Trafikregler

Vid rusningstrafik tror jag att den där regeln om att man inte får ligga för länge i filerna till vänster är ett undantag. I rusningstrafik vill man ligga i den filen, som gör att man smidigast kan ta sig dit man vill.

Ett exempel jag har själv är Göteborg om man åker från Stigs Center mot Tingstadstunneln och ska vidare mot Borås. Då ska man lägga sig i filen längst till vänster, är det köer snirklar man in sig i den filen och sen ligger i den hela vägen fram till tunneln. Om det inte är rusning, kan man ligga i högerfilen, så folk kan köra om i vänster och byta till vänster strax innan tunneln. :)
I Storstockholm är det för rusningstrafik närmre halva dygnet ;)
 
Självklart får man då cykla på vägen. Jag tycker argumentet är så konstigt bara. "Jag vill inte behöva ta hänsyn till gående så jag cyklar på vägen. Där får förvisso bilister ta hänsyn till mig, men det är inte samma sak" Öh, jo?
Jag tycker sommartid är skitjobbig på den vägen jag mest kör, kan få ligga flera kilometer bakom en cyklist. Självklart tar jag hänsyn, men min tidtabell spricker om det är flera cyklister/långsamtgående fordon ute.

Precis som Lobelia skrev så är mitt förslag då är att lägga om tidtabellen sommartid så att det finns plats för några långsamma kilometer :).

Hela vårt samhälle är konstruerat efter bilen och det tycker jag är fel. Jag tror allvarligt att fler skulle överväga att cykla om cykeln som fordon hade högre status. Även motionscykling boomar just nu och det skulle man verkligen kunna ta tillvara på. Jag tror på cykeln som ett framtidsfordon, men då måste cyklismen kunna få högre prio än bilismen.
 
Jag har inte sagt något om det, men att köra två i bredd så att ingen annan lagligt kan köra om är inte okej. Och såklart då att folk blir sura, förstår du inte det själv?

Det finns såvitt jag vet ingen lag om att cyklister inte får ligga två i bredd, och de kör ju inte om varandra heller varför omkörningslagen inte är helt applicerbar. Därav min tveksamhet i frågan.

Alla bilar ska väl ha en fungerande tuta? Varför inte använda den om man är så irriterad över att behöva ligga bakom cyklister i tvåpar? Jag har precis som @RedHyuuga bara erfarenhet av att cyklister då lägger sig på led i vägkanten.
 
Det finns såvitt jag vet ingen lag om att cyklister inte får ligga två i bredd, och de kör ju inte om varandra heller varför omkörningslagen inte är helt applicerbar. Därav min tveksamhet i frågan.

Alla bilar ska väl ha en fungerande tuta? Varför inte använda den om man är så irriterad över att behöva ligga bakom cyklister i tvåpar? Jag har precis som @RedHyuuga bara erfarenhet av att cyklister då lägger sig på led i vägkanten.
Det är en del tävlingar som tränar häromkring och de kan ligga både 2 och tre i bredd och dessutom i en klunga. Ibland har de tävlingar här och då är det mer eller mindre kaos, även är inte avstängd en halvmil lång inte skyltat så man kan välja annan väg och ingen möjlighet att vika av. 3 i bredd är lite i det sammanhanget.
 
Det är en del tävlingar som tränar häromkring och de kan ligga både 2 och tre i bredd och dessutom i en klunga. Ibland har de tävlingar här och då är det mer eller mindre kaos, även är inte avstängd en halvmil lång inte skyltat så man kan välja annan väg och ingen möjlighet att vika av. 3 i bredd är lite i det sammanhanget.

Fast nu beskriver du en cykeltävling vilket är en annan sak. Alla lagliga cykeltävlingar har ansökt om och fått tillstånd att använda vägen, detta utfärdas av länsstyrelsen.
 
Fast nu beskriver du en cykeltävling vilket är en annan sak. Alla lagliga cykeltävlingar har ansökt om och fått tillstånd att använda vägen, detta utfärdas av länsstyrelsen.
Tillstånd eller inte cyklisterna kör i trafiken under tävlingen och tränar i grupp inför tävlingen ( och andra tävlingar) de är smått jobbiga att köra om på en kurvig vältrafikerad väg. Cykeltävlingen är definitivt laglig och med tillstånd och potentiellt stor risk för olyckor.
 
Om tidtabellen ofta spricker är den felplannerad och inget man kan lasta cyklister
Ja, bussar har inget företräde om det är en vanlig fil. Du får givetvis köra om där det fungerar och cyklisten ska givetvis följa trafikanterna.

När jag bodde i Malmö och cyklade mycket valde jag ofta bort cykelvägarna, det tog dubbelt så lång tid med alla omvägar och stopp. cyklade man någon / några mil om dagen var det omöjligt att jämnt ta omvägar.

Hmm, jag ser inte var jag har skrivit att bussen ska ha företräde? Att lägga en tidtabell som håller för alla störningar är en omöjlighet. Jag bryr mig inte så mycket, jag har betalt ändå. Trist för dom som missar sina anslutningar och kommer för sent till jobbet bara. Men så länge det inte drabbar "mig" så skiter man i det såklart. Huvudsaken cyklisten tar sig fram, det är det viktiga.
 
Hmm, jag ser inte var jag har skrivit att bussen ska ha företräde? Att lägga en tidtabell som håller för alla störningar är en omöjlighet. Jag bryr mig inte så mycket, jag har betalt ändå. Trist för dom som missar sina anslutningar och kommer för sent till jobbet bara. Men så länge det inte drabbar "mig" så skiter man i det såklart. Huvudsaken cyklisten tar sig fram, det är det viktiga.

Självklart kan man inte förutse allt och läser du igen så ser du att jag skriver ofta och inte enstaka gånger. Blir bussen jämnt försenad så är det inte medtrafikanternas fel, inte ens cyklisternas, utan felet ligger på att planeringen inte är realistisk. Det är planeringen och inte cyklisternas fel.

Din attityd visar klart att du anser bussen och dess pasagerare och du själv om busschaufför som viktigare än cyklisterna. Verkligheten är att alla är lika värda.
 
Jag bor i de södra delarna av landet och min uppfattning är att cyklister på 70- och 90 vägar håller sig så långt till höger som möjligt och tar hänsyn till snabbare trafik.

*KL*
Jag tror att en stor del i problemet är att vi tenderar att se de problem vi letar efter. Förväntar jag mig att cyklister inte håller sig till reglerna, då kommer jag också att se cyklister som inte gör det. Förväntar jag mig att se Audi-ägare som kör som idioter, då kommer jag också att se det.

Här håller samtliga cyklister på 90-väg sig åt sidan, sådana vägar häromkring har breda vägrenar så det är inget problem. Själv håller jag mig så långt ut till höger som möjligt på dessa breda vägrenar när jag cyklar. På en del mindre landsvägar har dock somliga cyklister en tendens att vilja cykla I bredd, oavsett vägens hastighet. Inte bra alls.

När det gäller ditt "KL"-stycke så är min teori att man ofta ser t.ex. Volvoförare, Audiförare och BMW-förare som beter sig illa därför att det finns så många bilar av dessa märken i trafiken. Därmed blir också andelen oskickliga förare av dessa bilar större. Vare sig man vill eller inte vill se.
 
Det finns såvitt jag vet ingen lag om att cyklister inte får ligga två i bredd, och de kör ju inte om varandra heller varför omkörningslagen inte är helt applicerbar. Därav min tveksamhet i frågan.

Alla bilar ska väl ha en fungerande tuta? Varför inte använda den om man är så irriterad över att behöva ligga bakom cyklister i tvåpar? Jag har precis som @RedHyuuga bara erfarenhet av att cyklister då lägger sig på led i vägkanten.

Klart man kan använda tutan, jag har inte sagt något om det. Men för den sakens skull behöver man inte försvåra i trafiken. Jag kan köra bil i mitten av vägen också och vänta tills bakomvarande tutar, men det är inte okej.
 
När det gäller ditt "KL"-stycke så är min teori att man ofta ser t.ex. Volvoförare, Audiförare och BMW-förare som beter sig illa därför att det finns så många bilar av dessa märken i trafiken. Därmed blir också andelen oskickliga förare av dessa bilar större. Vare sig man vill eller inte vill se.
Min poäng var att det är lätt att se det man vill se och därigenom bekräfta sin egen uppfattning.
 
Jag cyklar mycket och upplever att många bilister anser att vägen tillhör dem trots att jag som cyklist också är ett fordon. Jag ska inte behöva lägga mig i vägrenen eller till och med köra ner i diket (!) för att en bil ska kunna köra om mig, utan en bilist ska precis som vid omkörning av ett annat fordon invänta ett lämpligt läge.

Jag bor just nu i England och upplever att bilister här är MYCKET bättre på att ta hänsyn till cyklister, kanske för att många fler cyklister befinner sig på vägarna här. Antalet cykelbanor är lätträknade och klimatet gör givetvis också sitt till för att fler ska välja cykeln som transportmedel. Rent generellt tycker jag att trafikplaneringen och infrastrukturen i Sverige behöver göras om så att bilister inte alltid är "toppen på närningskedjan" sas. Cykeln är ett fantastiskt transportmedel och jag anser att ett smidigare framförande av just cykeln till förmån för bilen bör prioriteras.

Fast du ska ju cykla på vägrenen. Åtminstone var det så när jag tog körkort.
 
Jag menar på att trafikreglerna därför bör ses över så att cyklister får ett bättre trafikflöde. Detta kan på enkelriktad väg t.ex. innebära att bilisternas hastighet kanske bör sänkas eftersom de måste vara beredd på mötande trafik. För mig är detta en utmärkt lösning, för många bilister är den otänkbar.

Fast det här är ju en helt annan fråga.
Du anser att de regler som finns är så dåliga att du inte ska behöva följa dem. Och därför ska de göras om.
Eller så ska någon annan ändra beteende för att kompensera för ditt val att inte följa reglerna.

Jag erkänner.
Härom dagen körde jag förbi en cyklist snävt på en 70-väg.
Varför?
Fem meter vid sidan om vägen, löper en cykelväg.
Där skulle cyklisten ha cyklat. Inte på bilvägen.

För övrigt kommer det säkert alltid att finnas friktioner inom trafiken.
Många avstår från att följa reglerna, och även när de följs så uppstår friktioner.
Jag kör som regel lagligt vilket innebär att jag ligger på högsta tillåtna hastighet. Det blir varje dag en ganska lång bilkö efter mig. Och det blir många konstiga och farliga omkörningar med dålig sikt och heldragna linjer.
För att folk tror att de vinner mycket på att köra 10km fortare.
För att folk tycker att hastighetsbegränsningarna inte behöver följas.
 
http://www.ntf.se/konsument/lagar/cykel/

Man ska köra i vägrenen om den är trafikskola vilket snow beskriver att hon gör.

Man får köra på vägen även om det finns cykel bara om det är lämpligare med tanke på var man ska och det är en lag på gång med andemeningen att vuxna ska få välja helt själv var de ska kör ( vilket man i praktiken kan redan nu om nu inte cykelvägarna är mycket likvärdig med bilvägen.
 
Min åsikt är att cykeln är ett fordon och bör inte sammanblandas med gångtrafikanter annat än i undantagsfall.

Det må vara din åsikt men det är inte så trafikreglerna är utformade på många ställen.
Personligen tycker jag att lösningen med delad bana för fotgängare och cyklister är en bra lösning.

Du anser att bilisterna ska anpassa sig efter cyklisterna, jag och flera med mig anser att - där reglerna ser ut så - cyklisterna ska anpassa sig efter fotgängare. Dvs på gemensam gång/cykelbana.

Många cyklister väljer ju dessutom att hellre cykla på trottoar än på gatan, alltså är det många cyklister som hellre trängs med fotgängare än med bilister, även de gånger de hör hemma bland bilisterna.
 
Jag bor i södra delen av landet och de 110-vägar jag kan räkna upp är motorvägar, eller 1+2-vägar. Långtradare och lastbilar är inget problem alls. Traktorer befinner sig så långt till höger som möjligt och tar hänsyn till snabbare trafik, inga problem alls. Dessutom räknas varken långtradare eller traktorer till oskyddade trafikanter.

Fast traktorer får inte köra på motorväg.
 
Danmark och Nederländerna är mycket riktigt "cykelländer" där infrastrukturen är betydligt bättre anpassad för cyklister än vad den är i Sverige :). Tyvärr är situationen du nämner - att lastbilschaufförer inte ser cyklister - en relativt vanlig orsak till dödsolyckor. Jag tror/hoppas att bättre teknik är på G där lastbilschauffören kan få en varning från en sensor när något rör sig i era döda vinklar (det kanske redan finns?). Det måste vara obehagligt ibland att framföra ett så stort fordon som en lastbil och inte alltid kunna se t.ex. cyklister.



Intressant nog har jag upplevt mer respekt trafikanter emellan här i England där det är enormt mycket mer trafik än i Sverige. På väg till jobbet måste jag göra en högersväng (alltså motsvarande svensk vänstersväng eftersom de har vänstertrafik här) ut på en ganska högt trafikerad väg. Det händer var och varannan dag att bilar på den mer vältrafikerade vägen saktar in och vinkar fram mig eftersom jag annars skulle få vänta väldigt länge på att få svänga. På samma sätt har jag ibland svängt av på en infart för att släppa förbi lastbilar på vägar som är smala och krokiga. De skulle ju annars behöva vänta väldigt länge på att kunna köra om mig. Då har jag fått en blink eller en kort "tut" till tack.

I Sverige har jag aldrig blivit framvinkad av en bilist när jag befinner mig på vägen (det har hänt när jag varit på cykel- eller gångväg, där bilisten tycker att cyklister ska vara), eller blivit tackad när jag flyttat på mig för att släppa förbi en bil.

Min syster, som också bor i England, väljer att inte cykla eftersom hon upplever trafiken som så tuff att hon inte vågar. Hon har bott i England i 20 års tid och kör bil men cyklar inte.
Min poäng med denna kommentar är att upplevelserna är olika för olika personer.

Det som är en sanning för dig, är det inte för alla potentiella cyklister i England.
 
Fast det här är ju en helt annan fråga.
Du anser att de regler som finns är så dåliga att du inte ska behöva följa dem. Och därför ska de göras om.
Eller så ska någon annan ändra beteende för att kompensera för ditt val att inte följa reglerna.

Jag erkänner.
Härom dagen körde jag förbi en cyklist snävt på en 70-väg.
Varför?
Fem meter vid sidan om vägen, löper en cykelväg.
Där skulle cyklisten ha cyklat. Inte på bilvägen.

För övrigt kommer det säkert alltid att finnas friktioner inom trafiken.
Många avstår från att följa reglerna, och även när de följs så uppstår friktioner.
Jag kör som regel lagligt vilket innebär att jag ligger på högsta tillåtna hastighet. Det blir varje dag en ganska lång bilkö efter mig. Och det blir många konstiga och farliga omkörningar med dålig sikt och heldragna linjer.
För att folk tror att de vinner mycket på att köra 10km fortare.
För att folk tycker att hastighetsbegränsningarna inte behöver följas.

Nu lägger du orden i min mun. Jag har aldrig sagt att cyklister i allmänhet eller jag själv i synnerhet inte behöver följa trafikregler. Jag har sagt att jag anser att reglerna bör ses över och förändras till förmån för cyklister.

Från Lobelias länk angående cyklisters plats på vägen:
Cyklister och förare av moped klass II ska använda cykelbana, om sådan finns. Om det inte är tillåtet att köra moped där, anges detta på tilläggstavla. Om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge får de dock cykla eller köra moped på körbanan även om det finns cykelbana.
Cyklar med fler än två hjul, eller som drar en cykelkärra, får använda körbana även om cykelbana finns om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.

Ny lag på gång! Inom kort blir det tillåtet för vuxna över 15 år att själva välja om de ska köra på cykelbana eller vägbana.


Transportstyrelsen verkar hålla med mig och jag välkomnar sista stycket :). Cyklister får också vara på körbanan om vägrenen är olämplig, vilket är vad jag har skrivit tidigare.

För övrigt kan jag inte förstå hur man med flit kan utsätta en annan människa för livsfara för att man anser sig ha större rätt till vägen. Jag tycker tyvärr inte att du verkar lämpad att ha körkort.
 
Senast ändrad:
Min syster, som också bor i England, väljer att inte cykla eftersom hon upplever trafiken som så tuff att hon inte vågar. Hon har bott i England i 20 års tid och kör bil men cyklar inte.
Min poäng med denna kommentar är att upplevelserna är olika för olika personer.

Det som är en sanning för dig, är det inte för alla potentiella cyklister i England.

Ja, och som du ser börjar mitt stycke: Intressant nog har jag upplevt mer respekt mellan trafikanterna här... Det vill säga jag beskriver min subjektiva upplevelse från den plats jag bor på. Jag tyckte också att det var läskigt att cykla i början då det är så otroligt mycket mer trafik här än vad jag är van vid, men jag upplever ändå svenska bilister som aggressivare mot just cyklister.
 
Nu lägger du orden i min mun. Jag har aldrig sagt att cyklister i allmänhet eller jag själv i synnerhet inte behöver följa trafikregler. Jag har sagt att jag anser att reglerna bör ses över och förändras till förmån för cyklister.

Från Lobelias länk angående cyklisters plats på vägen:
Cyklister och förare av moped klass II ska använda cykelbana, om sådan finns. Om det inte är tillåtet att köra moped där, anges detta på tilläggstavla. Om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge får de dock cykla eller köra moped på körbanan även om det finns cykelbana.
Cyklar med fler än två hjul, eller som drar en cykelkärra, får använda körbana även om cykelbana finns om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.

Ny lag på gång! Inom kort blir det tillåtet för vuxna över 15 år att själva välja om de ska köra på cykelbana eller vägbana.


Transportstyrelsen verkar hålla med mig och jag välkomnar sista stycket :). Och cyklister får som ni ser vara på körbanan om vägrenen är olämplig, vilket är vad jag har skrivit tidigare.

För övrigt kan jag inte förstå hur man med flit kan utsätta en annan människa för livsfara för att man anser sig ha större rätt till vägen. Jag tycker tyvärr inte att du verkar lämpad att ha körkort.

Hur snävt tror du att jag körde förbi???
Du drar allt snabba slutsatser, du.
Riktigt oförskämt av dig.
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp