Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blä, jag tror jag misshandlat mina tomater lite väl mycket :( och nu är jag löjligt orolig att de där små plantorna jag vårdat ömt och sett fram emot inte ska ta sig ordentligt :nailbiting:

De har fått vara ute på verandan i två dagar eftersom det varit så fint, och jag tror det blev för mycket för dem, kanske skulle haft dem ute kortare stund, nu var de ute från morgon till kväll. De ser väldigt bleka och vissna ut. Så idag fick de stanna inne trots fint väder. Håll tummarna för att de repar sig! :cry::cry::cry:

/Hönsmamman
 
Idag vräker jag två plantor. En gurka och en nåntingannat. Det får gå som det går.
USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1587375537643_6657935567039235796.webp

Två gurkor och en...nåntingannat :D har flyttat hit. De har fått ull på jorden och plastdörr.
Återstår att se om de överlever. :angel:
 
Sen råkade jag vräka fler...eftersom de fick hyresgäster.
Ställde ut lite plantor på utomhusskola. Bin grävde ner sig/larver i jorden. Så nu får de bo ute, helt enkelt.

DSC_0285.webp


Murarbalja med trädgårdsskräp, hästbajs, jord och ull.
4 busktomster, 2 nåntingannat, 1 pelargon.
Survival of the fittest.
 
Verkligen en sån kväll ikväll som man inte vill gå in! Riktig sommarkänsla.

Dottern fyller år och fick en sandlåda av oss i present. Lyckliga barn! Och så åt vi tårta ute precis före läggdags. En vattenkanna fick hon också, för hon ska ju såklart vattna med mig...

Jag som nördat ner mig i bin under våren måste förresten hitta nån bra litteratur för artbestämning. Hittade både honungsbin och två sorters solitärbin idag, och det vimlar av humlor.
Tips :)
https://artfakta.se/artbestamning/artnycklar/apiformes-2002991-fullbildade-bin

Jag har också haft en bra PDF med bilder, ska se om jag hittar den!
 
Igår tog vi hjälp av lite muskler.💪 Landet harvat och likaså den stora björkspirean vi tagit bort. Där ska vi göra trädgårdsland och lite gräsmatta! Det har blivit så himla fint sedan vi tog bort busken. Det kom fram en jättestor sten ingen riktigt tänkt på innan och flera mer liggande stenar som kanske utgör en gammal husgrund? Vid närliggande lönnen finns också stenar som nu kommer fram bättre. Där kanske det blir plantering av funkia mm framöver. :) (De syns inte på bilden)
IMG_20200420_230917_579.webp
 
Jag hamnade i en trädgårdsdipp orsakad av obeslutsamhet, se tidigare inlägg, men så ringde telefonen och imorgon kommer en grävmaskinist och ska kika på om det är möjligt att jämna till trädgården på baksidan utan allt för stor kostnad. Jag håller tummarna för att det ska gå att lösa :up:

Fortfarande villrådig gällande placering av olika funktioner men det torde inte bli värre av något sånär jämna underlag.. och nu har jag ju så fina (nåja..) plantor på gång så något måste jag styra upp!
 
Någon som vet hur det är med tomater och majs, har läst i en bok att majs inte trivs med tomater, men på andra ställen står det att det går bra att samplantera dem. Någon som har testat eller vet?
 
Ja det är ju sant. Men jag vill sätta dom i två olika bäddar bredvid varandra. Men det kanske inte räknas som samplantering då.
Runåbergs skriver:
Majs föredrar en djup sandblandad mulljord och är tacksam för en god tillgång på näring och vatten. Det är en värmekrävande växt som trivs tillsammans med bönor, ärter, potatis, gurkväxter, solros och dill, men inte med salladskål och tomater.

Det kan ju vara olika vad man menar med "trivs". Kan de stå nära varandra eller inte? Gäller det bara om de delar jord? Påverkar det tillväxten eller är det pga sjukdomar?
Kan vara värt att googla lite djupare om det är ditt huvudalternativ att ha dem nära varandra.
Sara Bäckmo skriver att tomater och majs är utmärkt kombination för majsen stöttar tomaten, men samtidigt fick hon stora angrepp bladmögel på tomaterna? Jag skulle inte utesluta att det är pga samplanteringen med majs.
 
Det gick på tok med ett par av ensilagebalarna, det gick hål på plåten så de är för mögliga för att fodra med. Jag täckodlade potatis förra sommaren med gott resultat, men jag har inte användning för 2 hela balar a 4-500kg ensilage till min lilla odling.

Vill folk ha sånt så det är någon mening att slänga ut en lokalannons på bortskänkes?
 
Det gick på tok med ett par av ensilagebalarna, det gick hål på plåten så de är för mögliga för att fodra med. Jag täckodlade potatis förra sommaren med gott resultat, men jag har inte användning för 2 hela balar a 4-500kg ensilage till min lilla odling.

Vill folk ha sånt så det är någon mening att slänga ut en lokalannons på bortskänkes?

Ja, folk är på jakt efter sånt!
 
Det gick på tok med ett par av ensilagebalarna, det gick hål på plåten så de är för mögliga för att fodra med. Jag täckodlade potatis förra sommaren med gott resultat, men jag har inte användning för 2 hela balar a 4-500kg ensilage till min lilla odling.

Vill folk ha sånt så det är någon mening att slänga ut en lokalannons på bortskänkes?
Det finns en grupp på Facebook som heter Gödsel & täckmaterial där man kan skänka bort det.
 
Mannen är av åsikten att det egentligen räcker med en gräsmatta för barnen och vill jag ha mer så får jag underhålla det själv sedan.
Helt ok enligt mig.

Döm om min förvåning när jag hör honom prata ivrigt i telefon med sin mormor och stolt berätta om alla bärbuskar, fruktträd, rosor och grönsaksland. Hur VI vill att våra barn ska kunna gå runt och bara mumsa i sig av allt gott.

Blev helt full i skratt. 🤣
Håller han på att omvändas månntro 🤔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 576
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp