Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj vilka priser! Jösses.

Apropå kronärtskocka. Mina föräldrar övervintrade sina plantor. De som vintertäcktes efter konstens regler har ruttnat. De som lämnades åt sitt öde lever. :laugh: Alltså verkar det gå utmärkt att övervintra kronärtskocka - i alla fall efter en vinter som denna. Ska bli spännande att se hur blomningen blir i år!

För övrigt - vilket skräpväder vi har nu! Jättebra att det regnar men det är nåt så fruktansvärt kallt hela dagarna. Otroligt omysigt. Skapar därför myskväll inne med tända ljus, varm choklad och gamla avsnitt av Gardeners World på tv:n.

Hehe, jag orkade inte heller vintertäcka mina kronärtskockor, väntade liksom ut "vintern" som aldrig kom. Kanske ett par stycken har gått hädan men sex eller sju är i fin form vilket möjligen blir något närmare "lagom" än förra årets kronärtskocksorgier. Antagligen i överkant ändå men ett angenämt problem. Ser också fram emot hur de ska utvecklas i år, om de blir större eller ger tidigare skörd. De är onekligen större där de växer nu än när jag satte ut dem i fjol från frösådd. Men jag ska vara lite duktigare med gödning också så de inte tappar farten.

Jag har just avbrutit min myskväll i växthuset med lite mer omplantering, bland annat sötpotatissticklingarna som jag kanske tycker står och stampar lite men är friska och fina och har rotat sig fint. Förhoppningsvis sätter de mer fart med större krukor!

Dessutom fann jag - långt ner bland alla påsar som jag rotat i nu - några resterande Saxboärter från @tanten - de ville sig ju inte riktigt i fjol men nu jäklar ska det gå bättre! Så de har också petats ner omsorgsfullt.

Gardeners World är för övrigt den perfekta räddningen varje trädgårdsdag som vädret inte riktigt vill sig - håll ut! :love:
 
Avhärdar du dem innan du tar ut dem på riktigt?
vs låter dem vara ute på dagarna ett tag innan de får övernatta ute?
Ja jag avhärdar dem och de dör oftast redan vid den. De sätts då ut så de får en kort stunds sol och sedan står i skuggan för att inte brännas sönder. Kommer vanligen ut runt middagstid och in innan mörkret faller.
Jag brukar inte sätta ut dem så här tidigt på säsongen men dessa kommer inte gå att plantera där de ska stå med stora rotsystem. De är täckta över natt med hö.
 
Hehe, jag orkade inte heller vintertäcka mina kronärtskockor, väntade liksom ut "vintern" som aldrig kom. Kanske ett par stycken har gått hädan men sex eller sju är i fin form vilket möjligen blir något närmare "lagom" än förra årets kronärtskocksorgier. Antagligen i överkant ändå men ett angenämt problem. Ser också fram emot hur de ska utvecklas i år, om de blir större eller ger tidigare skörd. De är onekligen större där de växer nu än när jag satte ut dem i fjol från frösådd. Men jag ska vara lite duktigare med gödning också så de inte tappar farten.

Jag har just avbrutit min myskväll i växthuset med lite mer omplantering, bland annat sötpotatissticklingarna som jag kanske tycker står och stampar lite men är friska och fina och har rotat sig fint. Förhoppningsvis sätter de mer fart med större krukor!

Dessutom fann jag - långt ner bland alla påsar som jag rotat i nu - några resterande Saxboärter från @tanten - de ville sig ju inte riktigt i fjol men nu jäklar ska det gå bättre! Så de har också petats ner omsorgsfullt.

Gardeners World är för övrigt den perfekta räddningen varje trädgårdsdag som vädret inte riktigt vill sig - håll ut! :love:
Du har ju dock en lämpligare zon för kronärtskocka till att börja med. :laugh: Borde inte vara problem en vanlig vinter heller? Vi har zon 4 och kan ha riktiga vargavintrar. Vintertäckning kanske har ett bättre resultat då också. :idea: Känns spännande och svulstigt exotiskt, älskar deras bladverk!

Ja det blev en riktig myskväll! Har varit helt slut pga två helt galna jobbdagar. Men blev inspirerad och sådde i några tomma krukor jag hade lättillgängligt. Två sorters tagetes, röd spetskål samt en nästan krämvit ringblomma. :love: Det är min tredje sådd av spetskålen Kalibos och jag hoppas den vill ta sig. I drivbänken ekar det tomt trots att broccoli och vitkål gror intill. I plastbacken syns inget ännu men det har inte gått så lång tid där. Hoppas hoppas... Och tänk om alla gror. :rofl:
 
Någon som minns min sådd av Luktärtor? Tömde förråden och hittade 3 påsar med ett 80tal frön i totalt. Slängde ner rubbet och konstaterade att antingen drunknar jag i dem eller så blir det en.
Jag gissade rätt, det blev en :rofl:

Jag skulle testa vilket sätt som var bäst för att så Rosen vial på.

Tja i den sådden där jag låt fröna ligga i blöt i en dag innan sådd grodde ett frö. I den sådden där jag jag sket i att blötlägga fröna grodde TADA ett frö....

Så av 30 frön har jag 2 plantor....
 
Hur har ni sått era vialer och luktärter?
Kan rekommendera Cecilia Wingårds odlingsråd! :up: Jag sådde ganska många frön i en kruka och ca 20 har tittat upp. Jag hade inte färska frön, de var 1-2 år gamla.

Rekommenderar också hennes metod! I år är första gången jag testat men resultatet har hittills verkligen varit över förväntan. Himla enkelt och smidigt, och eftersom de ganska snabbt efter det att de tittat upp åkte ut så tar de inte upp så mycket plats heller. Jag sådde 5 påsar med frö av varierande ålder, ca 75 plantor blev resultatet. En av sorterna grodde dock bara ett enda frö av så lite ojämnt ändå, misstänker dock att de fröna var äldst.
 
Hur har ni sått era vialer och luktärter?
Kan rekommendera Cecilia Wingårds odlingsråd! :up: Jag sådde ganska många frön i en kruka och ca 20 har tittat upp. Jag hade inte färska frön, de var 1-2 år gamla.
Jag har knölvial.
Som jag inte sått. Plötsligt tittade den bara upp i en rabatt vid gästhuset.

Får mig att fundera om deras frön kanleva länge i jorden. Eller om det helt enkelt fanns en rotbit som plötsligt bestämde sig för att börja visa sig ovan jord.

Hur som helst. den växer som attan och blommar i mängd.
 
Hur har ni sått era vialer och luktärter?
Kan rekommendera Cecilia Wingårds odlingsråd! :up: Jag sådde ganska många frön i en kruka och ca 20 har tittat upp. Jag hade inte färska frön, de var 1-2 år gamla.
Jag kan väl tillägga att vissa av mina var minst 10 år gamla så den dåliga grobarheten var inte direkt förvånande. Jag känner någon som har lite svårt för att slänga frön :angel:
 
Jag kan väl tillägga att vissa av mina var minst 10 år gamla så den dåliga grobarheten var inte direkt förvånande. Jag känner någon som har lite svårt för att slänga frön :angel:
Helt rätt. Man slänger INTE frön!

Man så tätt istället och om det inte kommer upp något, ja då har man i alla fall gett dem en chans.

(dessutom, lupinfrön kan ju tydligen leva minst 20 år så varför slänga. De kan ju ha nån liten lupin-gen... Något kan växa)

...jag sådde fem år gamla dillfrön nyligen. Strösslade lite nyare frön i raden bara.
 
Hur har ni sått era vialer och luktärter?
Kan rekommendera Cecilia Wingårds odlingsråd! :up: Jag sådde ganska många frön i en kruka och ca 20 har tittat upp. Jag hade inte färska frön, de var 1-2 år gamla.

Luktärterna snålar jag inte på, de är bredsådda allihop och ser ut att komma fint. Bland annat egna sparade fröer från en rosa sort som jag fick några småplantor av förra året. Sedan satte jag vit rosenvial också men lyckades hejda mig med ynka fyra fröer. :eek: Mest för att jag tänkte att jag skulle sätta en eller två plantor "någonstans", som vanligt något oklart var... De har inte synts till ännu men är bara några dagar sedan jag satte dem.

Dagens/helgens plan är att göra i ordning solrosrabatten, fyra sorters solrosor i rött och gult är försådda. Och sedan greja mer i de egentliga odlingslådorna. Tveksamt väder idag men ännu inget regn....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
517
· Visningar
14 504
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp