Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har stockrosor som verkar vara perenna, troligtvis av sorten "Olydig" :) . De sprider i alla fall ut sig och planterar sig lite där de själva känner för. Blandat enkla och dubbla, rosa och mörkröda, men de kommer år efter år och dyker som sagt upp som frösådda på nya mer eller mindre lämpliga platser.

Om det går någorlunda bra att gräva upp dem så kan jag skicka några enstaka om du vill? Jag har vad jag behöver, även fröer från i fjol. Och åtminstone den som placerat sig mitt i gruset SKA därifrån på något sätt så du får dem gärna.

Det är nog lite gambling att skicka och kan vara svårt att få med tillräckligt av roten, men de som jag tänkt flytta är sådana som blir två år i år. Kanske något bättre möjligheter då?
Åh, det hade varit jättesnällt, tack! 😍Om du kommer ihåg det när det är dags så får du jättegärna skick ett. Pm.
 
Åh det har duggregnat säkert större delen av natten också. ❤ Och ser ut att vara mer regn på ingång till helgen. Hade ju kunnat komma på en vardag... men men. ;)

Det ser ut att ha exploderat av grönska ute. Klippning av gräsmattan har gått ifrån "hmm kanske" till "ja!" på en dag. Vi klipper dock inte allt nu utan låter vårblommorna fröa färdigt på vissa delar. :)

Jag är också nere i slänten där jag sådde ängsblommor och tittar och funderar. Åtminstone rotfibbla tycks komma, ska bli kul att urskilja fler arter när de får lite kraft nu. Särskilt kul vore även färgkulla, blåmunkar, gulsporre, blåeld och mörkt kungsljus. :love: Dvs arter som vi inte har men som gott skulle kunna finnas här. Humlerestaurangen öppnar snart!
 
Jag skulle klippt gräset igår (egentligen i helgen) men orkade inte och inatt har det tydligen regnat rejält 🙈

Alltså vi behöver ju regnet men kunde det inte väntat till i eftermiddag?

Håller tummarna för lite sol så det torkar upp
 
Våren har tagit en paus. Det snöar.

IMG_20200428_085050_615.webp
 
9 mm har vi fått! Var ute på rasten och grävde lite och det är fuktigt i marken så långt som grepen når. :love:
Påbörjade grävning av ätlig rabatt runt gropen för persikoträden så vi kan få ner det i backen nån gång. Ovanligt förutseende av mig att komma på det innan trädet är i backen. :idea:

Hittade också en massa saker som gror i landet. Började gräva bort men nja, allt såg inte ut som ogräs (svinmålla i huvudsak). Hittade lite kål av nån sort och kanske lite blommor. Hmm, fröade romanescon av sig? Eller kan det vara rättika? :confused: Blommorna kan vara blåklint, klätt, malva eller vallmo. Ska nog rädda några plantor och se vad som växer upp. Gratis är gott. :up:
 
Åh, det hade varit jättesnällt, tack! 😍Om du kommer ihåg det när det är dags så får du jättegärna skick ett. Pm.

Jag testar att gräva upp dem på söndag! Funkar det så känns det bäst om de går raka spåret så de inte riskerar att bli liggande över helgdagarna och bli ledsna.

Du vill inte ha några kvadratmeter lammöron på köpet? :cautious: :D De måste gallras ur... och jag måste någon gång ta mig tid att fixa den där lilla "plant- och honungsboden" för en liten gårdsförsäljning på plats.
 
Ligger fortfarande snö kvar ute och jag är jätteglad för nederbörden, mindre glad för blöta och skitiga hundar. 🙄
 
Färdiggrävt för plantering av persikoträd! Bort med gammal igenvuxen rabatt. Allt som fanns kvar var nässlor, kirskål, gräs och ett gäng tidlösa. Samt några kejsarkronor. :love: Nu kanske de kan få hamna på en plats där de faktiskt blommar också.

(Ja alltså resten av rabatten kvarstår att gräva... men nu är det i alla fall rent runt trädet!)
 
Det utlovas rejäla minusgrader de två närmaste nätterna. Sån tur att inget av det jag sått har kommit upp... Hoppas groddarna klarar det.
Det är mest löken som nog hunnit en bit och de är inte så frostkänsliga.

Humöret växlar abrupt med vädret..
 
Det utlovas rejäla minusgrader de två närmaste nätterna. Sån tur att inget av det jag sått har kommit upp... Hoppas groddarna klarar det.
Det är mest löken som nog hunnit en bit och de är inte så frostkänsliga.

Humöret växlar abrupt med vädret..
Och väderrapporterna växlar för varje timme. Nu är de uppe i 20 mm regn i helgen!

Tål groddar av sallat kylan? Har en plastlåda med lock ute där lite kål, sallat och blommor har grott. Behöver de bo inne i natt? (ej riktat till dig @tanten)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
491
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 551
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp