Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur tidigt kan man sätta jordgubbsplantor? Hur kallt kan det vara på natten? Förhoppningsvis klarar vi oss utan frost men det blir bara några grader.
 
Grämer mig. Planterade ut min squash för tidigt :down: Den mår inte bra efter nattens frost. Har sått tre nya plantor, tack och lov är det trots allt en lättodlad grönsak så räknar med att det går snabbt att driva upp.
 
Bara en av fyra planterade Dahliaknölar har kommit upp? Planterade dem alla för ca 2 veckor sedan.
Jag är nybörjare på Dahlia men tror jag jag haft tur. Efter 2 veckor såg det ut så här. Nu efter 3 veckor har en knoppar. Köpte ytterligare 3 knölar som också verkar ta sig.
3E51F036-6549-4FAE-A337-478A1B956485.webp
 
Jag vet inte om färdiga hinkar som inte är gjorda i kina, förutom en slovensk som microjord slutat sälja för att den inte är bra. Men jag vill ändå skicka lite pepp för egengjorda hinkar. Jag har det och det fungerar bra! Hinkar går att få från närmaste pizzeria. De brukar skänka bort dem, det är livsmedelsklass på plasten och de är lufttäta om du får 2 identiska (vilket hinken i länken från @tanten inte är och då kan det lukta.)

Jag har en inuti en annan. I den inre har jag borrat hål 4-5 mm stora i botten, då kan lakvattnet rinna undan och det gör att det inte luktar illa. Jag vet att många använder tidningspapper istället, men det ändrar bakteriefloran i hinken eftersom det är mer kolrikt än matresterna (som är kväverika), vilket dels kan lukta dels blir sämre jord för våra ettåriga grönsaker och blommor.

För att få en ’tillplattare’ så som medföljer köpta hinkar klipper jag av kanten på ena locket och pressar ihop matresterna med det. Det kan vara en bra idé att låta det ligga kvar, kanske med en sten som tyngd då blir det minimalt med syre bland matresterna. Så gör jag. Har aldrig fått en illaluktande hink och älskar min bokashi!

Tack, det låter smart! Det var just det här med tidningspapper som jag kände skulle bli bökigt men om man kan slippa det även utan tapp så låter det toppen! Tack för tipset. :)
 
Jag har en påse stockrosefrön hemma, det står på den att den är 2-årig. Betyder det att det är en perenn växt som lever fler år än ett, eller att den lever vidare i just precis två år?
 
Jag har en påse stockrosefrön hemma, det står på den att den är 2-årig. Betyder det att det är en perenn växt som lever fler år än ett, eller att den lever vidare i just precis två år?
Stockrosen är mig veterligen just 2-årig. Den är grön första året och skjuter upp blomstängeln det andra. Digitalis (fingerborgsblomma) är likadan.
Det finns en del sommarblommor som vi gärna odlar som är fleråriga om man övervintrar dem varmt. Lejongap är en sådan växt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 565
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp