Något annat med högerregeln jag börjar se hända allt oftare är folk som stannar
i rondeller och försöker vinka in folk från höger! Driver mig fullständigt vansinnig (kollapsar ju totalt trafikflödet), men som sagt ser jag det mer och mer. Var kommer det ifrån!?
Ååååh, jag blir galen på det. Speciellt dom som ska in i rondellen och väntar på att bilar från höger ska köra, när det är från vänster, fast det kan vara fritt från vänster.
Eller varför inte alla som inte vet hur de ska blinka i en rondell?
Fast väjningsplikt kan man ju inte ha mot de som kommer från en påfart, men man ska underlätta för dom att komma på.. vad det sista jag hörde. Men det är ju aslängesedan
I Danmark är det blixtlåsprincipen som gäller och alla vet det och det funkar supersmidigt, många här i Sverige som skulle behöva lära sig det.
För övrigt blir jag förbannad på folk som inte vet vad blinkers är... oavsett om det är i rondell eller korsningar.
Där sa du något jag också stört mig på, t ex jag som stor tung lastbil glider sakta fram till en korsning där det råder väjningsplikt och det kommer en bil från vänster, ingen blinkers ok den ska rakt fram, stannar, precis innan min korsning så börjar den blinka höger alternativt inte blinkar alls... så jag fick stanna och sen tar det en stund innan jag fått upp farten och hindrar därmed annan trafik, vilket är en av grundreglerna att man inte ska hindra annan trafik. Kan nog störa mig lite på det ja.
Jag håller inte riktigt med. Att anklaga cyklister för att inte "kunna trafikreglerna" när många regler är helt uppåt väggarna ur ett cykelperspektiv tycker jag är att bortse från det reella problemet. Jag tror att de flesta cyklister (undantaget barn och dessa bör endast befinna sig på cykelvägar skilda från trafik) kan trafikreglerna. Problemet är att många trafikregler inte är anpassade för just cyklister. Ett av många exempel är att många enkelriktade vägar mycket väl skulle kunna vara öppna för cyklister i båda riktningarna. (Jag har cyklat på en sådan väg här i England, det fungerar klockrent.) Kombinerade gång- och cykelvägar är förkastligt om en vill cykla snabbare än gångfart (vilket är ett måste för mig som just nu har 18 km till jobbet, hemma i Sverige ca 25 km. Jag håller med lätthet 25-30 km/h vilket INTE är lämpligt där barn, tanter med rullatorer och hundar befinner sig!). Om cykeln togs på allvar skulle det finnas trafikregler och infrastruktur anpassade för cyklister, t.ex. specifika cykelvägar där cyklister inte behöver riskera att krocka med gångtrafikanter.
Förvisso, men att cykla mot t ex rött vid rödljus är att bryta mot trafikreglerna även om det är fritt. Det är väl i Danmark och Nederländerna de cyklar mycket. Minns jag höll på att bli tokig i Danmark när jag skulle göra en högersväng med lastbilen och det kom massa cyklar, jag avskyr att inte se dom men veta att dom är där någonstans.
Nä, ömesidigt respekt vinner man långt på i trafiken.
Så här står det på körkortskolan.se angående motorväg och påfart
Jag kör på en motorväg. Vad gäller vid en infart? Vem har väjningsplikt?
De flesta infarter till motorvägar har accelerationsfält och då är det varken du eller fordon på infarten som har väjningsplikt, det är ett ömsesidigt samspel som gäller. Du är skyldig att underlätta för fordon som ska in på motorvägen och de som kommer på accelerationsfältet ska anpassa sin hastighet för att hitta en lucka att glida in i.
Om det inte finns ett accelerationsfält ska fordon på infarten väja för trafiken på motorvägen.
Det var det jag misstänkte, dock många som inte fattar att man faktiskt kan köra ut på vägen innan påfartsfilen tar slut, utan de väntar tills den tar slut och kommer på "men oj, min fil tar slut jag måste ut i vägen nu!".....
Själv är jag en sådan som kollar läget redan när jag kör in, kommer det trafik, ja då finns det två alternativ, antingen gasar jag eller så går jag in bakom, såvida inte trafikanterna är snälla att byta fil (om sådan finns).
Om man håller samma hastighet som ute på vägen, så går det väldigt lätt att glida in bakom annan trafik utan att störa någon annan.
Har ni som har problem med att cyklister kör i 30 på 70-väg även problem med lastbilar på 110-väg?
Vart drar vi gränsen? Traktorer på 70-väg, är det ok?
Alla vet ju att lastbilar bara är i vägen, likaså som husvagnar, traktorer och bilister som inte kan hålla hastigheten eller pendlar upp och ner i hastighet. Nej då, skämt åsido så har jag inga problem själv. Det är bara att gilla läget och göra det bästa av det.
Försöker själv köra på ömsesidig respekt, men idag verkar väldigt många vara lite väl egoistiska och tänker bara på sig själv "jag ska fram". Så jag misstänker att många börjar tröttna på att visa respekt om de inte får något tillbaka. Det är vad jag tror.