Trafikregler

*KL*
Jag tror att en stor del i problemet är att vi tenderar att se de problem vi letar efter. Förväntar jag mig att cyklister inte håller sig till reglerna, då kommer jag också att se cyklister som inte gör det. Förväntar jag mig att se Audi-ägare som kör som idioter, då kommer jag också att se det.
Visst är det så, de som sköter sig stör man sig inte på och märker inte av, men de som inte sköter sig stör man sig desto mer på och märker av.
 
Nej, det är givetvis inget argument och jag har heller aldrig antytt att det skulle vara det. Det jag har skrivit är att cyklister ofta utmålas som värsta sortens trafikmarodörer när de i själva verket inte beter sig sämre (eller bättre) än något annat trafikslag.

Det jag har argumenterat för är att infrastruktur och trafikregler behöver ses över för att passa cykeln som fordon bättre.
Absolut, och det håller jag med dig om att det verkligen behövs. Men innan det händer måste cyklister också hjälpa till att underlätta för trafikflödet och kan inte hävda någon slags rätt till sin plats (det finns inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter!) på vägen. Det är då det uppstår farliga situationer och olyckor!
 
Danmark och Nederländerna är mycket riktigt "cykelländer" där infrastrukturen är betydligt bättre anpassad för cyklister än vad den är i Sverige :). Tyvärr är situationen du nämner - att lastbilschaufförer inte ser cyklister - en relativt vanlig orsak till dödsolyckor. Jag tror/hoppas att bättre teknik är på G där lastbilschauffören kan få en varning från en sensor när något rör sig i era döda vinklar (det kanske redan finns?). Det måste vara obehagligt ibland att framföra ett så stort fordon som en lastbil och inte alltid kunna se t.ex. cyklister.



Intressant nog har jag upplevt mer respekt trafikanter emellan här i England där det är enormt mycket mer trafik än i Sverige. På väg till jobbet måste jag göra en högersväng (alltså motsvarande svensk vänstersväng eftersom de har vänstertrafik här) ut på en ganska högt trafikerad väg. Det händer var och varannan dag att bilar på den mer vältrafikerade vägen saktar in och vinkar fram mig eftersom jag annars skulle få vänta väldigt länge på att få svänga. På samma sätt har jag ibland svängt av på en infart för att släppa förbi lastbilar på vägar som är smala och krokiga. De skulle ju annars behöva vänta väldigt länge på att kunna köra om mig. Då har jag fått en blink eller en kort "tut" till tack.

I Sverige har jag aldrig blivit framvinkad av en bilist när jag befinner mig på vägen (det har hänt när jag varit på cykel- eller gångväg, där bilisten tycker att cyklister ska vara), eller blivit tackad när jag flyttat på mig för att släppa förbi en bil.
Ja, vi har många döda vinklar där högersidan är den farligaste vid en högersväng. Tror det finns sensorer som varnar på högersidan, har för mig Volvo har det på sina nyare lastbilar, men jag är inte helt hundra.
Det andra är att sidospeglarna skymmer väldigt mycket. Slänger in en bild där det röda markerar lastbilens döda vinklar.
blind-spots-plan-demo.gif


Ja, likadant när jag var i Irland. Det verkar vara mycket trevligare trafik där, vet inte varför trafiken här i Sverige upplevs som "hård". Tycker det är synd att fler inte tackar, jag försöker alltid att tacka speciellt när jag kör lastbil. Har hänt att LGF-fordon svängt av vid parkeringar och släppt förbi, jag brukar tuta till lite eller slänga in en "vänster-höger blinking" som tack, för jag vill att de ska fortsätta med det dom gör och få lite uppskattning på att de gjorde rätt.
Likaså när jag stöter på cyklister på vägarna, håller alltid ut och kör om när sikten är fri och det inte är någon risk för cyklisten, önskar att fler kunde tänka så.
 
Absolut, och det håller jag med dig om att det verkligen behövs. Men innan det händer måste cyklister också hjälpa till att underlätta för trafikflödet och kan inte hävda någon slags rätt till sin plats (det finns inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter!) på vägen. Det är då det uppstår farliga situationer och olyckor!

Hur menar du att cyklister ska underlätta trafikflödet?
 
Ja, vi har många döda vinklar där högersidan är den farligaste vid en högersväng. Tror det finns sensorer som varnar på högersidan, har för mig Volvo har det på sina nyare lastbilar, men jag är inte helt hundra.
Det andra är att sidospeglarna skymmer väldigt mycket. Slänger in en bild där det röda markerar lastbilens döda vinklar.
blind-spots-plan-demo.gif


Ja, likadant när jag var i Irland. Det verkar vara mycket trevligare trafik där, vet inte varför trafiken här i Sverige upplevs som "hård". Tycker det är synd att fler inte tackar, jag försöker alltid att tacka speciellt när jag kör lastbil. Har hänt att LGF-fordon svängt av vid parkeringar och släppt förbi, jag brukar tuta till lite eller slänga in en "vänster-höger blinking" som tack, för jag vill att de ska fortsätta med det dom gör och få lite uppskattning på att de gjorde rätt.
Likaså när jag stöter på cyklister på vägarna, håller alltid ut och kör om när sikten är fri och det inte är någon risk för cyklisten, önskar att fler kunde tänka så.

Du låter som en klok förare :up:
 
Ja, vi har många döda vinklar där högersidan är den farligaste vid en högersväng. Tror det finns sensorer som varnar på högersidan, har för mig Volvo har det på sina nyare lastbilar, men jag är inte helt hundra.
Det andra är att sidospeglarna skymmer väldigt mycket. Slänger in en bild där det röda markerar lastbilens döda vinklar.
blind-spots-plan-demo.gif


Ja, likadant när jag var i Irland. Det verkar vara mycket trevligare trafik där, vet inte varför trafiken här i Sverige upplevs som "hård". Tycker det är synd att fler inte tackar, jag försöker alltid att tacka speciellt när jag kör lastbil. Har hänt att LGF-fordon svängt av vid parkeringar och släppt förbi, jag brukar tuta till lite eller slänga in en "vänster-höger blinking" som tack, för jag vill att de ska fortsätta med det dom gör och få lite uppskattning på att de gjorde rätt.
Likaså när jag stöter på cyklister på vägarna, håller alltid ut och kör om när sikten är fri och det inte är någon risk för cyklisten, önskar att fler kunde tänka så.
Just att tacka andra trafikanter när någon gör något "extra" för att underlätta försöker jag också alltid att göra. För att visa att det uppskattas liksom, så folk fortsätter göra det!
 
Ja, dessa trafikregler som man ska hålla koll på. De ändras, kommer nya osv. Gäller att hålla sig uppdaterad.

Själv har jag börjat fundera lite på vad som egentligen gäller och när, var och hur de gäller. T ex påfarter till en väg med påfartsfil. Jag har fått lära mig att de på påfarten har väjningsplikt mot de som redan är på vägen, men fick jag höra att andra fått lära sig att de på vägen har väjningsplikt mor de som kommer på påfarten. Så nu försöker jag ta reda på vad som egentligen gäller och vart det gäller. Likaså 2-1 vägar där filerna går ihop till en, vem som har väjningsplikt osv.
Jag har fått lära mig att de som byter fil har väjningsplikt mot de som redan är i filen om det inte är skyltat om t ex att den ena filen har företräde eller att det är blixtlåsprincipen som gäller.

Vidare blir jag även lite fundersam, när kommuner tar bort övergångsställen. Skyltarna och linjerna försvinner, men nedsänkningen i trottoaren finns kvar, som talar om att det har varit ett riktigt övergångsställe där. Så är inte helt hundra vad de räknas som nu, vissa gående tolkar det fortfarande som ett övergångsställe och går rakt ut.
Även om man som trafikant kanske har rätten på sin sida, så får man aldrig köra på en oskyddad trafikant oavsett hur dumt val de än må ha gjort.
T ex, när gående inte ens söker kontakt med trafiken innan den ska korsa vägen för att visa vad den tänkt göra, så trafikanten kan planera sin körning. Vissa cyklister kan räknas till den skaran, som cyklar rätt ut utan att se sig för. Är de inte rädda om sitt liv, även om de har rätten på sin sida?
Är det kul att kanske ligga på sjukhussängen och tänka "jag hade i alla fall rätten på min sida"? Ibland undrar jag hur folk tänker, om de ens tänker förstås.

Det verkar även vara många som glömt bort högerregeln också, ett vanligt fenomen när den ena vägen är bredare än de som ansluter. Är det inte skyltat huvudled eller att anslutningsvägarna har väjningsplikt så är det högerregeln som gäller, vilka många verkar missa då det säkert upplevs som att den stora vägen är huvudled trots att det inte är skyltat.

Fyll gärna på med andra trafikregler, uppdateringar och reflektioner kring dessa. Vad upplever ni och resonerar kring detta?
Det här är en intressant diskussion, som alltid behöver lyftas fram för att öka medvetenhet hos allmänheten.

Man ska va rädda om varandra i trafiken, vi har trots allt bara ett liv och är inte odödliga.

Vad gäller regler etc så funkar de mesta bra om man tar hänsyn till varann. Hatar folk som inte släpper fram mig om jag kommer på påfart på motorväg, så man får bromsa ned kraftigt, det är oxå farligt. I sånna fall brukar jag byta fil o släppa in från påfarten.

Det värsta är mittfilsåkare. Fyfaaaan rent utsagt! Menar Alltså inte att man intr aka följa regler men ibland måste man ju anpassa lite efter trafiksituationen, respekt brukar man komma långt med!
 
Hur menar du att cyklister ska underlätta trafikflödet?
Genom att inte ta upp mer plats än nödvändigt på vägen/cykelvägen (att inte cykla i bredd tex, mötte två cyklister på cykelvägen nyss som cyklade i bredd så jag fick väja med min cykel). Att hålla sig till rådande trafikregler, dvs inte cykla mot rött, enkelriktat, på gångvägar etc. Alltså inget utöver sunt förnuft och gällande regler! För självklart ska inte cyklister anpassa sig mer än andra trafikanter, det är inte så jag menar.
 
En märklig grej är olika respekt beroende på vilken bil jag kör. Kör jag våran lilla stadsbil visar ingen nån som helst respekt, håller ej avståndet eller nåt. Kör jag våran stora suv som är större än de flesta personbilar plus låter rätt högt, då "aktar sig folk", håller avstånd, regler etc. Likaväl om man kör nån dyrare Audi. I Tyskland bland annat är de ju så, att den som har störst o dyrast bil har mest respekt. Kommer nån fetare bil bakom så aktar man sig. De är lite sjukt.
 
Vad gäller regler etc så funkar de mesta bra om man tar hänsyn till varann. Hatar folk som inte släpper fram mig om jag kommer på påfart på motorväg, så man får bromsa ned kraftigt, det är oxå farligt. I sånna fall brukar jag byta fil o släppa in från påfarten.

Det värsta är mittfilsåkare. Fyfaaaan rent utsagt! Menar Alltså inte att man intr aka följa regler men ibland måste man ju anpassa lite efter trafiksituationen, respekt brukar man komma långt med!
Just ja, det där sista du nämde är väl en relativt ny regel om jag inte minns fel, att man inte får ligga i mittfilen länge utan ska hålla till höger. Enda gången jag legat kvar i mittfilen, har varit när jag vet att min avfart/fil är där eller finns till vänster.
 
Genom att inte ta upp mer plats än nödvändigt på vägen/cykelvägen (att inte cykla i bredd tex, mötte två cyklister på cykelvägen nyss som cyklade i bredd så jag fick väja med min cykel). Att hålla sig till rådande trafikregler, dvs inte cykla mot rött, enkelriktat, på gångvägar etc. Alltså inget utöver sunt förnuft och gällande regler! För självklart ska inte cyklister anpassa sig mer än andra trafikanter, det är inte så jag menar.
Man får tuta på cyklister som cyklar i bredd, har själv gjort det för att tala om att jag kommer. Kan liknas med att cyklister använder ringklockan när det är gående framför som går i bredd. :up:
 
Genom att inte ta upp mer plats än nödvändigt på vägen/cykelvägen (att inte cykla i bredd tex, mötte två cyklister på cykelvägen nyss som cyklade i bredd så jag fick väja med min cykel). Att hålla sig till rådande trafikregler, dvs inte cykla mot rött, enkelriktat, på gångvägar etc. Alltså inget utöver sunt förnuft och gällande regler! För självklart ska inte cyklister anpassa sig mer än andra trafikanter, det är inte så jag menar.

När det gäller cykla i bredd på cykelvägar håller jag med (vilket är en av anledningarna till att jag avskyr kombinerade gång- och cykelvägar, eftersom gångtrafikanter tenderar att röra sig ostrukturerat "i flock", och det finns inget självklart håll för dem att väja åt även om cyklisten använder ringklockan). Däremot tycker jag att cyklister i grupp på väg med fördel ska framföras i tvåpar. Två cyklister i bredd tar inte upp mer plats än en bil (om vägen är smal och krokig ska givetvis cyklisterna lägga sig på led om det underlättar omkörning), och om det är många cyklister i en grupp blir omkörningssträckan i regel kortare för bilisten om cyklisterna ligger i tvåpar än på led. Cyklister i bredd tycks dock ibland reta gallfeber på bilister även om omkörningsmöjligheterna är utmärkta, och trafikregelverket är något oklart kring huruvida det är tillåtet att framföra cyklar i bredd. Detta är en sådan punkt som jag skulle vilja ha tydligt utskrivet i trafikförordningen.
 
En märklig grej är olika respekt beroende på vilken bil jag kör. Kör jag våran lilla stadsbil visar ingen nån som helst respekt, håller ej avståndet eller nåt. Kör jag våran stora suv som är större än de flesta personbilar plus låter rätt högt, då "aktar sig folk", håller avstånd, regler etc. Likaväl om man kör nån dyrare Audi. I Tyskland bland annat är de ju så, att den som har störst o dyrast bil har mest respekt. Kommer nån fetare bil bakom så aktar man sig. De är lite sjukt.
Visst är det märkligt? Jag vet likadant här i ett samhälle, där det har sådana där avsmalningar att man bara kan köra en i taget mellan. Kör jag lastbilen, väntar folk, men kommer jag i personbilen så kan det bli chickenrace.
Sen har jag även märkt, när jag kör lastbilen så verkar det vakna någon dold instinkt hos bilister som ska om till varje pris, händer inte alls på samma sätt när jag kör personbilen. Så nog är det olika allt.
 
När det gäller cykla i bredd på cykelvägar håller jag med (vilket är en av anledningarna till att jag avskyr kombinerade gång- och cykelvägar, eftersom gångtrafikanter tenderar att röra sig ostrukturerat "i flock", och det finns inget självklart håll för dem att väja åt även om cyklisten använder ringklockan). Däremot tycker jag att cyklister i grupp på väg med fördel ska framföras i tvåpar. Två cyklister i bredd tar inte upp mer plats än en bil (om vägen är smal och krokig ska givetvis cyklisterna lägga sig på led om det underlättar omkörning), och om det är många cyklister i en grupp blir omkörningssträckan i regel kortare för bilisten om cyklisterna ligger i tvåpar än på led. Cyklister i bredd tycks dock ibland reta gallfeber på bilister även om omkörningsmöjligheterna är utmärkta, och trafikregelverket är något oklart kring huruvida det är tillåtet att framföra cyklar i bredd. Detta är en sådan punkt som jag skulle vilja ha tydligt utskrivet i trafikförordningen.
Det där med att cykla i bredd på vägar, jag som kör lastbil ser hellre att de ligger på ett led en och en än att de ligger tvåpar. Det blir säkrare både för mig och dom (oavsett hur bred eller smal vägen är), då lastbilen har vindsuget och ligger de då tvåpar ökar det riskerna och cyklisterna är mer oskyddade än vad jag är i lastbilen. Som personbilsförare spelar det egentligen ingen roll, såvida vägen inte är smal.
Det är en smaksak och olika från situation till situation.
 
När det gäller cykla i bredd på cykelvägar håller jag med (vilket är en av anledningarna till att jag avskyr kombinerade gång- och cykelvägar, eftersom gångtrafikanter tenderar att röra sig ostrukturerat "i flock", och det finns inget självklart håll för dem att väja åt även om cyklisten använder ringklockan). Däremot tycker jag att cyklister i grupp på väg med fördel ska framföras i tvåpar. Två cyklister i bredd tar inte upp mer plats än en bil (om vägen är smal och krokig ska givetvis cyklisterna lägga sig på led om det underlättar omkörning), och om det är många cyklister i en grupp blir omkörningssträckan i regel kortare för bilisten om cyklisterna ligger i tvåpar än på led. Cyklister i bredd tycks dock ibland reta gallfeber på bilister även om omkörningsmöjligheterna är utmärkta, och trafikregelverket är något oklart kring huruvida det är tillåtet att framföra cyklar i bredd. Detta är en sådan punkt som jag skulle vilja ha tydligt utskrivet i trafikförordningen.
Hehe, hemifrån mig och upp till stan är det cykelväg och gångväg, INTE kombinerad utan avdelad med en linje. Denna linje uppfattar dock typ alla cyklister som en mittlinje för cykelbanan (trots att skylten är så jäkla tydlig så det är ett under att de inte fattar), så alla som kommer från stan håller sig typ precis vid mittlinjen, de som cyklar mot stan cyklar på gångvägen (och retar sig förmodligen på gångtrafikanterna) och gångtrafikanterna håller sig (oftast) där de ska vara. Jag blir tokig!! Nåja, sidospår apropå cykel/gångvägar :p

Jag håller med dig om att det är smart att cykla två i bredd där det är raksträcka och möjlighet till omkörning, men de allra flesta verkar inte tänka så utan håller sig i bredd oavsett hur vägen ser ut. Men som du säger så borde det verkligen förtydligas i trafikförordningen!
 
Det där med att cykla i bredd på vägar, jag som kör lastbil ser hellre att de ligger på ett led en och en än att de ligger tvåpar. Det blir säkrare både för mig och dom (oavsett hur bred eller smal vägen är), då lastbilen har vindsuget och ligger de då tvåpar ökar det riskerna och cyklisterna är mer oskyddade än vad jag är i lastbilen. Som personbilsförare spelar det egentligen ingen roll, såvida vägen inte är smal.
Det är en smaksak och olika från situation till situation.

Jag tycker att du gör helt rätt som tutar på cyklister i tvåpar om du anser att det är säkrare att köra om cyklister som ligger på led när du kör lastbil! Jag har inget emot att bli tutad på av bilister INNAN de kör om så att jag kan placera mig bättre, däremot de som tutar EFTERÅT för att visa sitt missnöje (morr).
 
Hehe, hemifrån mig och upp till stan är det cykelväg och gångväg, INTE kombinerad utan avdelad med en linje. Denna linje uppfattar dock typ alla cyklister som en mittlinje för cykelbanan (trots att skylten är så jäkla tydlig så det är ett under att de inte fattar), så alla som kommer från stan håller sig typ precis vid mittlinjen, de som cyklar mot stan cyklar på gångvägen (och retar sig förmodligen på gångtrafikanterna) och gångtrafikanterna håller sig (oftast) där de ska vara. Jag blir tokig!! Nåja, sidospår apropå cykel/gångvägar :p

Denna typen av "cykelväg" är enligt mig också bara ett "fulhack" (för att prata programmerarspråk, jag hittade inget bättre ord på vanlig rikssvenska :p). Nu vet jag ju inte hur just den specifika sträckan du pratar om ser ut, men ganska ofta så innebär denna typ av avdelare att cykeldelen är väldigt smal och att det är svårt för två cyklister att mötas. Min favorit är en egen cykelfil på vägen. Då uppstår heller inte problemet med vem som har företräden när en cykelbana korsar en bilväg, utan cykelfilen betraktas som en del av den befintliga vägen och följer samma regler.
 
Jag tycker att du gör helt rätt som tutar på cyklister i tvåpar om du anser att det är säkrare att köra om cyklister som ligger på led när du kör lastbil! Jag har inget emot att bli tutad på av bilister INNAN de kör om så att jag kan placera mig bättre, däremot de som tutar EFTERÅT för att visa sitt missnöje (morr).
Ja, jag vill inte att det ska ske en olycka och så kan man planera sin körning så det sker riskfritt. Sänker oftast farten när jag ska passera cyklister, när jag kommer med 24-metaren och håller gärna ut i mötande fil, kommer det möte så väntar jag tills jag kan köra om istället för att passera cyklisterna tätt inpå.

Nu vet jag inte vilket land det här är ifrån, men tycker det är dålig stil av lastbilschauffören att inte planera sin körning bättre och komma på i sista stund "oj, jag skulle rakt fram och inte svänga av".... :banghead:

 
Denna typen av "cykelväg" är enligt mig också bara ett "fulhack" (för att prata programmerarspråk, jag hittade inget bättre ord på vanlig rikssvenska :p). Nu vet jag ju inte hur just den specifika sträckan du pratar om ser ut, men ganska ofta så innebär denna typ av avdelare att cykeldelen är väldigt smal och att det är svårt för två cyklister att mötas. Min favorit är en egen cykelfil på vägen. Då uppstår heller inte problemet med vem som har företräden när en cykelbana korsar en bilväg, utan cykelfilen betraktas som en del av den befintliga vägen och följer samma regler.
Jag föredrar också cykelfil på vägen, men annars tycker jag detta är en bra lösning (det är gott om plats att mötas 2 cyklister!). Här i Lund är ofta cykelbanorna enkelriktade om de är smala, vilket jag tycker är skitbra. Om bara folk kunde lära sig att respektera trafikregler, dvs... :grin:
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 668
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp