Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aronia. 2 sorter nu (kompletterar häcken med lite större buskar nu. Jag gillar inte bären som de är, däremot ser jag framemot att bebisarna blir stora och levererar mer då jag tror att de kommer göra sig bra i marmelader eller sånt.

Åh, nu känner jag att jag inte läst upp mig helt. Finns det olika sorter? Har du en favorit och är någon svår att få tag i? Tänker också det kan vara spännande i marmelad med typ nån goda ostar till, men vet ju inte alls hur dom smakar ^^
 
Jag hade tänkt göra sylt på dem men så fick jag en burk aroniasylt av en granne och tyckte inte om det, så jag har själv inte kommit till skott med att göra sylt.

Nä, det e klart. Om man inte tycker om det behöver man kanske inte helt börja mecka med det själv. Skönt du fick en burk så du kunde smaka innan du gjort själv iaf:)
 
Åh, nu känner jag att jag inte läst upp mig helt. Finns det olika sorter? Har du en favorit och är någon svår att få tag i? Tänker också det kan vara spännande i marmelad med typ nån goda ostar till, men vet ju inte alls hur dom smakar ^^
Ouff. Nu ställer du svåra frågor. Om jag förstått det helt rätt (blev med Aronia för ett år sedan ca) är det mest sättet de växer på som skiljer. Vissa höga, vissa täta men lite mindre osv. Jag vill ha en lite tätare på framsidan som kan bli lite insynsskydd som ska bli ca 2-3 meter enligt en sida jag läst på eller 1-2 enligt en annan. Jag hoppas på 2-3 ;) på baksidan blir det ett par som är lite högre men glesare som är en del i "allt möjligt-raden" av olika bär vid tomtgränsen.
 
Visa bifogad fil 49874
Här är ett gäng perenner, de vetenskapliga namnen är ju finast ❤
Åh, om sortnamn räknas så är det ju alla namn på olika rosor! :heart (Alla utom möjligen "Leverkusen". :crazy: )

Ghislaine de Féligonde.
Rose de Recht.
Gloire de Dijon.
Zéphirine Drouhine.
Madame Boll.
Ispahan.
A Shropshire Lad.
Belle de Crécy.
Maiden's Blush.
Leonardo da Vinci.
Aimable Amie.

Och så vidare, i oändlighet. Som poesi.

Ett sortnamn som fått en något sämre klang under året är däremot jordgubben "Korona" (men de är ju goda ändå).


Åh, så många vackra namn 😍.

Åh, ja stackars jordgubbssort 😫👎.
 
Ouff. Nu ställer du svåra frågor. Om jag förstått det helt rätt (blev med Aronia för ett år sedan ca) är det mest sättet de växer på som skiljer. Vissa höga, vissa täta men lite mindre osv. Jag vill ha en lite tätare på framsidan som kan bli lite insynsskydd som ska bli ca 2-3 meter enligt en sida jag läst på eller 1-2 enligt en annan. Jag hoppas på 2-3 ;) på baksidan blir det ett par som är lite högre men glesare som är en del i "allt möjligt-raden" av olika bär vid tomtgränsen.

Hehe, men jag fick ett bra svar, tack så mkt :) Då förstår jag, hmmm tätare vill jag nog också ha. Tänkte ha det som en lite lägre häck på framsidan. Har sett en lång låg häck med det, tyckte det var väldigt fint, hade själv gärna haft den snäppet högre än det jag såg dock. Typ 1,50 hade nog varit bra. Hoppas du får massa bär till marmeladen 😊
 
Hehe, men jag fick ett bra svar, tack så mkt :) Då förstår jag, hmmm tätare vill jag nog också ha. Tänkte ha det som en lite lägre häck på framsidan. Har sett en lång låg häck med det, tyckte det var väldigt fint, hade själv gärna haft den snäppet högre än det jag såg dock. Typ 1,50 hade nog varit bra. Hoppas du får massa bär till marmeladen 😊
Hm, den sorten jag har på framsidan är något som börjar på m. Melanocarpa ? Kanske? Älskar färgen på bladen. Köpte det mest pga att ett av mina djur är döpt med samma namn dock :D
 
Jag åkte för att handla ett par grönsaksplantor. Hade tänkt mig en tomat och en vit paprika om det fanns.
Jag vet inte vad som gick fel men plötsligt står det fem plantor på mitt köksbord!? :confused: :o
20200429_144556.webp
 
Jag åkte för att handla ett par grönsaksplantor. Hade tänkt mig en tomat och en vit paprika om det fanns.
Jag vet inte vad som gick fel men plötsligt står det fem plantor på mitt köksbord!? :confused: :o
Har du inte läst den här (och tidigare) trädgårdstråden?? Det finns massor med varnande exempel.
Dom anfaller i grupp när man minst anar det :cautious: och lömska och påhittiga är dom, gömmer sig bland hundmat och annat... :nailbiting: :D
 
Har du inte läst den här (och tidigare) trädgårdstråden?? Det finns massor med varnande exempel.
Dom anfaller i grupp när man minst anar det :cautious: och lömska och påhittiga är dom, gömmer sig bland hundmat och annat... :nailbiting: :D
Alltså jag har läst och fnyst lite överlägset för jag är minsann ingen odlare. På sin höjd att jag har ett par krukor på altanen.
Sen händer detta!
Jag är i chock O_o:nailbiting::eek::D
 
Kan man fuska iordning en rabatt genom att lägga lite jord och fröer och sedan fylla på med jord och hoppas att det gror? Eller är det dömt att misslyckas? Vill ha lite vildvuxna perenner på en plats där det är mycket gräs men orkar inte gräva rabatt... 😮
 
Jag fick ett plommonträd av grannen. Hon i sin tur hade fått ett gäng av en släkting. Och det var faktiskt ett träd. Typ ett par meter högt. :eek:

det var inte mycket till rotklump men jag har vattnat gropen rejältoch fortsätter vattna regelbundet. Det är sandås här så det är väldigt liten risk att det blir för blött.

Spännande att se om det överlever!
 
Jag fick ett plommonträd av grannen. Hon i sin tur hade fått ett gäng av en släkting. Och det var faktiskt ett träd. Typ ett par meter högt. :eek:

det var inte mycket till rotklump men jag har vattnat gropen rejältoch fortsätter vattna regelbundet. Det är sandås här så det är väldigt liten risk att det blir för blött.

Spännande att se om det överlever!
Överlever det inte så kan du få det trädet det blev av kärnan du "lurade" mig att sätta för ett par år sedan. Det tom blommar i år.
 
Jag vågade mig in till en av handelsträdgårdarna idag efter att ha gått loss för fullt i omplanterandet igår. Tanken var att hitta gul sättlök men gick som vanligt bet på det pga slutsålt, hur tidigt köper folk sådan? Hittade i alla fall ok rödlök och schalottenlök och sedan fick det bli en beställning på gul från Klostra. Där det såklart även råkade följa med lite annat såsom pepparrot och dahlior.

Såg även ramslöksplantor till salu på handelsträdgården, men alltså 98 spänn styck?! Så galet hypeat. Jag har för mig att mina första tre kostade under 100 allt som allt men det är ju några år sedan i och för sig. Kronärtskockor kunde köpas för över 250 spänn styck och sparrisplantor för över 150. Mina frösådder får mig att känna mig lite rik, trots allt...
 
Jag vågade mig in till en av handelsträdgårdarna idag efter att ha gått loss för fullt i omplanterandet igår. Tanken var att hitta gul sättlök men gick som vanligt bet på det pga slutsålt, hur tidigt köper folk sådan? Hittade i alla fall ok rödlök och schalottenlök och sedan fick det bli en beställning på gul från Klostra. Där det såklart även råkade följa med lite annat såsom pepparrot och dahlior.

Såg även ramslöksplantor till salu på handelsträdgården, men alltså 98 spänn styck?! Så galet hypeat. Jag har för mig att mina första tre kostade under 100 allt som allt men det är ju några år sedan i och för sig. Kronärtskockor kunde köpas för över 250 spänn styck och sparrisplantor för över 150. Mina frösådder får mig att känna mig lite rik, trots allt...

Jag har köpt mina ramslökar på Tradera, de växer hur fint som helst :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
491
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 529
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp