Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Titta potatisen blommar :banana:
882159FC-80DC-48D4-980B-480EBF2FAEB5.webp
 
Alltså det här med att jobba hemifrån är verkligen inte så pjåkigt. Får massor gjort både på jobbet och i trädgården. Nästan varje rast är jag där ute och antingen bara tittar och njuter eller får något jobb gjort. Att plocka fram sekatören och bara klippa lite döda grenar, flytta på saker som ser skräpigt ut, så lite grann, rensa lite grann, gräva lite här och lite där. Det är så enkelt. Flera projekt på gång och alla löper framåt.

Får dessutom ork, energi och idéer. Från "neeeej låt oss enbart ha enklast möjligast!" till att orka tänka ut en rabattform och dess innehåll. Och ha lust att göra det ordentligt med kant och allt så inte gräset vandrar in.

Igår fick jag en fantastiskt idé till en ätlig rabatt där vi planterar persikoträdet, med kanske en björnbär och jordgubbar som marktäckare. Känns fint att orka få idéer och se dem genomförbara. Tänk att man inte behöver gå ner i tid, bara man slipper jobbpendling samt kan nyttja raster på ett annat sätt.
 
Alltså det här med att jobba hemifrån är verkligen inte så pjåkigt. Får massor gjort både på jobbet och i trädgården. Nästan varje rast är jag där ute och antingen bara tittar och njuter eller får något jobb gjort. Att plocka fram sekatören och bara klippa lite döda grenar, flytta på saker som ser skräpigt ut, så lite grann, rensa lite grann, gräva lite här och lite där. Det är så enkelt. Flera projekt på gång och alla löper framåt.

Får dessutom ork, energi och idéer. Från "neeeej låt oss enbart ha enklast möjligast!" till att orka tänka ut en rabattform och dess innehåll. Och ha lust att göra det ordentligt med kant och allt så inte gräset vandrar in.

Igår fick jag en fantastiskt idé till en ätlig rabatt där vi planterar persikoträdet, med kanske en björnbär och jordgubbar som marktäckare. Känns fint att orka få idéer och se dem genomförbara. Tänk att man inte behöver gå ner i tid, bara man slipper jobbpendling samt kan nyttja raster på ett annat sätt.
Jag är jättedålig på att ta raster när jag jobbar hemifrån, har jag insett.
 
Jag är jättedålig på att ta raster när jag jobbar hemifrån, har jag insett.
Samma här om det är enstaka dagar, och solen inte skiner. :angel: Nu däremot jobbar jag som vanligt med raster och lunchpaus. :) Idag skruvade jag på gångjärn på drivbänkens lock så det är enklare att öppna!
 
@Sel Yay najs! Har ni också haft ovanligt torrt alltså? Här står det regn tis-ons och lör-sön. Lite grann men alltid något. Står också lokala skurar ikväll men ingen mm på prognosen. Snustorrt ute här med.

Vi fick ju så himla mycket nederbörd i vinter men efter några veckors torka är redan de små magasinen påverkade. Små magasin i mitt område ligger dock nära det normala nivåerna ännu, vi befinner oss inte i de värsta områdena med regnskugga.
 
-Jordärtskockorna bor där de ska bo.
-Gul och röd lök är satt.
-Tunnelplasten är framtagen och får ligga ute och gona sig tills jag samlat mod och styrka att dra på den. Det är en aning irriterande att ha ont i axlarna när man måste dra och putta ovanför huvudet. Det tar så lång tid. :meh:

Måste tömma en skottkärra på gödsel så jag kan samla ihop allt skräp som ligger utanför rabatter och land.
 
@Sel Yay najs! Har ni också haft ovanligt torrt alltså? Här står det regn tis-ons och lör-sön. Lite grann men alltid något. Står också lokala skurar ikväll men ingen mm på prognosen. Snustorrt ute här med.

Vi fick ju så himla mycket nederbörd i vinter men efter några veckors torka är redan de små magasinen påverkade. Små magasin i mitt område ligger dock nära det normala nivåerna ännu, vi befinner oss inte i de värsta områdena med regnskugga.
Här är det också torrt. Både små och stora magasin under det normala. Var liknande förra våren och bevattningsförbud under sommaren. Torrt även om det inte alls var i klass med 2018, vår kommun var förra året torrast i länet. Kommer väl påverka odlingsmöjligheterna även i trädgården tänker jag.
 
@Sel Yay najs! Har ni också haft ovanligt torrt alltså? Här står det regn tis-ons och lör-sön. Lite grann men alltid något. Står också lokala skurar ikväll men ingen mm på prognosen. Snustorrt ute här med.

Vi fick ju så himla mycket nederbörd i vinter men efter några veckors torka är redan de små magasinen påverkade. Små magasin i mitt område ligger dock nära det normala nivåerna ännu, vi befinner oss inte i de värsta områdena med regnskugga.

Jättetorrt! Det regnade en pytteskvätt för två veckor sedan tror jag men nu behöver vi verkligen en rejäl dusch. Älven är otroligt låg för årstiden och även om det är skönt med torka efter den där hemska vintern (till och med UK hade ju mer nederbörd än vanligt och då VET man att det är blött på riktigt! :D ) behöver vi verkligen en rejäl rotblöta. Här närmar vi oss ju sommargrönska nästan.

Jag hoppas att de små lokala skurarna imorgon kommer att spotta lite hitåt, särskilt som det ska bli ännu varmare.
Framåt mitten på nästa vecka ska det vända med både regn och temperatur.
 
Hämtat ut mitt paket från Odla idag. Var julafton men jag ger mig själv underkänt. Hu kan jag komma på den idiotiska iden att köpa
1 Granatäpple
2 olika Daturor
1 klänglilja (ska in på vintern)
2 Begonia knölar (var 2 per paket).
1 Fuchsia
1 Dahlia
Kommer ju bryta ryggen när allt det där ska in

Det enda som får godkänt är fröpåsen med vitkål och liljan som får stanna i backen över vintern.
Fast plantorna är jättefina och jag är överlycklig :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 566
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp