Och när cyklisten varit "vettig" 10 ggr tidigare samma månad för att folk brutit mot lagen och nu tröttnat?En vettig cyklist hade klivit av cykeln och sedan lett den på gångbanan, vilket man får göra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och när cyklisten varit "vettig" 10 ggr tidigare samma månad för att folk brutit mot lagen och nu tröttnat?En vettig cyklist hade klivit av cykeln och sedan lett den på gångbanan, vilket man får göra.
Men egentligen så är det tvärt om.1. De bilister som tror att cyklister alltid har väjningsplikt lär sig ännu mer att cyklister alltid stannar,
Man får väl aldrig köra på någon? Eller vem tänkte du dig var okej att köra på?Men egentligen så är det tvärt om.
Man får aldrig, aldrig köra på en cyklist med bil eller annat täckt fordon.
Detta då de är oskyddade trafikanter.
Så även om cyklisten gör fel så får man inte missa det.
Ett faktum som många cyklister utnyttjar till bristningsgränsen vilket skapar irritation.
Jo de varierar sig faktiskt.Många växlar ju dessutom grupp flera gånger om dagen och blir säkerligen varken mer eller mindre laglydiga för det.
Man får aldrig köra på någon.Man får väl aldrig köra på någon? Eller vem tänkte du dig var okej att köra på?
De har ingen skyldighet att veta vad som gäller på samma vis som någon som har körkort.De vet väl inte vad som gäller, det är ingen teoriutbildning på vad som gäller, så som det är för att ta körkort. Så kanske däri problemet ligger att de inte vet vad som gäller eller så är de bara lata?
Bilisten som skall svänga höger skall väja för cyklisten oavsett.
Så det behöver du inte undra över.
Nog för att det säkert kan hända för någon så lär det vara undantag. Folk ändrar vanligen inte personlighet bara sådär.Jo de varierar sig faktiskt.
Noggranna bilförare kan bli som tokiga på landet med en crossMC.
Eller springa mot alla röda trafikljus i Stockholm City.
Ok det fanns ingen som helst risk för cyklisten, du ville bara att den skulle stiga av för att följa en regel. Jo man ska följa regler men det verkar jobbigt att irritera sig på och registrera i personligt syndaregister varje person som inte följer dem även om det inte innebär omak för annan.Sedan när blev det tillåtet att cykla på övergångsställen?
Vi har i Sverige ett problem med utländska lastbilsförare som inte följer kör och vilotider.Alla lastbilschaufförer är inte idioter trots att jag såg en preja en volvo ut i vägrenen häromdagen, den verkade helt oblivious om att det var en bil i den fil som den skulle köra in i
Källa på det?Man får aldrig köra på någon.
Men om man som bilist kör på en cyklist är man alltid skyldig till olyckan fullt ut.
Även om cyklisten var den som gjorde fel.
Eller t.o.m. körde på bilen.
Nej bara när de faktiskt skulle få böter för tilltaget.Att kalla cyklister lagbrytare enkom för att de kör på vägar är verkligen att sätta sig till doms över andra och tolka lagen helt uppåt väggarna.
Jag har inte hittat någon tillförlitlig källa på detta, inte ens i tråden.Det är också på gång att ändra lagen så att det är valfritt var man kör, källa finns i tråden.
Det är inte en ändring av reglerna utan en förbättrad trafikplanering.T.ex. ser Stockholm stad just nu över vilka enkelriktade vägar som cyklister ska kunna få köra på i båda riktningar, samt om det finns korsningar där cyklister kan få svänga höger när det är rött för bilar
Det gör det inte om någon vill köra om.Och som sagt så får man ligga bredvid en annan cyklist "om tillfället tillåter".
Jo absolut kan det ha varit det, det var helt surrealistiskt. (Dessutom har de dåliga däck på vintern, kör av vägen och skapar köer. brr)Vi har i Sverige ett problem med utländska lastbilsförare som inte följer kör och vilotider.
De blir trafikfarligt sömniga bakom ratten.
Det kan ha varit en sådan som du sett.
De kör även svenskregistrerade lastbilar.
Hm jag har också för mig bestämt att det är så. Bilisten är ansvarig.Källa på det?
Då kan man fråga sig varför du påstod att alla cyklister som kör på vägar är lagbrytare. Många kör helt lagligt och har lika mycket rätt att vara i trafiken som Bussar.Nej bara när de faktiskt skulle få böter för tilltaget.
Inte annars.
Jag har inte hittat någon tillförlitlig källa på detta, inte ens i tråden.
Vid en sökning så fick jag bara fram en motion men inget beslut.
Visa mig gärna en fullständig och korrekt källa.
Gillar trafikplaneringsbitenDet är inte en ändring av reglerna utan en förbättrad trafikplanering.
Självklart så måste trafikplaneringen göras utifrån den trafik som finns.
Det gör det inte om någon vill köra om.
För då så är man ivägen .
Det är inte "andras vägbana". Cykeln är också ett fordon.
Jag har svårt att tro att en bilist anses vållande när cyklisten uppenbart brutit mot lagen.Hm jag har också för mig bestämt att det är så. Bilisten är ansvarig.
Ja med långsamtgående fordon så gör jag det.Eftersom du skriver som du gör förutsätter jag att du varje gång någon vill köra om dig när du är ute och kör bil parkerar nere i diket så att bakomvarande kan passera.