Oj vilka priser! Jösses.
Apropå kronärtskocka. Mina föräldrar övervintrade sina plantor. De som vintertäcktes efter konstens regler har ruttnat. De som lämnades åt sitt öde lever. Alltså verkar det gå utmärkt att övervintra kronärtskocka - i alla fall efter en vinter som denna. Ska bli spännande att se hur blomningen blir i år!
För övrigt - vilket skräpväder vi har nu! Jättebra att det regnar men det är nåt så fruktansvärt kallt hela dagarna. Otroligt omysigt. Skapar därför myskväll inne med tända ljus, varm choklad och gamla avsnitt av Gardeners World på tv:n.
Hehe, jag orkade inte heller vintertäcka mina kronärtskockor, väntade liksom ut "vintern" som aldrig kom. Kanske ett par stycken har gått hädan men sex eller sju är i fin form vilket möjligen blir något närmare "lagom" än förra årets kronärtskocksorgier. Antagligen i överkant ändå men ett angenämt problem. Ser också fram emot hur de ska utvecklas i år, om de blir större eller ger tidigare skörd. De är onekligen större där de växer nu än när jag satte ut dem i fjol från frösådd. Men jag ska vara lite duktigare med gödning också så de inte tappar farten.
Jag har just avbrutit min myskväll i växthuset med lite mer omplantering, bland annat sötpotatissticklingarna som jag kanske tycker står och stampar lite men är friska och fina och har rotat sig fint. Förhoppningsvis sätter de mer fart med större krukor!
Dessutom fann jag - långt ner bland alla påsar som jag rotat i nu - några resterande Saxboärter från @tanten - de ville sig ju inte riktigt i fjol men nu jäklar ska det gå bättre! Så de har också petats ner omsorgsfullt.
Gardeners World är för övrigt den perfekta räddningen varje trädgårdsdag som vädret inte riktigt vill sig - håll ut!