Trafikregler

Ja, jag nämde dig som en person som visar särdeles gott omdöme :). Du verkar handla efter sunt förnuft snarare än irritation i olika situationer trots att du som yrkeschaufför i ett tungt fordon antagligen möter fler puckon i trafiken än de flesta av oss andra. Eloge till dig!
Hahaha, oj jag läste visst lite för snabbt där. :o
Såg det nu:
Några har också visat prov på mycket gott omdöme i trafiken, till exelpel trådstartaren som även är yrkeschaufför.

Jo, jag ser "puckon" varje dag, men det finns inget man kan göra åt det förutom att försöka föregå med gott exempel själv. Imorrn ska jag till exempel köra till Göteborg och kommer få köra hem i rusningtrafiken, men det är bara att ta det för vad det är och vara uppmärksam på vad som händer och sker runt lastbilen.
Yrkeschaufförer SKA föregå med gott exempel, sen har vi såklart vissa av dom som inte föregår med gott exempel och de kallar jag "vägens rövhål" (en liten ändring på tidigare titel som lastbilschaffisar hade "vägens riddare"). Gissningsvis tror jag att många av dom blir stressade, irriterade på saker de inte kan påverka. Det jag inte kan påverka själv, det försöker jag inte att bry mig om, sen visst jag kan bli sur eller irriterad ibland men va sjutton, så länge det inte händer något är det bra. :)
 
Lägg till det att fotgängarna gärna också säger nåt surt till dig för att "du skräms".
Själv använder jag gärna ringklockan, i god tid innan jag kommer nära och fortsätter plinga tills de märkt mig.
Då ska man svara: "Du lever och slapp bli överkörd, var glad och ha nu en fortsatt bra dag" med ett stort leende på läpparna. :D
 
Jag lämnade den här tråden innan helgen för det började visst ryka ur öronen på mig när jag läste om folk som tycker det är OK att köra om lite nära cyklister när det inte "sköter sig".
Började på ett ganska långt inlägg här men @snow har redan sagt allt och eftersom hens inlägg inte faller i så god jord utan bara läses som fan läser bibeln av somliga så kan jag nog inte säga så mycket mer. Tack för att du fortsatte.

Jag tänker lite som så att det nog är fler som läser tråden än som ger sig in i debatten, och att jag då inte vill låta inlägg som osar av ovilja och till och med hat (!) gentemot cyklister stå oemotsagda. Det är viktigt att höja perspektivet från bilism som transportnom, för att tillslut kunna inse att den enda vägen ur det hörn som bilismen målat in oss i är att låta andra mer hälso- och miljövänliga fordonstyper ta plats.
 
Jag tänker lite som så att det nog är fler som läser tråden än som ger sig in i debatten, och att jag då inte vill låta inlägg som osar av ovilja och till och med hat (!) gentemot cyklister stå oemotsagda. Det är viktigt att höja perspektivet från bilism som transportnom, för att tillslut kunna inse att den enda vägen ur det hörn som bilismen målat in oss i är att låta andra mer hälso- och miljövänliga fordonstyper ta plats.
Jag håller helt med dig! Och jag lovar att göra mitt bästa för att hjälpa till i framtiden, någon gång när jag är mätt och utvilad för att inte sänka nivån.
 
Då kommer vi in på ytterligare ett spännande ämne - lastsäkring. Där är det många som inte har helt koll. Ser ofta osurrad last på släpkärror och dylikt, rätt skrämmande när man tänker på vad som kan hända.
Vi som kör lastbil måste lastsäkra vårt gods så att det inte kan komma någonstans och jag undrar hur många som har koll på att lastsäkringen ska tåla hela godset vikt framåt, halva vikten åt sidorna och bakåt?
Det är nog många som tycker att jag överdramatiserar när det gäller lastsäkring men det får stå för dom, jag vill iallafall inte ha på mitt samvete att nån dött eller blivit svårt skadad pga. min egen slapphet. Oftast kör jag med entonsband på taket oavsett lastvikt, tjocka och lite bredare band men åtskilligt bättre att få till det med än dom tunna leksaksbanden folk köper för 29,90 paret.

Kajakens lastsäkring är fixt åt alla håll och tål garanterat 20 x kajakens vikt åt alla håll.
 
Det är nog många som tycker att jag överdramatiserar när det gäller lastsäkring men det får stå för dom, jag vill iallafall inte ha på mitt samvete att nån dött eller blivit svårt skadad pga. min egen slapphet. Oftast kör jag med entonsband på taket oavsett lastvikt, tjocka och lite bredare band men åtskilligt bättre att få till det med än dom tunna leksaksbanden folk köper för 29,90 paret.

Kajakens lastsäkring är fixt åt alla håll och tål garanterat 20 x kajakens vikt åt alla håll.
Själv lastar jag knappt något på taket, har förvisso takräcken, men mycket smidigare att transportera i kärra bakom bilen istället. Jag har dock sett en som transporterade en tjock madrass till en säng, löst direkt på biltaket, utan någon surrning alls. :eek: :eek: :eek:
 
Själv lastar jag knappt något på taket, har förvisso takräcken, men mycket smidigare att transportera i kärra bakom bilen istället. Jag har dock sett en som transporterade en tjock madrass till en säng, löst direkt på biltaket, utan någon surrning alls. :eek: :eek: :eek:
Jag kör mest kajaken på bågarna, och 3-4 pipor fyrkantrör när jag måste hämta dom 6,5 mil i nästa stad. Knappt någon vikt att tala om men desto tråkigare om lasten rymmer.

Madrassen var "fin", ungefär som när gamla gubbar ska binda och knyta vid brädgården, dom brukar komma ungefär hit innan katastrofen är ett faktum iom. att vägen här utanför agerar tvättbräde på sommaren. Alltid lika kul att titta på när dom yrar runt och plockar plank och skivor mm. som rymt ut i terrängen. :angel: :p
 
Jag kör mest kajaken på bågarna, och 3-4 pipor fyrkantrör när jag måste hämta dom 6,5 mil i nästa stad. Knappt någon vikt att tala om men desto tråkigare om lasten rymmer.

Madrassen var "fin", ungefär som när gamla gubbar ska binda och knyta vid brädgården, dom brukar komma ungefär hit innan katastrofen är ett faktum iom. att vägen här utanför agerar tvättbräde på sommaren. Alltid lika kul att titta på när dom yrar runt och plockar plank och skivor mm. som rymt ut i terrängen. :angel: :p
Om jag inte minns helt fel, så får man inte lasta några tyngre saker på taket. Har du bra koll på exakt vikt där?

Ja, en del blir man bara mörkrädd när man ser hur de lastsäkrar.... :nailbiting:
 
Kombinerade gång- och cykelvägar är förkastligt om en vill cykla snabbare än gångfart (vilket är ett måste för mig som just nu har 18 km till jobbet, hemma i Sverige ca 25 km. Jag håller med lätthet 25-30 km/h vilket INTE är lämpligt där barn, tanter med rullatorer och hundar befinner sig!).

Däremot är det inte rimligt för mig att pendla 18-25 km till jobbet på cykel i gångtrafikantfart (säg 3-5 km/h). Då måste jag välja annat färdsätt.

När det gäller cykla i bredd på cykelvägar håller jag med (vilket är en av anledningarna till att jag avskyr kombinerade gång- och cykelvägar, eftersom gångtrafikanter tenderar att röra sig ostrukturerat "i flock", och det finns inget självklart håll för dem att väja åt även om cyklisten använder ringklockan).

Däremot är inte cykeln ett rimligt transportval för att pendla 2 mil till jobbet om det inte går att cykla snabbare än 5 km/h. För att göra cykeln till ett attraktivt transportmedel måste det finnas en infrastruktur som tillåter cyklister att utnyttja sitt fordons kapacitet.

Cykelvägen måste vara säkrare än bilvägen. Att kryssa mellan lekande barn och riskera att krocka med folk ( skymd sikt, mycket folk på cykelvägen osv) är ingen säker väg.

Som cyklist vill man helst inte använda ringklockan, då det brukar leda till att man måste stanna och vänta på den skock yra höns som blir resultatet. Lite ungefär som att bilister skulle tuta varje gång de kör om.

Lägg till det att fotgängarna gärna också säger nåt surt till dig för att "du skräms".
Själv använder jag gärna ringklockan, i god tid innan jag kommer nära och fortsätter plinga tills de märkt mig.

Mycket enklare att bara cykla förbi, utan att ha någon som sick-sackar kors och tvärs över cykelvägen.

Alla dessa målande beskrivningar av era dramatiska upplevelser på cykelbanorna gör att jag får bilder i huvudet av trafikstockning bestående av aggressiva rullator-damer och barnvagnsmaffior med hundratals deltagare som bestämt marcherar i takt till musik en :D.

Jag cyklar själv fram och tillbaka till jobbet varje vardag (17 km tur/retur). En liten del av vägen är längs en halv-trafikerad större villaväg, några kilometer består av enkelfilig cykelväg (dvs. bara cyklister och endast åt mitt håll) längs tungt trafikerad bilväg och så är det ungefär 5 km med kombinerad cykel- och gångväg utan uppdelning.

Jag bor i en stad med ungefär 175 000 invånare och det är dessutom en studentstad, vilket innebär mängder (!) med cyklister med varierande grad av trafikvett. Visst kan det vara trafikproppar ibland, som en gång när jag stod och väntade på att korsa en större bilväg och det hann bli grönt och rött igen fyra (4) gånger innan jag överhuvudtaget var längst fram i kön av cyklister. Men generellt så har jag då aldrig upplevt något som kan mäta sig med detta kryssande mellan den ena barnvagnen efter den andra och flockar av gående som skapar halvt livsfarliga situationer när de huvudlöst kastar sig ut framför varenda cykel de ser ;).

Om man dessutom cykelpendlar till och från jobbet så känns det ju som att man är ute på vägarna på tider på dagen som borde vara rätt lugna när det gäller hur många söndagsstrosande personer man råkar ut för :angel:. Tror bara jag har behövt använda min plinga en gång den senaste månaden, vad jag kan minnas, och det var på två cyklister som tydligen hade mycket att prata om och var så inne i samtalsämnet att de inte la märke till att jag kom upp bakom dem.

Videon illustrerar hur jag tänker mig att det ser ut när @Sharpless plingar på folk på sin cykeltur :rofl::

 
OK inne i stan idag och kör bil, rätt ut framför bilen utan att titta åt mitt håll kommer 2 cyklister, visst var det ett övergångsställ men här har inte cyklister förkörsrätt
Angående lastsäkring så ligger återvinningen mellan stan och vår by och där kan man hitta det mest som flugit av släpen
mannen har fått en gipsskiva på motorhuven och vissa släp håller man långt avstånd till så att man ska hinna stanna när de tappat soffan eller liknande
 
OK inne i stan idag och kör bil, rätt ut framför bilen utan att titta åt mitt håll kommer 2 cyklister, visst var det ett övergångsställ men här har inte cyklister förkörsrätt
Angående lastsäkring så ligger återvinningen mellan stan och vår by och där kan man hitta det mest som flugit av släpen
mannen har fått en gipsskiva på motorhuven och vissa släp håller man långt avstånd till så att man ska hinna stanna när de tappat soffan eller liknande
Många cyklister tror att de har samma företrädesregler som gående på övergångsställen, och sen vet jag att reglerna är otydliga vid cykelpassager och cykelövergångar och allt vad det nu heter, som inte är ett rent övergångsställe.

Ja, det är skrämmande hur många som tror att det kommer stå kvar på släpet utan surrning...
 
Jag erkänner att jag inte hade en blekaste aning om dom reglerna, å andra sidan kör jag extremt sällan bil och än mer sällan med nån last.

Däremot har jag fått en gigantisk madrass fladdrande mot mig när den lossnade från släpet 2 bilar längre fram, på en motorväg. Skitläskigt! Och jag brukar ofta se släpvagnar där lasten mest verkar vara ditställd och en bön bedd att den ska stanna kvar. *ryser*

/Lavinia, som inte kan alla trafikregler men iaf försöker visa hänsyn och köra försiktigt och inte vara (så mycket) i vägen för folk

Då kommer vi in på ytterligare ett spännande ämne - lastsäkring. Där är det många som inte har helt koll. Ser ofta osurrad last på släpkärror och dylikt, rätt skrämmande när man tänker på vad som kan hända.
Vi som kör lastbil måste lastsäkra vårt gods så att det inte kan komma någonstans och jag undrar hur många som har koll på att lastsäkringen ska tåla hela godset vikt framåt, halva vikten åt sidorna och bakåt?
 
Ja, om inget har ändrats på sistone så gäller ringklocka på cykel. Den används dock sällan. Blev t.ex. häromdagen omkörd av två cyklister när jag var ute och red, de kom tyst svischande. Hästen hade tursamt nog en lugn och harmonisk dag, annars hade det räckt med ett litet hopp åt sidan så hade det varit platta cyklister.

Kanske har de hört att bilister INTE ska tuta för att det kan skrämma hästen, och trodde att det gällde även ringklockor? Inte lätt att göra rätt alla gånger. Men visst, de kan ha varit allt-igenom-onda-som-alla-andra-cyklister också...

(själv brukar jag använda rösten när jag närmar mig hästekipage, samt ha god marginal vid omkörningen)

KL
En reflektion så här på morgonkvisten. Efter denna tråd och andra liknande tidigare trådar i ämnet så är jag inte det minsta förvånad över många cyklisters beteende. Cyklisten måste ha bästa och närmaste vägen att åka på, om cyklisten inte har det så har denne rätt att själv bestämma bästa vägen oavsett vad h*n utsätter sina medtrafikanter för. Eftersom cykeln är så svår att väja med så är bästa vägen ofta mitt ute bland motorfordon, för cyklen är så snabb och svårstoppad att fotgängare är ett stort problem, och ringklockan har ofta rostat fast. Cykeln är dessutom så stor att det måste finnas särskilda fickor för att kunna åka åt sidan och släppa förbi annan trafik, så därför är det helt i sin ordning att utryckningsfordon, bilar, bussar, långtradare mm får ligga bakom, även om det skulle röra sig om några km. Cykeln är dessutom, som sagt, nästan omöjlig att stanna så därför behöver cyklisten inte bry sig om sådant som trafikljus, stoppskyltar osv. Det är helt fritt att köra rätt ut bland övrig trafik, oavsett om det handlar om huvudled eller riksväg eller vad det nu är. Långtradare, bilar osv har ju så mycket lättare att stanna och får dessutom stopp på sina fordon så mycket snabbare än cyklisten. Eftersom motorfordon av alla slag stannar så snabbt så behöver inte cyklisten ha något så fult och töntigt som reflexer eller reflexväst heller. Förare av motorfordon har röntgenblick så därför kan cyklisten obehindrat köra rätt ut på övergångsställen osv i mörkret också, helt utan lyse och reflexer. Ev gående får hålla sig undan, eller så får de skylla sig själva och blir påkörda av cyklisten. Cyklister är dessutom så otroligt diskriminerade så det är inte mer än rätt att alla andra får hålla sig undan och vänta på sin tur.

Att bygga nya, fina cykelbanor hjälper inte, i alla fall inte om cyklisten någonstans får en omväg på ett 10-tal meter. För då cyklar denne ändå mitt bland motortrafiken. Cykelbanor på grus går absolut inte för sig, trots att det i övrigt går utmärkt att cykla på grusvägar och tom ha cykeltävling på grusväg.

Och påtalar yrkeschaufförer, bilister osv problemet med cyklister så är det bara ljug och bluff och härskarteknik alltihop. Somliga är inte ens mogna att ha körkort! För cyklisten gör aldrig fel, tvärtom så borde alla förstå att just cyklisten borde få fri lejd dit h*n ska. Och skulle ändå cyklisten erkänna ett fel så beror felet på att h*n är diskrimerad i trafiken.

Ojojoj :nailbiting: Nån som hade en dålig morgon verkar det som...:)
 
Om jag inte minns helt fel, så får man inte lasta några tyngre saker på taket. Har du bra koll på exakt vikt där?

Ja, en del blir man bara mörkrädd när man ser hur de lastsäkrar.... :nailbiting:
Det är olika från bil till bil, även en lätt taklast som kajaken får helt oanade konsekvenser för stabiliteten iom. att den tenderar att lyfta bilen. Möter man en tradare med skåp på motorvägen så känns det ordentligt, likadant vid rejäl sidvind.

Värsta taklasset jag sett var ett helt paket golvspånskiva och i bilen satt ett par glada polacker och rökte, fort gick det också. :nailbiting:
 
Mycket enklare att bara cykla förbi, utan att ha någon som sick-sackar kors och tvärs över cykelvägen.
Fast där håller jag inte med. Jag själv både cyklar och går en del. Det absolut värsta som finns när man är fotgängare är cyklister som susar förbi i hög där utan förvarning. Har jag dottern med är jag extra glad åt att folk varnar. Det har hänt mer än en gång att vi blir så överraskade att jag bara kan hålla tummarna för att de inte mosar ungen när vi råkar befinna oss på varsin sida av en väg och cykeln drar förbi i hög fart. Jag själv använder ringklockan i väldigt god tid för att uppmärksamma folk på att jag kommer bakifrån just för att inte skrämmas. Är man ute i väldigt god tid reagerar folk inte alls så starkt och det har hänt att folk tackat mig för att jag varnat. Jag åker dessutom ofta med cykelkärra bakom så mitt ekipage är en aning större än man väntar sig.
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp