Aha, jo det är säkert så. Synd att ha en lag som tar bort övergångsställen.Det är pga. den helt idiotiska och livsfarliga "zebra-lagen" dom försvinner. Den lagen skulle aldrig ens varit påtänkt för det har aldrig tidigare varit så mycket olyckor på övergångsställen pga. att gångtrafikanterna bara klivit rätt ut för "JAG har ju rätt". Undrar om dom tyckt beslutet varit så bra när dom ligger i ambulansen sen? Jag vet iallafall vad blåljusfolket tycker om just det missfostret till lag.
Jo jag håller med lite där, jag var inte heller så förtjust i den och det händer mig ofta att folk släntrar ut utan att titta alls från platser som ligger många meter från övergångsstället. Eller att folk står och pratar i grupper vid övergångsstället med en fot i vägen och när som helst kan vandra över, men blir förvånade om man stannar. Förra veckan stod jag förresten still och väntade på en dam som stod vid övergångsstället och pratade i mobiltelefon, efter ett tag såg hon mig och backade. Hon såg ju verkligen ut som att hon skulle över. Synd att det fungerade soso för det var nog en bra idé egentligen, om folk hade tittat bara och markerat.
(Btw har jag hört talas om övergångsställen, obevakade, över 70 vägar, det är ju helknäppt av dem som ritat dit dem. Om de finns. Samtidigt som det är lika knäppt att ha en busshållsplats vid en 70-väg utan övergångsställe till den. Ugh, över och undergångar är kanske för dyra, hastighetssänkning kanske ignoreras ändå.)