Trafikregler

Om du med din cykel har svårt att anpassa din fart efter gående så kan du ju tänka dig hur det är för en bilist som kommer i 90 km/h och helt plötsligt har en cyclist i 30 km/h framför sig.

För att undvika krockar med gående så kan man t.ex. använda ringklockan för att uppmärksamma framförvarande på att man kommer. Man låter lämpligen bli att, som en del, tvinga sig fram med sin cykel MELLAN gående.

Det är precis den här inställningen jag menar är så typisk hos många bilister. Om en väg är skyltad 90 km/h (och inte är en motorväg) så menas det som maximal tillåten hastighet, inte att alla trafikanter måste köra i 90 km/h. Du är som bilist skyldig att anpassa hastigheten. Dvs om ett framförvarande fordon är långsammare så får du sänka din fart och därefter passera när det är trafiksäkert att göra det.

Min åsikt är att cykeln är ett fordon och bör inte sammanblandas med gångtrafikanter annat än i undantagsfall.
 
En 90-väg eller 70-väg är inte anpassad till cyklisters fart. Men du kanske pratar om vägar inne i samhället?

Cyklister är tillåtna att köra på de flesta 90- och 70-vägar. Jag som cyklist har precis lika stor rätt att befinna mig där som du som bilist har.

Sen väljer jag naturligtvis bort större vägar om jag kan främst för min egen säkerhet och bekvämlighet, men i många fall är det inte möjligt.
 
Jag menar på att trafikreglerna därför bör ses över så att cyklister får ett bättre trafikflöde. Detta kan på enkelriktad väg t.ex. innebära att bilisternas hastighet kanske bör sänkas eftersom de måste vara beredd på mötande trafik. För mig är detta en utmärkt lösning, för många bilister är den otänkbar.
Ja för tanken med enkelriktat är faktiskt att man inte skall riskera att få möte med ett annat fordon.

Däremot är bra cykelvägar för cyklister något som borde satsats mycket mer på. Finns som sagt enorma vinster att göra på många plan genom att folk cyklar.
 
Ja för tanken med enkelriktat är faktiskt att man inte skall riskera att få möte med ett annat fordon.

Däremot är bra cykelvägar för cyklister något som borde satsats mycket mer på. Finns som sagt enorma vinster att göra på många plan genom att folk cyklar.

Tanken med enkelriktat på vissa vägar gissar jag är för att de är för smala för att två bilar ska kunna framföras i bredd på ett säkert sätt. Däremot kan det mycket väl få plats en bil + en cyklist i motsatt riktning. Det fungerar som sagt här i England och jag tror att det skulle fungera bra i Sverige också.

På många ställen (landsbygd och trånga städer) går det helt enkelt inte att bygga cykelvägar som på samma gång är samhällsekonomiskt effektiva, snabba och säkra. Därför anser jag att befintlig infrastruktur och trafikregler också kan behöva omarbetas så att cyklister får bättre framkomlighet; även på bilisternas bekostnad om så behövs (t.ex. göra om ett körfält till cykelfil). Detta är det många bilister som inte kan acceptera.
 
Tanken med enkelriktat på vissa vägar gissar jag är för att de är för smala för att två bilar ska kunna framföras i bredd på ett säkert sätt. Däremot kan det mycket väl få plats en bil + en cyklist i motsatt riktning. Det fungerar som sagt här i England och jag tror att det skulle fungera bra i Sverige också.

På många ställen (landsbygd och trånga städer) går det helt enkelt inte att bygga cykelvägar som på samma gång är samhällsekonomiskt effektiva, snabba och säkra. Därför anser jag att befintlig infrastruktur och trafikregler också kan behöva omarbetas så att cyklister får bättre framkomlighet; även på bilisternas bekostnad om så behövs (t.ex. göra om ett körfält till cykelfil). Detta är det många bilister som inte kan acceptera.
Det finns redan enkelriktade vägar där man får cykla men där är det målat cykelväg.
 
Något annat med högerregeln jag börjar se hända allt oftare är folk som stannar i rondeller och försöker vinka in folk från höger! Driver mig fullständigt vansinnig (kollapsar ju totalt trafikflödet), men som sagt ser jag det mer och mer. Var kommer det ifrån!? :confused:
Ååååh, jag blir galen på det. Speciellt dom som ska in i rondellen och väntar på att bilar från höger ska köra, när det är från vänster, fast det kan vara fritt från vänster.
Eller varför inte alla som inte vet hur de ska blinka i en rondell? :banghead:

Fast väjningsplikt kan man ju inte ha mot de som kommer från en påfart, men man ska underlätta för dom att komma på.. vad det sista jag hörde. Men det är ju aslängesedan
I Danmark är det blixtlåsprincipen som gäller och alla vet det och det funkar supersmidigt, många här i Sverige som skulle behöva lära sig det.

För övrigt blir jag förbannad på folk som inte vet vad blinkers är... oavsett om det är i rondell eller korsningar.
Där sa du något jag också stört mig på, t ex jag som stor tung lastbil glider sakta fram till en korsning där det råder väjningsplikt och det kommer en bil från vänster, ingen blinkers ok den ska rakt fram, stannar, precis innan min korsning så börjar den blinka höger alternativt inte blinkar alls... så jag fick stanna och sen tar det en stund innan jag fått upp farten och hindrar därmed annan trafik, vilket är en av grundreglerna att man inte ska hindra annan trafik. Kan nog störa mig lite på det ja. :banghead: :banghead: :banghead:

Jag håller inte riktigt med. Att anklaga cyklister för att inte "kunna trafikreglerna" när många regler är helt uppåt väggarna ur ett cykelperspektiv tycker jag är att bortse från det reella problemet. Jag tror att de flesta cyklister (undantaget barn och dessa bör endast befinna sig på cykelvägar skilda från trafik) kan trafikreglerna. Problemet är att många trafikregler inte är anpassade för just cyklister. Ett av många exempel är att många enkelriktade vägar mycket väl skulle kunna vara öppna för cyklister i båda riktningarna. (Jag har cyklat på en sådan väg här i England, det fungerar klockrent.) Kombinerade gång- och cykelvägar är förkastligt om en vill cykla snabbare än gångfart (vilket är ett måste för mig som just nu har 18 km till jobbet, hemma i Sverige ca 25 km. Jag håller med lätthet 25-30 km/h vilket INTE är lämpligt där barn, tanter med rullatorer och hundar befinner sig!). Om cykeln togs på allvar skulle det finnas trafikregler och infrastruktur anpassade för cyklister, t.ex. specifika cykelvägar där cyklister inte behöver riskera att krocka med gångtrafikanter.
Förvisso, men att cykla mot t ex rött vid rödljus är att bryta mot trafikreglerna även om det är fritt. Det är väl i Danmark och Nederländerna de cyklar mycket. Minns jag höll på att bli tokig i Danmark när jag skulle göra en högersväng med lastbilen och det kom massa cyklar, jag avskyr att inte se dom men veta att dom är där någonstans.
Nä, ömesidigt respekt vinner man långt på i trafiken. :up:

Så här står det på körkortskolan.se angående motorväg och påfart


Jag kör på en motorväg. Vad gäller vid en infart? Vem har väjningsplikt?
De flesta infarter till motorvägar har accelerationsfält och då är det varken du eller fordon på infarten som har väjningsplikt, det är ett ömsesidigt samspel som gäller. Du är skyldig att underlätta för fordon som ska in på motorvägen och de som kommer på accelerationsfältet ska anpassa sin hastighet för att hitta en lucka att glida in i.

Om det inte finns ett accelerationsfält ska fordon på infarten väja för trafiken på motorvägen.
Det var det jag misstänkte, dock många som inte fattar att man faktiskt kan köra ut på vägen innan påfartsfilen tar slut, utan de väntar tills den tar slut och kommer på "men oj, min fil tar slut jag måste ut i vägen nu!".....

Själv är jag en sådan som kollar läget redan när jag kör in, kommer det trafik, ja då finns det två alternativ, antingen gasar jag eller så går jag in bakom, såvida inte trafikanterna är snälla att byta fil (om sådan finns).
Om man håller samma hastighet som ute på vägen, så går det väldigt lätt att glida in bakom annan trafik utan att störa någon annan.

Har ni som har problem med att cyklister kör i 30 på 70-väg även problem med lastbilar på 110-väg?
Vart drar vi gränsen? Traktorer på 70-väg, är det ok?

Alla vet ju att lastbilar bara är i vägen, likaså som husvagnar, traktorer och bilister som inte kan hålla hastigheten eller pendlar upp och ner i hastighet. Nej då, skämt åsido så har jag inga problem själv. Det är bara att gilla läget och göra det bästa av det.
Försöker själv köra på ömsesidig respekt, men idag verkar väldigt många vara lite väl egoistiska och tänker bara på sig själv "jag ska fram". Så jag misstänker att många börjar tröttna på att visa respekt om de inte får något tillbaka. Det är vad jag tror.
 
Det är precis den här inställningen jag menar är så typisk hos många bilister. Om en väg är skyltad 90 km/h (och inte är en motorväg) så menas det som maximal tillåten hastighet, inte att alla trafikanter måste köra i 90 km/h. Du är som bilist skyldig att anpassa hastigheten. Dvs om ett framförvarande fordon är långsammare så får du sänka din fart och därefter passera när det är trafiksäkert att göra det.

Min åsikt är att cykeln är ett fordon och bör inte sammanblandas med gångtrafikanter annat än i undantagsfall.

Och det är här det blir så otroligt konstigt, tycker jag. Som bilist ska man anpassa sig efter cyklister. Enligt somliga cyklister då. Man ska kunna få stopp på sin bil omedelbart. Samtidigt som cyklisterna självfallet inte alls kan anpassa sin fart efter långsammare trafikanter. För hur I hela fridens dar skulle en cyklist kunna väja för en gående som är så långsam? Eller en rollator? Eller en permobil? Det är myyycket lättare för en bil att väja för en cyclist än för en cyklist att väja för en gående. Eller? Jag tycker detta är en rejäl tankevurpa...

Cyklister kan inte heller stanna vid rödljus, eller vid passerande av huvudled. För uppenbarligen är det så svårt att få stopp på cykeln, cykeln har så lång bromssträcka. Mycket värre en för en bil. Eller?

Som cyklist håller jag mig på anvisad plats om sådan finns, I övrigt ser jag mig för och följer trafikreglerna som gäller för precis alla. Jag är liten och mjuk och bilarna är tunga och hårda. Som bilist visar jag cyklisterna respekt och hänsyn och förväntar mig detsamma tillbaka.
 
Cyklister är tillåtna att köra på de flesta 90- och 70-vägar. Jag som cyklist har precis lika stor rätt att befinna mig där som du som bilist har.

Sen väljer jag naturligtvis bort större vägar om jag kan främst för min egen säkerhet och bekvämlighet, men i många fall är det inte möjligt.

Ja, du har rätt att vara där, men inte mitt i vägen. Jag tolkar dig som så eftersom du inte tycker att cyklister ska tvingas ut på vägrenen.

Det har för övrigt blivit poppis att tala om vilken "rätt" man har i trafiken idag, och hävda denna "rätt" intill sista blodsdroppen. Det talas betydligt mindre om vilka skyldigheter man faktiskt har som trafikant.
 
Har ni som har problem med att cyklister kör i 30 på 70-väg även problem med lastbilar på 110-väg?
Vart drar vi gränsen? Traktorer på 70-väg, är det ok?

Jag bor i södra delen av landet och de 110-vägar jag kan räkna upp är motorvägar, eller 1+2-vägar. Långtradare och lastbilar är inget problem alls. Traktorer befinner sig så långt till höger som möjligt och tar hänsyn till snabbare trafik, inga problem alls. Dessutom räknas varken långtradare eller traktorer till oskyddade trafikanter.
 
Cyklister kan inte heller stanna vid rödljus, eller vid passerande av huvudled. För uppenbarligen är det så svårt att få stopp på cykeln, cykeln har så lång bromssträcka. Mycket värre en för en bil. Eller?
Ja, de har nog mycket längre bromssträcka än en 60 tons lastbil på isgata, typ. :rofl:
 
Högerregeln är tydligen väldigt svår för folk att förstå.
Jag bor i ett villaområde med tusen gator och här är det självklart högerregeln eftersom ingen väg är huvudled. Är dessutom 30 i hela området vilket flera har svårt att respektera.

För ett tag sen körde jag ut från min gata samtidigt som det kom en bil en bit bort från vänster. Den gasade ifatt mig och tutade.
Jag är ju inte den som knyter näven i fickan utan jag stannade, klev ur och frågade vad problemet var.
 
Högerregeln är tydligen väldigt svår för folk att förstå.
Jag bor i ett villaområde med tusen gator och här är det självklart högerregeln eftersom ingen väg är huvudled. Är dessutom 30 i hela området vilket flera har svårt att respektera.

För ett tag sen körde jag ut från min gata samtidigt som det kom en bil en bit bort från vänster. Den gasade ifatt mig och tutade.
Jag är ju inte den som knyter näven i fickan utan jag stannade, klev ur och frågade vad problemet var.
Det sistnämda har jag haft god lust att göra också ibland. Råkade ut för en personbil, där jag kört in i en rondell med lastbil och släp, själva lastbilen var lite inne i rondellen, då kommer en personbil från motsatt sida som mig och kör in i rondellen, sen kommer den ifatt mitt släp, och vad gör personbilen då, jo tutar för att jag är "i vägen" trots att jag egentligen var i rondellen före bara att jag inte accelerar och kan ta mig igenom rondellen lika snabbt och smidigt som en personbil.
Önskar nästan att jag stannat och blockerat hela vägen och gått till personbilen och frågat vad som hänt och om den skulle gnälla så skulle man egentligen svara lugn "jamen, du tutade ju och man ska bara tuta för att undvika en olycka, så jag trodde det hade hänt något allvarligare än det här."
Somliga i trafiken är hopplösa, värsta sorten är väl dom som kör som rövhål oavsett vilket fordon de sitter i.
 
Och det är här det blir så otroligt konstigt, tycker jag. Som bilist ska man anpassa sig efter cyklister. Enligt somliga cyklister då. Man ska kunna få stopp på sin bil omedelbart. Samtidigt som cyklisterna självfallet inte alls kan anpassa sin fart efter långsammare trafikanter. För hur I hela fridens dar skulle en cyklist kunna väja för en gående som är så långsam? Eller en rollator? Eller en permobil? Det är myyycket lättare för en bil att väja för en cyclist än för en cyklist att väja för en gående. Eller? Jag tycker detta är en rejäl tankevurpa...

Cyklister kan inte heller stanna vid rödljus, eller vid passerande av huvudled. För uppenbarligen är det så svårt att få stopp på cykeln, cykeln har så lång bromssträcka. Mycket värre en för en bil. Eller?

Som cyklist håller jag mig på anvisad plats om sådan finns, I övrigt ser jag mig för och följer trafikreglerna som gäller för precis alla. Jag är liten och mjuk och bilarna är tunga och hårda. Som bilist visar jag cyklisterna respekt och hänsyn och förväntar mig detsamma tillbaka.

Om jag cyklar på en kombinerad cykel- och gångbana anpassar jag mig givetvis efter rådande förutsättningar där (men jag tycker fortfarande att det är en urusel trafiklösning planerad av människor utan någon som helst kunskap om hur cykel- och gångtrafik fungerar). Däremot är det inte rimligt för mig att pendla 18-25 km till jobbet på cykel i gångtrafikantfart (säg 3-5 km/h). Då måste jag välja annat färdsätt.

Cykeln skulle kunna vara lösningen på många samhällsproblem faktiskt - den är klimatvänlig, tar liten plats, innebär daglig motion som så många människor skulle behöva mer av, och är med rätt trafikplanering ett förhållandevis snabbt färdsätt. Nu kommer dessutom elcyklar på bred front som underlättar cykeln som transportmedel ytterligare. Infrastruktur, trafikregler och inte minst attityder måste förändras till cykelns fördel, anser jag.

Ditt sista stycke är också en anledning till att jag tycker att trafikplanering OCH hänsyn trafikanter emellan bör utgå från den mest oskyddade trafikanten och inte tvärt om. En bilist får möjligen en minimal plåtskada av att krocka med en cyklist, för cyklisten kan det innebära döden.
 
@snow men det är väl ändå inte rimligt att du ska bryta mot trafikregler bara för att din personliga upplevelse är att bilister också gör det? Inser du hur orimligt det argumentet är?? I övrigt har @Monstermom, @Tora och @Solis sagt det så bra så jag behöver inte upprepa deras argument :up:

Nej, det är givetvis inget argument och jag har heller aldrig antytt att det skulle vara det. Det jag har skrivit är att cyklister ofta utmålas som värsta sortens trafikmarodörer när de i själva verket inte beter sig sämre (eller bättre) än något annat trafikslag.

Det jag har argumenterat för är att infrastruktur och trafikregler behöver ses över för att passa cykeln som fordon bättre.
 
Nej, det är givetvis inget argument och jag har heller aldrig antytt att det skulle vara det. Det jag har skrivit är att cyklister ofta utmålas som värsta sortens trafikmarodörer när de i själva verket inte beter sig sämre (eller bättre) än något annat trafikslag.

Det jag har argumenterat för är att infrastruktur och trafikregler behöver ses över för att passa cykeln som fordon bättre.
Överlag behöver trafikregler ses över för alla oavsett om man är gående till motordrivet fordon, men vi får räkna med att det kommer ta tid. Tyvärr kommer det ta tid innan folk lär sig de nya reglerna, se bara rondellerna, vissa vet fortfarande inte hur man ska blinka eller köra i dom (speciellt om de är tvåfiliga). Så jag skulle gissa på att det blir samma fenomen när andra regler ändras.

Traktorer, cyklister, lastbilar, husvagnar, ja dom klassas av väldigt många som dom "värsta", hänger säkert ihop med att väldigt många stör sig på dom. Precis som jag stör mig på gående som går på "fel" sida vägen, speciellt om det är skymning/gryning/mörkt och de inte har reflexer, rent livsfarligt hinner inte se dom i tid på en landsväg. :eek: :eek: :eek:
 
Jag bor i södra delen av landet och de 110-vägar jag kan räkna upp är motorvägar, eller 1+2-vägar. Långtradare och lastbilar är inget problem alls. Traktorer befinner sig så långt till höger som möjligt och tar hänsyn till snabbare trafik, inga problem alls. Dessutom räknas varken långtradare eller traktorer till oskyddade trafikanter.
Jag bor i de södra delarna av landet och min uppfattning är att cyklister på 70- och 90 vägar håller sig så långt till höger som möjligt och tar hänsyn till snabbare trafik.

*KL*
Jag tror att en stor del i problemet är att vi tenderar att se de problem vi letar efter. Förväntar jag mig att cyklister inte håller sig till reglerna, då kommer jag också att se cyklister som inte gör det. Förväntar jag mig att se Audi-ägare som kör som idioter, då kommer jag också att se det.
 
Förvisso, men att cykla mot t ex rött vid rödljus är att bryta mot trafikreglerna även om det är fritt. Det är väl i Danmark och Nederländerna de cyklar mycket. Minns jag höll på att bli tokig i Danmark när jag skulle göra en högersväng med lastbilen och det kom massa cyklar, jag avskyr att inte se dom men veta att dom är där någonstans.
Nä, ömesidigt respekt vinner man långt på i trafiken. :up:

Danmark och Nederländerna är mycket riktigt "cykelländer" där infrastrukturen är betydligt bättre anpassad för cyklister än vad den är i Sverige :). Tyvärr är situationen du nämner - att lastbilschaufförer inte ser cyklister - en relativt vanlig orsak till dödsolyckor. Jag tror/hoppas att bättre teknik är på G där lastbilschauffören kan få en varning från en sensor när något rör sig i era döda vinklar (det kanske redan finns?). Det måste vara obehagligt ibland att framföra ett så stort fordon som en lastbil och inte alltid kunna se t.ex. cyklister.

Alla vet ju att lastbilar bara är i vägen, likaså som husvagnar, traktorer och bilister som inte kan hålla hastigheten eller pendlar upp och ner i hastighet. Nej då, skämt åsido så har jag inga problem själv. Det är bara att gilla läget och göra det bästa av det.
Försöker själv köra på ömsesidig respekt, men idag verkar väldigt många vara lite väl egoistiska och tänker bara på sig själv "jag ska fram". Så jag misstänker att många börjar tröttna på att visa respekt om de inte får något tillbaka. Det är vad jag tror.

Intressant nog har jag upplevt mer respekt trafikanter emellan här i England där det är enormt mycket mer trafik än i Sverige. På väg till jobbet måste jag göra en högersväng (alltså motsvarande svensk vänstersväng eftersom de har vänstertrafik här) ut på en ganska högt trafikerad väg. Det händer var och varannan dag att bilar på den mer vältrafikerade vägen saktar in och vinkar fram mig eftersom jag annars skulle få vänta väldigt länge på att få svänga. På samma sätt har jag ibland svängt av på en infart för att släppa förbi lastbilar på vägar som är smala och krokiga. De skulle ju annars behöva vänta väldigt länge på att kunna köra om mig. Då har jag fått en blink eller en kort "tut" till tack.

I Sverige har jag aldrig blivit framvinkad av en bilist när jag befinner mig på vägen (det har hänt när jag varit på cykel- eller gångväg, där bilisten tycker att cyklister ska vara), eller blivit tackad när jag flyttat på mig för att släppa förbi en bil.
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 668
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp