Trafikregler

ramlade precis över denna på facebook.
Hemma hos päronen så är tävlingscyklisterna hopplösa de ligger ett gäng två och två på relativt smala kurviga vägar och så fort det finns omkröningsmöjligheter cyklar de upp så de är tre i bredd så man ändå inte kommer förbi. Helt obegripligt.
Tror inte jag förstår riktigt poängen. Det är två idioter som skäller på varandra som båda inte visar hänsyn i trafiken.

Enligt kommentarerna och bilder i tråden under youtubeklippet verkar det som att lastbilen borde lämnat företräde för mötande trafik, smalt område för en passage i taget, röd pil för lastbilen, vit för cyklisten, men att lastbilen struntade i att vänta eftersom det var en cyklist. Ingen cykelbana finns. Båda kunde flyttat sig.
 
Senast ändrad:
Jag skulle se det som ett exempel på en cyklist som tyvärr kan trafikreglerna och till råga på allt följer dem. En cyklist som inte följde trafikregler skulle ha hoppat på sidan upp på trottoaren (där han inte får vara) eller struntat i skylten och stannat så att störst fick gå först. Det blir faktiskt egentligen bäst så. Det borde finnas lite andra regler för cyklister, så att de kan få cykla mot enkelriktat, men inte få företräde på huvudled eller i den här typen av situationer utan kan få hoppa upp på, den breda, trottoaren istället (som de som filmar tyckte han skulle, men det folk tycker och reglerna sammanfaller inte här). Man blir liksom bara överkörd eller väldigt rädd när man försöker vara bil. (Som att cykla rakt fram i lagom hastighet och tro att den vita pilen betyder att man kan det, vilket den iofs också gör och sedan upptäcka att lastbilen struntade i sin skylt, aldrig stannade utan tänker köra över en).
 
Tror inte jag förstår riktigt poängen. Det är två idioter som skäller på varandra som båda inte visar hänsyn i trafiken.

Enligt kommentarerna och bilder i tråden under youtubeklippet verkar det som att lastbilen borde lämnat företräde för mötande trafik, smalt område för en passage i taget, röd pil för lastbilen, vit för cyklisten, men att lastbilen struntade i att vänta eftersom det var en cyklist. Ingen cykelbana finns. Båda kunde flyttat sig.
Jag fick uppfattning när jag läst om den händelsen att lastbilen kommit till avsmalningen och där var ingen cyklist, men sen kom cyklisten väldigt fort, men svårt att säga. Det hände i Vättersnäs i Jönköping.

Mycket finns att läsa under originalklippet och finns även en artikel publicerad och det finns cykelbana precis bredvid, varför då cykla på vägen?
Tyckte polisen sa något riktigt bra där "Trafikpolisen säger att det ännu är oklart vem som hade rätt och fel, han hävdar att man bara har skyldigheter i trafiken."
 
Jag fick uppfattning när jag läst om den händelsen att lastbilen kommit till avsmalningen och där var ingen cyklist, men sen kom cyklisten väldigt fort, men svårt att säga. Det hände i Vättersnäs i Jönköping.

Mycket finns att läsa under originalklippet och finns även en artikel publicerad och det finns cykelbana precis bredvid, varför då cykla på vägen?
Tyckte polisen sa något riktigt bra där "Trafikpolisen säger att det ännu är oklart vem som hade rätt och fel, han hävdar att man bara har skyldigheter i trafiken."
Ok, kommentarer från folk som bor i området under klippet sa att det inte finns cykelbana. På google maps finns inte cykelbana, men de är några år gamla. Trottoaren är så bred just där så teoretiskt sett skulle de kunnat rita dit vita streck förra året eller så. Före och efter är trottoaren smalare.

https://www.google.se/maps/@57.7907627,14.2468078,3a,75y,294.32h,79.77t/data=!3m6!1e1!3m4!1sycRoePRIzc93RhdmrU7VzQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

https://www.google.se/maps/@57.7905396,14.2451218,3a,75y,75.25h,72.59t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_e4ODqJi1WK9PBas4csWVg!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

https://www.google.se/maps/@57.7906385,14.2458671,3a,90y,198.18h,70.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1s1YQiY9XMhNoom_XOIdvzHA!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

(Google maps måste vara ett par år äldre än filmen som man ser på träden)

Däremot kan ju cyklister vara väldigt snabba, men han verkar så upprörd, cyklisten. Verkar konstigt att bli upprörd om lastbilen redan var inne i smala området när han kom farandes.

(I övrigt håller jag ju med om att han skulle struntat i trafikregler och låtit lastbilen passera före honom. Bara orimligt att hålla på reglerna som cyklist som jag lärt mig efter min huvudledsfärd. Och så hänsyn, det är lättare för honom att flytta än ett långt släp att backa. En kort liten lastbil hade kanske kunnat backa bara för att. Men enligt ytterligare ngn kommentar under youtubeklippet hände det ofta att cyklister ignorerades på platsen.)
 
Senast ändrad:
Det är olika från bil till bil, även en lätt taklast som kajaken får helt oanade konsekvenser för stabiliteten iom. att den tenderar att lyfta bilen. Möter man en tradare med skåp på motorvägen så känns det ordentligt, likadant vid rejäl sidvind.

Värsta taklasset jag sett var ett helt paket golvspånskiva och i bilen satt ett par glada polacker och rökte, fort gick det också. :nailbiting:
Jag fick ett kast idag med långtradaren, kom en sidovind när jag lämnande skogen och kom ut på en bro, så hela ekipaget svajade till åt vänster. Körde på motorväg och det var tur det inte låg någon på omkörning i vänsterfilen när jag fick kastet, var inte riktigt med på det.
Kan tänka mig hur det blir för personbilar med taklass.
 
Ok, kommentarer från folk som bor i området under klippet sa att det inte finns cykelbana. På google maps finns inte cykelbana, men de är några år gamla. Trottoaren är så bred just där så teoretiskt sett skulle de kunnat rita dit vita streck förra året eller så. Före och efter är trottoaren smalare.

https://www.google.se/maps/@57.7907627,14.2468078,3a,75y,294.32h,79.77t/data=!3m6!1e1!3m4!1sycRoePRIzc93RhdmrU7VzQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

https://www.google.se/maps/@57.7905396,14.2451218,3a,75y,75.25h,72.59t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_e4ODqJi1WK9PBas4csWVg!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

https://www.google.se/maps/@57.7906385,14.2458671,3a,90y,198.18h,70.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1s1YQiY9XMhNoom_XOIdvzHA!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

(Google maps måste vara ett par år äldre än filmen som man ser på träden)
Oavsett vem som hade rätt eller fel, så kunde båda parterna skött det där snyggare. Förstår inte riktigt varför de ska göra en så stor grej av det. Hade det varit jag så hade jag smitit förbi lastbilen, när den ändå står still, för min cykel får plats där och sen cyklat vidare, då jag inte har tid, ork m.m att lägga energi på onödigt tjafs, som sen drabbar oskyldiga (studenten som var på väg till tenta, som kom försent pga detta)... nja någon måtta får det allt vara.

Hur skulle det se ut om jag blockerade vägen med långtradaren för att en personbil gör fel och jag egentligen har rätten på min sida? Nä, bättre att låta trafiken flyta trots att det blir fel, det är ändå en av grundlagarna att man inte ska hindra annan trafik.
 
Oavsett vem som hade rätt eller fel, så kunde båda parterna skött det där snyggare. Förstår inte riktigt varför de ska göra en så stor grej av det. Hade det varit jag så hade jag smitit förbi lastbilen, när den ändå står still, för min cykel får plats där och sen cyklat vidare, då jag inte har tid, ork m.m att lägga energi på onödigt tjafs, som sen drabbar oskyldiga (studenten som var på väg till tenta, som kom försent pga detta)... nja någon måtta får det allt vara.

Hur skulle det se ut om jag blockerade vägen med långtradaren för att en personbil gör fel och jag egentligen har rätten på min sida? Nä, bättre att låta trafiken flyta trots att det blir fel, det är ändå en av grundlagarna att man inte ska hindra annan trafik.
Jo, som i mitt första inlägg. Jag ser två idioter som skriker åt varandra. Självklart är cyklisten orimlig. (Antingen orimlig eller livrädd, skräckslagen och förbannad. Oavsett får han inte stoppa trafiken.) Lastbilschaffisen kan jag inte bedöma, sannolikt kunde han inte backa för att försöka lösa situationen och ett misstag med en skylt är dumt men gjort är gjort.

Själv skulle jag inte ens varit på vägen den sträckan utan hoppat upp på trottoaren en bit. Det är ju livsfarligt att försöka leka bil på de där villkoren. (liknande strukturer här har smitvägar för cyklister på ytterkanterna så att vägen bara är smal för bilisterna.)
 
Jo, som i mitt första inlägg. Jag ser två idioter som skriker åt varandra. Självklart är cyklisten orimlig. (Antingen orimlig eller livrädd, skräckslagen och förbannad. Oavsett får han inte stoppa trafiken.) Lastbilschaffisen kan jag inte bedöma, sannolikt kunde han inte backa för att försöka lösa situationen och ett misstag med en skylt är dumt men gjort är gjort.

Själv skulle jag inte ens varit på vägen den sträckan utan hoppat upp på trottoaren en bit. Det är ju livsfarligt att försöka leka bil på de där villkoren. (liknande strukturer här har smitvägar för cyklister på ytterkanterna så att vägen bara är smal för bilisterna.)
Nä, lite svårt att backa 24metare när man har massa bilar och annat bakom.

Javisst är det livsfarligt, lastbilen hade lika gärna kunnat köra över cykeln och det hade inte ens synts på lastbilen, men cykeln hade blivit totalskrot. Nä, inte med livets som insats, hade nog också flytt upp tillfälligt på trottoaren, alternativt lett cykeln en bit på trottoaren tills jag kan fortsätta färden.
Stort eloge till studenten som tog tag i situationen, annars hade de väl stått där tills polisen kom och trafiken blivit ännu mer försenad/irriterad.
 
Senast ändrad:

Jag tror folk skulle bli sura om de körde bil och såg en cyklist göra den svängen så som barnprogrammet förespråkar, slutet på filmen. Jag tror de tycker att han skulle gått på trottoaren istället och använt övergångsställena. Men denna sväng är så laglig att den visades i barnTV.
 
Nä, lite svårt att backa 24metare när man har massa bilar och annat bakom.

Javisst är det livsfarligt, lastbilen hade lika gärna kunnat göra över cykeln och det hade inte ens synts på lastbilen, men cykeln hade blivit totalskrot. Nä, inte med livets som insats, hade nog också flytt upp tillfälligt på trottoaren, alternativt lett cykeln en bit på trottoaren tills jag kan fortsätta färden.
Stort eloge till studenten som tog tag i situationen, annars hade de väl stått där tills polisen kom och trafiken blivit ännu mer försenad/irriterad.
Jag blir ju också sådär blixtrande arg och envis när jag är livrädd och trott att jag skulle dö (så det är såklart så jag tolkar situationen) men som sagt efter en minut blir det orimligt.

Det blir väldigt dumt med tävlingscyklisterna och nuvarande trafikregler och vägbyggen, de Är för snabba för trottoaren, för snabba för cykelbanan och alldeles för mjuka och små för bilvägen. Om man tänkte sig för när man byggde landsväg skulle man alltid bygga cykelbana bredvid i samma kvalitet som bilvägen och åtskild från gångväg. Eller dubbelbreda kanter på vägen med pinnar mellan yttersta biten och vägen. (samtidigt vill man väl egentligen inte ha cykelskatt antar jag, får väl gå på miljökontot kanske) Dessutom kunde man tillåta hästar på dylika vägar också när man ändå höll på.
 
Jag blir ju också sådär blixtrande arg och envis när jag är livrädd och trott att jag skulle dö (så det är såklart så jag tolkar situationen) men som sagt efter en minut blir det orimligt.

Det blir väldigt dumt med tävlingscyklisterna och nuvarande trafikregler och vägbyggen, de Är för snabba för trottoaren, för snabba för cykelbanan och alldeles för mjuka och små för bilvägen. Om man tänkte sig för när man byggde landsväg skulle man alltid bygga cykelbana bredvid i samma kvalitet som bilvägen och åtskild från gångväg. Eller dubbelbreda kanter på vägen med pinnar mellan yttersta biten och vägen. (samtidigt vill man väl egentligen inte ha cykelskatt antar jag, får väl gå på miljökontot kanske) Dessutom kunde man tillåta hästar på dylika vägar också när man ändå höll på.
Ja, och jag kan tänka mig att det är dessa tävlingscyklister som kan ställa till den och skapa irritation hos fordonsförare, som i sin tur skapar irritation hos cyklisterna, lite som en ond cirkel där ingen längre vet vart det började.
 
Oavsett vem som hade rätt eller fel, så kunde båda parterna skött det där snyggare. Förstår inte riktigt varför de ska göra en så stor grej av det. Hade det varit jag så hade jag smitit förbi lastbilen, när den ändå står still, för min cykel får plats där och sen cyklat vidare, då jag inte har tid, ork m.m att lägga energi på onödigt tjafs, som sen drabbar oskyldiga (studenten som var på väg till tenta, som kom försent pga detta)... nja någon måtta får det allt vara.

Hur skulle det se ut om jag blockerade vägen med långtradaren för att en personbil gör fel och jag egentligen har rätten på min sida? Nä, bättre att låta trafiken flyta trots att det blir fel, det är ändå en av grundlagarna att man inte ska hindra annan trafik.
Herregud, sånt där hände hundrafemtielva gånger när jag var barn-ungdom, slambilar som stod lite hur som helst och kommunens bilar m.fl. som körde lite som dom ville-behövde men inte var det nån som brydde sig inte, bara att smita runt eller flytta sig och cykeln och så var det "problemet" löst. Cykelhjälm hade ingen och trikåer var inte ens uppfunna. Det där på filmen är ett icke-problem enligt mig, yrkestrafiken går först då det är deras levebröd.
 
Ja, och jag kan tänka mig att det är dessa tävlingscyklister som kan ställa till den och skapa irritation hos fordonsförare, som i sin tur skapar irritation hos cyklisterna, lite som en ond cirkel där ingen längre vet vart det började.
Yrkestrafiken kommer alltid först, sen bilar, sen mc, mopeder och cyklar och sist gångtrafikanter i min värld.
 
Funderade lite, tänk hur mycket enklare det skulle vara om samma regler gällde, oavsett om man kommer på en cykelbana eller i blandtrafik.
 
Herregud, sånt där hände hundrafemtielva gånger när jag var barn-ungdom, slambilar som stod lite hur som helst och kommunens bilar m.fl. som körde lite som dom ville-behövde men inte var det nån som brydde sig inte, bara att smita runt eller flytta sig och cykeln och så var det "problemet" löst. Cykelhjälm hade ingen och trikåer var inte ens uppfunna. Det där på filmen är ett icke-problem enligt mig, yrkestrafiken går först då det är deras levebröd.
För cyklisten, som för den delen faktiskt kan vara yrkestrafik, det finns exempelvis cykelbud så var det inte en ickefråga. Ser man det som en issolerad händelse så är cyklisten i mina ögon en stor idiot. Ser man det i ett större perspektiv så har han troligen en mycket stor poäng.

Många som kör i trafiken gör det antingen för att komma till sitt arbete alternativt kör i sitt arbete. Ingen som inte satt sig in insituationen noggrannt har en chans att avgöra vems ärende som är viktigast. Det är rimligt att utgå från att alla är lika viktiga och har samma rättigheter och skyldigheter.

Den större frågan här är ska störst gå först eller trafikreglerna gälla lika för alla? Cyklisten i fråga kanske kör här varje dag och när han för femtielfte gången denna månaden måste stanna för att någon anser att de har företräde och kan strunta i trafikreglerna och beslutar sig för att göra en sak av det.

Ja jag tycker att cyklisten skulle ta sin cykel och gömma sig i en buske och skämmas ja, han beter sig som en idiot för stunden men samtidig borde lastbilschaufören skämmas över att ha brutit mot lagen och få böter. I förlängningen kanse cyklisten räddat någons liv, det kan vara en och annan som ser klippet och inser att cyklister faktiskt är ett fordon med samma rättigheter som andra i trafiken och visar hänsyn i en situation som kanske lett till en alvarlig olycka.
 
Yrkestrafiken kommer alltid först, sen bilar, sen mc, mopeder och cyklar och sist gångtrafikanter i min värld.
Vad säger du om budcykeln/mopeden vs lastbilschaufören som fraktar hem material till sin sons lekstuga och sand till sandlådan? Och Supportteknikern som cyklar till jobb och om han blir försenad kan VD på Ericsson inte skriva ut miljonkontraktet som då går i stöpet?

Vad är yrekstrafik för dig? Hur ser en yrkestrafikant ut? Är det bara lastbilar som är viktiga eller är det alla som kör i yrket oavsett fordon (eller kanske går)?
 
Herregud, sånt där hände hundrafemtielva gånger när jag var barn-ungdom, slambilar som stod lite hur som helst och kommunens bilar m.fl. som körde lite som dom ville-behövde men inte var det nån som brydde sig inte, bara att smita runt eller flytta sig och cykeln och så var det "problemet" löst. Cykelhjälm hade ingen och trikåer var inte ens uppfunna. Det där på filmen är ett icke-problem enligt mig, yrkestrafiken går först då det är deras levebröd.
"Störst går först" är det många inom lastbilsbranschen som säger, fast jag säger att "är man stor så måste man va snäll, men ändå bestämd". Det går inte att vela vid t ex en avsmalning, det är bara att lägga sig mitt i vägen och visa vad man tänkt göra. Gäller att ha lite attityd i trafiken, men ändå vara mjuk och hänsynsfull när det behövs, t ex gående som stannar och tycker lastbilen ska åka och sen när lastbilen stannar, vinkar de glatt. Råkade ut för det en gång när det regnade ute och gubben som gick över tog av sig hatten åt mig, var lite rörande trots att jag bara följde reglerna. :p
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp