Trafikregler

Ingen bör bete sig trafikvidring och jag personligen tänker extremt mycket på min egen säkerhet när jag cyklar. Jag är rädd om mitt liv och vill gärna att även okunniga bilister ska vara det.

Jag vet inte vilka "trafikvidriga beteenden" hos cyklister du syftar på nu eftersom du inte nämnt något specifikt. Jag är skarpt kritiskt mot bilister som likt kryddelydd "markerar" mot cyklister - som följer lagen! - genom att köra om snävt. Detta kan som jag tidigare skrivit innebära livsfara för cyklisten. Att du som bilist måste köra långsammare några kilometer för att du inte kan köra om säkert när en cyklist ligger i vägbanan och inte på vägrenen är måhända irriterande, men cyklisten utsätter inte dig för någon fara. Om någon kastar sig ut på vägen vind för våg och riskerar sitt eget liv må vara en sak, men att utsätta andra för fara är för mig långt mycket värre. Du som bilist dör inte av att krocka med en cyklist, den risken löper däremot en oskyddad trafikant.

Krasst sett så utsätter cyklisten faktiskt andra för livsfara i din beskrivna situation. Om denne cyklar i låg fart mitt i vägen och på så sätt tvingar bakomvarande bilister att ligga kvar i flera km (!?) vilket leder till att någon bilist tappar tålamodet och gör en regelvidrig omkörning, varpå denne krockar med mötande.

Sedan kan man undra varför du anser dig ha någon slags rätt att cykla mitt i vägen? Har du inga som helst skyldigheter gentemot medtrafikanterna? När man tar körkort får man lära sig att man inte får hindra omkörningar. Tycker du inte att det gäller cyklister?

Alltså, IRL ser man sällan cyklister med din inställning som tur är. Själv har jag en cykel av äldre modell som är busenkel att både "gasa", bromsa och svänga. Den är utrustad med både ringklocka och reflexer. Aldrig har jag upplevt det svårt att samsas med andra långsamma trafikanter. Aldrig har jag blivit trängd eller tutad på av bilister. Och aldrig har jag upplevt det som svårt att följande gällande trafikregler på min cykel.
 
En vän som långcyklar mycket hjälpte mig en hel del när det gäller cyklar på landsväg genom att referera till traktorer. Det är inte en cyklist, det är en traktor. Kör om som om det var en traktor runt cyklisten och ligg utan stress bakom tills omkörning är säkert. Det är väldigt avslappnande. (dessutom är de lättare att köra om än traktorer för man har bra sikt.)

Generellt verkar folk ha mycket lättare att acceptera långsamtgående fordon så länge de har en motor. Traktorer och hästtransporter till exempel.

Jag är ändå naivt optimistisk och hoppas på att förändrade trafikregler i sinom tid kan leda till förändrade attityder gentemot cyklister. Cykeln är under rätt förutsättningar ett fantastiskt transportmedel som innebär så många fördelar för både samhället och individen. Jag hoppas på ett paradigmskifte där bilismen som norm får ge efter för cyklismen :).
 
Krasst sett så utsätter cyklisten faktiskt andra för livsfara i din beskrivna situation. Om denne cyklar i låg fart mitt i vägen och på så sätt tvingar bakomvarande bilister att ligga kvar i flera km (!?) vilket leder till att någon bilist tappar tålamodet och gör en regelvidrig omkörning, varpå denne krockar med mötande.

Sedan kan man undra varför du anser dig ha någon slags rätt att cykla mitt i vägen? Har du inga som helst skyldigheter gentemot medtrafikanterna? När man tar körkort får man lära sig att man inte får hindra omkörningar. Tycker du inte att det gäller cyklister?

Alltså, IRL ser man sällan cyklister med din inställning som tur är. Själv har jag en cykel av äldre modell som är busenkel att både "gasa", bromsa och svänga. Den är utrustad med både ringklocka och reflexer. Aldrig har jag upplevt det svårt att samsas med andra långsamma trafikanter. Aldrig har jag blivit trängd eller tutad på av bilister. Och aldrig har jag upplevt det som svårt att följande gällande trafikregler på min cykel.

Jag förstår inte riktigt var du får allt ifrån? Var har jag skrivit att jag ska ligga mitt i vägen i låg fart? Jag ligger självklart till höger på vägbanan och håller oftast mellan 25-35 km/h, alltså ungefär som en traktor. Om vägen är smal och krokig så är det såklart svårt för en bilist att köra om och då får denne vänta tills en säker omkörning kan göras. Att vissa bilister tappar tålamodet av att behöva köra långsamt i några kilometer och då väljer att göra en farlig omkörning kan väl knappast cyklisten klandras för? Eftersom jämförelsen varit uppe flera gånger i tråden: hade det varit traktorförarens fel om en traktor hindrat omkörning i x kilometer på en smal, kurvig väg?
 
En vän som långcyklar mycket hjälpte mig en hel del när det gäller cyklar på landsväg genom att referera till traktorer. Det är inte en cyklist, det är en traktor. Kör om som om det var en traktor runt cyklisten och ligg utan stress bakom tills omkörning är säkert. Det är väldigt avslappnande. (dessutom är de lättare att köra om än traktorer för man har bra sikt.)

Jag gjorde nyligen så med Camaron. Vägen var mycket smal, uppförsbacke i sväng med usel sikt. Cyklist på sidan, men vägen var så smal och sikten så dålig att jag behövde ligga bakom ett tag. För mig var det inga problem alls, jag hade inte bråttom. Men cyklisten blev mycket stressad av den mullrande V8an.
 
Nej, du har inte visat något som visar att cyklisten gjorde rätt. Cyklisten cyklade på väg, parallellt med befintlig cykelbana. Utifrån vägsträckning finns det inte toutrymme att tolka att resmålet orsakade att vägen var ett bättre alternativ - sträckningen är helt parallell tills det finns en korsning och då finns det cykelöverfart såväl som övergångsställe... och än så länge gäller inte det fria valet i alla situationer.

Så du och jag tycker helt enkelt olika.
Att markera att någon kan bete sig på ett säkrare sätt, innebär inte att utsätta någon för fara.
Vägen i fråga är relativt smal och därmed var det ett olämpligt beteende från cyklistens sida att välja bort att följa de för närvarande rådande reglerna.

Du tycker att det är olämpligt att markera - men till markeringar hör ju faktiskt också sådant som tutande och så vidare.
Det är rimligen bara den som cyklat som kan förklara varför, det kan finnas fullt legitimt skäl eller så inte.

Du uppträdde olämpligt som enligt din utsago markerade ditt ogillande genom att enligt dig själv inte ta tillräckligt avstånd. Du utnämner dig alltså till "polis" och skapar dina egna regler och ut dömer "straff" själv och leker med andras hälsa.
 
Jag förstår inte riktigt var du får allt ifrån? Var har jag skrivit att jag ska ligga mitt i vägen i låg fart? Jag ligger självklart till höger på vägbanan och håller oftast mellan 25-35 km/h, alltså ungefär som en traktor. Om vägen är smal och krokig så är det såklart svårt för en bilist att köra om och då får denne vänta tills en säker omkörning kan göras. Att vissa bilister tappar tålamodet av att behöva köra långsamt i några kilometer och då väljer att göra en farlig omkörning kan väl knappast cyklisten klandras för? Eftersom jämförelsen varit uppe flera gånger i tråden: hade det varit traktorförarens fel om en traktor hindrat omkörning i x kilometer på en smal, kurvig väg?

I ditt exempel beskrev du en cyklist som är mitt i vägen i flera km så bakomvarande bilar inte kan köra om. (Det är ett scenario som torde vara otroligt ovanligt får man hoppas).

Du har också skrivit att du inte anser att cyklister ska åka på vägrenen. Om man inte cyklar på vägrenen så finns inte så mycket annat än själva vägbanan att befinna sig på. Om man inte idkar terrängcykling, då. Men då är inte bilar något problem heller.

En stor skillnad mellan traktorförare och cyklister är att man sällan eller aldrig kan anklaga en traktorförare för att inte följa trafikreglerna. Jag har aldrig under mina 25 år med körkort träffat på en traktorförare som hävdat sin rätt genom att ligga mitt i vägen (förutom på 1+2-väg där det ju är tvunget på 1-filiga delarna), eller som kastar sig handlöst rätt ut bland rusningstrafik på huvudled, eller som blankt struntar i allt vad vägmärken betyder, eller som helt plötsligt dykt upp framför bilen i mörkret helt utan vare sig reflex eller lyse, eller som svischat förbi hästekipage helt utan att visa hänsyn.

Som ryttare kan jag ju tala om att cyklister är det allra värsta att träffa på. Bilar, bussar, långtradare, MC, cross-cyklar whatever går bra. Men cyklisterna är fullständigt hänsynslösa.
 
Krasst sett så utsätter cyklisten faktiskt andra för livsfara i din beskrivna situation. Om denne cyklar i låg fart mitt i vägen och på så sätt tvingar bakomvarande bilister att ligga kvar i flera km (!?) vilket leder till att någon bilist tappar tålamodet och gör en regelvidrig omkörning, varpå denne krockar med mötande.
Så nu är cyklister ansvariga för andras beteende i trafiken?


Sedan kan man undra varför du anser dig ha någon slags rätt att cykla mitt i vägen? Har du inga som helst skyldigheter gentemot medtrafikanterna? När man tar körkort får man lära sig att man inte får hindra omkörningar. Tycker du inte att det gäller cyklister?
Och sedan kan man undra varför du anser dig ha någon slags rätt att tilldela åsikter. Ingen här har sagt att det är rätt att cykla mitt i vägen. Din kommentar är en känd härskar teknik. Tilldela någon en åsikt så avleder du uppmärksamheten från diskussionen i syfte att den utsatta ska försvara sig istället för att diskutera sakfrågan.

Alltså, IRL ser man sällan cyklister med din inställning som tur är. Själv har jag en cykel av äldre modell som är busenkel att både "gasa", bromsa och svänga. Den är utrustad med både ringklocka och reflexer. Aldrig har jag upplevt det svårt att samsas med andra långsamma trafikanter. Aldrig har jag blivit trängd eller tutad på av bilister. Och aldrig har jag upplevt det som svårt att följande gällande trafikregler på min cykel.
Kanske för att du frisera åsikterna till det oigenkännliga?
 
I ditt exempel beskrev du en cyklist som är mitt i vägen i flera km så bakomvarande bilar inte kan köra om. (Det är ett scenario som torde vara otroligt ovanligt får man hoppas).

Du har också skrivit att du inte anser att cyklister ska åka på vägrenen. Om man inte cyklar på vägrenen så finns inte så mycket annat än själva vägbanan att befinna sig på. Om man inte idkar terrängcykling, då. Men då är inte bilar något problem heller.

En stor skillnad mellan traktorförare och cyklister är att man sällan eller aldrig kan anklaga en traktorförare för att inte följa trafikreglerna. Jag har aldrig under mina 25 år med körkort träffat på en traktorförare som hävdat sin rätt genom att ligga mitt i vägen (förutom på 1+2-väg där det ju är tvunget på 1-filiga delarna), eller som kastar sig handlöst rätt ut bland rusningstrafik på huvudled, eller som blankt struntar i allt vad vägmärken betyder, eller som helt plötsligt dykt upp framför bilen i mörkret helt utan vare sig reflex eller lyse, eller som svischat förbi hästekipage helt utan att visa hänsyn.

Som ryttare kan jag ju tala om att cyklister är det allra värsta att träffa på. Bilar, bussar, långtradare, MC, cross-cyklar whatever går bra. Men cyklisterna är fullständigt hänsynslösa.

Du får hemskt gärna citera var jag skrev att cyklisten ligger mitt i vägen; jag kan själv inte minnas att jag gjort det. Jag diskuterade kryddelydds exempel där cyklisten låg vägen istället för på cykelbanan. Den enda gången jag lägger mig någon annanstans än till höger på vägbanan är om jag ska svänga vänster (och då markerar jag tydligt med armen samt kontrollerar att ingen närmar sig bakifrån), samt om det skulle dyka upp hinder (t.ex. gropar, rullgrus eller glas) till höger på vägbanan.

Jag har åtskilliga gånger skrivit att cyklister ska ligga på vägrenen om det är säkert att ligga där, ibland är vägrenen skräpig, full av snömodd, för smal etc etc. Jag och trafikförordningen hävdar då att cyklister ska ligga på vägbanan.

Fast varför ska en enskild cyklist som cyklar på en kurvig landsväg bära ansvar när en bilist gör en farlig omkörning för att du anser att "cyklister som grupp" är trafikmarodörer? Jag argumenterar för att göra trafikmiljön säkrare för alla, och det anser jag sker bäst genom att bättre anpassa infrastrukturen och trafikreglerna för cyklister.
 
Som ryttare kan jag ju tala om att cyklister är det allra värsta att träffa på. Bilar, bussar, långtradare, MC, cross-cyklar whatever går bra. Men cyklisterna är fullständigt hänsynslösa.

Den här kommentaren får mig att tänka på när jag för ett tag sedan diskuterade hästar i trafiken på ett cykelforum (!). Där var "folk"(cyklister) extremt upprörda över att dessa "mördarmaskiner" (hästar) räknades som fordon och tilläts vistas i trafiken. Det lät ungefär likadant: "Ryttare är fullständigt hänsynslösa och andra trafikanter tvingas ta hänsyn till ryttarnas förutsättningar! Skandal!"

Ni kanske kan gissa vad jag argumenterade för...? ;)
 
Jag gjorde nyligen så med Camaron. Vägen var mycket smal, uppförsbacke i sväng med usel sikt. Cyklist på sidan, men vägen var så smal och sikten så dålig att jag behövde ligga bakom ett tag. För mig var det inga problem alls, jag hade inte bråttom. Men cyklisten blev mycket stressad av den mullrande V8an.
Jo det är ett problem, det har jag oroat mig för, men min vän påstår att tävlingscyklisterna inte ska bli stressade. En vanlig cyklist blir nog det.
 
Om cyklister (i allmänhet menar jag nu) kunde lära sig trafikregler vore det mycket lättare att samverka med dem på vägarna. Jag cyklar också en hel del OCH kör bil, jag tycker nog att andra cyklister är precis lika läskiga när jag cyklar som när jag kör bil. Med skillnaden att jag inte behöver vara rädd att köra ihjäl någon när jag sitter på cykeln. Men jag håller absolut med om att infrastrukturen behöver förbättras så både cyklar och bilar kan samsas på ett bättre sätt.

Om bara bilister kunde lära sig trafikregler, så skulle det vara mycket enklare att samverka med dem på vägarna. /Cyklist
 
Så nu är cyklister ansvariga för andras beteende i trafiken?



Och sedan kan man undra varför du anser dig ha någon slags rätt att tilldela åsikter. Ingen här har sagt att det är rätt att cykla mitt i vägen. Din kommentar är en känd härskar teknik. Tilldela någon en åsikt så avleder du uppmärksamheten från diskussionen i syfte att den utsatta ska försvara sig istället för att diskutera sakfrågan.


Kanske för att du frisera åsikterna till det oigenkännliga?

Innan du beskyller andra för härskarteknik så bör du tänka igenom hur du själv uttrycker dig.

Jag har aldrig försökt avleda någon uppmärksamhet (sedan kan vän av ordning undra vad du själv ägnar dig åt i det citerade inlägget ovan...). Men jag är helt frågande och förskräckt över somliga cyklisters inställning till hur man ska bete sig i trafiken.
 
Du får hemskt gärna citera var jag skrev att cyklisten ligger mitt i vägen; jag kan själv inte minnas att jag gjort det. Jag diskuterade kryddelydds exempel där cyklisten låg vägen istället för på cykelbanan. Den enda gången jag lägger mig någon annanstans än till höger på vägbanan är om jag ska svänga vänster (och då markerar jag tydligt med armen samt kontrollerar att ingen närmar sig bakifrån), samt om det skulle dyka upp hinder (t.ex. gropar, rullgrus eller glas) till höger på vägbanan.

Jag har åtskilliga gånger skrivit att cyklister ska ligga på vägrenen om det är säkert att ligga där, ibland är vägrenen skräpig, full av snömodd, för smal etc etc. Jag och trafikförordningen hävdar då att cyklister ska ligga på vägbanan.

Fast varför ska en enskild cyklist som cyklar på en kurvig landsväg bära ansvar när en bilist gör en farlig omkörning för att du anser att "cyklister som grupp" är trafikmarodörer? Jag argumenterar för att göra trafikmiljön säkrare för alla, och det anser jag sker bäst genom att bättre anpassa infrastrukturen och trafikreglerna för cyklister.


Du skrev I början av tråden att du inte anser att cyklister ska befinna sig på vägrenen. Om de inte är på vägrenen så var befinner de sig då?
Jag, och de allra allra flesta cyklister, anser att det är på vägrenen man ska cykla. Här cyklar manga från grannorten till jobbet den snöfria delen av året, I övrigt åker man bil eller buss. Så snömodd är inget som tvingar ut en cyclist I vägbanan här, tack och lov.

Sedan skulle jag aldrig vilja tvinga bilister att ligga bakom mig en längre sträcka och därigenom orsaka stress och ev farliga omkörningar. Men vi tanker uppenbarligen olika där.
 
Då får man anpassa hastigheten efter rådande omständigheter, vill man leka kamikaze-pilot på sådana vägar så gör det ont.
Det är inte kamikaze-pilot. Det -ta sig fram i den hastighet som cyklar är gjorda för, på en plats som förmodas vara gjord för att cykla på...

Det är det som är problemet som nämns i tråden. Om cykelvägarna var placerade på sådant sätt att det gick att cykla på dem i normalhastighet, precis som bilvägarna redan är placerade på sådant sätt att det går att köra på dem i normalhastighet, så skulle bilarna inte ha problem med cyklar i vägbanan...

Tänk själv om någon hade placerat tre betongsuggor utan varning på E4 så att alla var tvungna att plötsligt väja. Svaret, jaja, klart det ska vara betongsuggor på E4, folk får väl anpassa hastigheten och köra i 30, utifallatt det skulle dyka upp sådana, vore sådär populärt. Jag vill ju till Stockholm med bilen på 60 minuter inte tre timmar, för då kunde jag ju lika gärna cykla. Jag vill också till stan på cykelvägen på 20 minuter, inte 50 minuter, för då kunde jag ju lika gärna gå (och kommunen och miljön vill inte att jag tar bilen).

Hälften av de allvarligare cykelolyckorna (minst minns inte exakt siffra från artikeln jag läste) är ju alltså singelolyckor där cyklisten ramlat i ett av kommunens hål, kört in i kommunens stolpe eller flugit över kommunens betongsugga.

(Det finns ju folk som cyklar i gångfart, men de brukar ofta vara vingliga.)
 
Du skrev I början av tråden att du inte anser att cyklister ska befinna sig på vägrenen. Om de inte är på vägrenen så var befinner de sig då?
Jag, och de allra allra flesta cyklister, anser att det är på vägrenen man ska cykla. Här cyklar manga från grannorten till jobbet den snöfria delen av året, I övrigt åker man bil eller buss. Så snömodd är inget som tvingar ut en cyclist I vägbanan här, tack och lov.

Sedan skulle jag aldrig vilja tvinga bilister att ligga bakom mig en längre sträcka och därigenom orsaka stress och ev farliga omkörningar. Men vi tanker uppenbarligen olika där.

En cyklist som bedömer att vägrenen är olämplig att ligga på ska cykla vägen till höger i körfältet. Vilket både jag och nuvarande trafikförordning är överens om. En bilist har inte rätt att kräva att en cyklist ska köra ut i vägrenen för att kunna göra en omkörning, om cyklisten bedömer att vägrenen inte är säker att cykla på. Detta är andemeningen av vad jag skrivit tidigare.

Jag cyklar på vintern och det går alldeles utmärkt; jag har dubbdäck på min cykel och ändamålsenlig klädsel. Det går däremot inte alltid att ligga i vägrenen på vintern när plogbilarna lägger snö där, alltså cyklar jag i på vägbanan som är plogad. Ibland är snöröjningen på cykelvägarna så pass dålig och eftersatt att jag av den anledningen cyklar på vägen.
 
Kan nämna att jag har tyvärr gått från att cykla nästan överallt, cykelpendla till att bilpendla, i många år.

Jag hade ju definitivt mer problem med bilar, hundar (osynliga flexikoppel), betongsuggor, stolpar, bussar, barnvagnar, gångtrafikanter osv som cyklist än jag har med cyklister som bilist. Faktum är att jag bara en gång mött en som gjorde mig irriterad och det var en tant i vingligt gångfartstempo i en rondell som funderade på om hon skulle höger eller vänster (önskar att hon bara hade kavat över mittenrundeln). Köra är ju drömenkelt och allt är tillrättalagt för ens bekvämlighet.

Man kör rakt fram inne i Solna, dubbelfilig snabb väg och ser att hela trottoaren och cykelvägen plötsligt är ett hål med staket, utan omledning, utan närhet till övergångsställe till andra sidan, är man förvånad över att se en cyklist i vägbanan längre fram? eh, nej självklart inte, inte heller irriterad, rädd, panikslagen eller vad som. (utom möjligen irriterad å cyklistens vägnar på Solna stad).
 
Det är inte kamikaze-pilot. Det -ta sig fram i den hastighet som cyklar är gjorda för, på en plats som förmodas vara gjord för att cykla på...

Det är det som är problemet som nämns i tråden. Om cykelvägarna var placerade på sådant sätt att det gick att cykla på dem i normalhastighet, precis som bilvägarna redan är placerade på sådant sätt att det går att köra på dem i normalhastighet, så skulle bilarna inte ha problem med cyklar i vägbanan...

Tänk själv om någon hade placerat tre betongsuggor utan varning på E4 så att alla var tvungna att plötsligt väja. Svaret, jaja, klart det ska vara betongsuggor på E4, folk får väl anpassa hastigheten och köra i 30, utifallatt det skulle dyka upp sådana, vore sådär populärt. Jag vill ju till Stockholm med bilen på 60 minuter inte tre timmar, för då kunde jag ju lika gärna cykla. Jag vill också till stan på cykelvägen på 20 minuter, inte 50 minuter, för då kunde jag ju lika gärna gå (och kommunen och miljön vill inte att jag tar bilen).

Hälften av de allvarligare cykelolyckorna (minst minns inte exakt siffra från artikeln jag läste) är ju alltså singelolyckor där cyklisten ramlat i ett av kommunens hål, kört in i kommunens stolpe eller flugit över kommunens betongsugga.

(Det finns ju folk som cyklar i gångfart, men de brukar ofta vara vingliga.)

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har undersökt cykelolyckor och den vanligaste orsaken till allvarligt skadade i singelolyckor med cykel är just bristfälligt underhåll på cykelvägar.

Trafikverket släppte 2014 en rapport och säker cykling och jag skrev en sammanfattande artikel åt ett cykelforum om den i januari 2014, finns att läsa här för intresserade (länk till Trafikverkets strategirapport i slutet av artikeln).
 
Kan nämna att jag har tyvärr gått från att cykla nästan överallt, cykelpendla till att bilpendla, i många år.

Jag hade ju definitivt mer problem med bilar, hundar (osynliga flexikoppel), betongsuggor, stolpar, bussar, barnvagnar, gångtrafikanter osv som cyklist än jag har med cyklister som bilist. Faktum är att jag bara en gång mött en som gjorde mig irriterad och det var en tant i vingligt gångfartstempo i en rondell som funderade på om hon skulle höger eller vänster (önskar att hon bara hade kavat över mittenrundeln). Köra är ju drömenkelt och allt är tillrättalagt för ens bekvämlighet.

Man kör rakt fram inne i Solna, dubbelfilig snabb väg och ser att hela trottoaren och cykelvägen plötsligt är ett hål med staket, utan omledning, utan närhet till övergångsställe till andra sidan, är man förvånad över att se en cyklist i vägbanan längre fram? eh, nej självklart inte, inte heller irriterad, rädd, panikslagen eller vad som. (utom möjligen irriterad å cyklistens vägnar på Solna stad).

Ähum, jag gillar inte att du börjat bilpendla istället (även om det såklart har sina skäl; jag kör också bil till jobbet ibland), jag gillar att du verkar kunna tänka längre än vad näsan räcker :).

Det gjorde mig glad när Trafikverket i sin egen rapport om säker cykling kom fram till att många oönskade beteenden hos cyklister beror på systemfel, och att lösningen är att förbättra infrastrukturen. Rapporten presenterades under ett seminarum jag deltog i på Sveriges största transportforskningskonferens, och efter att rapportförfattarna presenterat sina slutsatser reste sig givetvis en äldre herre och ville diskutera möjligheten till polisinsatser på cykelbanan mellan Roslagstull och KTH "eftersom cyklister inte kan bete sig i trafiken!!!1111!!". Jag kände bara "suck, det här kommer ta tiiiid....."
 
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har undersökt cykelolyckor och den vanligaste orsaken till allvarligt skadade i singelolyckor med cykel är just bristfälligt underhåll på cykelvägar.

Trafikverket släppte 2014 en rapport och säker cykling och jag skrev en sammanfattande artikel åt ett cykelforum om den i januari 2014, finns att läsa här för intresserade (länk till Trafikverkets strategirapport i slutet av artikeln).
(medhållande) Kort sagt är det inte så jämförelsevis farligt att "kasta sig ut i trafiken" från den "säkra cykelbanan" utan snarare att försöka använda det säkraste alternativet i varje tillfälle, cykelbanan är inte "säker" för cyklisten, även om det är bekvämt för bilisten om de är där -säker, kontra bekvämt...

Någon ska cykla osäkert och farligt, för att jag ska få det bekvämt.

(och när man cyklar gör man väldigt många sådana val hela tiden. Körandes bil så är det inte i närheten av lika många överväganden.)
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 752
Senast: LadySara
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 342
Senast: Enya
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 950
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 158
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp