Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
...och der har börjat gro i växthuset.

DSC_0298.webp


(Jag ska byta ut marköterna.)
 
Är det någon som har koll på hur lång leveranstid Odla kan tänkas ha nu? Det är över en vecka sedan jag beställde och mitt minne är att det gick rätt fort att få senast det begav sig.
 
Håller med om vädret nu. Magiskt! Ska bli kallare igen men inte under nollan, så man får njuta nu. Fler lönnar har slått ut och det är rejält humlesurr från dem. Då borde vara mer uppskattade ur naturvårdssynpunkt eftersom de blommar tidigt direkt efter/samtidigt som sälg, före hägg, äpplen och körsbär.
 
Statusuppdatering matrummet...
Jag är lite trött på sådderna som inte vill komma upp, vet att man behöver ha tålamod men det är ju såååååå tråkigt när det inte händer något 🙄
 
Basilika kan man föröka genom att ta sticklingar och sätta i vatten tills de får rötter och sen plantera, fungerar det med mynta också? Jag har blivit helt galen i mynta och vill ha ett helt hav att gå och plocka av men hittar bara pepparmynta att så och jag vill ha grönmynta. :meh:
 
Odlingsnovis här! Har en yta framför min altan där jag skulle vilja ställa några pallkragar och odla lite. Riktningen är sydväst och kragarna skulle få sol större delen av dagen och förmodligen ganska vindstilla. Bor i Göteborg så växtzon 2 om det spelar någon roll.

Vill gärna odla något som går att äta och/eller blommar fint. Vill gärna så direkt i kragarna, inte förså inne (det kanske är för sent i vilket fall?). Tacksamt om det jag odlar inte kräver alltför mycket skötsel.

Tänker mig smultron, morötter,sallad, lite örter. Hur ska man kombinera ätbart/inte ätbart?

Vad lägger man i botten på kragen så att det inte växer upp gräsmatta/ogräs igenom? Räcker det att fylla upp med vanlig planeringsjord eller behövs gödsel också? Isf vilken sort?

Ja ni hör, jag har inte odlat förut så ge mig alla era bästa tips :)
 
Basilika kan man föröka genom att ta sticklingar och sätta i vatten tills de får rötter och sen plantera, fungerar det med mynta också? Jag har blivit helt galen i mynta och vill ha ett helt hav att gå och plocka av men hittar bara pepparmynta att så och jag vill ha grönmynta. :meh:

Ja det kan man! :)
 
Basilika kan man föröka genom att ta sticklingar och sätta i vatten tills de får rötter och sen plantera, fungerar det med mynta också? Jag har blivit helt galen i mynta och vill ha ett helt hav att gå och plocka av men hittar bara pepparmynta att så och jag vill ha grönmynta. :meh:
Sätt den i jord direkt med en plastpåse över krukan.

det finns massor av olika myntor!
 
Basilika kan man föröka genom att ta sticklingar och sätta i vatten tills de får rötter och sen plantera, fungerar det med mynta också? Jag har blivit helt galen i mynta och vill ha ett helt hav att gå och plocka av men hittar bara pepparmynta att så och jag vill ha grönmynta. :meh:

Det blir fort ett hav.. Jag satte en köpt mynta i en bottenlös gammal kastrull i trädgårdslandet, utan att gräva ner kastrullen. Rötterna växte ut under kastrullen och myntan spred sig vidare i landet.
Många mojitos blev det :D
 
Odlingsnovis här! Har en yta framför min altan där jag skulle vilja ställa några pallkragar och odla lite. Riktningen är sydväst och kragarna skulle få sol större delen av dagen och förmodligen ganska vindstilla. Bor i Göteborg så växtzon 2 om det spelar någon roll.

Vill gärna odla något som går att äta och/eller blommar fint. Vill gärna så direkt i kragarna, inte förså inne (det kanske är för sent i vilket fall?). Tacksamt om det jag odlar inte kräver alltför mycket skötsel.

Tänker mig smultron, morötter,sallad, lite örter. Hur ska man kombinera ätbart/inte ätbart?

Vad lägger man i botten på kragen så att det inte växer upp gräsmatta/ogräs igenom? Räcker det att fylla upp med vanlig planeringsjord eller behövs gödsel också? Isf vilken sort?

Ja ni hör, jag har inte odlat förut så ge mig alla era bästa tips :)
Välkommen ☺️
Det går bra att bara ställa kragen på marken. Vill du kan du lägga tidningspapper i botten.

Det allra mesta går att så fotfarande och det som inte går kan man oftast köpa färdiga plantor av.

Vad tycker ni om att äta?
Här hemma odlas det mycket tomater, chili, ärtor, bönor, rädisor, sallad och zucchini.

Det blir en del annat också men ovan är solklart mest. ☺️
 
Odlingsnovis här! Har en yta framför min altan där jag skulle vilja ställa några pallkragar och odla lite. Riktningen är sydväst och kragarna skulle få sol större delen av dagen och förmodligen ganska vindstilla. Bor i Göteborg så växtzon 2 om det spelar någon roll.

Vill gärna odla något som går att äta och/eller blommar fint. Vill gärna så direkt i kragarna, inte förså inne (det kanske är för sent i vilket fall?). Tacksamt om det jag odlar inte kräver alltför mycket skötsel.

Tänker mig smultron, morötter,sallad, lite örter. Hur ska man kombinera ätbart/inte ätbart?

Vad lägger man i botten på kragen så att det inte växer upp gräsmatta/ogräs igenom? Räcker det att fylla upp med vanlig planeringsjord eller behövs gödsel också? Isf vilken sort?

Ja ni hör, jag har inte odlat förut så ge mig alla era bästa tips :)
Åh, det låter som att du är i samma situation som jag. Har en plätt på ca 40 m2 framför altanen som är i sydvästligt läge. Jag har ställt ut två dubbla pallkragar med wellpapp i botten (har en nyanlagd trädgård och det växer en hel del kvickrot i trädgården så jag vågar inte chansa att inte ha något i botten). Sedan har jag fyllt dem med 5 säckar planteringsjord var, och ska fylla i ytterligare en säck kogödsel och en säck jord per pallkragar i samband med att jag sår.

Bor i zon 3 (tror jag) så har inte vågat direktså något ännu. Än så länge är det ner till +3 på nätterna här och känns inte som att risken för frost är över riktigt ännu. Hade tänkt så sockerärtor, sallad, spenat, potatis och morötter. Ska sätta några jordgubbsplantor också.

En del blommor ska planteras också men där köper jag plantor istället för att så. Detsamma med kryddor.

Har ett gäng tomater som jag sått för ett par veckor sedan och de ska jag sätta i krukor på altanen.
 
Tack för svar om myntan. Jag vet att det finns massor av sorter men nu gäller det grönmynta, inte de andra sorterna. Den tokvarma sommaren 2018 knäckte min pepparmynta, den har fortfarande inte hämtat sig efter det. Jag har gärna ett hav, humlor, bin och fjärilar älskar blommorna och det doftar ljuvligt när jag passerar där det är tänkt att de ska växa och hellre mynta än brännässlor och kirskål. :D
 
Kan man flytta blommande lökblommor? Det är lättast att se var dom finns när dom blommar ;)
Mina vita Scillor behöver en annan växtplats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 576
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp