Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen aning det är därför jag frågar. Färdiga plantor kanske är känsligare för frost än välrotade, inte vet jag.
Jordgubbar är tåliga. De sprids också löjligt enkelt genom sina revor. Om du vill ha bär just i år så försök få tag i stora plantor, eller fråga om du känner någon som har eftersom de ger bär bäst år två, och sen typ vartannat år varefter revorna tar sig. Frostkänsliga skulle jag inte säga att de är förrän de gått i blom, och de gör de ju inte förrän framåt juni-juli.
Välrotade är också lite fel att säga, de har inget stort rotsystem eftersom de inte sprider sig via rötterna. Gå hellre på plantans storlek och bladmassan. En stor planta ger oftast större och flera bär.
Vi har köpt plantor på Lidl flera gånger och de har gett fantastiskt skörd i flera år. På en yta av typ 1,6kvm fick vi ca 6 kg bär en säsong.
 
Jag hyr 2 r o kv med uteplats hos Öbo i Örebro och när jag kom hem efter fall I köket m lårbensbrott, två operationen. Sjukhus och korttidsboende I drygt 8 v hade Öbo gett oss hyresgäster "nya" fina uteplatser med helt egen rabatt att göra vad vi vill.med. Jag som inte har kroppen med mig ska försöka fixa pallkragar ovanpå varann så jag kan sitta och odla... Nackdelen är söderläge och många långa soltimmar, när det är sol. Men jag är ju hemma med nu, när min vackra vita är ängel så jag får vattna odling I stället för häst. Tankar är kryddor, lite grönsaker, kanske am blåbär... o lite blomurnor I övrigt. Och jag behöver nya utemöbler... Det lär bli dyr trädgårdssommar för en halvt fattigpensionär. 😁

Amerikanska blåbär vill ha jättesur jord, under 5 i pH, så de kommer nog inte trivas tillsammans med det andra du tänkt dig. Men andra mindre bärbuskar funkar nog jättebra!
Vid staketet, mot huset hade jag haft en stor urna eller liknande med en stor träspalje och en kaprifol :love: Fantastisk doft och mums för nattlevandefjärilar! Vill du ha mer insektsliv hade jag satsat på en buddleja också, vår stora svämmar över av fjärilar på sommaren :heart
 
Amerikanska blåbär vill ha jättesur jord, under 5 i pH, så de kommer nog inte trivas tillsammans med det andra du tänkt dig. Men andra mindre bärbuskar funkar nog jättebra!
Vid staketet, mot huset hade jag haft en stor urna eller liknande med en stor träspalje och en kaprifol :love: Fantastisk doft och mums för nattlevandefjärilar! Vill du ha mer insektsliv hade jag satsat på en buddleja också, vår stora svämmar över av fjärilar på sommaren :heart

Tack för återkoppling, jag är ungefär som att ha bocken till trädgårsmästare, så jag kommer nog testa mig fram... :p Jag har ju mest haft lägenhet som övernattningsplats tidigare, men är mer o mer hemma... Så man vill i alla fall växa upp och få fint omkring sig, NÅN gång :D. Vi får se, vad det blir av det.
 
Jordgubbar är tåliga. De sprids också löjligt enkelt genom sina revor. Om du vill ha bär just i år så försök få tag i stora plantor, eller fråga om du känner någon som har eftersom de ger bär bäst år två, och sen typ vartannat år varefter revorna tar sig. Frostkänsliga skulle jag inte säga att de är förrän de gått i blom, och de gör de ju inte förrän framåt juni-juli.
Välrotade är också lite fel att säga, de har inget stort rotsystem eftersom de inte sprider sig via rötterna. Gå hellre på plantans storlek och bladmassan. En stor planta ger oftast större och flera bär.
Vi har köpt plantor på Lidl flera gånger och de har gett fantastiskt skörd i flera år. På en yta av typ 1,6kvm fick vi ca 6 kg bär en säsong.
Tack! Visste inte att Lidl sålde plantor med då ska jag kolla där. Hade ju varit kul med bär i år men är väl inte helt nödvändigt. Ska kolla efter stora plantor. Jag kunde få plantor av min mamma men de har inte gett så mycket skörd hos henne. Det kan bero på att hon inte skött dem så bra eller tror du att det är bättre att köpa nya i sådant fall?
 
Åh! Då blir det inga stockrosor för mig i år :( Jag tycker de är så vackra. Har Mölle i tankarna, där de växer så fint utmed husen.

Jag har stockrosor som verkar vara perenna, troligtvis av sorten "Olydig" :) . De sprider i alla fall ut sig och planterar sig lite där de själva känner för. Blandat enkla och dubbla, rosa och mörkröda, men de kommer år efter år och dyker som sagt upp som frösådda på nya mer eller mindre lämpliga platser.

Om det går någorlunda bra att gräva upp dem så kan jag skicka några enstaka om du vill? Jag har vad jag behöver, även fröer från i fjol. Och åtminstone den som placerat sig mitt i gruset SKA därifrån på något sätt så du får dem gärna.

Det är nog lite gambling att skicka och kan vara svårt att få med tillräckligt av roten, men de som jag tänkt flytta är sådana som blir två år i år. Kanske något bättre möjligheter då?
 
Tack! Visste inte att Lidl sålde plantor med då ska jag kolla där. Hade ju varit kul med bär i år men är väl inte helt nödvändigt. Ska kolla efter stora plantor. Jag kunde få plantor av min mamma men de har inte gett så mycket skörd hos henne. Det kan bero på att hon inte skött dem så bra eller tror du att det är bättre att köpa nya i sådant fall?
Jag skulle nog säga att det är bättre att köpa nya, plantorna åldras och ger sämre skörd efter några år, efter vad jag lärt mig.
 
Tack! Visste inte att Lidl sålde plantor med då ska jag kolla där. Hade ju varit kul med bär i år men är väl inte helt nödvändigt. Ska kolla efter stora plantor. Jag kunde få plantor av min mamma men de har inte gett så mycket skörd hos henne. Det kan bero på att hon inte skött dem så bra eller tror du att det är bättre att köpa nya i sådant fall?
Som ameo säger så slutar de ge skörd tillslut, så om de stått länge hos mamma hade jag köpt nya!
 
Jag tyckte jag var smart som köpte billiga bredsådda brätten med småplantor för att slippa driva upp själv. Frågan är bara nu var jag ska plantera 40 stycken av vardera blomkål, grönkål, mangold och purjolök.... :banghead: :D Tur jag hade gott om krukor att plantera om dem i!
 
Här regnar det och har gjort sedan en timme tillbaka! :up: Mycket välbehövligt sedan eldningsförbud infördes för ett par dagar sedan. Hoppas det fortsätter ett bra tag till så slipper jag vattna både potatis, bär och buskar.
 
Igår fick njag 4 olika buskar av min trädgårdsintresserade granne :love:

Ingen aning men alla är blommande. Fyller ut min sk fd häck som vi tagit bort flera träd i med olika blommande buskar. Ny fick jag gula roser. En buske som inte blir så stor med vita blommor en marktäckande buske som ger små oranga blommor och en modell större som är grön året om med någon slags blommor.

Ska bli spännande att se om de överlever. Planterade ut dem sent igår och idag har det regnat hela dagen.

Hunden min gjorde sitt bästa för att gräva upp buskarna igen.

94883287_10157389605161819_4002207206819758080_o.jpg


Kommer även få en del purjolök och tomatplantor :D
 
Antagligen har den bara kommit längre än de andra, men det kan också vara en kopparhäggmispel som råkat följa med. Kopparhäggmispeln saknar det där luddet häggmispeln har på sina nya blad och det gör att den blir rödare än den vanliga mispeln. Men även vanlig mispel drar åt rött/rosa i sina nya blad. Fint blir det i varje fall :).

Det låter rimligt att det kan vara en kopparhäggmispel. :up:
 
Hmm val planerat men fel dag att plantera ut två gurkplantor. Det var tvunget att få ut dem innan de fått för stort rotsystem men hade inte räknat med att det skulle bli så kallt. Får nog slänga en stor höhög över dem i natt ifall det blir kallare än det är nu
 
Idag såldes mina sista tomatplantor.

Skönt att bli av med dem.

Nu skulle jag bara behöva sälja mer av mina kapkrusbär, gyllenbär, maurandia och aster. De sistnämnda har jag inte ens annonserat ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 558
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp