Trafikregler

ramlade precis över denna på facebook.
Hemma hos päronen så är tävlingscyklisterna hopplösa de ligger ett gäng två och två på relativt smala kurviga vägar och så fort det finns omkröningsmöjligheter cyklar de upp så de är tre i bredd så man ändå inte kommer förbi. Helt obegripligt.
Ja och där så har vi svaret på varför så många hatar män i trikåer på cykel.
Jag har själv råkat ut för något liknande med buss.
 
Att ha marginaler till cyklister är en självklarhet, kan man tycka. MEN, då måste cyklisterna hjälpa till själva också, genom att följa trafikregler och cykla på lämpliga ställen.
Det är svårt att hålla marginaler till t.ex. en sådan cyklist som han som för någon vecka sedan tränade på en starkt trafikerad 1+2-väg med 100-begränsning. Detta trots att det finns massor av andra vägar i området. Jag kan inte anse att en sådan väg är en lämplig cykelväg och jag såg ingen som lyckades hålla någon bra marginal till honom.
Jag tror inte att någon här skrivit att cyklister bör cykla på 1+2 vägar. Jag skriver ju inte att alla som går någonstans är idioter, eller hundägare alla är idioter, bara för att jag har träffat på bådadera på 1+2 vägar som går i 100, utan reflexer, klockan tio på kvällen. Ja man blir livrädd. Alla lastbilschaufförer är inte idioter trots att jag såg en preja en volvo ut i vägrenen häromdagen, den verkade helt oblivious om att det var en bil i den fil som den skulle köra in i (skulle varit ännu mer förvånad om jag inte sett filmen publicerad här med deras döda vinklar, men de kan väl försöka komma ihåg om de körde ikapp en bil innan de kör in på platsen där den är i alla fall.) som tur var så var vägrenen bred och bilen kunde komma undan genom att sakta in och köra ut på den. Alla bilister är inte heller idioter bara för att jag stöter på en person i månaden som inte klarar av att låta bli att trycka ned gasen när man (försöker) köra om, jag brukar glida in bakom igen och vänta på att de kasar ned i 90 igen innan jag gör ett nytt försök.

Så varför i all sin dar ska cyklister vara idioter för att du hittade en idiot på en 1+2 väg? Han kanske kör lastbil i vanliga fall och beter sig idiotiskt då med. Att det finns idioter i trafiken är det ingen som protesterar mot. Men cykelinfrastrukturen är fortfarande inte byggd för cyklar... det hjälper inte att en cyklist cyklar på en 1+2 väg. Cykelinfrastrukturen är fortfarande inte byggd för cyklar ;) oavsett om så en cyklist cyklade på E4 så är det inte ok att parkera betongsuggor och skyltar på cykelbana i centrala Stockholm.

För övrigt så tycker inte jag att alla som åker permobil är idioter bara för att P4 trafiknytt varnade för en i fil på E4 häromåret. Man kan fortfarande bytta lämpliga trottoarer med sänkningar där permobiler kan komma upp lätt. Trots att en permobil var ute på E4 helt felaktigt.
 
Senast ändrad:
Jo om den bryter mot lagen och är i vägen på vägen i stället för att vara på cykelbanan där den enligt lag skall vara.
Man kan inte planera tidtabeller efter lagbrytare.
Enligt lag får man köra på vägen om det är lämpligare med tanke på slutmålet vilket det väldigt ofta är då cykelbanenätet inte är tillnärmelsevis så utbyggt och vägren ofta saknas och dör den finns inte alltid är farbar.

Att kalla cyklister lagbrytare enkom för att de kör på vägar är verkligen att sätta sig till doms över andra och tolka lagen helt uppåt väggarna. Det är också på gång att ändra lagen så att det är valfritt var man kör, källa finns i tråden.
 
Då så verkar det mest handla om egoism från din sida.
Av typen "Jag vill inte anpassa mig till dem som är långsammare så därför så skall alla andra som är snabbare anpassa sig till mig"

Och för att hävda den åsikten så anser du att du kan bryta mot trafikreglerna.
Sedan så undrar du på allvar varför cyklister är så illa omtyckta.
Ser du själv vad du skriver?

Jag har absolut inte hävdat att jag kan bryta mot trafikreglerna. Däremot har jag hävdat att många trafikregler är skrivna enbart med hänsyn till bilister och passar cykeln som fordon mycket dåligt. Eftersom jag tror på cykeln som ett framtidsfordon så anser jag att trafikreglerna bör ses över för att passa cyklister bättre. Vilket också är på väg att ske på flera håll! T.ex. ser Stockholm stad just nu över vilka enkelriktade vägar som cyklister ska kunna få köra på i båda riktningar, samt om det finns korsningar där cyklister kan få svänga höger när det är rött för bilar (en lösning som är vanlig i många andra länder, exempelvis Frankrike och Nederländerna).

Jag följer givetvis trafikreglerna i precis samma utsträckning när jag cyklar som när jag kör bil.

Förutom den lilla detaljen då att det är olagligt att köra om ett fordon som redan kör om.
Det är därför som bilister blir så irriterade på cyklister i bredd.
Man FÅR INTE köra om dem.

Cyklister i bredd kör inte om varandra, de kör parallellt med varandra. Och som sagt så får man ligga bredvid en annan cyklist "om tillfället tillåter". På en högtrafikerad väg ska cyklister i grupp givetvis ligga på led.

Cyklar skall framföras enligt Trafikförordningen.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ling/Trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/
Den innehåller regler som du är skyldig att kunna.
Särskilt om du har körkort för bil.

Återigen: givetvis följer jag gällande trafikregler. Observera att när jag säger att jag ANSER att vissa regel bör ändras så betyder inte det att jag bryter mot dem i dagsläget.

Du Snow allvarligt talat:
Agiterar du om cyklisters rättigheter utan att först ha lärt dig reglerna för cyklister?
Och har du körkort och kör utan att ta reda på vilka regler som gäller i trafiken?

Är detta sant?
Om det är sant så är du ju ett klockrent exempel på varför cyklister inte fungerar i trafiken tillsammans med oss andra som försöker att följa trafikreglerna.

Förstår inte riktigt vad du syftar på här eftersom du citerar väldigt sparsamt?

Traktor, ja de vill väl ha mat att äta kan jag tänka.
Och så finns det inga alternativ för dessa.
De kan inte ta cykelbanan.

Jag kan inte ta cykelbanan om det inte finns någon cykelbana dit jag ska. Jag kan heller inte ta cykelbanan mina 25 km till jobbet om jag måste cykla i 5 km/h vilket är normal gånghastighet.

Men det är ju just det som det inte gör.
Den del av vägen som du skall vara på är inte snöröjd.
Att då ta andras vägbana är inte en lämplig lösning.

Det är inte "andras vägbana". Cykeln är också ett fordon. Jag betalar skatt och enligt trafikförordningen får jag cykla på vägbanan om det inte är lämpligt att cykla på vägrenen.

Men snälla rara det är väl bara att stanna och dra undan cykeln.
När jag rider så försöker jag att flytta hästen av vägen för att inte vara just i vägen

Men sätt dit en backspegel då!
Det är det många duktiga cyklister som har gjort.

Eftersom du skriver som du gör förutsätter jag att du varje gång någon vill köra om dig när du är ute och kör bil parkerar nere i diket så att bakomvarande kan passera.
 
Tror inte jag förstår riktigt poängen. Det är två idioter som skäller på varandra som båda inte visar hänsyn i trafiken.
Poängen är att det är så oerhört lätt för cyklisten att flytta på sig och så svårt för lastbilen.
Men att cyklisten är trotsig och stoppar upp hela trafiken bara för att.

Det finns dessutom en cykelbana nära som cyklisten borde ha varit på men inte vill cykla på.
Den cykelbanan gör att övrig trafik inte förväntar sig att få en cykel i fronten.
Cyklisten skall inte vara där, lastbilen missade visserligen att lämna företräde, men det är ju för sent nu.
Så varför köra trotsmetoden i det läget när det dessutom är böter på att köra på vägbanan när det finns en cykelbana?
 
KL
All heder och ett stort fång rosor till den cyclist som i morse, med lyse på cykeln och reflexväst på sig själv, klev av sin cykel och ledde den over övergångsstället. Jag såg henne i god tid och hann göra en mjuk inbromsning. Tyvärr är hon i en liten minoritet, samma lilla minoritet som den grupp motorfordonsförare som respekterar 30-, 40- och 50-begränsningar...

Vad hade hänt om hon hade cyklat över när du mjukt bromsade in? Eller cyklade över så tidigt att du inte behövde bromsa in. Skulle hon fått överstruken stjärna i boken? Varför var det så fint att hon klev av?
 
Så du bröt mot lagen, körde där cyklisten hade företräde och ignorerade det och cyklisten blev förbannad på dig?
Nej jag fick en cyklist på ett ställe där den inte skulle vara och den blev arg på mig för att jag inte såg den.
I båda fallen, både i filmen och i mitt fall så skulle cyklisten ha varit på cykelbanan.
I mitt fall så klämde sig cyklisten in mellan mig och min hållplats medan jag blinkade att jag skulle in på hållplatsen.
Sedan så drog den in cykeln i bussen och började att kasta ut mina saker genom bussens framdörr.
Först så for stämpeln för biljettremsan ut.
Plats - Norrviksleden.
 
Det finns dessutom en cykelbana nära som cyklisten borde ha varit på men inte vill cykla på.
Den cykelbanan gör att övrig trafik inte förväntar sig att få en cykel i fronten.
Cyklisten skall inte vara där, lastbilen missade visserligen att lämna företräde, men det är ju för sent nu.
Så varför köra trotsmetoden i det läget när det dessutom är böter på att köra på vägbanan när det finns en cykelbana?

Nej det fanns ingen cykelbana nära som cyklisten kunde varit på. Cyklisten var en idiot som inte hoppade undan och upp på trottoaren när lastbilen kom, om inte annat för att det var en farlig situation, det har du helt rätt i. Men enligt trafikreglerna gjorde cyklisten rätt här och lastbilen fel, fram tills dess att cyklisten blev arg/rädd och började bete sig idiotiskt.

Att omkringstående påstår att det finns cykelbanor på sidorna förändrar inte faktumet att det inte gör det (på bilder över platsen). Det är breda trottoarer och cyklister ska enligt folk som vill att de följer regler inte cykla på trottoarer.
 
En vettig cyklist hade klivit av cykeln och sedan lett den på gångbanan, vilket man får göra.
Ett vettigt trafikkontor hade byggt smitvägar på sidan om avsmalningen för cyklisten, jag har sett flera exempel på det.

Det är ett exempel på en trafikplanering som ignorerar cyklisten och skapar farliga situationer.
 
Jag tror inte att någon här skrivit att cyklister bör cykla på 1+2 vägar. Jag skriver ju inte att alla som går någonstans är idioter, eller hundägare alla är idioter, bara för att jag har träffat på bådadera på 1+2 vägar som går i 100, utan reflexer, klockan tio på kvällen. Ja man blir livrädd. Alla lastbilschaufförer är inte idioter trots att jag såg en preja en volvo ut i vägrenen häromdagen, den verkade helt oblivious om att det var en bil i den fil som den skulle köra in i (skulle varit ännu mer förvånad om jag inte sett filmen publicerad här med deras döda vinklar, men de kan väl försöka komma ihåg om de körde ikapp en bil innan de kör in på platsen där den är i alla fall.) som tur var så var vägrenen bred och bilen kunde komma undan genom att sakta in och köra ut på den. Alla bilister är inte heller idioter bara för att jag stöter på en person i månaden som inte klarar av att låta bli att trycka ned gasen när man (försöker) köra om, jag brukar glida in bakom igen och vänta på att de kasar ned i 90 igen innan jag gör ett nytt försök.

Så varför i all sin dar ska cyklister vara idioter för att du hittade en idiot på en 1+2 väg? Han kanske kör lastbil i vanliga fall och beter sig idiotiskt då med. Att det finns idioter i trafiken är det ingen som protesterar mot. Men cykelinfrastrukturen är fortfarande inte byggd för cyklar... det hjälper inte att en cyklist cyklar på en 1+2 väg. Cykelinfrastrukturen är fortfarande inte byggd för cyklar ;) oavsett om så en cyklist cyklade på E4 så är det inte ok att parkera betongsuggor och skyltar på cykelbana i centrala Stockholm.

För övrigt så tycker inte jag att alla som åker permobil är idioter bara för att P4 trafiknytt varnade för en i fil på E4 häromåret. Man kan fortfarande bytta lämpliga trottoarer med sänkningar där permobiler kan komma upp lätt. Trots att en permobil var ute på E4 helt felaktigt.

Om du hade läst en vända till innan du hetsade upp dig så otroligt så kanske du hade insett att "min" cyklist var ett exempel på hur svårt det kan vara att hålla marginaler till cyklister.
 
Cykelbana fanns och lastbilen kunde inte flytta på sig för bakom den står en buss.
Jag har visat bilder på att det inte fanns, och kommentarer från folk i området under youtubklippet säger att det inte fanns. De säger också att många situationer som är farliga för cyklister uppkommit just på den här punkten.
 
Om du hade läst en vända till innan du hetsade upp dig så otroligt så kanske du hade insett att "min" cyklist var ett exempel på hur svårt det kan vara att hålla marginaler till cyklister.
Uhm bara för att det inte gick i ett tillfälle med en cyklist på ett märkligt ställe behöver ju inte det betyda att det inte är viktigt annars. Jag kan ju säga att mina marginaler till personen utan reflexer med schäfer i smal vägren på 1+2 väg var mycket små. Jag såg honom när jag var bredvid. Jag försöker fortfarande lämna marginaler till fotgängare i allmänhet.

Ingenting ni säger kan hindra mig från att tycka att de verkar bygga för bilar i det här landet. I förrgår körde jag på smal 70-väg, utan vägren, utan cykelbana bredvid, utan trottoar bredvid och mötte en fotgängare som var tvungen att gå På de vita strecken i kanten (åkrar i km på sidorna av vägen så enda alternativet för henom). Höll avstånd såklart. Sedan ser jag en busshållsplats mitt i ingenting, utan gångväg till, alls, vid en åker, utan vägren på 70-vägen. Jaha, här kräver alltså vägbyggaren och bussbolaget att du ska gå på en 70-väg i kilometrar för att få åka buss? (alla har väl gått på en lerig åker och vet att man fastnar). Så? är fotgängaren en idiot som går på 70-vägen, eller är vägbyggaren och bussbolagen idioter? Jag vet ju vad jag tycker.
 
Nej jag fick en cyklist på ett ställe där den inte skulle vara och den blev arg på mig för att jag inte såg den.
I båda fallen, både i filmen och i mitt fall så skulle cyklisten ha varit på cykelbanan.
I mitt fall så klämde sig cyklisten in mellan mig och min hållplats medan jag blinkade att jag skulle in på hållplatsen.
Sedan så drog den in cykeln i bussen och började att kasta ut mina saker genom bussens framdörr.
Först så for stämpeln för biljettremsan ut.
Plats - Norrviksleden.

Det går inte att utifrån filmen avgöra om cyklisten är på rätt plats eller inte. Det beror helt på var personen kommer ifrån och var han ska. Oavsett om han skulle vara på vägbanan eller inte så hade han företräde inte lastbilschauffören. Jag kan inte se parallellen alls faktiskt.

Du hade en cyklist som inte respekterade trafikreglerna och på filmen var det en lastbilschaufför som inte gjorde det.
 
Uhm bara för att det inte gick i ett tillfälle med en cyklist på ett märkligt ställe behöver ju inte det betyda att det inte är viktigt annars. Jag kan ju säga att mina marginaler till personen utan reflexer med schäfer i smal vägren på 1+2 väg var mycket små. Jag såg honom när jag var bredvid. Jag försöker fortfarande lämna marginaler till fotgängare i allmänhet.

Ingenting ni säger kan hindra mig från att tycka att de verkar bygga för bilar i det här landet. I förrgår körde jag på smal 70-väg, utan vägren, utan cykelbana bredvid, utan trottoar bredvid och mötte en fotgängare som var tvungen att gå På de vita strecken i kanten (åkrar i km på sidorna av vägen så enda alternativet för henom). Höll avstånd såklart. Sedan ser jag en busshållsplats mitt i ingenting, utan gångväg till, alls, vid en åker, utan vägren på 70-vägen. Jaha, här kräver alltså vägbyggaren och bussbolaget att du ska gå på en 70-väg i kilometrar för att få åka buss? (alla har väl gått på en lerig åker och vet att man fastnar). Så? är fotgängaren en idiot som går på 70-vägen, eller är vägbyggaren och bussbolagen idioter? Jag vet ju vad jag tycker.
Eller ett av mina mer otäcka cykeläventyr, är i sommarstuga i Enköpingsområdet som 14 åring för att måla om åt släkting. Oj då X har tagit slut utan att vi hade tänkt på att köpa det när släkting körde dit oss. Vad göra, cykla och handla, cykelväg till enda affären? Nej defenitivt inte. Cykla på 70-väg, jojomen enda alternativet, tutande ilskna bilar, men hungra eller cykla det är frågan? Elaka elaka 14 åriga dumma cyklist som cyklade 70-väg utan vägren och omakade bilarna litegrann, de fick säkert 3 sekunder av va? var tvungna att svänga lite på ratten och titta på övrig trafik, kanske anstränga en fot på bromsen eller omaka sig att lyfta fot från gasen och flera minuter av ilska. Jag var skräckslagen hela vägen. Bara hennes fel. Vem kan tycka att det ska finnas en cykelväg på landet, eller ridväg, folk ska åka bil.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp