Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Våran aggressiva och misshandlande björnbär växer vid uthusfasaden. Den sprider sig med skott längs med husväggen, även mellan stenplattor och där den absolut inte ska vara - ute i gräsmattan har jag inte hittat nåt ännu, men så har vi robot oxå så inget den kommer åt blir högt.

Varmt, vindskyddat och klätterstöd, så den trivs finfint.
 
12 timmars skillnad mellan bilderna...

IMG_20200425_213126.webp
 
Jag har toppat en av tomatplantorna rätt rejält som ett experiment då de ändå blivit rätt illa tilltygade under de blåsiga dagarna ute. Jag räknar med att de kommer att hinna sätta nya blommor och tomater utan problem ändå... men det som ska bli riktigt intressant är att se om topparna klarar sig och orkar fortsätta växa trots att de redan har både blommor och småtomater på.
De står i vatten nu men ska ned i jord om inte ikväll så imorgon bitti.
 
Det har börjat gro i plastbacken jag använder som växthus. :) Sådde mest blommor där, både annueller och perenner, men också svedjerova och kanske broccoli? Inventerade inte skyltar ikväll, konstaterade endast att det gror i några byttor. Hunden konstaterade att det fanns inkräktare i mörkret och skällde envist mot vägen. Hoppas det gav effekt, vad det nu var i mörkret...

Ikväll har jag också sått av alla kålsorter jag har utom kålrabbi. Ska köpa en plastback till dem också i morgon så då åker de ut. Röd och grön grönkål, röd brysselkål, röd spetskål, broccoli, blomkål, broccolo, vitkål vanlig samt jätte. Tror det var alla. :)

Jag har också tagit hem lite av hästens Probihorse vital och ska testa det som Bokashiströ i matavfall och gräva ner i blivande kållandet. Det är nästan exakt samma sak som bokashi och när det ändå finns hemma kan man ju testa. :)
 
Jag har tänkt börja med bokashi och undrar om ni vet någon hink för ändamålet som ej är tillverkad i Kina? Det är ju så dumt att det inte står på informationen när man beställer online. :down:
 
Jag har tänkt börja med bokashi och undrar om ni vet någon hink för ändamålet som ej är tillverkad i Kina? Det är ju så dumt att det inte står på informationen när man beställer online. :down:
Kan du inte göra själv?

Jag har sett bilder på diverse trädgårdsforum på egentillverkade sådana. Har aldrig fördjupat mig, eftersom jag inte varit intresserad men vet att folk gör så.
 
Kan du inte göra själv?

Jag har sett bilder på diverse trädgårdsforum på egentillverkade sådana. Har aldrig fördjupat mig, eftersom jag inte varit intresserad men vet att folk gör så.

Jag skulle helst vilja köpa färdig för annars känns det inte som det kommer att bli av, men ska absolut kolla upp det om jag inte får tag på någon annan. :)
 
Jag skulle helst vilja köpa färdig för annars känns det inte som det kommer att bli av, men ska absolut kolla upp det om jag inte får tag på någon annan. :)
Jag vet inte om färdiga hinkar som inte är gjorda i kina, förutom en slovensk som microjord slutat sälja för att den inte är bra. Men jag vill ändå skicka lite pepp för egengjorda hinkar. Jag har det och det fungerar bra! Hinkar går att få från närmaste pizzeria. De brukar skänka bort dem, det är livsmedelsklass på plasten och de är lufttäta om du får 2 identiska (vilket hinken i länken från @tanten inte är och då kan det lukta.)

Jag har en inuti en annan. I den inre har jag borrat hål 4-5 mm stora i botten, då kan lakvattnet rinna undan och det gör att det inte luktar illa. Jag vet att många använder tidningspapper istället, men det ändrar bakteriefloran i hinken eftersom det är mer kolrikt än matresterna (som är kväverika), vilket dels kan lukta dels blir sämre jord för våra ettåriga grönsaker och blommor.

För att få en ’tillplattare’ så som medföljer köpta hinkar klipper jag av kanten på ena locket och pressar ihop matresterna med det. Det kan vara en bra idé att låta det ligga kvar, kanske med en sten som tyngd då blir det minimalt med syre bland matresterna. Så gör jag. Har aldrig fått en illaluktande hink och älskar min bokashi!
 
Någon här inne som är bra på fuchsior? Fick två stycken gigantiska träd av min mormor eftersom att hon inte orkar ta hand om dem längre. Har suktat efter dessa i flera år och vinterförvarade dem precis som hon sagt att jag skulle göra, precis som hon alltid gjort.
De verkar nu vara stendöda! 😭 finns inte ett enda livstecken och de känns kruttorra. Jag har planterat om dem i ny jord och ställt ut dem i solen, detta var för några dagar sedan.

Finns det något hopp för att de kommer att komma igång?
 
Någon här inne som är bra på fuchsior? Fick två stycken gigantiska träd av min mormor eftersom att hon inte orkar ta hand om dem längre. Har suktat efter dessa i flera år och vinterförvarade dem precis som hon sagt att jag skulle göra, precis som hon alltid gjort.
De verkar nu vara stendöda! 😭 finns inte ett enda livstecken och de känns kruttorra. Jag har planterat om dem i ny jord och ställt ut dem i solen, detta var för några dagar sedan.

Finns det något hopp för att de kommer att komma igång?
Har du vattnat dem någonting alls under vinterförvaringen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 565
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp