Trafikregler

Det är ingen ny regel, det lärdes ut när jag tog körkortet på 80-talet att man ligger i höger fil och vänster används vid omkörning, när omkörningen är avslutad skall man återgå till höger fil igen.
Men varför kom det nyss en ny regel om det då om den redan fanns? Det är här jag blir lite förbryllad. :confused:
 
Här är det likadant, cykelbanorna är lågprioriterade och de tvingar ut både gående och cyklister på vägarna istället, inte alls bra.
I Karlskoga har de sedan ett par år tillbaka prioriterat gång- och cykelbanorna vid snöröjningen och det har fått så bra resultat att det är fler tätorter som följer efter. Vad är resultatet? Jo, färre som behöver uppsöka akuten efter fallolyckor, färre föräldrar behöver gå med barnvagnen i trafiken och färre behöver ta bilen för att följa eller våga släppa iväg ungarna till skolan. :)

För övrigt, rent allmänt påpekande och inte direkt till dig, långsamgående fordon som traktorer, släpvagnar mm ska vid behov och där det är möjligt släppa förbi annan trafik. Dvs inte stoppa upp och skapa onödiga köer utan när det är lämpligt köra åt sidan så annan trafik tryggt kan köra förbi utan att det skapas farliga situationer. Det här gäller även cyklister. :up:
 
I Karlskoga har de sedan ett par år tillbaka prioriterat gång- och cykelbanorna vid snöröjningen och det har fått så bra resultat att det är fler tätorter som följer efter. Vad är resultatet? Jo, färre som behöver uppsöka akuten efter fallolyckor, färre föräldrar behöver gå med barnvagnen i trafiken och färre behöver ta bilen för att följa eller våga släppa iväg ungarna till skolan. :)

För övrigt, rent allmänt påpekande och inte direkt till dig, långsamgående fordon som traktorer, släpvagnar mm ska vid behov och där det är möjligt släppa förbi annan trafik. Dvs inte stoppa upp och skapa onödiga köer utan när det är lämpligt köra åt sidan så annan trafik tryggt kan köra förbi utan att det skapas farliga situationer. Det här gäller även cyklister. :up:
Wow, vilket härligt initiativ av den kommunen. :up:

Det sista du skrev har jag själv redan skrivit ungefär samma sak, fast i andra ord tidigare i tråden, så där är vi på samma spår. :p
 
Men varför kom det nyss en ny regel om det då om den redan fanns? Det är här jag blir lite förbryllad. :confused:
Var har du läst att det är en ny regel? Långsamgående trafik ska ligga i höger körfält, vänster körfält används för omkörning och när omkörningen är avslutad återgår man till höger körfält. Kör man då på flerfilig motorväg ska fortfarande högra körfältet nyttjas i första hand, är det fullt i höger körfält fyller man på i mittfilen och vänster körfält ska fortfarande användas för omkörning.
 
Var har du läst att det är en ny regel? Långsamgående trafik ska ligga i höger körfält, vänster körfält används för omkörning och när omkörningen är avslutad återgår man till höger körfält. Kör man då på flerfilig motorväg ska fortfarande högra körfältet nyttjas i första hand, är det fullt i höger körfält fyller man på i mittfilen och vänster körfält ska fortfarande användas för omkörning.
Om jag inte minns fel så gäller den här nya regeln för vägar med tre körfält, för att mittfilsåkare ska lägga sig till höger. Ska se om jag kan hitta den.

Ah, nu hittade jag var det var jag hade läst:
http://www.expressen.se/omtalat/pol...mittfilsakare--vi-kommer-stoppa-och-botfalla/
Var visst ingen ny regel utan polisen som lägger krut på att få bukt med problemet. :up:

På vanlig tvåfilig väg har jag känt till den regeln att man ska lägga sig i höger körfält vid avslutad omkörning (såvida det inte är köer förstås)
 
Lägg av!

Här har inga cyklistbeteenden diktats upp.
Jaha, då inbillade jag väl bara att du skrev nedan.

I ditt exempel beskrev du en cyklist som är mitt i vägen i flera km så bakomvarande bilar inte kan köra om. (Det är ett scenario som torde vara otroligt ovanligt får man hoppas).

Du har också skrivit att du inte anser att cyklister ska åka på vägrenen. Om man inte cyklar på vägrenen så finns inte så mycket annat än själva vägbanan att befinna sig på. Om man inte idkar terrängcykling, då. Men då är inte bilar något problem heller.

Ingetdera har skrivits i tråden.
 
Ah, nu hittade jag var det var jag hade läst:
http://www.expressen.se/omtalat/pol...mittfilsakare--vi-kommer-stoppa-och-botfalla/
Var visst ingen ny regel utan polisen som lägger krut på att få bukt med problemet. :up:
Jag hade en tråd om det när artikeln kom, att polisen äntligen börjat ta mer än fortkörarna i örat. ;) Nu väntar jag bara på att de även ska sätta dit alla de som kör omkring med tända dimljus i kombo med halvljus och folk som inte orkar sopa av snön från bilen. :sneaky:
 
Jag hade en tråd om det när artikeln kom, att polisen äntligen börjat ta mer än fortkörarna i örat. ;) Nu väntar jag bara på att de även ska sätta dit alla de som kör omkring med tända dimljus i kombo med halvljus och folk som inte orkar sopa av snön från bilen. :sneaky:
Jag längtar tills de tar en vecka eller två och lägger fokus på folk som inte kan hålla avstånd. DET är fan läskigt!
 
Jag hade en tråd om det när artikeln kom, att polisen äntligen börjat ta mer än fortkörarna i örat. ;) Nu väntar jag bara på att de även ska sätta dit alla de som kör omkring med tända dimljus i kombo med halvljus och folk som inte orkar sopa av snön från bilen. :sneaky:
Glöm inte dom som inte orkar skrapa hela framrutorna och kör omkring med en liten glugg. :nailbiting:
 
Ah, ja det är skrämmade många som inte röjer sina bilar. Vi som kör lastbil måste röja våra tak för annars får det väldigt stora konsekvenser. Tycker personbilarna gott kunde följa efter.
Helt OT, men hur röjer ni era tak, rent praktiskt? Vi har en jättetrappstege på jobb när vi ska kika ovanpå lastbilar, men den tar ju jättemycket plats så den är inte särskilt portabel :p
 
Helt OT, men hur röjer ni era tak, rent praktiskt? Vi har en jättetrappstege på jobb när vi ska kika ovanpå lastbilar, men den tar ju jättemycket plats så den är inte särskilt portabel :p
Vi har en trappa med en gång utefter tvätthallen, som man går på sen har man långa redskap med en avlång platta och puttar/skrapar av snön med hjälp av dom.
Det får plats en hel 24m under hela ställningen, här är en bild, med en liten bonus (en älg som dricker lite vatten på parkeringen). :p

12092653_1091332824230896_1006114986_n.jpg
 
Aha, så om ni har paus, tex lunch nånstans och det snöar massvis så är ni "körda", mer eller mindre?
 
Jag hade en tråd om det när artikeln kom, att polisen äntligen börjat ta mer än fortkörarna i örat. ;) Nu väntar jag bara på att de även ska sätta dit alla de som kör omkring med tända dimljus i kombo med halvljus och folk som inte orkar sopa av snön från bilen. :sneaky:
Jag lägger till alla som inte orkar byta lampor och kör runt med ett halvljus vecka efter vecka, det borde fan bli dyrt för möter man en sån på en väg i kolsvarta natten så vet man inte om det är en bil, moppe eller mc. Värsta skräckexemplet var när jag mötte en tradare i kolsvarta natten med endast ETT halvtaskigt bakljus och det enda som ev. avgav lite ljus var ciggen han hade i käften. :banghead:

Att köra med bristfällig belysning verkar vara mer regel än undantag speciellt när det gäller cyklister här i stan för att inte tala om alla som inte orkar hänga på sig en reflex. Fast även där kan det bli fel när dom tänkte, som han som försökte blända mig med ficklampan på landsvägen när han gick mitt i vägen på kvällspromenad med hunden. Jag trodde det var nån som kört på nåt vilt och ville ha hjälp. Idiot! :banghead:
 
Jaha, då inbillade jag väl bara att du skrev nedan.



Ingetdera har skrivits i tråden.


Detta är ett direkt citat från Snows inlägg #109:


”Att du som bilist måste köra långsammare några kilometer för att du inte kan köra om säkert när en cyklist ligger i vägbanan och inte på vägrenen är måhända irriterande”


Om cyklisten inte kör på vägrenen (något som Snow skrev i början av tråden att h*n inte tyckte att cyklister ska) så kör de alltså enligt citatet på vägbanan. Om man då inte befinner sig mitt i vägen så kan man undra var cyklisten befinner sig egentligen. För cyklar denne på vägbanan så befinner sig denne ivägen för snabbare fordon i samma fil.


Eller har du och Snow er egen definition på vägren och vägbana?


Man bör också betänka, som påpekats av flera i tråden, att långsamma fordon ska hålla så långt till höger som möjligt och får inte hindra omkörningar. Hindra omkörningar får ingen göra för övrigt. Och dessa regler gäller alltså även cyklister. Punkt.
 
Detta är ett direkt citat från Snows inlägg #109:


”Att du som bilist måste köra långsammare några kilometer för att du inte kan köra om säkert när en cyklist ligger i vägbanan och inte på vägrenen är måhända irriterande”


Om cyklisten inte kör på vägrenen (något som Snow skrev i början av tråden att h*n inte tyckte att cyklister ska) så kör de alltså enligt citatet på vägbanan. Om man då inte befinner sig mitt i vägen så kan man undra var cyklisten befinner sig egentligen. För cyklar denne på vägbanan så befinner sig denne ivägen för snabbare fordon i samma fil.


Eller har du och Snow er egen definition på vägren och vägbana?


Man bör också betänka, som påpekats av flera i tråden, att långsamma fordon ska hålla så långt till höger som möjligt och får inte hindra omkörningar. Hindra omkörningar får ingen göra för övrigt. Och dessa regler gäller alltså även cyklister. Punkt.
Ja alltså på vägbanan inte mitt i vägen som du påstod och Snow påtalade att det inte alltid är möjligt/säkert att köra i vägrenen och att man inte ska göra det som du påstod.

Du har friserta om det snow skrev i eget tycke och smak till synes för att ha en cyklist att spy galla över. Alltså diktat upp en historia som dessutom man kan inse med lilltån att ingen menar.
 
Att öht befinna sig på vägen som cyklist är inte att hindra en omkörning. På en kurvig, smal väg utan avfarter är det mycket svårt för långsamtgående fordon att lämna plats och en bil kan mycket väl behöva köra långsamt i några kilometer efter en cyklist eller en traktor, helt i sin ordning enligt gällande trafiklagstiftning.

En liten tröst till alla er bil-fanz vars liv förpestas så oerhört av att det då och då dyker upp en cyklist på vägen: det finns motorvägar där cyklister är förbjudna! Cyklister undviker i möjligaste mån högtrafikerade 90-vägar då sådana inte är särskilt trevliga att cykla på! De allra flesta människor vill inte cykla i regn eller i snö så stora delar av året har ni vägarna för er själva! Hoppas denna vetskap kan lindra ert lidande något.
 
Att öht befinna sig på vägen som cyklist är inte att hindra en omkörning. På en kurvig, smal väg utan avfarter är det mycket svårt för långsamtgående fordon att lämna plats och en bil kan mycket väl behöva köra långsamt i några kilometer efter en cyklist eller en traktor, helt i sin ordning enligt gällande trafiklagstiftning.
Vad cyklar du på för konstiga vägar? En cyklist behöver ingen avtagsväg för att släppa förbi en bilist för som du mycket riktigt skriver så är det inte tillåtet att cykla på motorväg, som dessutom är minst tvåfilig och där det går att köra om utan att andra stannar.
För övrigt, rent allmänt påpekande och inte direkt till dig, långsamgående fordon som traktorer, släpvagnar mm ska vid behov och där det är möjligt släppa förbi annan trafik. Dvs inte stoppa upp och skapa onödiga köer utan när det är lämpligt köra åt sidan så annan trafik tryggt kan köra förbi utan att det skapas farliga situationer. Det här gäller även cyklister. :up:
Observera att jag skriver där det är lämpligt. En hypotetisk cyklist som skapar långa köer hindrar trafiken, då ska man stanna och släppa förbi om det inte går att tryggt passera utan att farliga situationer uppstår, det gäller ju inte minst för cyklistens skull. :)
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp