Danmark och Nederländerna är mycket riktigt "cykelländer" där infrastrukturen är betydligt bättre anpassad för cyklister än vad den är i Sverige
. Tyvärr är situationen du nämner - att lastbilschaufförer inte ser cyklister - en relativt vanlig orsak till dödsolyckor. Jag tror/hoppas att bättre teknik är på G där lastbilschauffören kan få en varning från en sensor när något rör sig i era döda vinklar (det kanske redan finns?). Det måste vara obehagligt ibland att framföra ett så stort fordon som en lastbil och inte alltid kunna se t.ex. cyklister.
Intressant nog har jag upplevt mer respekt trafikanter emellan här i England där det är enormt mycket mer trafik än i Sverige. På väg till jobbet måste jag göra en högersväng (alltså motsvarande svensk vänstersväng eftersom de har vänstertrafik här) ut på en ganska högt trafikerad väg. Det händer var och varannan dag att bilar på den mer vältrafikerade vägen saktar in och vinkar fram mig eftersom jag annars skulle få vänta väldigt länge på att få svänga. På samma sätt har jag ibland svängt av på en infart för att släppa förbi lastbilar på vägar som är smala och krokiga. De skulle ju annars behöva vänta väldigt länge på att kunna köra om mig. Då har jag fått en blink eller en kort "tut" till tack.
I Sverige har jag aldrig blivit framvinkad av en bilist när jag befinner mig på vägen (det har hänt när jag varit på cykel- eller gångväg, där bilisten tycker att cyklister ska vara), eller blivit tackad när jag flyttat på mig för att släppa förbi en bil.