Jo, det var de väldigt noga med redan i körskolan, man får bara inte öppna en bildörr utan att titta i backspegeln och döda vinkeln först, det kan alltid komma en cyklist. (det liksom pirrar obehagligt när man cyklar förbi bilar vid restauranger som det kan vara folk i) Det är helt vansinnigt. Vilken vidrig människa den taxichuffören var. Likaså med högersvängar, man kan bara inte svänga höger utan att se om man mosar en cyklist i döda vinkeln, någon körskollärare sa att idealt skulle man in så nära kanten på vägen att ingen kunde komma in innanför bilen (ingen aning om det är enligt reglerna) den glömmer jag ibland, känns som att det inte är lika vanligt med cyklister på gatan nu. (börjar kännas som att de borde lånat ut den körskoleläraren i viss omfattning till andra körskolor, han måste ha varit bra)Idag när jag kom till en kund, så hade besöket han hade pratat om att han cyklade till jobbet och då hade kunden visat denne en film, som jag också fick se. Den var väldigt grafiskt och otäck. Händelsen utspelade sig utomland. Det stod en parkerad taxi vid trottoarkanten, det kommer en ung tjej på en vespa/moppe, väger är flerfilig, så utanför henne är det en buss.
Precis när hon ska passera taxin (och har bussen bredvid sig), då öppnar taxichauffören dörren, så hon kör in i den och kraschar rakt in under bussen, som kör över henne med bakhjulet så hon dog omedelbart. Bussen stannar och ut kommer chaufför och passagerare, men taxichauffören bryr sig inte utan prioriterar sin kund.
Stackars tjej, hon hade inte räknat med att dö så.
Det gjorde att man får en tankeställare, det var då jag tänkte att även om jag har rätten på min sida som oskyddad trafikant, så är inte det värt risken att sätta livet på spel för det. Håller avstånd till parkerade bilar, så man inte råkar ut för det tjejen med moppen gjorde, och väntar hellre vid övergångsställen att folk ska stanna, än att gå ut framför och någon inte stannar.
Nja, jag vill helst dö naturligt och inte via någon olycka för att hävda att jag hade rätt, man har trots allt bara ett liv och visst folk kommer troligen alltid vara idioter oavsett århundrade.
Senast ändrad: