Långsamtgående fordon skall hålla sig på vägrenen.Traktorer på 70-väg, är det ok?
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P12
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Långsamtgående fordon skall hålla sig på vägrenen.Traktorer på 70-väg, är det ok?
Mest aktar sig andra trafikanter när jag kommer med min skrothög till SAAB 9000.Kör jag våran stora suv som är större än de flesta personbilar plus låter rätt högt, då "aktar sig folk", håller avstånd, regler etc.
Då så verkar det mest handla om egoism från din sida.Tills du kan köra om cyklisten på ett säkert sätt: ja.
Förutom den lilla detaljen då att det är olagligt att köra om ett fordon som redan kör om.Om du anser att vägen är för smal för att köra om cyklister i bredd - tuta.
Cyklar skall framföras enligt Trafikförordningen.På många, många ställen i Sverige finns inte heller cykelbanor, var anser du att cyklar ska framföras då?
Jo om den bryter mot lagen och är i vägen på vägen i stället för att vara på cykelbanan där den enligt lag skall vara.Om tidtabellen ofta spricker är den felplannerad och inget man kan lasta cyklister för.
De skall fortfarande följa trafikreglerna.Fast nu beskriver du en cykeltävling vilket är en annan sak. Alla lagliga cykeltävlingar har ansökt om och fått tillstånd att använda vägen, detta utfärdas av länsstyrelsen.
Du Snow allvarligt talat:Läste vidare i Lobelias länk och hittade följande angående cyklister i bredd:.
Ofta så får man fulfingret i det läget.Däremot uppmuntrar jag bilister att tuta när de vill köra om så att cyklisten
Traktor, ja de vill väl ha mat att äta kan jag tänka.Generellt verkar folk ha mycket lättare att acceptera långsamtgående fordon så länge de har en motor. Traktorer och hästtransporter till exempel.
Tyvärr inte.I ditt exempel beskrev du en cyklist som är mitt i vägen i flera km så bakomvarande bilar inte kan köra om. (Det är ett scenario som torde vara otroligt ovanligt får man hoppas).
Sådant händer ofta även om det inte är just betongsuggor.Tänk själv om någon hade placerat tre betongsuggor utan varning på E4 så att alla var tvungna att plötsligt väja.
Men det är ju just det som det inte gör.Jag cyklar på vintern och det går alldeles utmärkt; jag har dubbdäck på min cykel och ändamålsenlig klädsel.
Det är därför som cyklisten skall hålla sig på cykelbanan och inte får cykla på körbanan för bilar när en cykelbana finns.
Jag kör på somrarna buss i Stockholms innerstad.
Och cyklisterna kommer som som vilda fåglar flygande fram och tillbaka över Sveavägen helt utan att följa några trafikregler alls.
Det hoppas jag verkligen inte.Dessutom ar jag overtygad om att de allra flesta turister som kor i Sverige, liksom Svenskar som aker utomlands och kor bil, kor utan att lasa pa just det landet's trafikregler.
Men snälla rara det är väl bara att stanna och dra undan cykeln.Om vägen saknar vägren och är smal och kurvig så behövs en avtagsväg eller annan "ficka" för att bilarna ska kunna köra om cyklisten på ett säkert sätt.
Men sätt dit en backspegel då!Det är väldigt svårt att hålla stenkoll bakåt som cyklist eftersom vi inte har någon backspegel,
De sitter fast på sin plats i kön och kan inte komma flygande som vilda fåglar i trafiken.Några tillägg till det du skriver. Jag håller på att ta körkort nu och jag häpnar över hur många bilister som inte följer trafikreglerna, men ändå blir det inte riktigt samma upprördhet kring det. Man kan ju fråga sig varför det är så.
Bilisten som skall svänga höger skall väja för cyklisten oavsett.Har bilisten som ska svänga höger uppfattat att jag kör på en cykelbana (och inte en vägren) och att denne därmed ska väja för mig när jag ska rakt fram i samma korsning?
Nej det är aldrig oklart.Vem som har väjningsplikt är i många fall högst oklart och det är för cyklister en potentiell livsfara.
Nej jag tror faktiskt inte det. Genande ut i biltrafiken sker delvis pga brister i cykelsystemet och delvis på att cyklister då vant sig vid att vara fredlösa. Dessutom var de stora skillnaderna inte i cyklisternas beteende utan i omgivningens. Det fanns tex filmat hur spårvagnar stannade för cyklister trots att cyklisterna hade väjningsplikt, så överallt i alla system finns folk som inte följer regler, frågan är hur det hanteras.Det var en trevlig film, även om jag bara såg en stund I början.
Här i Sverige skulle det nog ändå vara i stort sett omöjligt att genomföra. En sådan mängd cyklister som på filmen skulle göra att många svenska cyklister tar "genvägen" ut bland bilar och bussar för att komma snabbare fram. Här är just cyklister en grupp trafikanter som ser det som självklart att just de ska ha bästa och snabbaste vägen, hur fin cykelbanan än är (har ett talande exempel på väg till jobbet varje morgon). Den svenske cyklisten har dessutom svårt att stanna vid trafikljus o dyl.
Hade något sådant som i Holland varit möjligt så hade det varit väldigt bra och trafiken hade blivit så mycket säkrare.
KL
All heder och ett stort fång rosor till den cyclist som i morse, med lyse på cykeln och reflexväst på sig själv, klev av sin cykel och ledde den over övergångsstället. Jag såg henne i god tid och hann göra en mjuk inbromsning. Tyvärr är hon i en liten minoritet, samma lilla minoritet som den grupp motorfordonsförare som respekterar 30-, 40- och 50-begränsningar...