Trafikregler

1. De bilister som tror att cyklister alltid har väjningsplikt lär sig ännu mer att cyklister alltid stannar,
Men egentligen så är det tvärt om.
Man får aldrig, aldrig köra på en cyklist med bil eller annat täckt fordon.
Detta då de är oskyddade trafikanter.
Så även om cyklisten gör fel så får man inte missa det.
Ett faktum som många cyklister utnyttjar till bristningsgränsen vilket skapar irritation.
 
Men egentligen så är det tvärt om.
Man får aldrig, aldrig köra på en cyklist med bil eller annat täckt fordon.
Detta då de är oskyddade trafikanter.
Så även om cyklisten gör fel så får man inte missa det.
Ett faktum som många cyklister utnyttjar till bristningsgränsen vilket skapar irritation.
Man får väl aldrig köra på någon? Eller vem tänkte du dig var okej att köra på?
 
Många växlar ju dessutom grupp flera gånger om dagen och blir säkerligen varken mer eller mindre laglydiga för det.
Jo de varierar sig faktiskt.
Noggranna bilförare kan bli som tokiga på landet med en crossMC.
Eller springa mot alla röda trafikljus i Stockholm City.
 
Man får väl aldrig köra på någon? Eller vem tänkte du dig var okej att köra på?
Man får aldrig köra på någon.
Men om man som bilist kör på en cyklist är man alltid skyldig till olyckan fullt ut.
Även om cyklisten var den som gjorde fel.
Eller t.o.m. körde på bilen.
Om två bilar krockar så kan den ena vara helt utan skuld om den gjorde rätt och den andra föraren fel.
 
De vet väl inte vad som gäller, det är ingen teoriutbildning på vad som gäller, så som det är för att ta körkort. Så kanske däri problemet ligger att de inte vet vad som gäller eller så är de bara lata?
De har ingen skyldighet att veta vad som gäller på samma vis som någon som har körkort.
 
Bilisten som skall svänga höger skall väja för cyklisten oavsett.
Så det behöver du inte undra över.

Inte om cykelbanan i själva verket är en vägren eller om cykelbanan tar slut i samband med korsningen.

För att förtydliga: Alla uppmärkta cykelvägar är inte cykelbanor, utan ibland kan de se ut som cykelvägar fast de i själva verket är vägrenar.
 
Jo de varierar sig faktiskt.
Noggranna bilförare kan bli som tokiga på landet med en crossMC.
Eller springa mot alla röda trafikljus i Stockholm City.
Nog för att det säkert kan hända för någon så lär det vara undantag. Folk ändrar vanligen inte personlighet bara sådär.
 
Sedan när blev det tillåtet att cykla på övergångsställen?
Ok det fanns ingen som helst risk för cyklisten, du ville bara att den skulle stiga av för att följa en regel. Jo man ska följa regler men det verkar jobbigt att irritera sig på och registrera i personligt syndaregister varje person som inte följer dem även om det inte innebär omak för annan.

Ofta när cyklister verkar cykla över övergångsställen är det dessutom för att det är en cykelbana på var sida om övergångsstället och en kombinerad cykelöverfart, övergångsställe. Men de är inte alltid så tydliga. Om det inte fanns cykelbana på var sida om övergångsstället måste väl cyklisten gjort fel som kom cyklande på trottoaren istället för att dela vägbanan med dig. Om det inte var en cykelöverfart när en cykelväg fanns på båda sidor om en gata måste väl trafikkontoret ha gjort fel som inte hade en cykelöverfart där? Det finns så många permutationer. https://www.google.se/search?q=cyke...2&ved=0CDAQsARqFQoTCL2Xk9-Ov8gCFcJ-cgod9AkCSg Jag hoppar ibland av cykeln och går över på en cykelöverfart för att det känns bäst i förhållande till trafiken.
 
Alla lastbilschaufförer är inte idioter trots att jag såg en preja en volvo ut i vägrenen häromdagen, den verkade helt oblivious om att det var en bil i den fil som den skulle köra in i
Vi har i Sverige ett problem med utländska lastbilsförare som inte följer kör och vilotider.
De blir trafikfarligt sömniga bakom ratten.
Det kan ha varit en sådan som du sett.
De kör även svenskregistrerade lastbilar.
 
Att kalla cyklister lagbrytare enkom för att de kör på vägar är verkligen att sätta sig till doms över andra och tolka lagen helt uppåt väggarna.
Nej bara när de faktiskt skulle få böter för tilltaget.
Inte annars.
Det är också på gång att ändra lagen så att det är valfritt var man kör, källa finns i tråden.
Jag har inte hittat någon tillförlitlig källa på detta, inte ens i tråden.
Vid en sökning så fick jag bara fram en motion men inget beslut.
Visa mig gärna en fullständig och korrekt källa.
 
T.ex. ser Stockholm stad just nu över vilka enkelriktade vägar som cyklister ska kunna få köra på i båda riktningar, samt om det finns korsningar där cyklister kan få svänga höger när det är rött för bilar
Det är inte en ändring av reglerna utan en förbättrad trafikplanering.
Självklart så måste trafikplaneringen göras utifrån den trafik som finns.
Och som sagt så får man ligga bredvid en annan cyklist "om tillfället tillåter".
Det gör det inte om någon vill köra om.
För då så är man ivägen .
 
Vi har i Sverige ett problem med utländska lastbilsförare som inte följer kör och vilotider.
De blir trafikfarligt sömniga bakom ratten.
Det kan ha varit en sådan som du sett.
De kör även svenskregistrerade lastbilar.
Jo absolut kan det ha varit det, det var helt surrealistiskt. (Dessutom har de dåliga däck på vintern, kör av vägen och skapar köer. brr)
 
Nej bara när de faktiskt skulle få böter för tilltaget.
Inte annars.
Då kan man fråga sig varför du påstod att alla cyklister som kör på vägar är lagbrytare. Många kör helt lagligt och har lika mycket rätt att vara i trafiken som Bussar.

Jag har inte hittat någon tillförlitlig källa på detta, inte ens i tråden.
Vid en sökning så fick jag bara fram en motion men inget beslut.
Visa mig gärna en fullständig och korrekt källa.

Varför skulle jag visa en annan källa? Det är liksom det som är källan. Jag påstod knappast att beslutet var taget.
 
Det är inte en ändring av reglerna utan en förbättrad trafikplanering.
Självklart så måste trafikplaneringen göras utifrån den trafik som finns.

Det gör det inte om någon vill köra om.
För då så är man ivägen .
Gillar trafikplaneringsbiten :)

(dubbelcyklister vet jag inget om och har inga åsikter om)
 
Eftersom du skriver som du gör förutsätter jag att du varje gång någon vill köra om dig när du är ute och kör bil parkerar nere i diket så att bakomvarande kan passera.
Ja med långsamtgående fordon så gör jag det.
Så gott det går då.
Det gäller ju att komma upp igen.
En cykel lyfter man ju lätt upp och den sjunker inte ner på vägkanten.
En häst klättrar ju upp och ner för egen maskin.
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 668
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp