Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
När man jobbar hemifrån kan rasterna bli vansinnigt givande.
1. Lunchrast i söderläge vid huset i full sol med sjungande bofink, gärdsmyg, talgoxe med mera. Lönnen börjar slå ut och livet är magiskt.
2. Eftermiddagsrast med första blåvingen, samt lite arbete. Jag har:
Satt böjliga pinnar i jordgubbspallkragen som stöd till bärnät
Rensat i varmbänken
Sått sallat (Little gem som inte grodde första gången), solhatt (som inte heller verkar ha grott) och tomat (Alaska) i varmbänken samt vattnat

Det var lite torrt så med denna värmen hoppas jag allt som inte grott ännu kickar igång nu efter vattningen!
 
Runåbergs skriver:
Majs föredrar en djup sandblandad mulljord och är tacksam för en god tillgång på näring och vatten. Det är en värmekrävande växt som trivs tillsammans med bönor, ärter, potatis, gurkväxter, solros och dill, men inte med salladskål och tomater.

Det kan ju vara olika vad man menar med "trivs". Kan de stå nära varandra eller inte? Gäller det bara om de delar jord? Påverkar det tillväxten eller är det pga sjukdomar?
Kan vara värt att googla lite djupare om det är ditt huvudalternativ att ha dem nära varandra.
Sara Bäckmo skriver att tomater och majs är utmärkt kombination för majsen stöttar tomaten, men samtidigt fick hon stora angrepp bladmögel på tomaterna? Jag skulle inte utesluta att det är pga samplanteringen med majs.
Tack, ja jag funderar ju på detta, men vill inte riskera en dålig skörd, så jag får fundera på att sätta dom någon annan stans tror jag.
 
Mannen är av åsikten att det egentligen räcker med en gräsmatta för barnen och vill jag ha mer så får jag underhålla det själv sedan.
Helt ok enligt mig.

Döm om min förvåning när jag hör honom prata ivrigt i telefon med sin mormor och stolt berätta om alla bärbuskar, fruktträd, rosor och grönsaksland. Hur VI vill att våra barn ska kunna gå runt och bara mumsa i sig av allt gott.

Blev helt full i skratt. 🤣
Håller han på att omvändas månntro 🤔
Han har smittats trädgårdsfeber är väääldigt smittsamt värre än mässling :D
 
Jag sådde några broccoli inne för ett tag sen (typ 2-3 veckor, tror jag), det har inte hänt något än. Det är tyvärr lite småkallt (pendlar mellan ca 18-22 grader över dygnet) där jag har växterna, dock. Funderar på om det möjligen är så att de gror bättre ute?
Jag planerar att montera mitt enkla pallkrageväxthus och kanske få igång lite sådder där, av det som inte funkar så bra inne. Tänker fortfarande ha dem i krukor, men instängda. Frågan är bara vad jag ska så där? Får botanisera lite i frölådan, tror jag... :D
 
Mannen är av åsikten att det egentligen räcker med en gräsmatta för barnen och vill jag ha mer så får jag underhålla det själv sedan.
Helt ok enligt mig.

Döm om min förvåning när jag hör honom prata ivrigt i telefon med sin mormor och stolt berätta om alla bärbuskar, fruktträd, rosor och grönsaksland. Hur VI vill att våra barn ska kunna gå runt och bara mumsa i sig av allt gott.

Blev helt full i skratt. 🤣
Håller han på att omvändas månntro 🤔
Ex var ju tyvärr av den uppfattningen att odlandet var mitt jobb men han talade gärna om för andra hur mycket det fanns och för mig vad han skulle vilja ha. :meh:

Visst var det praktiskt att det fanns ett par händer till när något skulle göras, men mest gillade han att sitta framför datorn och programmera och inte göra något, varken inomhus eller utomhus. :banghead:
 
Sådär

Nu har jag fräst grönsakslandet och till och med hunnit fräsa lite i squashlanden innan soppan tog slut.
Har pallkragarna inne i tunneln kvar att vända ner gödseln i. Jag försöker göra så klart som möjligt innan jag sätter på plasten igen.

Det här våren är märklig. Allt håller på att slå ut. Det är bara nån dag kvar innan kastanjen blommar och fruktträden står beredda. Bäcken har sinat ner till sommarnivå.

Normalt brukar jag vara rädd för frost ända in i månadsskiftet maj-juni. Jag befarar att det ska komma världens bakslag. Snö i maj har hänt. Mer än en gång. Är sugen på att börja så i landet men vet inte om det är klokt.
 
Ex var ju tyvärr av den uppfattningen att odlandet var mitt jobb men han talade gärna om för andra hur mycket det fanns och för mig vad han skulle vilja ha. :meh:

Visst var det praktiskt att det fanns ett par händer till när något skulle göras, men mest gillade han att sitta framför datorn och programmera och inte göra något, varken inomhus eller utomhus. :banghead:
Min man har ju aldrig varit ute när han var barn utan han låg inne och läste serietidningar istället så jag tror han har svårt att se glädjen med en trevlig trädgård (deras trädgård var /är bara gräsmatta).

Han har varit väldigt motsträvig till pergolor men efter att ha gjort första så vill han nu ha fler pergolor än de 5(!) jag har planerat 😱🤣

Jag tror han kommer förändras allteftersom han upptäcker glädjen med en "riktig" trädgård.
 
Lägger in 2 bilder från vårt trädäck nu ikväll. Det finns en anledning till att jag vill ha pool även om det bara blir en liten.
IMG_20200421_163107_693.webp
 
Mina majestätiska bokar har börjat slå ut i sin ljuvliga ljusgröna vårdräkt. Till på fredag kommer de att vara skirt gröna ända upp i kronorna. De är som gårdens två egna enter. De, och tre stora kastanjer på motsatt sida trädgården som redan har spruckit ut.

Visa bifogad fil 49344
Mibn kastanj har knoppar som pingpongbollar. Det är bara nån dag tills de slår ut.
Ett helt träd fullt av små kandelabrar till blommor :love:

Jag har tagit in några kvistar från det stora vildpäronträdet. Jag avskyr det ungefär 50 veckor om året. Det har oanvändbar stenfrukt och skuggar alldeles för mycket, men den korta tid den blommar är allt förlåtet.
 
Ska testa att odla bovete i år men jag funderar på hur stor yta jag ska använda. Ska jag ta två omgångar på en mindre yta, eller en omgång på en stor yta som sedan blir till rotfrukt framåt hösten?
 
Sådär

Nu har jag fräst grönsakslandet och till och med hunnit fräsa lite i squashlanden innan soppan tog slut.
Har pallkragarna inne i tunneln kvar att vända ner gödseln i. Jag försöker göra så klart som möjligt innan jag sätter på plasten igen.

Det här våren är märklig. Allt håller på att slå ut. Det är bara nån dag kvar innan kastanjen blommar och fruktträden står beredda. Bäcken har sinat ner till sommarnivå.

Normalt brukar jag vara rädd för frost ända in i månadsskiftet maj-juni. Jag befarar att det ska komma världens bakslag. Snö i maj har hänt. Mer än en gång. Är sugen på att börja så i landet men vet inte om det är klokt.
Jag med! 🙋 Sådde rädisa, spenat och morot ikväll. Fick hjälp av sonen som inte ens är två än. :love: Sår bara säkra kort än så länge.

Får se denna vecka när det ska bli så varmt. Men vi har haft väldigt kallt hittills så det ligger bra i fas här. Påskliljor i full blom nu och första jordvivan idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 576
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp