Trafikregler

Aha! måste! Jag undrade faktiskt. Har tänkt att lastbilarna inte kan eftersom de inte når upp eller något (Försökte tänka generöst). En gång körde jag i en halv km i total snörök eftersom hela sjoket drösade in i min vindruta och sedan skulle all lössnön av också, panik. (De körde på vägen framför mig från en påfart och de började väl lossna när farten gick upp, det täcker ju båda filer i en halv kilometer dimma.) Vanliga bilar gör en bara blind i några sekunder i alla fall. Vanligt när man kör in mot Stockholm och alla kommer upp på E4 från div villaområden.
(Ja jag sopar alltid min bil noga)
Gu nej, att man inte når upp är ingen ursäkt att inte röja. Vet en personbil som låg efter en lastbil som fick ett stort isflak rätt på framrutan så den splittrades, så ja man ska använda ställningar som är till för ändamålet, det kan bli dryga böter annars och kanske inte så kul att ev i värsta fall få ett liv på sitt samvete.
 
Detsamma kan väl sägas om cyklar? Har för mig att det är lag på fungerande ringklocka? Trots det är det enligt min erfarenhet en minoritet av alla cyklister som använder den.
Ja, det ska det vara, men som du skriver inte många som använder den, nästan så man undrar om de vet vad den ska användas till..
 
Detsamma kan väl sägas om cyklar? Har för mig att det är lag på fungerande ringklocka? Trots det är det enligt min erfarenhet en minoritet av alla cyklister som använder den.
Stämmer. Och jag har samma erfarenhet av användandet... När jag plingade på en tant för att göra henne uppmärksam på att jag var på väg förbi henne blev hon JÄTTEGLAD! över att jag dels hade och dels använde plingan. Hade jag inte haft högre fart än henne så hade hon nog pratat plingor hela vägen hem till mig :D
 
Detsamma kan väl sägas om cyklar? Har för mig att det är lag på fungerande ringklocka? Trots det är det enligt min erfarenhet en minoritet av alla cyklister som använder den.

Ja, om inget har ändrats på sistone så gäller ringklocka på cykel. Den används dock sällan. Blev t.ex. häromdagen omkörd av två cyklister när jag var ute och red, de kom tyst svischande. Hästen hade tursamt nog en lugn och harmonisk dag, annars hade det räckt med ett litet hopp åt sidan så hade det varit platta cyklister.

KL
En reflektion så här på morgonkvisten. Efter denna tråd och andra liknande tidigare trådar i ämnet så är jag inte det minsta förvånad över många cyklisters beteende. Cyklisten måste ha bästa och närmaste vägen att åka på, om cyklisten inte har det så har denne rätt att själv bestämma bästa vägen oavsett vad h*n utsätter sina medtrafikanter för. Eftersom cykeln är så svår att väja med så är bästa vägen ofta mitt ute bland motorfordon, för cyklen är så snabb och svårstoppad att fotgängare är ett stort problem, och ringklockan har ofta rostat fast. Cykeln är dessutom så stor att det måste finnas särskilda fickor för att kunna åka åt sidan och släppa förbi annan trafik, så därför är det helt i sin ordning att utryckningsfordon, bilar, bussar, långtradare mm får ligga bakom, även om det skulle röra sig om några km. Cykeln är dessutom, som sagt, nästan omöjlig att stanna så därför behöver cyklisten inte bry sig om sådant som trafikljus, stoppskyltar osv. Det är helt fritt att köra rätt ut bland övrig trafik, oavsett om det handlar om huvudled eller riksväg eller vad det nu är. Långtradare, bilar osv har ju så mycket lättare att stanna och får dessutom stopp på sina fordon så mycket snabbare än cyklisten. Eftersom motorfordon av alla slag stannar så snabbt så behöver inte cyklisten ha något så fult och töntigt som reflexer eller reflexväst heller. Förare av motorfordon har röntgenblick så därför kan cyklisten obehindrat köra rätt ut på övergångsställen osv i mörkret också, helt utan lyse och reflexer. Ev gående får hålla sig undan, eller så får de skylla sig själva och blir påkörda av cyklisten. Cyklister är dessutom så otroligt diskriminerade så det är inte mer än rätt att alla andra får hålla sig undan och vänta på sin tur.

Att bygga nya, fina cykelbanor hjälper inte, i alla fall inte om cyklisten någonstans får en omväg på ett 10-tal meter. För då cyklar denne ändå mitt bland motortrafiken. Cykelbanor på grus går absolut inte för sig, trots att det i övrigt går utmärkt att cykla på grusvägar och tom ha cykeltävling på grusväg.

Och påtalar yrkeschaufförer, bilister osv problemet med cyklister så är det bara ljug och bluff och härskarteknik alltihop. Somliga är inte ens mogna att ha körkort! För cyklisten gör aldrig fel, tvärtom så borde alla förstå att just cyklisten borde få fri lejd dit h*n ska. Och skulle ändå cyklisten erkänna ett fel så beror felet på att h*n är diskrimerad i trafiken.
 
Jag stöter i princip aldrig på bilförare som kör mot rött eller enkelriktat, kör där de inte får etc, det är bara cyklister. Jag behöver sällan väja för andra bilister, däremot har jag knappt nånsin cyklat/kört utan att behöva väja för en cyklist eller flera. Din attityd i frågan visar ju på det stora problemet, att cyklister anser sig ofelbara, guds bästa barn samt att när reglerna gör det besvärligt för cyklister så kan de med gott samvete ignoreras tills de ändras. För det viktiga är inte att underlätta för varandra i trafiken, det viktiga är att det är enklast för dig.

Jag ser dagligen bilister som kör mot rött, kör för fort, parkerar på olämpliga ställen etc. Din attityd i frågan visar ju på det stora problemet, att bilister tror sig ofelbara och stå över alla regler.
 
Ja, det ska det vara, men som du skriver inte många som använder den, nästan så man undrar om de vet vad den ska användas till..
Som cyklist vill man helst inte använda ringklockan, då det brukar leda till att man måste stanna och vänta på den skock yra höns som blir resultatet. Lite ungefär som att bilister skulle tuta varje gång de kör om.
 
Som cyklist vill man helst inte använda ringklockan, då det brukar leda till att man måste stanna och vänta på den skock yra höns som blir resultatet. Lite ungefär som att bilister skulle tuta varje gång de kör om.
Konstigt, det där har jag aldrig upplevt när jag använt den. Jag brukar förvisso plinga i god tid och inte när jag är precis bakom, sen har jag även sänkt farten lite så de hinner flytta på sig, men det är klart jag har mest cyklat i små samhällen. Kan tänka mig att det är lite annorlunda i större städer, men det borde inte vara några problem ändå egentligen.
 
Gu nej, att man inte når upp är ingen ursäkt att inte röja. Vet en personbil som låg efter en lastbil som fick ett stort isflak rätt på framrutan så den splittrades, så ja man ska använda ställningar som är till för ändamålet, det kan bli dryga böter annars och kanske inte så kul att ev i värsta fall få ett liv på sitt samvete.
Inte bara isflak från lastbilar som kan ställa till det, taklaster på personbilar kan vara en dödsfälla dom också. Hur många vet att en kajak på takbågarna som rymmer pga. att höga vederbörande använt minimala stroppar är potent att döda en mötande förare och passagerare? Jag transporterar ALDRIG kajak eller taklast utan för och akterlinor, dvs. kajaken är fastspänd i alla fyra väderstrecken och kan inte tappas även om nån spännare skulle ge upp. En kajak på taket i 90 knyck som möter en lastbil kan slita upp railsen ur hållarna, sånt har hänt. Dödsolyckor med kajak genom framrutan på mötande har också hänt.
 
Och påtalar yrkeschaufförer, bilister osv problemet med cyklister så är det bara ljug och bluff och härskarteknik alltihop. Somliga är inte ens mogna att ha körkort! För cyklisten gör aldrig fel, tvärtom så borde alla förstå att just cyklisten borde få fri lejd dit h*n ska. Och skulle ändå cyklisten erkänna ett fel så beror felet på att h*n är diskrimerad i trafiken.
Jag håller nog inte riktigt med där, inte fullt ut i alla fall. Problem med cyklar grundar sig inte i ljug och bluff, utan att många cyklister inte visar hänsyn och likaså visar inte vissa fordon hänsyn, däri tror jag det egentliga problemet ligger.

Har själv varit med om en cyklist som cyklat ut rätt framför lastbilen utan att ens se sig för och då var det vinterväglag, så trots att jag bromsade så glider hela lastbilen på snön/isen, även om det inte gick så fort. Så det bästa hade varit om alla kunde visa hänsyn åt alla, men jag tvivlar på att det någonsin kommer bli så tyvärr.
 
Inte bara isflak från lastbilar som kan ställa till det, taklaster på personbilar kan vara en dödsfälla dom också. Hur många vet att en kajak på takbågarna som rymmer pga. att höga vederbörande använt minimala stroppar är potent att döda en mötande förare och passagerare? Jag transporterar ALDRIG kajak eller taklast utan för och akterlinor, dvs. kajaken är fastspänd i alla fyra väderstrecken och kan inte tappas även om nån spännare skulle ge upp. En kajak på taket i 90 knyck som möter en lastbil kan slita upp railsen ur hållarna, sånt har hänt. Dödsolyckor med kajak genom framrutan på mötande har också hänt.
Då kommer vi in på ytterligare ett spännande ämne - lastsäkring. Där är det många som inte har helt koll. Ser ofta osurrad last på släpkärror och dylikt, rätt skrämmande när man tänker på vad som kan hända.
Vi som kör lastbil måste lastsäkra vårt gods så att det inte kan komma någonstans och jag undrar hur många som har koll på att lastsäkringen ska tåla hela godset vikt framåt, halva vikten åt sidorna och bakåt?
 
Vad märkligt, ingenting av det Solis utläst av den här tråden kan jag se att någon som förespråkar cykling som transportmedel har skrivit om. I vilka inlägg anser någon att cyklister ska ha rätt att köra på fotgängare, köra mot rött eller undvika att bära reflexer?

Däremot har till exempel jag och Lobelia förespråkat likabehandling av cykeln som fordon, dvs en cyklist ska ha samma rätt till ändamålsenlig infrastruktur och trafikregler för att kunna transportera sig på ett säkert sätt som en bilist. Samtliga trafikanter ska visa hänsyn till varandra och om möjligt underlätta för varandras framfart. Den enda i tråden som jag inte anser lämpad att ha körkort är personen som medvetet sätter andra trafikanter i fara genom att köra om dem onödigt snävt för att skrämmas, ett mycket farligt beteende i trafiken och tvärt emot den hänsyn som annars så hett förespråkats. Detta agerande har inte förkastats av någon annan än mig vilket sorgligt nog får mig att anta att flertalet bilister i tråden tycker att det är okej att utsätta cyklister för fara. Några har också visat prov på mycket gott omdöme i trafiken, till exelpel trådstartaren som även är yrkeschaufför.

Det har även hävdats i tråden att cyklister ska hållas ansvariga för att bilister tappar humöret och gör farliga omkörningar, vilket jag anser är absurt. Farliga omkörningar är givetvis varje trafikants eget ansvar; det går ur ett rättsligt perspektiv aldrig att skylla på att man var irriterad på ett långsamtgående fordon och tro att man med det som ursäkt har ansvarsfrihet.

Jag kommer självklart att fortsätta cykla på ett säkert och ansvarsfullt sätt och ber till Gud att jag slipper möta er i trafiken. Ni kanske så småningom inser att ni är skyldiga alla cyklister ett tack då de bidrar till mindre trängsel och slitage på vägarna, en renare luft och en bättre folkhälsa.
 
Däremot har till exempel jag och Lobelia förespråkat likabehandling av cykeln som fordon, dvs en cyklist ska ha samma rätt till ändamålsenlig infrastruktur och trafikregler för att kunna transportera sig på ett säkert sätt som en bilist.
Glöm inte mig också, då jag är för att ALLA ska visa hänsyn mot ALLA oavsett vad man vad transporterar sig med. :)
 
Jag lämnade den här tråden innan helgen för det började visst ryka ur öronen på mig när jag läste om folk som tycker det är OK att köra om lite nära cyklister när det inte "sköter sig".
Började på ett ganska långt inlägg här men @snow har redan sagt allt och eftersom hens inlägg inte faller i så god jord utan bara läses som fan läser bibeln av somliga så kan jag nog inte säga så mycket mer. Tack för att du fortsatte.
 
En reflektion så här på morgonkvisten. Efter denna tråd och andra liknande tidigare trådar i ämnet så är jag inte det minsta förvånad över många cyklisters beteende. Cyklisten måste ha bästa och närmaste vägen att åka på, om cyklisten inte har det så har denne rätt att själv bestämma bästa vägen oavsett vad h*n utsätter sina medtrafikanter för. Eftersom cykeln är så svår att väja med så är bästa vägen ofta mitt ute bland motorfordon, för cyklen är så snabb och svårstoppad att fotgängare är ett stort problem, och ringklockan har ofta rostat fast. Cykeln är dessutom så stor att det måste finnas särskilda fickor för att kunna åka åt sidan och släppa förbi annan trafik, så därför är det helt i sin ordning att utryckningsfordon, bilar, bussar, långtradare mm får ligga bakom, även om det skulle röra sig om några km. Cykeln är dessutom, som sagt, nästan omöjlig att stanna så därför behöver cyklisten inte bry sig om sådant som trafikljus, stoppskyltar osv. Det är helt fritt att köra rätt ut bland övrig trafik, oavsett om det handlar om huvudled eller riksväg eller vad det nu är. Långtradare, bilar osv har ju så mycket lättare att stanna och får dessutom stopp på sina fordon så mycket snabbare än cyklisten. Eftersom motorfordon av alla slag stannar så snabbt så behöver inte cyklisten ha något så fult och töntigt som reflexer eller reflexväst heller. Förare av motorfordon har röntgenblick så därför kan cyklisten obehindrat köra rätt ut på övergångsställen osv i mörkret också, helt utan lyse och reflexer. Ev gående får hålla sig undan, eller så får de skylla sig själva och blir påkörda av cyklisten. Cyklister är dessutom så otroligt diskriminerade så det är inte mer än rätt att alla andra får hålla sig undan och vänta på sin tur.

Att bygga nya, fina cykelbanor hjälper inte, i alla fall inte om cyklisten någonstans får en omväg på ett 10-tal meter. För då cyklar denne ändå mitt bland motortrafiken. Cykelbanor på grus går absolut inte för sig, trots att det i övrigt går utmärkt att cykla på grusvägar och tom ha cykeltävling på grusväg.

Och påtalar yrkeschaufförer, bilister osv problemet med cyklister så är det bara ljug och bluff och härskarteknik alltihop. Somliga är inte ens mogna att ha körkort! För cyklisten gör aldrig fel, tvärtom så borde alla förstå att just cyklisten borde få fri lejd dit h*n ska. Och skulle ändå cyklisten erkänna ett fel så beror felet på att h*n är diskrimerad i trafiken.
Känns som att bara ett gilla inte räcker :bow:
 
Glöm inte mig också, då jag är för att ALLA ska visa hänsyn mot ALLA oavsett vad man vad transporterar sig med. :)

Ja, jag nämde dig som en person som visar särdeles gott omdöme :). Du verkar handla efter sunt förnuft snarare än irritation i olika situationer trots att du som yrkeschaufför i ett tungt fordon antagligen möter fler puckon i trafiken än de flesta av oss andra. Eloge till dig!
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp