Ingen bör bete sig trafikvidring och jag personligen tänker extremt mycket på min egen säkerhet när jag cyklar. Jag är rädd om mitt liv och vill gärna att även okunniga bilister ska vara det.
Jag vet inte vilka "trafikvidriga beteenden" hos cyklister du syftar på nu eftersom du inte nämnt något specifikt. Jag är skarpt kritiskt mot bilister som likt kryddelydd "markerar" mot cyklister - som följer lagen! - genom att köra om snävt. Detta kan som jag tidigare skrivit innebära livsfara för cyklisten. Att du som bilist måste köra långsammare några kilometer för att du inte kan köra om säkert när en cyklist ligger i vägbanan och inte på vägrenen är måhända irriterande, men cyklisten utsätter inte dig för någon fara. Om någon kastar sig ut på vägen vind för våg och riskerar sitt eget liv må vara en sak, men att utsätta andra för fara är för mig långt mycket värre. Du som bilist dör inte av att krocka med en cyklist, den risken löper däremot en oskyddad trafikant.
Krasst sett så utsätter cyklisten faktiskt andra för livsfara i din beskrivna situation. Om denne cyklar i låg fart mitt i vägen och på så sätt tvingar bakomvarande bilister att ligga kvar i flera km (!?) vilket leder till att någon bilist tappar tålamodet och gör en regelvidrig omkörning, varpå denne krockar med mötande.
Sedan kan man undra varför du anser dig ha någon slags rätt att cykla mitt i vägen? Har du inga som helst skyldigheter gentemot medtrafikanterna? När man tar körkort får man lära sig att man inte får hindra omkörningar. Tycker du inte att det gäller cyklister?
Alltså, IRL ser man sällan cyklister med din inställning som tur är. Själv har jag en cykel av äldre modell som är busenkel att både "gasa", bromsa och svänga. Den är utrustad med både ringklocka och reflexer. Aldrig har jag upplevt det svårt att samsas med andra långsamma trafikanter. Aldrig har jag blivit trängd eller tutad på av bilister. Och aldrig har jag upplevt det som svårt att följande gällande trafikregler på min cykel.