Trafikregler

Jag gick en promenad på ca 30 minuter på en mycket tydligt skyltad cykel och gångväg med delade banor. Även målat på asfalten tydligt. Några få gjorde rätt. Kanske 25 %. Jag fattar ingenting, är det bara hänsynslöst eller korkat eller vad? :confused:
 
Jag gick en promenad på ca 30 minuter på en mycket tydligt skyltad cykel och gångväg med delade banor. Även målat på asfalten tydligt. Några få gjorde rätt. Kanske 25 %. Jag fattar ingenting, är det bara hänsynslöst eller korkat eller vad? :confused:
De vet väl inte vad som gäller, det är ingen teoriutbildning på vad som gäller, så som det är för att ta körkort. Så kanske däri problemet ligger att de inte vet vad som gäller eller så är de bara lata?
 
Jag gick en promenad på ca 30 minuter på en mycket tydligt skyltad cykel och gångväg med delade banor. Även målat på asfalten tydligt. Några få gjorde rätt. Kanske 25 %. Jag fattar ingenting, är det bara hänsynslöst eller korkat eller vad? :confused:
Jag gick en promenad längs en 30-väg, de bilar som höll den hastigheten var lätträknade. Jag fattar ingenting, är det bara hänsynslöst eller korkat eller vad?
------------

Det finns gott om folk som inte följer trafikreglerna till fullo, både cyklister, bilförare och gångtrafikanter. Det lönar sig liksom inte att förfasa sig över en grupp. Många växlar ju dessutom grupp flera gånger om dagen och blir säkerligen varken mer eller mindre laglydiga för det.
 
Det finns gott om folk som inte följer trafikreglerna till fullo, både cyklister, bilförare och gångtrafikanter. Det lönar sig liksom inte att förfasa sig över en grupp. Många växlar ju dessutom grupp flera gånger om dagen och blir säkerligen varken mer eller mindre laglydiga för det.
Nä, följer man inte reglerna när man t ex går/cyklar, så gör man säkert inte det heller när man sätter sig i en bil.
Vet vissa lastbilschaufförer som kör illa, de kör lika illa när de kör personbil.
Sen finns det såklart dom som sköter sig också oavsett hur de tar sig fram, och de är guld värda. :up:
 
Idag var jag med om en liknande händelse som den numera berömde cyklisten i Jönköpning.

Var ute och cyklade med den lokala cykelklubben. Vi körde på led genom en liknande passage som cyklisten i Jönköping, dvs vägen smalnade av med refuger och vi hade företräde. En stor landrover med hästtransport påkopplad väljer att ignorera detta och kör framåt trots att vi är flera stycken som befinner oss i detta smala område (obs ej bredvid vandra utan alltså på led). Det blir väldigt trångt och jag klarar med nöd och näppe att inte köra in i varken refug eller hästtransport. Killen efter mig blir så förbannad på bilisten att han klappar till bildörren med handen (inte ett föredömligt beteende och jag skulle själv absolut inte göra så). Bilistens reaktion blir att tvärnita (!) och jag hör hur hästen i transporten halkar till (!! - jag var precis jämsides med transporten), därefter slänger bilisten upp bildörren för att skälla ut cyklisten. Bakomvarande bilar får också tvärnita.

Jag förstår inte hur vissa tänker (eller problemet är väl snarare att de inte tänker utan handlar på impuls). Jag hoppas verkligen att hästen klarade sig men att de hädanefter har en mycket svårlastad häst...
 
Idag var jag med om en liknande händelse som den numera berömde cyklisten i Jönköpning.

Var ute och cyklade med den lokala cykelklubben. Vi körde på led genom en liknande passage som cyklisten i Jönköping, dvs vägen smalnade av med refuger och vi hade företräde. En stor landrover med hästtransport påkopplad väljer att ignorera detta och kör framåt trots att vi är flera stycken som befinner oss i detta smala område (obs ej bredvid vandra utan alltså på led). Det blir väldigt trångt och jag klarar med nöd och näppe att inte köra in i varken refug eller hästtransport. Killen efter mig blir så förbannad på bilisten att han klappar till bildörren med handen (inte ett föredömligt beteende och jag skulle själv absolut inte göra så). Bilistens reaktion blir att tvärnita (!) och jag hör hur hästen i transporten halkar till (!! - jag var precis jämsides med transporten), därefter slänger bilisten upp bildörren för att skälla ut cyklisten. Bakomvarande bilar får också tvärnita.

Jag förstår inte hur vissa tänker (eller problemet är väl snarare att de inte tänker utan handlar på impuls). Jag hoppas verkligen att hästen klarade sig men att de hädanefter har en mycket svårlastad häst...
Jag kan tänka mig i just den situationen så kan det nog mycket väl tänkas att fordonsförarna tror att cykels ska få plats samtidigt som dom i avsmalningen. Kanske inte är fel att använda samma tänk, som jag gör i lastbilen (lägger mig mitt i vägen, när jag inte vill ha möte vid en avsmalning osv). :)
 
Idag var jag med om en liknande händelse som den numera berömde cyklisten i Jönköpning.

Var ute och cyklade med den lokala cykelklubben. Vi körde på led genom en liknande passage som cyklisten i Jönköping, dvs vägen smalnade av med refuger och vi hade företräde. En stor landrover med hästtransport påkopplad väljer att ignorera detta och kör framåt trots att vi är flera stycken som befinner oss i detta smala område (obs ej bredvid vandra utan alltså på led). Det blir väldigt trångt och jag klarar med nöd och näppe att inte köra in i varken refug eller hästtransport. Killen efter mig blir så förbannad på bilisten att han klappar till bildörren med handen (inte ett föredömligt beteende och jag skulle själv absolut inte göra så). Bilistens reaktion blir att tvärnita (!) och jag hör hur hästen i transporten halkar till (!! - jag var precis jämsides med transporten), därefter slänger bilisten upp bildörren för att skälla ut cyklisten. Bakomvarande bilar får också tvärnita.

Jag förstår inte hur vissa tänker (eller problemet är väl snarare att de inte tänker utan handlar på impuls). Jag hoppas verkligen att hästen klarade sig men att de hädanefter har en mycket svårlastad häst...
Förfasa dig inte!
 
Jag kan tänka mig i just den situationen så kan det nog mycket väl tänkas att fordonsförarna tror att cykels ska få plats samtidigt som dom i avsmalningen. Kanske inte är fel att använda samma tänk, som jag gör i lastbilen (lägger mig mitt i vägen, när jag inte vill ha möte vid en avsmalning osv). :)

Att inte förstå att det är farligt att ha noll marginal till en cyklist är för mig obegripligt, särskilt när det är tydligt skyltat att mötande har företräde. Visst, vi hade väl kunnat lägga oss på led mitt i vägen men jag är inte säker på att det hade ändrat denne förares beteende.... Och det jag är mest upprörd över är att han tvänitade med hästen, vem fan gör så medvetet?

Förfasa dig inte!

Öh, va?
 
Att inte förstå att det är farligt att ha noll marginal till en cyklist är för mig obegripligt, särskilt när det är tydligt skyltat att mötande har företräde. Visst, vi hade väl kunnat lägga oss på led mitt i vägen men jag är inte säker på att det hade ändrat denne förares beteende....



Öh, va?
Det svaret fick jag när jag påpekade nåt i trafiken. Här på Buke.
 

Fast jag har inte förfasat mig över en specifik trafikantgrupp? Om nu det behövde klargöras så tycker jag inte att bilister som kör hästtransport är särdeles hänsynslösa eller korkade, däremot var denna individ ett exempel på ett riktigt praktarsle som varken tar hänsyn till cyklister, andra bilister eller ens hästen han själv transporterar.
 
Att inte förstå att det är farligt att ha noll marginal till en cyklist är för mig obegripligt, särskilt när det är tydligt skyltat att mötande har företräde. Visst, vi hade väl kunnat lägga oss på led mitt i vägen men jag är inte säker på att det hade ändrat denne förares beteende.... Och det jag är mest upprörd över är att han tvänitade med hästen, vem fan gör så medvetet?
Jag tror inte de tänker alls tyvärr.... vilket i sig är väldigt skrämmande. Hade folk varit mer vaksamma i trafiken, hade många olyckor undvikits.
 
Här är en hel post om forskning relaterad till marginaler till cyklister. Att hävda att folk måste ha cykelhjälm samtidigt som man inte förstår vikten av marginaler till cyklister är helt galet. Då bryr man sig inte så mycket om säkerheten för cyklisten.

Forskaren har cyklat med kamera för att kontrollera marginaler till cyklister med och utan hjälm. Folk körde närmare cyklister med hjälm, så nära att han blev touchad två gånger när han hade hjälm, ingen gång utan. Hjälm skyddar inte mot brutna ben när man hamnat under en lastbil (och man kan dö på fler sätt än slag i huvudet), att inte hamna under en bil alls är bättre. (att ha hjälm och inte bli påkörd är säkert såklart det bästa, håll marginal oavsett kort sagt.) http://www.bath.ac.uk/news/articles/archive/overtaking110906.html
 
Senast ändrad:

Det var en trevlig film, även om jag bara såg en stund I början.
Här i Sverige skulle det nog ändå vara i stort sett omöjligt att genomföra. En sådan mängd cyklister som på filmen skulle göra att många svenska cyklister tar "genvägen" ut bland bilar och bussar för att komma snabbare fram. Här är just cyklister en grupp trafikanter som ser det som självklart att just de ska ha bästa och snabbaste vägen, hur fin cykelbanan än är (har ett talande exempel på väg till jobbet varje morgon). Den svenske cyklisten har dessutom svårt att stanna vid trafikljus o dyl.

Hade något sådant som i Holland varit möjligt så hade det varit väldigt bra och trafiken hade blivit så mycket säkrare.

KL
All heder och ett stort fång rosor till den cyclist som i morse, med lyse på cykeln och reflexväst på sig själv, klev av sin cykel och ledde den over övergångsstället. Jag såg henne i god tid och hann göra en mjuk inbromsning. Tyvärr är hon i en liten minoritet, samma lilla minoritet som den grupp motorfordonsförare som respekterar 30-, 40- och 50-begränsningar...
 
Här är en hel post om forskning relaterad till marginaler till cyklister. Att hävda att folk måste ha cykelhjälm samtidigt som man inte förstår vikten av marginaler till cyklister är helt galet. Då bryr man sig inte så mycket om säkerheten för cyklisten.

Forskaren har cyklat med kamera för att kontrollera marginaler till cyklister med och utan hjälm. Folk körde närmare cyklister med hjälm, så nära att han blev touchad två gånger när han hade hjälm, ingen gång utan. Hjälm skyddar inte mot brutna ben när man hamnat under en lastbil (och man kan dö på fler sätt än slag i huvudet), att inte hamna under en bil alls är bättre. (att ha hjälm och inte bli påkörd är säkert såklart det bästa, håll marginal oavsett kort sagt.)

Att ha marginaler till cyklister är en självklarhet, kan man tycka. MEN, då måste cyklisterna hjälpa till själva också, genom att följa trafikregler och cykla på lämpliga ställen.
Det är svårt att hålla marginaler till t.ex. en sådan cyklist som han som för någon vecka sedan tränade på en starkt trafikerad 1+2-väg med 100-begränsning. Detta trots att det finns massor av andra vägar i området. Jag kan inte anse att en sådan väg är en lämplig cykelväg och jag såg ingen som lyckades hålla någon bra marginal till honom.
 
En bilist får möjligen en minimal plåtskada av att krocka med en cyklist, för cyklisten kan det innebära döden.
Det är därför som cyklisten skall hålla sig på cykelbanan och inte får cykla på körbanan för bilar när en cykelbana finns.

Jag kör på somrarna buss i Stockholms innerstad.
Och cyklisterna kommer som som vilda fåglar flygande fram och tillbaka över Sveavägen helt utan att följa några trafikregler alls.
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp