Trafikregler

"Störst går först" är det många inom lastbilsbranschen som säger, fast jag säger att "är man stor så måste man va snäll, men ändå bestämd". Det går inte att vela vid t ex en avsmalning, det är bara att lägga sig mitt i vägen och visa vad man tänkt göra. Gäller att ha lite attityd i trafiken, men ändå vara mjuk och hänsynsfull när det behövs, t ex gående som stannar och tycker lastbilen ska åka och sen när lastbilen stannar, vinkar de glatt. Råkade ut för det en gång när det regnade ute och gubben som gick över tog av sig hatten åt mig, var lite rörande trots att jag bara följde reglerna. :p
Han blev nog snopen
 
Lite humor sa har pa morgonkvisten.

skylt_zpsibdxyxep.jpg
 
Att bilister förväntar sig att cyklar alltid har väjningsplikt, och ignorerar dem?
Cyklister har väjningsplikt vid vissa tillfällen, t ex de kan inte korsa en väg hur som helst och tro att de har företräde, i så fall måste det ske på en (nu minns jag inte om det var cykelöverfart eller cykelpassage) där de har företräde. Men man kommer långt på sunt förnuft.

Som idag släppte jag ut en buss som skulle ut på vägen åt höger (samma riktning som mig) och en buss som skulle svänga in på vägen som den första bussen svängde ut från. Den bussen som skulle svänga vänster kunde inte genomföra svängen förrän den första bussen sväng, och den som skulle vänster hade en lång kö med bilar bakom sig. Jag valde att släppa bussen, så att bilkön bakom kan flyta på, för framför mig hade jag en grävmaskin, så jag visste att jag inte skulle förlora någon tid på att släppa bussarna och mycket riktigt.
Jag fick två glada busschaufförer på köpet, och tidigare idag släppte jag över en cyklist som också blev glad, så ja jag säger att sunt förnuft det kommer man väldigt långt på. :up:
 
Att bilister förväntar sig att cyklar alltid har väjningsplikt, och ignorerar dem?
Ungefär så ja. Om alla cyklister resonerade så då skulle cykelolyckorna cykel mot bil troligtvis nästan upphöra. Personligen litar jag inte ett smack på att bilisterna ens ser mig så då får dom köra först.
 
Nej, det är ju det som är problemet. Cyklar jag på cykelväg, och ska korsa en bilväg, gäller att jag har väjningsplikt (vissa undantag finns). Cyklar jag i blandtrafik, så gäller högerregel, väjningsplikter och allt annat liknande.

Åtminstone skulle det nog underlätta om det var mer enhetligt, för nu är det olika precis som du skriver. Det är egentligen bara när man cyklar på vägen bland bilarna som det är enkelt, att säga att cyklisten generellt har väjningsplikt när den korsar en bilväg är att förenkla ganska mycket.
 
Ungefär så ja. Om alla cyklister resonerade så då skulle cykelolyckorna cykel mot bil troligtvis nästan upphöra. Personligen litar jag inte ett smack på att bilisterna ens ser mig så då får dom köra först.

Jag litar inte heller på bilister, men jag ser två problem med att alltid följa det resonemanget. 1. De bilister som tror att cyklister alltid har väjningsplikt lär sig ännu mer att cyklister alltid stannar, och blir ännu större risk den dagen en cyklist inte gör som bilisten lärt sig att förvänta från cyklister. 2. Det motverkar att folk i större utsträckning tar cykeln istället för bilen.
 
Ungefär så ja. Om alla cyklister resonerade så då skulle cykelolyckorna cykel mot bil troligtvis nästan upphöra. Personligen litar jag inte ett smack på att bilisterna ens ser mig så då får dom köra först.
Om alla bilister alltid resonerande som att cyklister alltid har företräde så skulle dessa olyckor också nästan upphöra. Och för att inte tala om om alla helt enkelt följde skyltningen + visade hänsyn.
 
Om alla bilister alltid resonerande som att cyklister alltid har företräde så skulle dessa olyckor också nästan upphöra. Och för att inte tala om om alla helt enkelt följde skyltningen + visade hänsyn.
Fast det skulle nog stoppa upp trafiken också, det är långt ifrån alla cyklister som korsar vägar där man ska osv.
Jag tycker det är synd att inte fler i trafiken kan använda sunt förnuft istället.
 
Veckans värsting var iallafall en mörkklädd rullskidåkare utan reflexer eller ljus 23,00 i onsdags kväll på kolsvart asfaltväg utan belysning. Hade jag fått möte och inte kört mitt på vägen så hade han varit ihjälkörd för det är 70-väg. Jag såg honom när jag nästan passerade honom. :rage:
 
Vanligt sunt förnuft är inte speciellt vanligt numera.
Får mig att tänka på detta:

"I dag sörjer vi en gammal kär vän som gått hädan, Sunt Förnuft, som levt
med oss i många år. Ingen är helt säker på hur gammal Sunt Förnuft
egentligen var eftersom födelsedata sedan länge förlorats i en byråkratisk
utrensning.


Sunt Förnuft kommer att bli ihågkommen för att ha skapat sådana
värdefulla uttryck som: ”Det är klokt att gå in när det regnar”, ”Det är tidiga
fåglar som får den bästa masken”, ”Livet är inte alltid rättvist, och det KAN
vara mitt fel”


Sunt Förnuft levde efter enkla, sunda ekonomiska regler: ”Gör inte av med
mer pengar än du tjänar!” och trovärdiga stadgar: ”Vuxna – inte barn – har
ansvaret.”


Sunt Förnufts hälsa började försämras snabbt när välmenande men
betungande regler sattes i system. ”Rapportering av att en 6-årig pojke
anklagats för sexuellt ofredande när han pussade en klasskamrat”.
”Tonåringar relegerade från skolan när de använde munvatten efter lunchen”.
”En lärare förlorade arbetet för att ha gett en bångstyrig elev en reprimand”
Allt detta försämrade Sunt Förnuft.


Sunt Förnuft tappade fotfästet när föräldrar attackerade lärare för att de
gjorde det jobb som de själva misslyckats med för att skapa disciplin hos
stökiga elever.


Läget förvärrades när skolan tvingades ha föräldrars tillstånd för att ge en
elev solkräm eller huvudvärkstablett men förvägrades att meddela föräldrar
när en elev blev gravid och önskade abort.


Sunt Förnuft förlorade livsviljan när kyrkorna blev affärsdrivande och
kriminella blev bättre omhändertagna än deras offer.


Sunt Förnuft blev helt ställd när du inte får försvara dig mot en inbrottstjuv
i ditt eget hem och tjuven kan stämma dig för övervåld.


Sunt Förnuft gav slutligen upp och ville inte leva mer när en person inte
kunde förstå att en ångande kopp kaffe var het – spillde den i knäet – och
fick ett enormt skadestånd.


Sunt Förnuft föregicks i döden av sina föräldrar, SANNING och
FÖRTROENDE- sin livspartner GOTT OMDÖME, dottern ANSVAR och
sonen FÖRNUFT.


Sunt Förnuft överlevdes av 4 styvbröder: ”JAG VET MINA
RÄTTIGHETER”, ”JAG VILL HA DET NU!”, ”DET ÄR NÅGON ANNANS
FEL” och ”JAG ÄR ETT OFFER”


Det var inte så många som deltog vid begravningen eftersom få förstod att
Sunt Förnuft var borta för alltid.
Om du fortfarande minns Sunt Förnuft skicka detta vidare –
om INTE – gör som de flesta – INGENTING.
"
 
Fast det skulle nog stoppa upp trafiken också, det är långt ifrån alla cyklister som korsar vägar där man ska osv.
Jag tycker det är synd att inte fler i trafiken kan använda sunt förnuft istället.
Finns det något förnuft i att inte lämna företräde när man ska och någon kommer?

Självklart stoppar det upp trafiken på ett eller annat sätt om någon lämnar företräde oavsett vem man gör det för och det är minst lika jobbigt för cyklister som för bilister (cyklister driver ju sitt. fordon med manuell kraft. Ska cyklister alltid dra det kortaste strået och vara tvungna att lämna företräde så lär det bli fler som väljer att köra på bilvägar eller tar bilen istället. Det blir opraktiskt på vissa ställen och tar lång tid att ta sig fram.
 
Cyklister har väjningsplikt vid vissa tillfällen, t ex de kan inte korsa en väg hur som helst och tro att de har företräde, i så fall måste det ske på en (nu minns jag inte om det var cykelöverfart eller cykelpassage) där de har företräde. Men man kommer långt på sunt förnuft.

Som idag släppte jag ut en buss som skulle ut på vägen åt höger (samma riktning som mig) och en buss som skulle svänga in på vägen som den första bussen svängde ut från. Den bussen som skulle svänga vänster kunde inte genomföra svängen förrän den första bussen sväng, och den som skulle vänster hade en lång kö med bilar bakom sig. Jag valde att släppa bussen, så att bilkön bakom kan flyta på, för framför mig hade jag en grävmaskin, så jag visste att jag inte skulle förlora någon tid på att släppa bussarna och mycket riktigt.
Jag fick två glada busschaufförer på köpet, och tidigare idag släppte jag över en cyklist som också blev glad, så ja jag säger att sunt förnuft det kommer man väldigt långt på. :up:

Får mig att tänka på den gången som trafikljusen var ur funktion vid en stor korsning (dåvarande E4:an/Storgatan i Umeå om någon är intresserad :p ) och exakt noll och ingen brydde sig om att övergångsställen då var att betrakta som oövervakade. Jag och min vän (som hade bråttom för att hinna med en buss) lyckades ta oss över halva vägen men blev stående i mitten bra länge. Då kom ett stort jävla as till långtradare som lugnt och stilla rullade in i korsningen, stannade och vinkade över oss. :D
 
Finns det något förnuft i att inte lämna företräde när man ska och någon kommer?

Självklart stoppar det upp trafiken på ett eller annat sätt om någon lämnar företräde oavsett vem man gör det för och det är minst lika jobbigt för cyklister som för bilister (cyklister driver ju sitt. fordon med manuell kraft. Ska cyklister alltid dra det kortaste strået och vara tvungna att lämna företräde så lär det bli fler som väljer att köra på bilvägar eller tar bilen istället. Det blir opraktiskt på vissa ställen och tar lång tid att ta sig fram.
Det beror helt på situationen, väderlek, vägunderlag m.m. Finns tillfällen när det inte går att stanna även om man vill det, t ex halka och fordonet bara glider.

Tja, det är manuell kraft, men som exemplet med cyklisten vs lastbilen i Jönköping, ska cyklisten som lätt kan få igång sitt fordon, stoppa upp ett 60 ton tungt ekipage som är tungt att dra igång? Lastbilar vill helst inte stanna, då det tar tid innan de kommer igång igen. Personbilar och lätta lastbilar däremot kommer igång snabbt vid ett eventuellt stopp.
Som lastbil kan man istället för att stanna sänka farten och planera så man slipper stanna.
 
Får mig att tänka på den gången som trafikljusen var ur funktion vid en stor korsning (dåvarande E4:an/Storgatan i Umeå om någon är intresserad :p ) och exakt noll och ingen brydde sig om att övergångsställen då var att betrakta som oövervakade. Jag och min vän (som hade bråttom för att hinna med en buss) lyckades ta oss över halva vägen men blev stående i mitten bra länge. Då kom ett stort jävla as till långtradare som lugnt och stilla rullade in i korsningen, stannade och vinkade över oss. :D
Ja, det där är lurigt. Verkar som många inte riktigt vet vad som gäller i trafikljuskorningar där ljusena är ur funktion.
Hur är det nu rangordningen går:
1: Polismans tecken
2: trafikljus
3: skyltar
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp