Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Wohooooooo! jag älskar Bukekunskap o er som lär ut den :love: :heart Även om det blev dyrt 🙈
Granngården hade rosor och tack vare er här inne så behövde jag inte fråga en enda fråga eller läsa en enda bruksanvisning, utan jag kände igen namnet o kunde bara plocka på mig. :bow: Så 2 New Dawn och 1Flammentanz har flyttat hit.

Dock är min plånbok inte lika glad för med dom där rosorna som kom det tiggare...............och klängare.....................och hoppare :eek::crazy:
iform av flera am.blåbär, 12 pelargoner, en ny taggfri björnbär (får se om den vill leva med mig) ett par gula hallon, flera chiliplantor bla habanero, 3 host host...tomater :confused::arghh: Och några blandade perenner. Ooooooooops!
 
Tål sockerärter kyla? Försöker navigera råden och de är så olika. På påsen står det sådd tidigt, direkt när jorden reder sig. Jag tycker att vi är där nu så jag sådde i pallkrage på lunchen. Men nu blev jag osäker, de flesta verkar vänta i maj med sådd på friland? Det beror på vädret såklart, och jag förväntar mig bakslag, men de kan ju komma även i maj. La på fiberduk och kommer ha den på om det blir kallt såklart.

För några år sen grävde jag ner ett visset sockerärtsbuskage i ett par pallkragar för att multna över vintern, dom torra ärtorna som tydligen var kvar i skidorna grodde i december när temperaturen låg kring nollan eller minus ett 🙄 Så tror dom är tåligare än det sägs
 
Ähum, ett av höstens fynd som ännu inte blivit planterad har tappat bort sin lapp och jag inte komma på vad det kan vara 🙈
Några idéer?
IMG_20200423_182744.webp
 
Nu bor det två appleblossom-pelargoner på min altan, och jag har precis beställt hem tre sticklingar av Emma-tulpanpelargoner. Längtar tills plantskolan tar in sommarblommor så att jag kan fixa klätterväxter också!
 
Det är tokvarmt om dagarna och allt börjar blomma. Ingen nederbörd i sikte och bäcken börjar bli en liten stril. Tur att jag har en pålitlig borrad brunn

det är märkligt alltihop med vädret detta år. Hoppas djupt och innerligt att fruktträden hinner blomma klart innan det blir en frostknäpp. Så mycket knoppar som det är nu har jag sällan sett!

Idag ska jag flytta jordärtskockorna (wish me luck....) och plantera sättlök. Få se vad mer jag orkar.
 
En av mina odlingsdrömmar blev sann i förrgår. Är en bekant som i många år (minst 15) lånat en bit mark för potatis och jag har inte haft hjärta att skicka bort han för att jag blivit intresserad av att odla.
Men nu slipper jag att brottas med hård lerjord för den bekanta sa i förrgår att han inte kommer odla mer här.
Nu flyttar min odling till denna plätt
Screenshot_20200424-081104_Earth.webp

Det som syns i ena hörnet är växthus och kallbänk ( som jag använder redan), även rinnande vatten som har egen brunn och marken är jätte fin att odla i även där det växer gräs då det bara är att ta bort gräset och sedan fint under. Är även soligt läge, lite för soligt egentligen för växthuset.
Ska fortsätta att sätta upp staket idag så inte vildsvin, rådjur och höns kommer åt.

I år blir det halva det som inte har gräs jag kommer odla på, så blir det mer och mer så småningom.
 
Happy happy happy! När jag fick indraget fiber och diverse andra ledningar drogs om för något år sedan, så innebär det att en ful gammal elstolpe (som råkar stå dumt placerad i en del av min köksträdgård) blev helt överflödig. Har längtat redan tidigare efter att den skulle monteras ner och ge en vacker och jämn vy och bättre planteringsmöjligheter, men trott att det kommer att dröja tills den ser ut att falla ner av sig själv.

Så hör jag nu på morgonen en stor traktor, ser en parkerad bil och hör ett ljudligt bankande utanför - befarar genast att det är i anledning av min födelsedag som någon granne kommer för att "montera något skojigt", MEN nej: Som en fantastisk present så är det stolphelvetet som försvinner just idag! Värt att korka upp champagnen för bara det! Och nästa vecka när jag är ledig ska jag gå och rota i den delen varje dag, vräka ut direktsådda frön till ettåriga blommor och göra riktigt fint. :love:
 
En av mina odlingsdrömmar blev sann i förrgår. Är en bekant som i många år (minst 15) lånat en bit mark för potatis och jag har inte haft hjärta att skicka bort han för att jag blivit intresserad av att odla.
Men nu slipper jag att brottas med hård lerjord för den bekanta sa i förrgår att han inte kommer odla mer här.
Nu flyttar min odling till denna plätt
Visa bifogad fil 49472
Det som syns i ena hörnet är växthus och kallbänk ( som jag använder redan), även rinnande vatten som har egen brunn och marken är jätte fin att odla i även där det växer gräs då det bara är att ta bort gräset och sedan fint under. Är även soligt läge, lite för soligt egentligen för växthuset.
Ska fortsätta att sätta upp staket idag så inte vildsvin, rådjur och höns kommer åt.

I år blir det halva det som inte har gräs jag kommer odla på, så blir det mer och mer så småningom.
Hur stort är det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 569
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp