Så fungerar det i alla fall.Jag har svårt att tro att en bilist anses vållande när cyklisten uppenbart brutit mot lagen.
Oskyddad trafikant utan trafikförsäkringskrav och utan krav på körkort är aldrig vållande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så fungerar det i alla fall.Jag har svårt att tro att en bilist anses vållande när cyklisten uppenbart brutit mot lagen.
Det står så i artikeln och de boende vid hållplatsen som filmar påstår det.Nej det fanns ingen cykelbana nära som cyklisten kunde varit på.
Jo och i mitt fall m,ed cyklisten så använde inte cyklisten den i alla fall.Ett vettigt trafikkontor hade byggt smitvägar på sidan om avsmalningen för cyklisten, jag har sett flera exempel på det.
Nej så är det inte, cyklister har rätt att köra på bilvägen även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med tanke på målet. Personbilar ska däremot aldrig ara i bussfilen så din jämförelse haltar betänkligt.Jo det är bilarnas vägbana när det finns en cykelbana som skall användas.
Precis som att bussfilen är bussarnas vägbana och personbilarna inte skall vara där.
Nej de har en personlighet som tar olika allvarligt på olika saker.Nog för att det säkert kan hända för någon så lär det vara undantag. Folk ändrar vanligen inte personlighet bara sådär.
Skulle cyklister haft skyldighet att ta sig av vägen för att folk ska kunna passera hade det stått i lagen. I trafiken har vi lagen att förhålla oss till, inte personliga åsikter.Ja med långsamtgående fordon så gör jag det.
Så gott det går då.
Det gäller ju att komma upp igen.
En cykel lyfter man ju lätt upp och den sjunker inte ner på vägkanten.
En häst klättrar ju upp och ner för egen maskin.
Så fungerar det i alla fall.
Oskyddad trafikant utan trafikförsäkringskrav och utan krav på körkort är aldrig vållande.
På filmen rådde oenighet. Den påstådda cykelvägen låg en bit bort och vad jag förstod på cyklisten var den inte tillämplig på hans färdväg. Bara för det finns en cykelbana innebär det inte att den leder dit man är på väg.Det står så i artikeln och de boende vid hållplatsen som filmar påstår det.
Så det tror jag på.
Nej nu blandar du ihop begreppen. Du tänker på det strikta ansvaret.
En bilförare har ett strikt ansvar att betala skadestånd till en skadelidande. Det strikta ansvaret går inte att förhandla bort, inte ens när någon annan har varit vållande. Vållande till en olycka kan dock vem som helst vara - även cyklister som sammanstöter med bilar.
Men det slutar inte där. I skadeståndslagen kan man också läsa att den som har strikt ansvar (t.ex. en bilist) i sin tur kan begära skadestånd från den som varit vållande. Är det en cyklist som har varit vållande genom att köra ut i en korsning trots att hen har väjningsplikt så kan bilisten ifråga begära att skadeståndet jämkas eller om skadorna på bilen är stora att cyklisten ersätter bilisten.
Se t.ex. https://lagen.nu/dom/nja/1985s309
Men om det inte finns någon vägren eller cykelbana så får man se till att samsas om den väg som finns.Elaka elaka 14 åriga dumma cyklist som cyklade 70-väg utan vägren och omakade bilarna litegrann, de fick säkert 3 sekunder av va?
Det spelar ingen roll.Och när cyklisten varit "vettig" 10 ggr tidigare samma månad för att folk brutit mot lagen och nu tröttnat?
Det stämmer inte, alla är skyldiga till att känna till lagen oavsett om man har körkort eller inte. Man kan inte skylla på ignorans när det gäller lagbrott.Så fungerar det i alla fall.
Oskyddad trafikant utan trafikförsäkringskrav och utan krav på körkort är aldrig vållande.
Men du påstår ju motsatsen, att folk ska hoppa ner i diket för att motorfordon har företräde, det är knappast att samsas i mina ögon.Men om det inte finns någon vägren eller cykelbana så får man se till att samsas om den väg som finns.
Sådana är reglerna också.
Jo det faller under regeln att det är den som svänger höger som korsar den andres väg.Inte om cykelbanan i själva verket är en vägren eller om cykelbanan tar slut i samband med korsningen.
Det är inte en ändring av reglerna utan en förbättrad trafikplanering.
Självklart så måste trafikplaneringen göras utifrån den trafik som finns.
Det gör det inte om någon vill köra om.
För då så är man ivägen .
Jo det är bilarnas vägbana när det finns en cykelbana som skall användas.
Precis som att bussfilen är bussarnas vägbana och personbilarna inte skall vara där.
Ja med långsamtgående fordon så gör jag det.
Så gott det går då.
Det gäller ju att komma upp igen.
En cykel lyfter man ju lätt upp och den sjunker inte ner på vägkanten.
En häst klättrar ju upp och ner för egen maskin.
och man får under inga omständigheter ignorera att man ska lämna företräde. Jag har skrivit om situationen tidigare och jag anser att cyklisten gjorde felt Det gör ju knappast Lastbilschaufförens lagbrott lovligt, han bröt mot lagen först och framkallade situationen.Det spelar ingen roll.
Man får ändå under inga omständigheter med vilja stoppa upp trafiken.
Det är bara att bita ihop och dra undan cykeln.
Annars så kan man få dagsböter och bli av med sitt körkort om man har ett sådant.
Det har jag aldrig gjort.Då kan man fråga sig varför du påstod att alla cyklister som kör på vägar är lagbrytare.
Motioner utan beslut är inte en lag på väg.Varför skulle jag visa en annan källa? Det är liksom det som är källan. Jag påstod knappast att beslutet var taget.