Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 49855Vi flyttade till ett radhus med en liten trädgård i november och är i full gång med att "inreda" trädgården och njuter av att efter många år i lägenhet kunna odla något ute.
Har köpt jordgubbsplantor och planterat i typ pallekrage, de har dock redan börjat blomma så får se vad som händer med dom. Odlat fram tomatplantor inomhus som ser ut som på bilden, vad gör vi med dom nu? När ska de planteras om och ned i jorden igen? Gödning? Samma med jordgubbsplantor, ska de ha extra näring? Jorden är hämtad från ett grustag så misstänker den är ganska näringsfattig..
Salladen har börjat komma upp men morötterna verkar dröja eller så har de inte klarat sig. Rabarbern och hallonen ser iaf glada ut!
Allt som vi odlar behöver näring. Så fort det börjat växa så behövs det kraft att växa av.
Jag gillar pelleterad hönsgödsel. Lätt att jobba med och syn sin. Blåkorn och annat ligger kvar uppepå marken och syns.

Morötter kan vara lite senare med att gro än sallad. Dessutom är de så små och ynkliga så det är svårt att se dem :)
 
Vi hade 4 minusgrader i natt. Sallaten brydde sig inte. Båda sorterna står spänstiga och fina ute i det vidöppna växthuset.

20200429_092423.webp
 
Ni som har gröna fingrar och har blommor o annat, vilka är de finaste blom/växt-namnen ni vet? :)
Jag har svarta fingrar, så kan inte så många namn, men ibland läser man ju jättevackra namn. Så ni som hört många, vilka är era favoriter? :)
 
Vi såga ner lite vid sommarstugan i fjor så funderar på lite träd till min lilla trädgård att ersätta dom med, bla Japansk prydnadskörsbär och ett familjeträd av plommon. Hur höga brukar plommon bli? Är det någon som har nått av det här som kan dela med sig av nån bra tankar?

Vad blir annars lågt och är fint,? funderar även kanske på krikon, kvitten och silverpäron. Tror dock silverpäron är lite väl grått och spretigt för min smak. Är det någon som vet om något fint litet träd, gärna som blir en max 4-5 m :)


Oh, också nyfiken på aroniabuskar. Man kan ju äta bären och så har dom väldigt fin höstfärg, Nån som har det? :bump:
 
Det blir ju ingen plantbytardag för oss här i byn i år (av förklarliga skäl) men nu ska det bli av "plantbytarpromenad" till helgen istället och jag är jättepepp! Problemet är bara att jag inte planterade några extra plantor i år så jag har egentligen ingenting att byta bort. 😅 De få tomatplantor jag hade till övers gav jag bort till en vän.
Jag klippte av några rejäla sticklingar från palettbladet istället. Hoppas det duger. :o De rotas ju fort!
 
Vi såga ner lite vid sommarstugan i fjor så funderar på lite träd till min lilla trädgård att ersätta dom med, bla Japansk prydnadskörsbär och ett familjeträd av plommon. Hur höga brukar plommon bli? Är det någon som har nått av det här som kan dela med sig av nån bra tankar?

Vad blir annars lågt och är fint,? funderar även kanske på krikon, kvitten och silverpäron. Tror dock silverpäron är lite väl grått och spretigt för min smak. Är det någon som vet om något fint litet träd, gärna som blir en max 4-5 m :)


Oh, också nyfiken på aroniabuskar. Man kan ju äta bären och så har dom väldigt fin höstfärg, Nån som har det? :bump:
Svartaronia, Aronia melanocarpa är jättetrevliga! Fantastisk höstfärg och bären ska vara goda att göra sylt av. En tålig buske som ofta används i offentliga miljöer.

Angående trädet, vill du ha ätbart eller inte? Om inte så tycker jag bergkörsbär, Prunus sargentii, är fantastiskt vackert året om! Vacker bark och vasformat växtsätt. Glanskörsbär, Prunus serrula, är också vackert med bark som verkligen glänser och som liksom rullar av sig i tunna skikt.
 
Svartaronia, Aronia melanocarpa är jättetrevliga! Fantastisk höstfärg och bären ska vara goda att göra sylt av. En tålig buske som ofta används i offentliga miljöer.

Angående trädet, vill du ha ätbart eller inte? Om inte så tycker jag bergkörsbär, Prunus sargentii, är fantastiskt vackert året om! Vacker bark och vasformat växtsätt. Glanskörsbär, Prunus serrula, är också vackert med bark som verkligen glänser och som liksom rullar av sig i tunna skikt.

Måste inte vara ätbart nä :) prunus sargentii var väldigt fint, ser ut som kronan växer lite så som jag ser för mig kan passa på platsen den hade hamnat på :up:

Jag är nog lite trög, men har försökt googla mig till ett svar på den här frågan utan framgång,.. får prydnadskörsbär träd ändå körsbär?
 
Vi såga ner lite vid sommarstugan i fjor så funderar på lite träd till min lilla trädgård att ersätta dom med, bla Japansk prydnadskörsbär och ett familjeträd av plommon. Hur höga brukar plommon bli? Är det någon som har nått av det här som kan dela med sig av nån bra tankar?

Vad blir annars lågt och är fint,? funderar även kanske på krikon, kvitten och silverpäron. Tror dock silverpäron är lite väl grått och spretigt för min smak. Är det någon som vet om något fint litet träd, gärna som blir en max 4-5 m :)


Oh, också nyfiken på aroniabuskar. Man kan ju äta bären och så har dom väldigt fin höstfärg, Nån som har det? :bump:
Jag har aronia och tycker bären är sträva i smaken, även efter att de fått frysa. Det är med andra ord ingen kulinarisk favorit hos mig.
 
Måste inte vara ätbart nä :) prunus sargentii var väldigt fint, ser ut som kronan växer lite så som jag ser för mig kan passa på platsen den hade hamnat på :up:

Jag är nog lite trög, men har försökt googla mig till ett svar på den här frågan utan framgång,.. får prydnadskörsbär träd ändå körsbär?
Jag vet faktiskt inte, ska kolla om jag har svar i min litteratur!
 
Måste inte vara ätbart nä :) prunus sargentii var väldigt fint, ser ut som kronan växer lite så som jag ser för mig kan passa på platsen den hade hamnat på :up:

Jag är nog lite trög, men har försökt googla mig till ett svar på den här frågan utan framgång,.. får prydnadskörsbär träd ändå körsbär?
Om japanskt prydnadskörsbär på Plantarum (växtdatabas för oss):
Släktet är älskat för dess överdådiga blomning, rika fruktsättning och nätta habitus, lämpat för trädgårdar och mindre parker. Vi urskiljer flera användningsområden för arterna i släktet: prydnadskörsbären blommar överdådigt, ofta i rosa och täcker marken med ett tjockt lager av konfetti när blommorna falnar. Fruktsättningen är stundom ringa men uteblir oftast helt.
 
Ni som har gröna fingrar och har blommor o annat, vilka är de finaste blom/växt-namnen ni vet? :)
Jag har svarta fingrar, så kan inte så många namn, men ibland läser man ju jättevackra namn. Så ni som hört många, vilka är era favoriter? :)

Åh, om sortnamn räknas så är det ju alla namn på olika rosor! :heart (Alla utom möjligen "Leverkusen". :crazy: )

Ghislaine de Féligonde.
Rose de Recht.
Gloire de Dijon.
Zéphirine Drouhine.
Madame Boll.
Ispahan.
A Shropshire Lad.
Belle de Crécy.
Maiden's Blush.
Leonardo da Vinci.
Aimable Amie.

Och så vidare, i oändlighet. Som poesi.

Ett sortnamn som fått en något sämre klang under året är däremot jordgubben "Korona" (men de är ju goda ändå).
 
Nej som sagt detta med "lagom" är inte min grej, i alla fall inte när det gäller odlandet. Har ägnat en av mina härliga semesterdagar i växthuset i omplanteringens tecken, men även passat på att så lite (fel, mycket) fler fröer.

Turordningen: först, asa fram alla fröpåsar och hälla i allt som känns lockande. Åh, kolla här en hel påse med broccolifröer! Broccoli tar ju inte så stor plats att odla... (eh, jo...?!) Och jag har inte så många andra sorters kål... (eh, JO!) Bäst att GENAST så ett tråg till med fröer, innan jag tittar efter vad jag har att plantera om från den första omgången frösådder! :idea: :banghead:

Sedan, kolla vad som faktiskt redan finns på tillväxt och som var klart att plantera om. Däribland tio fina broccoliplantor. Som sannolikt hade varit precis lagom, tillsammans med broccolo, blomkål, spetskål, grönkål och svartkål. Och då sitter jag på fingrarna för att ge fan i att köpa fröer av broccolirybs.

Dessutom har jag inte konstruerat mina katt-/höns- och kålfjärilssäkra skyddsburar ännu till allt detta härliga. Men har varit flitig och jobbat undan mycket annat, så det ska hinnas med innan fjärilsattackerna börjar.
 
Vi såga ner lite vid sommarstugan i fjor så funderar på lite träd till min lilla trädgård att ersätta dom med, bla Japansk prydnadskörsbär och ett familjeträd av plommon. Hur höga brukar plommon bli? Är det någon som har nått av det här som kan dela med sig av nån bra tankar?

Vad blir annars lågt och är fint,? funderar även kanske på krikon, kvitten och silverpäron. Tror dock silverpäron är lite väl grått och spretigt för min smak. Är det någon som vet om något fint litet träd, gärna som blir en max 4-5 m :)


Oh, också nyfiken på aroniabuskar. Man kan ju äta bären och så har dom väldigt fin höstfärg, Nån som har det? :bump:
Jag har aronia. 2 sorter nu (kompletterar häcken med lite större buskar nu. Jag gillar inte bären som de är, däremot ser jag framemot att bebisarna blir stora och levererar mer då jag tror att de kommer göra sig bra i marmelader eller sånt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
491
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 529
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp