. Att cykla på en mjuk grusväg eller en gropig/trasig cykelväg istället för en slät bilväg är inget jag prioriterar högt direkt.

Det hände ju mer sällan nu för mig, där jag bor, att cykelbanorna är i dåligt skick men de verkar ofta göra ett sämre underlagsarbete på cykelbanor än på bilbanor så att gropar uppstår och rötter sticker upp.

En liten djup grop som en bil lätt skulle köra över är livsfarlig för en cyklist. Kommer man i 30 km i timmen, en tonåring som trampar på kommer lätt upp i den hastigheten på vilken cykel som helst, så flyger man efter ett tvärstopp med framhjulet i en sådan grop. Cykelbanan som bilisten anar genom gräset kan vara proppfull av rötter och hål och helt livsfarlig för en tävlingscyklist med smala hjul som kör betydligt snabbare än den där tonåringen på sin Crescent.

Som tur är har de lagt om cykelvägarna jag brukar cykla på nu, men det lär finnas hemska kvar. Såhär ser det ut inne i storstäder på den plats dit "cyklisterna ska hålla sig".

Och så här brukar cykelbanorna se ut i städer, i allmänhet, inte bara New York
http://www.cyklistbloggen.se/2011/06/cykelbanan-ar-inte-alltid-basta-stallet-for-en-cyklist/

Här är en sådan där cyklist som -dyker upp. Slår vad om att bilförarna inte har en aaaning om att de står på cykelfältet utan är förbannade över att cyklisterna inte "följer regler".
http://gbgcyklaren.com/category/hinder.html

Här! ska barnen köra enligt folk, i cykelbanan...
http://cyklist-stockholm.se/category/hinder-i-cykelbanan/

Här håller de på och förbättrar, men det gamla syns
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/index.htm?tag=164

Var ska man sätta sina stolpar med trafikmärken till bilar? i cykelfältet såklart! Vill du flytta undan en betongsugga inför natten? Cykelfältet...
http://www.cyklistbloggen.se/
 
Ingen bör bete sig trafikvidring och jag personligen tänker extremt mycket på min egen säkerhet när jag cyklar. Jag är rädd om mitt liv och vill gärna att även okunniga bilister ska vara det.

Jag vet inte vilka "trafikvidriga beteenden" hos cyklister du syftar på nu eftersom du inte nämnt något specifikt. Jag är skarpt kritiskt mot bilister som likt kryddelydd "markerar" mot cyklister - som följer lagen! - genom att köra om snävt. Detta kan som jag tidigare skrivit innebära livsfara för cyklisten. Att du som bilist måste köra långsammare några kilometer för att du inte kan köra om säkert när en cyklist ligger i vägbanan och inte på vägrenen är måhända irriterande, men cyklisten utsätter inte dig för någon fara. Om någon kastar sig ut på vägen vind för våg och riskerar sitt eget liv må vara en sak, men att utsätta andra för fara är för mig långt mycket värre. Du som bilist dör inte av att krocka med en cyklist, den risken löper däremot en oskyddad trafikant.
En vän som långcyklar mycket hjälpte mig en hel del när det gäller cyklar på landsväg genom att referera till traktorer. Det är inte en cyklist, det är en traktor. Kör om som om det var en traktor runt cyklisten och ligg utan stress bakom tills omkörning är säkert. Det är väldigt avslappnande. (dessutom är de lättare att köra om än traktorer för man har bra sikt.)
 
Att markera mot oskyddade trafikanter att man tycker att de gör fel genom att köra om dem snävt är för mig extremt dåligt trafikbeteende. Jag anser att människor som inte kan kontrollera sina känslor i trafiken utan ger utlopp för dessa på ett sätt som utsätter andra för obehag (eller livsfara, vilket en snäv omkörning kan vara för en cyklist!) inte bör ha körkort. Bara att du skriver att du kör om snävt för att cyklisten inte befann sig på cykelbanan räcker för mig. Man får aldrig bete sig så att andra utsätts för fara, hur fel du än anser att cyklisten har (och nu hoppas jag att du lärt dig att cyklisten hade rätt och du hade fel).
Äsch dom får väl skylla sig själva om dom inte är där dom hör hemma, bara ge dom en liten knuff så hamnar dom på cykelbanan,,,,,,,, :angel:
 
När jag i min gröna ungdom började cykla och dagligen cyklade till skolan så fick jag lära mig att sitter man på en cykel så är det högerkanten eller cykelbanan som gäller, man cyklar inte över ett övergångsställe där det finns trafik, man väntar tills bilarna passerat och framför allt, man VISAR TECKEN åt vilket håll man ska åka i en korsning.

Sunt förnuft och självbevarelsedrift har hållit mig skadefri och bilisterna har aldrig fått chansen att se mig som nåt som helst förpassats in i skogen eller ner i sjön. Bilar är hårda, människor mjuka.
 
Det hände ju mer sällan nu för mig, där jag bor, att cykelbanorna är i dåligt skick men de verkar ofta göra ett sämre underlagsarbete på cykelbanor än på bilbanor så att gropar uppstår och rötter sticker upp.
Då får man anpassa hastigheten efter rådande omständigheter, vill man leka kamikaze-pilot på sådana vägar så gör det ont.
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp