Trafikregler

Ja, jag vill inte att det ska ske en olycka och så kan man planera sin körning så det sker riskfritt. Sänker oftast farten när jag ska passera cyklister, när jag kommer med 24-metaren och håller gärna ut i mötande fil, kommer det möte så väntar jag tills jag kan köra om istället för att passera cyklisterna tätt inpå.

Nu vet jag inte vilket land det här är ifrån, men tycker det är dålig stil av lastbilschauffören att inte planera sin körning bättre och komma på i sista stund "oj, jag skulle rakt fram och inte svänga av".... :banghead:


Åh fy vad obehagligt! Hade iofs aldrig velat befinna mig med cykeln på vägen de är på, ser nästan ut som en flerfilig motorväg??
 
Åh fy vad obehagligt! Hade iofs aldrig velat befinna mig med cykeln på vägen de är på, ser nästan ut som en flerfilig motorväg??
Inte jag heller, ja det ser ut som någon form av större flerfilig väg, skulle heller inte vilja cykla där med bilar som passerar både till höger och vänster. :eek:
 
Om jag cyklar på en kombinerad cykel- och gångbana anpassar jag mig givetvis efter rådande förutsättningar där (men jag tycker fortfarande att det är en urusel trafiklösning planerad av människor utan någon som helst kunskap om hur cykel- och gångtrafik fungerar). Däremot är det inte rimligt för mig att pendla 18-25 km till jobbet på cykel i gångtrafikantfart (säg 3-5 km/h). Då måste jag välja annat färdsätt.

Cykeln skulle kunna vara lösningen på många samhällsproblem faktiskt - den är klimatvänlig, tar liten plats, innebär daglig motion som så många människor skulle behöva mer av, och är med rätt trafikplanering ett förhållandevis snabbt färdsätt. Nu kommer dessutom elcyklar på bred front som underlättar cykeln som transportmedel ytterligare. Infrastruktur, trafikregler och inte minst attityder måste förändras till cykelns fördel, anser jag.

Ditt sista stycke är också en anledning till att jag tycker att trafikplanering OCH hänsyn trafikanter emellan bör utgå från den mest oskyddade trafikanten och inte tvärt om. En bilist får möjligen en minimal plåtskada av att krocka med en cyklist, för cyklisten kan det innebära döden.

Men jag och mina passagerare i bussen ska köra i 30 på 80-väg för att en cyklist ska slippa köra 3-5 km/h?
 
När det gäller cykla i bredd på cykelvägar håller jag med (vilket är en av anledningarna till att jag avskyr kombinerade gång- och cykelvägar, eftersom gångtrafikanter tenderar att röra sig ostrukturerat "i flock", och det finns inget självklart håll för dem att väja åt även om cyklisten använder ringklockan). Däremot tycker jag att cyklister i grupp på väg med fördel ska framföras i tvåpar. Två cyklister i bredd tar inte upp mer plats än en bil (om vägen är smal och krokig ska givetvis cyklisterna lägga sig på led om det underlättar omkörning), och om det är många cyklister i en grupp blir omkörningssträckan i regel kortare för bilisten om cyklisterna ligger i tvåpar än på led. Cyklister i bredd tycks dock ibland reta gallfeber på bilister även om omkörningsmöjligheterna är utmärkta, och trafikregelverket är något oklart kring huruvida det är tillåtet att framföra cyklar i bredd. Detta är en sådan punkt som jag skulle vilja ha tydligt utskrivet i trafikförordningen.

Cyklister är vingligare än en bil, bara ren jävla idioti att cykla i bredd men hänsyn till "att det inte blir bredare än en bil". Det krävs mer bredd mellan bil och cyklist vid en omkörning.
 
Cyklister är vingligare än en bil, bara ren jävla idioti att cykla i bredd men hänsyn till "att det inte blir bredare än en bil". Det krävs mer bredd mellan bil och cyklist vid en omkörning.

Inte mer än vad vägen är bred. Kör du om en bil så kör du över helt i motsatt körfält, jag anser att det är vettigt att göra detsamma vid passering av cyklister.
 
Inte mer än vad vägen är bred. Kör du om en bil så kör du över helt i motsatt körfält, jag anser att det är vettigt att göra detsamma vid passering av cyklister.

Har du en cyklist som är närmare mittlinjen än vägrenen så kan det bli problem. För det krävs som sagt mer bredd mellan en bil och en cykel än mellan bil och bil. Det är väl såklart smaksak men själv vill jag ha så bra med utrymme att cyklisten kan ramla utan att hamna under bilen. Jag skulle klart bli irriterad och tycka att cyklisterna försvårar trafiken genom att cykla i bredd.

Det uppstår även ett annat problem och det är att du INTE får köra om ett ekipage som redan kör om ett annat ekipage, vilket egentligen innebär att du inte för köra om cyklister i bredd. Klart folk blir sura när dom får fisa på i 20 km/h för att någon ska hävda "rätt" (som eg. Är fel).

Kör du aktivt bil själv?
 
Har du en cyklist som är närmare mittlinjen än vägrenen så kan det bli problem. För det krävs som sagt mer bredd mellan en bil och en cykel än mellan bil och bil. Det är väl såklart smaksak men själv vill jag ha så bra med utrymme att cyklisten kan ramla utan att hamna under bilen. Jag skulle klart bli irriterad och tycka att cyklisterna försvårar trafiken genom att cykla i bredd.

Det uppstår även ett annat problem och det är att du INTE får köra om ett ekipage som redan kör om ett annat ekipage, vilket egentligen innebär att du inte för köra om cyklister i bredd. Klart folk blir sura när dom får fisa på i 20 km/h för att någon ska hävda "rätt" (som eg. Är fel).

Kör du aktivt bil själv?

Om du anser att vägen är för smal för att köra om cyklister i bredd - tuta.

Det ÄR inte fel av en cyklist att köra 20 km/h på en bilväg. Cyklar är också fordon och har rätt att vistas på vägen. Dock är reglerna oklara när det gäller cyklister i bredd (förmodligen inte tillåtet - jag anser att det borde vara det).

Jag har körkort och kör bil så gott som dagligen i Sverige. I England där jag bor just nu cyklar jag samt åker kollektivt.
 
Men du kan inte cykla om en annan cyklist på ett säkert sätt på 2 mil?

Förstår inte riktigt syftet med frågan? Självklart kan jag det. Däremot är inte cykeln ett rimligt transportval för att pendla 2 mil till jobbet om det inte går att cykla snabbare än 5 km/h. För att göra cykeln till ett attraktivt transportmedel måste det finnas en infrastruktur som tillåter cyklister att utnyttja sitt fordons kapacitet.
 
Förstår inte riktigt syftet med frågan? Självklart kan jag det. Däremot är inte cykeln ett rimligt transportval för att pendla 2 mil till jobbet om det inte går att cykla snabbare än 5 km/h. För att göra cykeln till ett attraktivt transportmedel måste det finnas en infrastruktur som tillåter cyklister att utnyttja sitt fordons kapacitet.

Men det väl är väl bara att trampa fortare? När jag cyklar till jobbet på vanliga cykelvägar så kör jag inga 5 km/h. Så varför skulle du behöva göra det?
 
Men det väl är väl bara att trampa fortare? När jag cyklar till jobbet på vanliga cykelvägar så kör jag inga 5 km/h. Så varför skulle du behöva göra det?

Du kanske missade att min kritik gällde kombinerade gång- och cykelbanor. Av hänsyn till andra trafikanter kan jag där inte bara "trampa fortare". På många, många ställen i Sverige finns inte heller cykelbanor, var anser du att cyklar ska framföras då?
 
Du kanske missade att min kritik gällde kombinerade gång- och cykelbanor. Av hänsyn till andra trafikanter kan jag där inte bara "trampa fortare". På många, många ställen i Sverige finns inte heller cykelbanor, var anser du att cyklar ska framföras då?
Självklart får man då cykla på vägen. Jag tycker argumentet är så konstigt bara. "Jag vill inte behöva ta hänsyn till gående så jag cyklar på vägen. Där får förvisso bilister ta hänsyn till mig, men det är inte samma sak" Öh, jo?
Jag tycker sommartid är skitjobbig på den vägen jag mest kör, kan få ligga flera kilometer bakom en cyklist. Självklart tar jag hänsyn, men min tidtabell spricker om det är flera cyklister/långsamtgående fordon ute.
 
Det ÄR inte fel av en cyklist att köra 20 km/h på en bilväg. Cyklar är också fordon och har rätt att vistas på vägen. Dock är reglerna oklara när det gäller cyklister i bredd (förmodligen inte tillåtet - jag anser att det borde vara det).

Jag har inte sagt något om det, men att köra två i bredd så att ingen annan lagligt kan köra om är inte okej. Och såklart då att folk blir sura, förstår du inte det själv?
 
Jag har inte sagt något om det, men att köra två i bredd så att ingen annan lagligt kan köra om är inte okej. Och såklart då att folk blir sura, förstår du inte det själv?

Fyller på med att det också skapar farliga trafiksituationer då folk desperat försöker att köra om.

Har hästarna i norra Vallentuna där det är en slingrig 70-väg utan vägren och med väldigt få sträckor där det går att köra om säkert. Parallellt med vägen går en cykelbana som är mycket glest trafikerad. Det händer att cyklister har köer med en 20 bilar bakom sig och jag har sett flera situationer där det hade kunnat gå förskräckligt illa när folk desperat försöker få komma fram. Jag tycker att det är väldigt egoistiskt att inte lämna plats åt bilarna i en sådan situation.

Över över huvud taget tycker jag att vi alla måste samarbeta i trafiken istället för att hålla på sin rätt. Personligen försöker jag alltid att vara tydlig i samspelet med andra trafikanter oavsett om jag går, kör bil eller cyklar, och följer trafikreglerna.
Cyklar jag kör jag åt sidan när det behövs, kör jag hästtransport eller annat långsamt kör jag in på en busshållplats och släpper förbi om jag märker att det är kö bakom, går jag längst en väg utan trottoar går jag långt åt sidan när det kommer ett fordon så att de slipper köra ut i mötande körbana.
 
Det ÄR inte fel av en cyklist att köra 20 km/h på en bilväg. Cyklar är också fordon och har rätt att vistas på vägen. Dock är reglerna oklara när det gäller cyklister i bredd (förmodligen inte tillåtet - jag anser att det borde vara det).
Nej, jag tror inte heller att det är tillåtet, eller så är det tillåtet i och med att man FÅR tuta på cyklister som cyklar i bredd för att be dom flytta på sig. Egentligen är det så att långsamma fordon ska släppa förbi de snabbare, sen ska givetsvis en omkörning ske på ett sådant sätt att det inte skapar fara för cyklisterna, eftersom de räknas som oskyddande trafikanter.

Jag har inte sagt något om det, men att köra två i bredd så att ingen annan lagligt kan köra om är inte okej. Och såklart då att folk blir sura, förstår du inte det själv?
Det är då det är tillåtet att tuta på dom för att tala om att man vill förbi, precis som cyklister plingar på gående som går i bredd. Har själv gjort det och cyklisterna förstår och flyttar på sig, vilket jag tycker är bra för alla inblandade. :up:
 
Det värsta är mittfilsåkare. Fyfaaaan rent utsagt! Menar Alltså inte att man intr aka följa regler men ibland måste man ju anpassa lite efter trafiksituationen, respekt brukar man komma långt med!

När jag kör till jobb är alla filer hårt belastade, det är nödvändigt att köra i alla tillgänglig filer för att det inte ska bli köer, som det är nu är det "nästan köer" i alla 3 filer.
 
Men jag och mina passagerare i bussen ska köra i 30 på 80-väg för att en cyklist ska slippa köra 3-5 km/h?
Ja, bussar har inget företräde om det är en vanlig fil. Du får givetvis köra om där det fungerar och cyklisten ska givetvis följa trafikanterna.

När jag bodde i Malmö och cyklade mycket valde jag ofta bort cykelvägarna, det tog dubbelt så lång tid med alla omvägar och stopp. cyklade man någon / några mil om dagen var det omöjligt att jämnt ta omvägar.
 
När jag kör till jobb är alla filer hårt belastade, det är nödvändigt att köra i alla tillgänglig filer för att det inte ska bli köer, som det är nu är det "nästan köer" i alla 3 filer.
Vid rusningstrafik tror jag att den där regeln om att man inte får ligga för länge i filerna till vänster är ett undantag. I rusningstrafik vill man ligga i den filen, som gör att man smidigast kan ta sig dit man vill.

Ett exempel jag har själv är Göteborg om man åker från Stigs Center mot Tingstadstunneln och ska vidare mot Borås. Då ska man lägga sig i filen längst till vänster, är det köer snirklar man in sig i den filen och sen ligger i den hela vägen fram till tunneln. Om det inte är rusning, kan man ligga i högerfilen, så folk kan köra om i vänster och byta till vänster strax innan tunneln. :)
 
Självklart får man då cykla på vägen. Jag tycker argumentet är så konstigt bara. "Jag vill inte behöva ta hänsyn till gående så jag cyklar på vägen. Där får förvisso bilister ta hänsyn till mig, men det är inte samma sak" Öh, jo?
Jag tycker sommartid är skitjobbig på den vägen jag mest kör, kan få ligga flera kilometer bakom en cyklist. Självklart tar jag hänsyn, men min tidtabell spricker om det är flera cyklister/långsamtgående fordon ute.
Om tidtabellen ofta spricker är den felplannerad och inget man kan lasta cyklister för.
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp