Husbilar på villagata

Oj vad mycket felaktig info du får här @SpanskaLoppan .
Mobbning är brottsligt så visst kan man anmäla det.
Det finns inget brott som heter mobbning, nej. Däremot kan mobbning bestå av olika typer brottsliga handlingar.
Mobbning är brottsligt, och väldigt väldigt många av de handlingar som begås under en mobbning är straffbara som de är också (tagna ur sammanhanget). Ofta förekommer exempelvis hot, våld och psykologisk misshandel som vart och ett är straffbart också.
Nej, mobbning är inte brottsligt så tillvida det inte utgörs just av olika brottsliga handlingar. Men då är det dessa handlingar (olaga hot, misshandel) som man gör anmälan på, inte ”mobbning”. Psykisk misshandel är inte straffbart och existerar inte rent straffrättsligt. Du kanske tänker på ofredanden och dylikt? Det är straffbart och kan användas i psykisk misshandel. Men det finns inget brott som heter psykisk misshandel.
Det är både diskriminering och hatbrott.
Var hittar du ett hatbrott här? Och diskriminering?
 
Senast ändrad:
Det med filmandet har inte upprepas, där fick väl även föräldern inse att nån gräns var nådd.
I övrigt finns ju inget som går att polisanmäla. Taskigt efterhållna ungar och slöa föräldrar är ju inge brottsligt.
Sonen berättade ikväll att de tre andra killarna gillar att "grilla" honom om ifall han vet vad n-ordet är för nåt. Hans pappa är svart. DET funderar jag på att anmäla. Barnen har ju lärt sig det nånstans😑
Samtidigt vill jag inte starta nåt "krig" som gör sonen än mer utsatt. Själv skiter jag högaktningsfullt i vad nån tycker om mig.


Fy! Vilka gräsliga människor ni har som grannar!! 🤬
 
Det tycker jag absolut att du skall göra.
Det är både diskriminering och hatbrott.
Vilket man inte skall ta lätt på.
Om de kommer undan nu så blir värre sedan och det är inte ett samhälle som vi vill bo i.
Tyvärr ser jag rasismens fula tryne sticka upp allt oftare i det samhälle vi bor i redan nu. Sverigedemokraternas normalisering är extremt dyr för oss som samhälle. Att partiet jag tidigare sympatiserade har agerat tungan på vågen i den utvecklingen är beklagligt och ledsamt.

Mitt hjärta blöder för barnen som utsätts och jag håller helt med om att det måste stoppas. Samtidigt som jag vill lägga exakt noll ansvar på att stoppa det på de som utsätts. Jävla arroganta och privilegierade och elaka helvetes-idioter är vad det är som utsätter andra, med sina föräldrars vetskap och i vissa fall gillande och samtycke. Föräldrarna förtjänar utmärkelsen helvetesidioter i kvadrat.

Om det finns något som går att hjälpa till med utifrån och på distans, gör jag gärna det.
 
Oj vad mycket felaktig info du får här @SpanskaLoppan .

Det finns inget brott som heter mobbning, nej. Däremot kan mobbning bestå av olika typer brottsliga handlingar.

Nej, mobbning är inte brottsligt så tillvida det inte utgörs just av olika brottsliga handlingar. Men då är det dessa handlingar (olaga hot, misshandel) som man gör anmälan på, inte ”mobbning”. Psykisk misshandel är inte straffbart och existerar inte rent straffrättsligt. Du kanske tänker på ofredanden och dylikt? Det är straffbart och kan användas i psykisk misshandel. Men det finns inget brott som heter psykisk misshandel.

Var hittar du ett hatbrott här?
Jag tänker på att psykisk misshandel ofta består av komponenter som hot och hot om våld - och förtal, som i sig är straffbara. Sedan kan en räcka av handlingar som utgör mobbning, verka i försvårande riktning för gärningspersonerna även om det inte är ett ”eget” brott.
 
Jag tänker på att psykisk misshandel ofta består av komponenter som hot och hot om våld - och förtal, som i sig är straffbara. Sedan kan en räcka av handlingar som utgör mobbning, verka i försvårande riktning för gärningspersonerna även om det inte är ett ”eget” brott.
Du skrev uttryckligen att psykisk misshandel är straffbart. Det är missvisande och felaktigt. Olaga hot är olagligt- ja. Psykisk misshandel i sig - nej.

Här verkar det inte finnas ”en räcka av handlingar” som är straffbara. Dvs inga brott att utreda där omständigheterna kan vara försvårande för de misstänkta.
 
Du skrev uttryckligen att psykisk misshandel är straffbart. Det är missvisande och felaktigt. Olaga hot är olagligt- ja. Psykisk misshandel i sig - nej.

Här verkar det inte finnas ”en räcka av handlingar” som är straffbara. Dvs inga brott att utreda där omständigheterna kan vara försvårande för de misstänkta.
Ja, jag hade fel och hängde på tidigare inlägg. Jag tycker att det finns tecken på att det finns en räcka av handlingar, eller mer ledsamt, att en sådan kommer att finnas om ingen sätter stopp.
 
Ja, det är tråkigt. Men inte nödvändigtvis brottsligt.
Jag tänker på Brottsbalken 5 Kap

3 § Den som, i annat fall än som avses i 1 eller 2 §, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter
 
Jag tänker på Brottsbalken 5 Kap

3 § Den som, i annat fall än som avses i 1 eller 2 §, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter
Ja, nu har du ett konkret brott äntligen. Bra! Det faller endast under allmänt åtal om det framgår/går att bevisa att brottet är begånget pga mä:s tillhörighet (eller upplevda) tillhörighet till någon av de sju grupper som är skyddade av diskrimineringslagstiftningen. Att man säger att nån är ful är förvisso elakt men ingenting som polisen kommer att utreda. Att styrka att någon säger att någon är ful för att denne är icke-vit känns svårt.

Att man i andra sammanhang frågar om en person vet vad en n-ord är styrker inte nödvändigtvis detta.

Om det rör sig om barn som inte vill leka med nån och som kallar den ful kan jag lova dig att sannolikheten är nära noll att samhället och rättssystemet skulle hantera det. Då skulle man ju inte få göra annat.

Alltså såhär: på Buke och i verkliga världen slänger sig många (som synes i tråden) med straffrättsliga termer. Detta dock utan att veta mer om hur man tolkar och applicerar lagen. För att sammanfatta är det lite mer komplicerat än vad många, du och andra i tråden exempelvis, vill göra gällande.
 
Ja, nu har du ett konkret brott äntligen. Bra! Det faller endast under allmänt åtal om det framgår/går att bevisa att brottet är begånget pga mä:s tillhörighet (eller upplevda) tillhörighet till någon av de sju grupper som är skyddade av diskrimineringslagstiftningen
Om jag förstår saken rätt så kan det även falla under allmänt åtal om målsägaren är under 18 år.

"
En första förutsättning för att åklagare ska kunna väcka åtal är att brottet har riktat sig mot någon som är under 18 år eller "
https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/fortal-och-forolampning/
 
Om jag förstår saken rätt så kan det även falla under allmänt åtal om målsägaren är under 18 år.

"
En första förutsättning för att åklagare ska kunna väcka åtal är att brottet har riktat sig mot någon som är under 18 år eller "
https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/fortal-och-forolampning/
Inte enkom baserat på att mä är under 18. Den enda skillnaden när mä är under 18 är att det inte krävs att även mä själv anger till åtal.

Sorry, men jag kan det här ;). Du är ute och vevar utan att riktigt ha på fötterna.
 
Om det rör sig om barn som inte vill leka med nån och som kallar den ful kan jag lova dig att sannolikheten är nära noll att samhället och rättssystemet skulle hantera det. Då skulle man ju inte få göra annat.
De ger ju sig på andra barn och trakasserar dem.
Barnen får inte vara ifred.
Men mina blir tråkade, kallade för fula ord, får höra att de är dumma i huvudet. Lilla sonen som har mitt humör ger de sig på extra mycket då han blir så arg och sårad att han börjar gråta och skrika tillbaka. Det har hänt att de då filmat honom när han gråter och hotat att lägga ut det på sina youtube
 
Jag har studerat straffrätt och arbetar med det dagligen. Du verkar googla fram saker utan att riktigt förstå dem. Det är okej att göra så men du bör vara försiktig med att ge råd när du uppenbart inte är kunnig på området.
Jag vet .
Och det gör det så pedagogiskt värdefullt.
På något sätt så behöver ju vanliga människor kunna freda sig.
Och då är det ju den information som finns att tillgå.
För ibland så vare sig kan eller skall man släppa det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp