Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De vet väl inte vad som gäller, det är ingen teoriutbildning på vad som gäller, så som det är för att ta körkort. Så kanske däri problemet ligger att de inte vet vad som gäller eller så är de bara lata?Jag gick en promenad på ca 30 minuter på en mycket tydligt skyltad cykel och gångväg med delade banor. Även målat på asfalten tydligt. Några få gjorde rätt. Kanske 25 %. Jag fattar ingenting, är det bara hänsynslöst eller korkat eller vad?
Egentligen inte, men kanske för någon, tror förvisso de inte tänker...http://www.vägmärken.se/wp-content/uploads/d7.png
Är den här svår att förstå?
Jag gick en promenad längs en 30-väg, de bilar som höll den hastigheten var lätträknade. Jag fattar ingenting, är det bara hänsynslöst eller korkat eller vad?Jag gick en promenad på ca 30 minuter på en mycket tydligt skyltad cykel och gångväg med delade banor. Även målat på asfalten tydligt. Några få gjorde rätt. Kanske 25 %. Jag fattar ingenting, är det bara hänsynslöst eller korkat eller vad?
Nä, följer man inte reglerna när man t ex går/cyklar, så gör man säkert inte det heller när man sätter sig i en bil.Det finns gott om folk som inte följer trafikreglerna till fullo, både cyklister, bilförare och gångtrafikanter. Det lönar sig liksom inte att förfasa sig över en grupp. Många växlar ju dessutom grupp flera gånger om dagen och blir säkerligen varken mer eller mindre laglydiga för det.
Jag kan tänka mig i just den situationen så kan det nog mycket väl tänkas att fordonsförarna tror att cykels ska få plats samtidigt som dom i avsmalningen. Kanske inte är fel att använda samma tänk, som jag gör i lastbilen (lägger mig mitt i vägen, när jag inte vill ha möte vid en avsmalning osv).Idag var jag med om en liknande händelse som den numera berömde cyklisten i Jönköpning.
Var ute och cyklade med den lokala cykelklubben. Vi körde på led genom en liknande passage som cyklisten i Jönköping, dvs vägen smalnade av med refuger och vi hade företräde. En stor landrover med hästtransport påkopplad väljer att ignorera detta och kör framåt trots att vi är flera stycken som befinner oss i detta smala område (obs ej bredvid vandra utan alltså på led). Det blir väldigt trångt och jag klarar med nöd och näppe att inte köra in i varken refug eller hästtransport. Killen efter mig blir så förbannad på bilisten att han klappar till bildörren med handen (inte ett föredömligt beteende och jag skulle själv absolut inte göra så). Bilistens reaktion blir att tvärnita (!) och jag hör hur hästen i transporten halkar till (!! - jag var precis jämsides med transporten), därefter slänger bilisten upp bildörren för att skälla ut cyklisten. Bakomvarande bilar får också tvärnita.
Jag förstår inte hur vissa tänker (eller problemet är väl snarare att de inte tänker utan handlar på impuls). Jag hoppas verkligen att hästen klarade sig men att de hädanefter har en mycket svårlastad häst...
Förfasa dig inte!Idag var jag med om en liknande händelse som den numera berömde cyklisten i Jönköpning.
Var ute och cyklade med den lokala cykelklubben. Vi körde på led genom en liknande passage som cyklisten i Jönköping, dvs vägen smalnade av med refuger och vi hade företräde. En stor landrover med hästtransport påkopplad väljer att ignorera detta och kör framåt trots att vi är flera stycken som befinner oss i detta smala område (obs ej bredvid vandra utan alltså på led). Det blir väldigt trångt och jag klarar med nöd och näppe att inte köra in i varken refug eller hästtransport. Killen efter mig blir så förbannad på bilisten att han klappar till bildörren med handen (inte ett föredömligt beteende och jag skulle själv absolut inte göra så). Bilistens reaktion blir att tvärnita (!) och jag hör hur hästen i transporten halkar till (!! - jag var precis jämsides med transporten), därefter slänger bilisten upp bildörren för att skälla ut cyklisten. Bakomvarande bilar får också tvärnita.
Jag förstår inte hur vissa tänker (eller problemet är väl snarare att de inte tänker utan handlar på impuls). Jag hoppas verkligen att hästen klarade sig men att de hädanefter har en mycket svårlastad häst...
Jag kan tänka mig i just den situationen så kan det nog mycket väl tänkas att fordonsförarna tror att cykels ska få plats samtidigt som dom i avsmalningen. Kanske inte är fel att använda samma tänk, som jag gör i lastbilen (lägger mig mitt i vägen, när jag inte vill ha möte vid en avsmalning osv).
Förfasa dig inte!
Det svaret fick jag när jag påpekade nåt i trafiken. Här på Buke.Att inte förstå att det är farligt att ha noll marginal till en cyklist är för mig obegripligt, särskilt när det är tydligt skyltat att mötande har företräde. Visst, vi hade väl kunnat lägga oss på led mitt i vägen men jag är inte säker på att det hade ändrat denne förares beteende....
Öh, va?
Det svaret fick jag när jag påpekade nåt i trafiken. Här på Buke.
Se #305Ok. Förstår inte riktigt vad det har med mitt inlägg att göra dock.
Se #305
Jag tror inte de tänker alls tyvärr.... vilket i sig är väldigt skrämmande. Hade folk varit mer vaksamma i trafiken, hade många olyckor undvikits.Att inte förstå att det är farligt att ha noll marginal till en cyklist är för mig obegripligt, särskilt när det är tydligt skyltat att mötande har företräde. Visst, vi hade väl kunnat lägga oss på led mitt i vägen men jag är inte säker på att det hade ändrat denne förares beteende.... Och det jag är mest upprörd över är att han tvänitade med hästen, vem fan gör så medvetet?
Kika på den här filmen
http://www.cyklistbloggen.se/2015/1...-dar-cykling-inte-ar-en-subkultur/#more-22913
De har alltså få skador på cyklister...
Här är en hel post om forskning relaterad till marginaler till cyklister. Att hävda att folk måste ha cykelhjälm samtidigt som man inte förstår vikten av marginaler till cyklister är helt galet. Då bryr man sig inte så mycket om säkerheten för cyklisten.
Forskaren har cyklat med kamera för att kontrollera marginaler till cyklister med och utan hjälm. Folk körde närmare cyklister med hjälm, så nära att han blev touchad två gånger när han hade hjälm, ingen gång utan. Hjälm skyddar inte mot brutna ben när man hamnat under en lastbil (och man kan dö på fler sätt än slag i huvudet), att inte hamna under en bil alls är bättre. (att ha hjälm och inte bli påkörd är säkert såklart det bästa, håll marginal oavsett kort sagt.)
Det är därför som cyklisten skall hålla sig på cykelbanan och inte får cykla på körbanan för bilar när en cykelbana finns.En bilist får möjligen en minimal plåtskada av att krocka med en cyklist, för cyklisten kan det innebära döden.