Trafikregler

Kör jag våran stora suv som är större än de flesta personbilar plus låter rätt högt, då "aktar sig folk", håller avstånd, regler etc.
Mest aktar sig andra trafikanter när jag kommer med min skrothög till SAAB 9000.
De inser snabbt att en sådan bil är man inte rädd om samtidigt som den är ruskigt snabb med sin turboladdade motor.
 
Tills du kan köra om cyklisten på ett säkert sätt: ja.
Då så verkar det mest handla om egoism från din sida.
Av typen "Jag vill inte anpassa mig till dem som är långsammare så därför så skall alla andra som är snabbare anpassa sig till mig"

Och för att hävda den åsikten så anser du att du kan bryta mot trafikreglerna.
Sedan så undrar du på allvar varför cyklister är så illa omtyckta.
Ser du själv vad du skriver?
 
Om du anser att vägen är för smal för att köra om cyklister i bredd - tuta.
Förutom den lilla detaljen då att det är olagligt att köra om ett fordon som redan kör om.
Det är därför som bilister blir så irriterade på cyklister i bredd.
Man FÅR INTE köra om dem.
 
Fast nu beskriver du en cykeltävling vilket är en annan sak. Alla lagliga cykeltävlingar har ansökt om och fått tillstånd att använda vägen, detta utfärdas av länsstyrelsen.
De skall fortfarande följa trafikreglerna.
De, Reglerna alltså, blir inte upphävda av tillståndet.
 
Läste vidare i Lobelias länk och hittade följande angående cyklister i bredd:.
Du Snow allvarligt talat:
Agiterar du om cyklisters rättigheter utan att först ha lärt dig reglerna för cyklister?
Och har du körkort och kör utan att ta reda på vilka regler som gäller i trafiken?

Är detta sant?
Om det är sant så är du ju ett klockrent exempel på varför cyklister inte fungerar i trafiken tillsammans med oss andra som försöker att följa trafikreglerna.
 
Generellt verkar folk ha mycket lättare att acceptera långsamtgående fordon så länge de har en motor. Traktorer och hästtransporter till exempel.
Traktor, ja de vill väl ha mat att äta kan jag tänka.
Och så finns det inga alternativ för dessa.
De kan inte ta cykelbanan.
 
I ditt exempel beskrev du en cyklist som är mitt i vägen i flera km så bakomvarande bilar inte kan köra om. (Det är ett scenario som torde vara otroligt ovanligt får man hoppas).
Tyvärr inte.
Norrvikenleden i rusningstrafik med en utmärkt cykelbana bredvid.
 
Tänk själv om någon hade placerat tre betongsuggor utan varning på E4 så att alla var tvungna att plötsligt väja.
Sådant händer ofta även om det inte är just betongsuggor.
Det är inte roligt och visst klagar det, men jag kan ju inte välja att åka på flygfältet för det eller att använda bussfilen.
Man får vackert gilla läget och anpassa sig.
I alla fall om man kör bil.

Om man cyklar så får man visst göra hur som helst för att slippa irritationen.
 
Jag cyklar på vintern och det går alldeles utmärkt; jag har dubbdäck på min cykel och ändamålsenlig klädsel.
Men det är ju just det som det inte gör.
Den del av vägen som du skall vara på är inte snöröjd.
Att då ta andras vägbana är inte en lämplig lösning.
 
Det är därför som cyklisten skall hålla sig på cykelbanan och inte får cykla på körbanan för bilar när en cykelbana finns.

Jag kör på somrarna buss i Stockholms innerstad.
Och cyklisterna kommer som som vilda fåglar flygande fram och tillbaka över Sveavägen helt utan att följa några trafikregler alls.

Tänkte på det du skriver är jag körde på Sveavägen i torsdags eftermiddag. Ett par vingliga cyklister i körbanan som körde slalom mellan bilar och avspärrningar medan cykelbanan var tom. Jag har själv varit cyklist på Sveavägen i många år när jag bodde i innerstan och cykelbanorna där är fina och välfungerande.
 
Om vägen saknar vägren och är smal och kurvig så behövs en avtagsväg eller annan "ficka" för att bilarna ska kunna köra om cyklisten på ett säkert sätt.
Men snälla rara det är väl bara att stanna och dra undan cykeln.
När jag rider så försöker jag att flytta hästen av vägen för att inte vara just i vägen.
Det är väldigt svårt att hålla stenkoll bakåt som cyklist eftersom vi inte har någon backspegel,
Men sätt dit en backspegel då!
Det är det många duktiga cyklister som har gjort.
 
Några tillägg till det du skriver. Jag håller på att ta körkort nu och jag häpnar över hur många bilister som inte följer trafikreglerna, men ändå blir det inte riktigt samma upprördhet kring det. Man kan ju fråga sig varför det är så.
De sitter fast på sin plats i kön och kan inte komma flygande som vilda fåglar i trafiken.
Vilket både cyklister och fotgängare kan.
Fotgängare har dock inga skyldigheter alls i trafiken vilket cyklister har.
 
Har bilisten som ska svänga höger uppfattat att jag kör på en cykelbana (och inte en vägren) och att denne därmed ska väja för mig när jag ska rakt fram i samma korsning?
Bilisten som skall svänga höger skall väja för cyklisten oavsett.
Så det behöver du inte undra över.
 
Vem som har väjningsplikt är i många fall högst oklart och det är för cyklister en potentiell livsfara.
Nej det är aldrig oklart.
Om det inte är helt klart vem som har väjningsplikt så har alla det.
Och då så får man komma överens om vem som skall åka först.
Ingen har någonsin förkörsrätt, det finns inte.
 
Det var en trevlig film, även om jag bara såg en stund I början.
Här i Sverige skulle det nog ändå vara i stort sett omöjligt att genomföra. En sådan mängd cyklister som på filmen skulle göra att många svenska cyklister tar "genvägen" ut bland bilar och bussar för att komma snabbare fram. Här är just cyklister en grupp trafikanter som ser det som självklart att just de ska ha bästa och snabbaste vägen, hur fin cykelbanan än är (har ett talande exempel på väg till jobbet varje morgon). Den svenske cyklisten har dessutom svårt att stanna vid trafikljus o dyl.

Hade något sådant som i Holland varit möjligt så hade det varit väldigt bra och trafiken hade blivit så mycket säkrare.

KL
All heder och ett stort fång rosor till den cyclist som i morse, med lyse på cykeln och reflexväst på sig själv, klev av sin cykel och ledde den over övergångsstället. Jag såg henne i god tid och hann göra en mjuk inbromsning. Tyvärr är hon i en liten minoritet, samma lilla minoritet som den grupp motorfordonsförare som respekterar 30-, 40- och 50-begränsningar...
Nej jag tror faktiskt inte det. Genande ut i biltrafiken sker delvis pga brister i cykelsystemet och delvis på att cyklister då vant sig vid att vara fredlösa. Dessutom var de stora skillnaderna inte i cyklisternas beteende utan i omgivningens. Det fanns tex filmat hur spårvagnar stannade för cyklister trots att cyklisterna hade väjningsplikt, så överallt i alla system finns folk som inte följer regler, frågan är hur det hanteras.
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp