Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vågade mig in till en av handelsträdgårdarna idag efter att ha gått loss för fullt i omplanterandet igår. Tanken var att hitta gul sättlök men gick som vanligt bet på det pga slutsålt, hur tidigt köper folk sådan? Hittade i alla fall ok rödlök och schalottenlök och sedan fick det bli en beställning på gul från Klostra. Där det såklart även råkade följa med lite annat såsom pepparrot och dahlior.

Såg även ramslöksplantor till salu på handelsträdgården, men alltså 98 spänn styck?! Så galet hypeat. Jag har för mig att mina första tre kostade under 100 allt som allt men det är ju några år sedan i och för sig. Kronärtskockor kunde köpas för över 250 spänn styck och sparrisplantor för över 150. Mina frösådder får mig att känna mig lite rik, trots allt...
Jag har köpt mina ramslökar på Tradera, de växer hur fint som helst :up:

Jag har köpt plantor via både Ebay och Amazon också, inga problem! Inte just ramslök, men lite annat. :)
 
Varför dör mina gurkor på det här sättet. Det sker då de flyttar ut. Som synes torkar stjälken på mitten och så dör plantan. Här är det bara hjärtblad men även plantor med flera riktiga blad är utsatta
DSC_1608.webp
 
Varför dör mina gurkor på det här sättet. Det sker då de flyttar ut. Som synes torkar stjälken på mitten och så dör plantan. Här är det bara hjärtblad men även plantor med flera riktiga blad är utsattaVisa bifogad fil 49950
Det sker alltså är du tar ut dem?

Jag hade testat att låta dem bli väsentligt mycket större innan jag flyttar ut. De är känsligare när de är sådär små.
 
Det sker alltså är du tar ut dem?

Jag hade testat att låta dem bli väsentligt mycket större innan jag flyttar ut. De är känsligare när de är sådär små.
Fast som jag skrev så händer det även då de är betydligt större med flera riktiga blad så det handlar inte om att den är liten utan något annat jag konsekvent gör fel. Jag räknar iskallt med att förlora minst 2/3 plantor vid utplantering
 
Jag vågade mig in till en av handelsträdgårdarna idag efter att ha gått loss för fullt i omplanterandet igår. Tanken var att hitta gul sättlök men gick som vanligt bet på det pga slutsålt, hur tidigt köper folk sådan? Hittade i alla fall ok rödlök och schalottenlök och sedan fick det bli en beställning på gul från Klostra. Där det såklart även råkade följa med lite annat såsom pepparrot och dahlior.

Såg även ramslöksplantor till salu på handelsträdgården, men alltså 98 spänn styck?! Så galet hypeat. Jag har för mig att mina första tre kostade under 100 allt som allt men det är ju några år sedan i och för sig. Kronärtskockor kunde köpas för över 250 spänn styck och sparrisplantor för över 150. Mina frösådder får mig att känna mig lite rik, trots allt...
Oj vilka priser! Jösses.

Apropå kronärtskocka. Mina föräldrar övervintrade sina plantor. De som vintertäcktes efter konstens regler har ruttnat. De som lämnades åt sitt öde lever. :laugh: Alltså verkar det gå utmärkt att övervintra kronärtskocka - i alla fall efter en vinter som denna. Ska bli spännande att se hur blomningen blir i år!

För övrigt - vilket skräpväder vi har nu! Jättebra att det regnar men det är nåt så fruktansvärt kallt hela dagarna. Otroligt omysigt. Skapar därför myskväll inne med tända ljus, varm choklad och gamla avsnitt av Gardeners World på tv:n.
 
Fast som jag skrev så händer det även då de är betydligt större med flera riktiga blad så det handlar inte om att den är liten utan något annat jag konsekvent gör fel. Jag räknar iskallt med att förlora minst 2/3 plantor vid utplantering
Avhärdar du dem innan du tar ut dem på riktigt?
vs låter dem vara ute på dagarna ett tag innan de får övernatta ute?
 
Varför dör mina gurkor på det här sättet. Det sker då de flyttar ut. Som synes torkar stjälken på mitten och så dör plantan. Här är det bara hjärtblad men även plantor med flera riktiga blad är utsattaVisa bifogad fil 49950

Men var bor du egentligen? Det är ju kallt ute. Gurkor vill absolut inte ha det kallare än 15 grader vid någon tid på dygnet. De är superkinkiga.
 
Fast som jag skrev så händer det även då de är betydligt större med flera riktiga blad så det handlar inte om att den är liten utan något annat jag konsekvent gör fel. Jag räknar iskallt med att förlora minst 2/3 plantor vid utplantering
Hur varmt har det hunnit bli innan du planterar ut dem? Gurkor vill helst inte att temperaturen går under 10 grader har jag fått lära mig. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
517
· Visningar
14 504
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp