Trafikregler

Alla dessa målande beskrivningar av era dramatiska upplevelser på cykelbanorna gör att jag får bilder i huvudet av trafikstockning bestående av aggressiva rullator-damer och barnvagnsmaffior med hundratals deltagare som bestämt marcherar i takt till musik en :D.

Jag cyklar själv fram och tillbaka till jobbet varje vardag (17 km tur/retur). En liten del av vägen är längs en halv-trafikerad större villaväg, några kilometer består av enkelfilig cykelväg (dvs. bara cyklister och endast åt mitt håll) längs tungt trafikerad bilväg och så är det ungefär 5 km med kombinerad cykel- och gångväg utan uppdelning.

Jag bor i en stad med ungefär 175 000 invånare och det är dessutom en studentstad, vilket innebär mängder (!) med cyklister med varierande grad av trafikvett. Visst kan det vara trafikproppar ibland, som en gång när jag stod och väntade på att korsa en större bilväg och det hann bli grönt och rött igen fyra (4) gånger innan jag överhuvudtaget var längst fram i kön av cyklister. Men generellt så har jag då aldrig upplevt något som kan mäta sig med detta kryssande mellan den ena barnvagnen efter den andra och flockar av gående som skapar halvt livsfarliga situationer när de huvudlöst kastar sig ut framför varenda cykel de ser ;).

Om man dessutom cykelpendlar till och från jobbet så känns det ju som att man är ute på vägarna på tider på dagen som borde vara rätt lugna när det gäller hur många söndagsstrosande personer man råkar ut för :angel:. Tror bara jag har behövt använda min plinga en gång den senaste månaden, vad jag kan minnas, och det var på två cyklister som tydligen hade mycket att prata om och var så inne i samtalsämnet att de inte la märke till att jag kom upp bakom dem.

Videon illustrerar hur jag tänker mig att det ser ut när @Sharpless plingar på folk på sin cykeltur :rofl::


Haha, skön video!

Jag bor just nu i Reading, UK och cyklar till jobbet ungefär samtidigt som skolungdomarna tar sig till skolan. Dessa rör sig gärna i ostrukturerade flockar och har dessutom samma kläder på sig allihop (!). Ingen superhit att kryssa runt. Däremot funkar separata cykelfält jämnsmed bilvägen strålande här - de har ju ingen snö som lägger sig på vägarna. Älskar att swisha förbi alla bilar och bussar som får köa :).

Jag tycker för övrigt också att man ska varna med ringklockan om man kommer i högre fart, annars är det kryptempo som gäller. Gående kan ju plötsligt ta ett steg åt sidan om de inte märkt att en cyklist närmar sig vilket är en potentiell olycksrisk. En annan sak som vi cyklister inte bidrar till är ju bullernivån, cyklar är mycket tysta jämfört med bilar.
 
Fast där håller jag inte med. Jag själv både cyklar och går en del. Det absolut värsta som finns när man är fotgängare är cyklister som susar förbi i hög där utan förvarning. Har jag dottern med är jag extra glad åt att folk varnar. Det har hänt mer än en gång att vi blir så överraskade att jag bara kan hålla tummarna för att de inte mosar ungen när vi råkar befinna oss på varsin sida av en väg och cykeln drar förbi i hög fart. Jag själv använder ringklockan i väldigt god tid för att uppmärksamma folk på att jag kommer bakifrån just för att inte skrämmas. Är man ute i väldigt god tid reagerar folk inte alls så starkt och det har hänt att folk tackat mig för att jag varnat. Jag åker dessutom ofta med cykelkärra bakom så mitt ekipage är en aning större än man väntar sig.

Jag har gatt mycket med hundarna pa Kungsholmen i Stockholm. Det ar verkligen inte sarskilt roligt nar man gar over vagen, mycket ordentligt vid gron gubbe och mitt pa overgangsstallet och blir pakord av en cykel i mycket hog fart nar man kommer upp pa trotoaren. Tursamt nog blev jag bara smutsig ... och radd ... och hunden valde att bara morra och varna cyklisten som korde pa matte.
Cyklisten i fraga ansag att det var mitt fel ... da jag inte holl samma takt utan stannade till (for att flytta over bada hundarna i en hand da det var en familj med smabarn vi skulle ga forbi) och darfor kom upp pa cykelvagen senare an han hade beraknat. Det faktum att jag hade gront ljus och ingen varning for cykelvag raknades inte alls.
Annu mer tur var det att cykeln korde pa mig och inte hundarna ... eller maken som har stora besvar med ryggen.

Nar en cykel kommer i hog fart bakom pa gang/cykelvagar/motionsspar i frilufts omraden nar man gar med hunden bredvid och de utan forvarning kor om en i max hastighet undrar man vad cyklisterna tanker med.
Tursamt nog ar mina hundar okay och varken jagar cyklar eller biter efter dem aven om de rycker till for att cykeln kommer sa tyst och fort. Man kan dock undra over cyklisternas sjalvbevarelse drift.
 
Men om de inte är i vägen från början finns väl ingen anledning att plinga? Håller de sig på sin kant och det går att cykla förbi är ju det det bästa tycker jag.

Precis, det är bara om folk går typ 3-4 i bredd som man kan behöva använda ringklockan.
 
Fast där håller jag inte med. Jag själv både cyklar och går en del. Det absolut värsta som finns när man är fotgängare är cyklister som susar förbi i hög där utan förvarning. Har jag dottern med är jag extra glad åt att folk varnar. Det har hänt mer än en gång att vi blir så överraskade att jag bara kan hålla tummarna för att de inte mosar ungen när vi råkar befinna oss på varsin sida av en väg och cykeln drar förbi i hög fart. Jag själv använder ringklockan i väldigt god tid för att uppmärksamma folk på att jag kommer bakifrån just för att inte skrämmas. Är man ute i väldigt god tid reagerar folk inte alls så starkt och det har hänt att folk tackat mig för att jag varnat. Jag åker dessutom ofta med cykelkärra bakom så mitt ekipage är en aning större än man väntar sig.

Är det barn på vägen, så ser då jag till att sänka hastigheten, och i möjligaste mån hålla åtminstone en vägbredd i sida vid omkörningen.
 
Nar en cykel kommer i hog fart bakom pa gang/cykelvagar/motionsspar i frilufts omraden nar man gar med hunden bredvid och de utan forvarning kor om en i max hastighet undrar man vad cyklisterna tanker med.
Tursamt nog ar mina hundar okay och varken jagar cyklar eller biter efter dem aven om de rycker till for att cykeln kommer sa tyst och fort. Man kan dock undra over cyklisternas sjalvbevarelse drift.

Fast när det gäller just motionsspår så borde det vara rätt klart att det kan komma cyklar i full fart om cyklar är tillåtna. Det är ju trots allt ett motionsspår och då får man ju ha ögonen i nacken så att man inte är i vägen för andra som motionerar. Då kommer de ju knappast utan förvarning. Samma sak kan jag tycka gäller på rena cykelbanor eller cykelfält.
 
Senast ändrad:
Måste stanna , gud så hemskt:mad:
Jo det är lättare att stanna och starta med en bil (nu kommer säkert någon att missuppfatta det här men det är för att folk som tydligen aldrig suttit på en cykel ska förstå), så att med en bil köra lite långsammare för att en cykel som kommer längs med ett cykelstråk och ska över en cykelövergång ska kunna komma över innan man själv kör över så är det en mycket liten tidsförlust och mycket liten ansträngning. För en cyklist att stanna betyder att förlora all rörelseenergi den hade och sedan börja om från börja med att arbeta upp den igen. Tidsförlusten blir ganska mycket större. Jag menar inte att ni ska göra det, för ingen regel kräver det eller antyder det, jag menar bara att jag gör det om jag kan.

När man cyklar på en delad cykel/gångbana där grupper av gångare finns var tionde meter i klungor om tre till fem personer och varje klunga skingrar sig förvirrat och stirrar surt varje gång man plingar blir det väldigt långsam framfart. Om man inte plingar så vet man ungefär vart de är på väg och åt vilket håll de har rörelseenergi så om man kan passera utan att plinga så är det säkrare, med lätt berusade studenter och familjer som är min erfarenhet i alla fall. Till och med ett -ursäkta mig, ursäkta mig, ursäkta mig osv var tionde meter kan ge milt sura blickar från folk som går på cykelbanan (det använder jag om jag inte kan komma förbi utan att cykla ganska nära).

Det är alltså inte lite folk på cykelbanan, det är mycket folk på cykelbanan. Det är inte en person på cykelbanan om man ska till tåget och har 10 minuters väg dit. Det är folk var tionde meter, tanter med osynligt koppel till mops i buskarna på andra sidan vägen, dam med barnvagn och tre barn spridda, sju fulla studenter, tre par i frack och långklänning osv. På cykelbanan. Eftersom den är delad med trottoar med en utsuddad linje. (Cyklar man på morgonen är det såklart problemfritt på en helt annan nivå.)

Jag tror plinga betyder olika saker på olika orter och jag har fått uppfattningen att på min ort betyder plinga -ur vägen din sega idiot och dra åt fanders. Eller möjligen -FLYTTA! eller -SPRID ER! Och det tas sällan väl emot. Bortsett från att folk såklart lyder och flyttar på sig eller skingras åt olika håll. Enligt vissa i tråden verkar det betyda -Hejsan, hallå! nu kommer jag att cykla förbi lite försiktigt här, gå kvar du bara där du är. Och det verkar ju praktiskt iofs.

Mitt nya cykelstråk är dock befriat från tanter med mops och studenter så jag förstår hur det kan framstå i allmänhet. Men mitt tidigare låg längs med en väg som var så full av partysugna eller färdigfestade studenter framåt kvällen och tanter med mops på dagen att det påminde om sluttampen av ngt motionslopp.
 
Sedan bor vi väl alla på olika orter verkar det som. Vissa personer verkar totalt simma i cyklister som bryter mot regler och lagar. Det kan ju bero på orten eller på att man ser mycket av saker man hatar extra passionerat och stör sig även om det är på långt avstånd. Att hata cyklister passionerat verkar populärt.

Själv ser jag inte fler cyklister som bryter mot regler än ngt annat fordonsslag och om jag varit nära att köra över någon så har det varit gångtrafikanter som sneddar över övergångsställen utan att se sig för, med ryggen åt det håll därifrån biltrafiken förmodas komma. Dvs gå i körriktningen på höger sida på trottoaren, långsamt styra närmre kanten och fem meter före ett övergångställe sätta ned fötterna i vägbanan, utan att se sig över axeln, för att sedan snedda till andra sidan. Det är ganska vanligt. Cyklister i vägen har hänt sällan.
 
Men jag kan berätta om när jag precis fått körkort och följde trafikreglerna som cyklist. Jag cyklade på huvudled i staden, en vanlig 50 väg mot långsammare, ingen cykelväg fanns i närheten. Trottoaren för smal för en cykel och självklart inte heller tillåten för cyklister.

Jag cyklade snabbt och var inte i vägen för bilisterna på väg åt samma håll. Jag ser en bil på en avtagsväg till höger som väntar på att bilarna ska åka förbi och sedan ska köra ut. Jag är ju på huvudled och följer trafikregler så jag cyklar på. Det skulle jag inte gjort, bilen kör rakt ut -efter att ha väntat på bilar, rakt mot mig, jag måste svänga ut mitt i filen för att inte bli mos och blir helt skräckslagen. Bilisten kör vidare och stannar vid trafikljus och jag knackar på rutan för att säga till. Han skäller ut mig helt vansinnig -Vad gjorde du mitt i vägen i vägbanan blabla vrålar han.

Den bilisten, det är ni, ni som hatar cyklister, anser att en cyklist på rätt plats, i rätt hastighet som ni nästan körde över, var felplacerad och värd att skrämma. Bara för att ni hatar cyklister, inte för att cyklisten var fel. Inte för att ni stod och skulle köra in på huvudled och väntade på bilarna men var för blinda för att se en cyklist mitt framför er. En cyklist är EN person, EN människa på ETT fordon. Du i bilen är EN person, EN människa i ETT fordon. Du är inte mer värd eller mer värdefull.

Nåja jag lyder inte trafikregler längre. Om jag ser en bilist på en avtagsväg som ska vänta tills vägen är tom innan han kör ut, då stannar jag och kliver upp på trottoaren. Precis som jag gjorde innan jag lärt mig trafikregler. Det är mycket säkrare att inte följa dem.
 
Sedan bor vi väl alla på olika orter verkar det som. Vissa personer verkar totalt simma i cyklister som bryter mot regler och lagar. Det kan ju bero på orten eller på att man ser mycket av saker man hatar extra passionerat och stör sig även om det är på långt avstånd. Att hata cyklister passionerat verkar populärt.

Själv ser jag inte fler cyklister som bryter mot regler än ngt annat fordonsslag och om jag varit nära att köra över någon så har det varit gångtrafikanter som sneddar över övergångsställen utan att se sig för, med ryggen åt det håll därifrån biltrafiken förmodas komma. Dvs gå i körriktningen på höger sida på trottoaren, långsamt styra närmre kanten och fem meter före ett övergångställe sätta ned fötterna i vägbanan, utan att se sig över axeln, för att sedan snedda till andra sidan. Det är ganska vanligt. Cyklister i vägen har hänt sällan.

Några tillägg till det du skriver. Jag håller på att ta körkort nu och jag häpnar över hur många bilister som inte följer trafikreglerna, men ändå blir det inte riktigt samma upprördhet kring det. Man kan ju fråga sig varför det är så.

Som cyklist drabbas man även av svårigheter att överhuvudtaget tyda den cykelbana som man färdas på. Är cykelbanan verkligen en cykelbana eller är det bara en vägren med vitmålad cykelsymbol? Har bilisten som ska svänga höger uppfattat att jag kör på en cykelbana (och inte en vägren) och att denne därmed ska väja för mig när jag ska rakt fram i samma korsning? För många bilisterna verkar inte riktigt känna till vad som gäller för cyklister heller. Oklara regler ger en ökad fara och då kan det många gånger vara säkrare att bara försöka läsa trafiken än att stirra sig blind på reglerna. Det är inte på något sätt optimalt, men kan vara en förklaring till varför cyklister inte följer trafikreglerna.
 
Ja det är den jag tänker på. Grejen är ju den att även om Spolegatan mycket riktigt blir huvudled sen så är det ju St Laurentiigatan som är huvudleden i korsningen. Men ja, mycket förvirrande!
Jo jag håller med, men det ser ju onekligen skumt ut iom att huvudledsskylten sitter så nära korsningen.
När jag gick handledarkursen för körkort kom den upp som exempel på förvirrande skyltningar där folk ofta gör fel.
 
Jag har gatt mycket med hundarna pa Kungsholmen i Stockholm. Det ar verkligen inte sarskilt roligt nar man gar over vagen, mycket ordentligt vid gron gubbe och mitt pa overgangsstallet och blir pakord av en cykel i mycket hog fart nar man kommer upp pa trotoaren. Tursamt nog blev jag bara smutsig ... och radd ... och hunden valde att bara morra och varna cyklisten som korde pa matte.
Cyklisten i fraga ansag att det var mitt fel ... da jag inte holl samma takt utan stannade till (for att flytta over bada hundarna i en hand da det var en familj med smabarn vi skulle ga forbi) och darfor kom upp pa cykelvagen senare an han hade beraknat. Det faktum att jag hade gront ljus och ingen varning for cykelvag raknades inte alls.
Annu mer tur var det att cykeln korde pa mig och inte hundarna ... eller maken som har stora besvar med ryggen.

Nar en cykel kommer i hog fart bakom pa gang/cykelvagar/motionsspar i frilufts omraden nar man gar med hunden bredvid och de utan forvarning kor om en i max hastighet undrar man vad cyklisterna tanker med.
Tursamt nog ar mina hundar okay och varken jagar cyklar eller biter efter dem aven om de rycker till for att cykeln kommer sa tyst och fort. Man kan dock undra over cyklisternas sjalvbevarelse drift.

Väldigt tråkigt att du blivit påkörd. Det är precis sådana här situationer som jag anser kan undvikas om cyklister och gångtrafikanter separeras. Hastigheterna hos dessa trafikslag är helt enkelt för olika och därmed äventyras säkerheten.
 
Jo jag håller med, men det ser ju onekligen skumt ut iom att huvudledsskylten sitter så nära korsningen.
När jag gick handledarkursen för körkort kom den upp som exempel på förvirrande skyltningar där folk ofta gör fel.
Ja det gör det, jag gissar att det är för att det kommer sidogator ganska nära inpå som den sitter så tidigt! Men tio meter längre ner hade nog gjort skillnad för tydligheten, ändå.
 
Jag känner ganska få cyklister som inte varit med om liknande händelser som @Badger . Själv har jag blivit påkörd när jag cyklade på en cykelbana som korsade en utfart från en bensinmack. Bilisten koncentrerade sig enkom på bilarna på vägen hen skulle ut på och tittade inte ett smack efter eventuella cyklister. Som cyklist blir man ganska van vid att ta ansvar för sitt eget liv genom att anta att alla bilister fått sitt körkort på postorder alternativt är gravt rattfulla även kl 07 en onsdagsmorgon, så jag hann bromsa in ganska kraftigt och bilen touchade endast mitt framhjul. Bilisten var otroligt chockad eftersom hen insåg att hen antagligen hade dödat eller skadat mig svårt om jag inte varit uppmärksam.

Min hemkommun (och flera andra kommuner gissar jag) har gjort satsningar på bl.a. vintercykling genom att dela ut reflexer och dubbdäck till cyklister. En välkommen kampanj i anslutning till detta hade varit att upplysa om trafikregler kring cykling riktat till både bilister och cyklister. Vem som har väjningsplikt är i många fall högst oklart och det är för cyklister en potentiell livsfara.
 
Angående att bedöma hastigheter så sprang (!) jag nästan in i en cyklist för ett par veckor sedan. Jag skulle korsa en väg (från en trottoar till en annan, på den aktuella platsen eller i dess närhet finns inget övergångsställe... det är ibland lite tunnsått med sådana här i England) och på vägbanan kommer en cyklist. Jag missbedömde totalt dennes hastighet och vi var väldigt när att krocka när jag kom kutande. Jag skämdes verkligen som en hund för det var bara mitt fel! För mig stärkte det ytterligare hypotesen att gångtrafik och cykeltrafik inte ska blandas - jag SÅG cyklisten men jag hade jättesvårt att avgöra hur snabbt hen närmade sig. Jag vet inte om det har med ljudet att göra; att det går att höra hur snabbt en bil närmar sig men att cyklar är så tysta att det är svårt att avgöra vilken hastighet de har?
 
Jag har gatt mycket med hundarna pa Kungsholmen i Stockholm. Det ar verkligen inte sarskilt roligt nar man gar over vagen, mycket ordentligt vid gron gubbe och mitt pa overgangsstallet och blir pakord av en cykel i mycket hog fart nar man kommer upp pa trotoaren. Tursamt nog blev jag bara smutsig ... och radd ... och hunden valde att bara morra och varna cyklisten som korde pa matte.
Cyklisten i fraga ansag att det var mitt fel ... da jag inte holl samma takt utan stannade till (for att flytta over bada hundarna i en hand da det var en familj med smabarn vi skulle ga forbi) och darfor kom upp pa cykelvagen senare an han hade beraknat. Det faktum att jag hade gront ljus och ingen varning for cykelvag raknades inte alls.
Annu mer tur var det att cykeln korde pa mig och inte hundarna ... eller maken som har stora besvar med ryggen.

Nar en cykel kommer i hog fart bakom pa gang/cykelvagar/motionsspar i frilufts omraden nar man gar med hunden bredvid och de utan forvarning kor om en i max hastighet undrar man vad cyklisterna tanker med.
Tursamt nog ar mina hundar okay och varken jagar cyklar eller biter efter dem aven om de rycker till for att cykeln kommer sa tyst och fort. Man kan dock undra over cyklisternas sjalvbevarelse drift.

Det är ett par ställen där de märkt cykelvägarna ganska dåligt. Från T-centralen, när man går mot strömmen, precis när man gått över sista korsningen där så finns det ett mycket snabbt cykelstråk där jag nästan blivit överkörd. Haken är att jag stod och tvekade mitt i cykelbanan utan att vara medveten om det. Önskar verkligen att de kunde markerat bättre. Där är jag glad att de plingade iofs. Det var som att jag hade stått mitt i gatan och stirrat.

Likadant på en plats där jag svänger höger för att köra upp på en påfartsväg till E18 i Sundbyberg. Det är grönt för mig att svänga höger, rött för gångtrafikanter att gå men grönt för cyklister, det är ganska hemskt och det är så diskret att om man inte vet att det är en cykelbana där och inte medvetet tittar på deras trafiksignal så kan man lika gärna tro att 1. inga cyklister skulle komma och 2. de måste rimligen ha rött iom att jag har grönt för att svänga.

Däremot tycker jag det är helt självklart att hålla normalhastighet på cykel om jag cyklar på cykelbanan och kör förbi en gångtrafikant som går på gångbanan bredvid och vi har gott avstånd till varandra. Bilarna tutar ju inte varje gång de kör förbi mig där jag går på trottoaren.
 
Jag känner ganska få cyklister som inte varit med om liknande händelser som @Badger . Själv har jag blivit påkörd när jag cyklade på en cykelbana som korsade en utfart från en bensinmack. Bilisten koncentrerade sig enkom på bilarna på vägen hen skulle ut på och tittade inte ett smack efter eventuella cyklister. Som cyklist blir man ganska van vid att ta ansvar för sitt eget liv genom att anta att alla bilister fått sitt körkort på postorder alternativt är gravt rattfulla även kl 07 en onsdagsmorgon, så jag hann bromsa in ganska kraftigt och bilen touchade endast mitt framhjul. Bilisten var otroligt chockad eftersom hen insåg att hen antagligen hade dödat eller skadat mig svårt om jag inte varit uppmärksam.

Min hemkommun (och flera andra kommuner gissar jag) har gjort satsningar på bl.a. vintercykling genom att dela ut reflexer och dubbdäck till cyklister. En välkommen kampanj i anslutning till detta hade varit att upplysa om trafikregler kring cykling riktat till både bilister och cyklister. Vem som har väjningsplikt är i många fall högst oklart och det är för cyklister en potentiell livsfara.
Det sägs ju att ju fler cyklister det blir i en stad desto säkrare är de för bilister. Bilisterna är ju chockade och förvånade även över att de är cyklister på cykelbanorna ibland eftersom de inte lärt sig titta efter dem/oss.
 
Har bilisten som ska svänga höger uppfattat att jag kör på en cykelbana (och inte en vägren) och att denne därmed ska väja för mig när jag ska rakt fram i samma korsning? För många bilisterna verkar inte riktigt känna till vad som gäller för cyklister heller. Oklara regler ger en ökad fara och då kan det många gånger vara säkrare att bara försöka läsa trafiken än att stirra sig blind på reglerna. Det är inte på något sätt optimalt, men kan vara en förklaring till varför cyklister inte följer trafikreglerna.

Jag tror helt ärligt att det är vanligt att bilisten är förbannad trots att hen vet att det är en cykelväg. För hen vet inte ens att hen ska väja för dig utan tror att du ska väja för hen, trots att du är på väg rakt fram och har cykelväg. Jag tror att det är just sådana händelser som många hänvisar till att cyklister är galna och inte följer trafikregler. Precis som jag är övertygad om att många bilister i min högersväng, där cyklisterna har grönt ljus, blir förbannade över att cyklisten korsar gatan, för bilisten har inte sett eller uppmärksammat att cyklisterna har grönt. Då blir det ytterligare två cyklister som "inte följer reglerna" trots att det är bilisten som inte känner till reglerna.
 
Det sägs ju att ju fler cyklister det blir i en stad desto säkrare är de för bilister. Bilisterna är ju chockade och förvånade även över att de är cyklister på cykelbanorna ibland eftersom de inte lärt sig titta efter dem/oss.

Jag tycker det där stämmer rätt väl med mina erfarenheter. På väg till universitetet passerar jag några korsningar med mycket trafik och mycket cyklister. "Alla" vet att det är en väg som används av många som ska till universitetet och bilisterna beter sig därefter, de släpper oftast över cyklister trots att de inte alls har företräde.

När jag cyklar i andra delar av stan där cyklisterna är betydligt färre är "folk" generellt sett mindre förlåtande.

Själv hör jag till den typen som kliver av och leder cykeln om det finns minsta skuggan av tvivel huruvida alla bilister sett mig och saktar ner. Jag ogillar starkt tanken på att bli överkörd.
 
ramlade precis över denna på facebook.
Hemma hos päronen så är tävlingscyklisterna hopplösa de ligger ett gäng två och två på relativt smala kurviga vägar och så fort det finns omkröningsmöjligheter cyklar de upp så de är tre i bredd så man ändå inte kommer förbi. Helt obegripligt.
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp