Alla dessa målande beskrivningar av era dramatiska upplevelser på cykelbanorna gör att jag får bilder i huvudet av trafikstockning bestående av aggressiva rullator-damer och barnvagnsmaffior med hundratals deltagare som bestämt marcherar i takt till musik en .
Jag cyklar själv fram och tillbaka till jobbet varje vardag (17 km tur/retur). En liten del av vägen är längs en halv-trafikerad större villaväg, några kilometer består av enkelfilig cykelväg (dvs. bara cyklister och endast åt mitt håll) längs tungt trafikerad bilväg och så är det ungefär 5 km med kombinerad cykel- och gångväg utan uppdelning.
Jag bor i en stad med ungefär 175 000 invånare och det är dessutom en studentstad, vilket innebär mängder (!) med cyklister med varierande grad av trafikvett. Visst kan det vara trafikproppar ibland, som en gång när jag stod och väntade på att korsa en större bilväg och det hann bli grönt och rött igen fyra (4) gånger innan jag överhuvudtaget var längst fram i kön av cyklister. Men generellt så har jag då aldrig upplevt något som kan mäta sig med detta kryssande mellan den ena barnvagnen efter den andra och flockar av gående som skapar halvt livsfarliga situationer när de huvudlöst kastar sig ut framför varenda cykel de ser .
Om man dessutom cykelpendlar till och från jobbet så känns det ju som att man är ute på vägarna på tider på dagen som borde vara rätt lugna när det gäller hur många söndagsstrosande personer man råkar ut för . Tror bara jag har behövt använda min plinga en gång den senaste månaden, vad jag kan minnas, och det var på två cyklister som tydligen hade mycket att prata om och var så inne i samtalsämnet att de inte la märke till att jag kom upp bakom dem.
Videon illustrerar hur jag tänker mig att det ser ut när @Sharpless plingar på folk på sin cykeltur :
Haha, skön video!
Jag bor just nu i Reading, UK och cyklar till jobbet ungefär samtidigt som skolungdomarna tar sig till skolan. Dessa rör sig gärna i ostrukturerade flockar och har dessutom samma kläder på sig allihop (!). Ingen superhit att kryssa runt. Däremot funkar separata cykelfält jämnsmed bilvägen strålande här - de har ju ingen snö som lägger sig på vägarna. Älskar att swisha förbi alla bilar och bussar som får köa .
Jag tycker för övrigt också att man ska varna med ringklockan om man kommer i högre fart, annars är det kryptempo som gäller. Gående kan ju plötsligt ta ett steg åt sidan om de inte märkt att en cyklist närmar sig vilket är en potentiell olycksrisk. En annan sak som vi cyklister inte bidrar till är ju bullernivån, cyklar är mycket tysta jämfört med bilar.