Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev inte sått ngn gräsmatta idag.
Iom att vi inte har helt inhägnat än så måste någon ha koll på mini så när mannen inte orkade gräva stolphål mer så blev det min tur att gå ut dvs efter middagen.

Men, jag har grävt ner hösthallonen och krusbärsbusken samt gödslat bärrabatten.
Vattnet i den delen är nästan fixat, saknade en koppling 🙄 och jag har gjort rabattkant runt vårt prydnadskörsbär.
IMG_20200501_201044.webp

Återstår att gödsla den andra rabatten, fixa klart vattnet och så gräs.

Myggbiten har jag blivit också. Inte för att det fanns på min To Do lista men tydligen på deras.
 
Regn, regn, regn! <3 Det är jättehärligt ute!

Jag hoppas att det klarnar för plantbytespromenaden imorgon dock, det är JÄTTEMÅNGA som skrivit upp sig på listan så nu måste jag sätta mig ned och göra en liten karta på vilka hus jag vill besöka. :) Kärt nöje.
 
Så mysigt det låter med en plantbytarpromenad! Är det en trädgårdsförening som arrangerar eller bara bra grannsamverkan? Känner att vi borde ha hyggliga förutsättningar att kunna fixa något liknande i byn här, men det krävs ju att någon tar tag i saken.

Jag har i alla fall lyckats skänka bort två chiliplantor till en besökare som dök upp idag, och skaffade mig option på att tigga något från den trädgården i gengäld vid ett senare tillfälle. Och grannen har erbjudit att jag kan komma och gräva upp höstanemoner, så som sagt bytesviljan och förmågan finns det nog.
 
Så mysigt det låter med en plantbytarpromenad! Är det en trädgårdsförening som arrangerar eller bara bra grannsamverkan? Känner att vi borde ha hyggliga förutsättningar att kunna fixa något liknande i byn här, men det krävs ju att någon tar tag i saken.

Jag har i alla fall lyckats skänka bort två chiliplantor till en besökare som dök upp idag, och skaffade mig option på att tigga något från den trädgården i gengäld vid ett senare tillfälle. Och grannen har erbjudit att jag kan komma och gräva upp höstanemoner, så som sagt bytesviljan och förmågan finns det nog.

Det är inte en trädgårdsförening direkt, mer ett... byasamfund. 😅 Vi har ett par communal gardens som de tar hand om och som folk som inte har egen trädgård eller råd med kolonilott får bruka till exempel. De har studiecirklar och kör en massa olika projekt i trakten, miljövänligt och ekologiskt.
Vanligtvis är det 'plantbytardag' men i år går det naturligtvis inte.. och lika bra det faktiskt för såhär stor uppslutning hade vi inte ifjol! :) Jag antar att det beror på en kombination av orsaker, men jag hoppas att det blir tradition! Trevligare att promenera runt och kika på folks trädgårdar än att lite krystat mötas och behöva bära med sig allt man har till övers och sedan ta hem det man inte blir av med.

Prova posta ett förslag på en lokal facebooksida? De flesta byar och samhällen brukar ju ha en!
 
Det är inte en trädgårdsförening direkt, mer ett... byasamfund. 😅 Vi har ett par communal gardens som de tar hand om och som folk som inte har egen trädgård eller råd med kolonilott får bruka till exempel. De har studiecirklar och kör en massa olika projekt i trakten, miljövänligt och ekologiskt.
Vanligtvis är det 'plantbytardag' men i år går det naturligtvis inte.. och lika bra det faktiskt för såhär stor uppslutning hade vi inte ifjol! :) Jag antar att det beror på en kombination av orsaker, men jag hoppas att det blir tradition! Trevligare att promenera runt och kika på folks trädgårdar än att lite krystat mötas och behöva bära med sig allt man har till övers och sedan ta hem det man inte blir av med.

Prova posta ett förslag på en lokal facebooksida? De flesta byar och samhällen brukar ju ha en!

Det är ju "min" by, jag är ordförande i samfälligheten så jag ska nog kunna utnyttja min enorma makt för att driva igenom detta! :D Men det vore nog enklast att börja och fråga några om intresse så det finns liksom en stomme att börja med, och sedan fixa en Facebook- eller sms-grupp och känna av läget hos resten.
 
Det är ju "min" by, jag är ordförande i samfälligheten så jag ska nog kunna utnyttja min enorma makt för att driva igenom detta! :D Men det vore nog enklast att börja och fråga några om intresse så det finns liksom en stomme att börja med, och sedan fixa en Facebook- eller sms-grupp och känna av läget hos resten.

Det låter ju strålande! :D Jag är själv inte medlem i Peebles CAN (som föreningen heter) men de delade sin post i lokala food growing communityt där jag Är medlem, och kan tänka mig att de gjorde det i andra trädgårds/bygdrelaterade grupper också.
Deras grupp är öppen så det är bara för vem som helst att hoppa på!
 
Passade på att köpa fiberduk och lite annat på Impecta igår. :)

Kämpar på med mitt apelsinträd. Skulle vilja åka och fråga vår växtförsäljning om råd + kolla in utbudet av jordgubbar men det är troligtvis så sjukt mycket folk där så jag borde avvakta till på måndag.
 
Allt som vi odlar behöver näring. Så fort det börjat växa så behövs det kraft att växa av.
Jag gillar pelleterad hönsgödsel. Lätt att jobba med och syn sin. Blåkorn och annat ligger kvar uppepå marken och syns.

Morötter kan vara lite senare med att gro än sallad. Dessutom är de så små och ynkliga så det är svårt att se dem :)

Tack för svar, har ju häst och tillgång till färsk gödsel därifrån (blandat med torv och lite träpiller). Kan man använda färsk gödsel evt som gödselvatten eller ska den vara brunnen?
Har nu utökat samlingen med gurka och står nya kryddväxter. Misstänker att det är lite sen för skörd i år dock
 
Tack för svar, har ju häst och tillgång till färsk gödsel därifrån (blandat med torv och lite träpiller). Kan man använda färsk gödsel evt som gödselvatten eller ska den vara brunnen?
Har nu utökat samlingen med gurka och står nya kryddväxter. Misstänker att det är lite sen för skörd i år dock
Färsk gödsel har jag aldrig använt. Har fått itutat att det inte är bra.
Hittade en artikel som styrker det.
https://www.sarabackmo.se/att-anvanda-farsk-hastgodsel/
 
Det gäller inte fröer.

"Hos Odla kan du välja mellan följande fraktsätt:

Postpaket - fri frakt vid beställning över 399 kr, annars 49 kr. Alltid fri frakt på fröer!"
Ja, det måste stämma för jag beställde ett par fröpåsar därifrån för ett par veckor sedan och det var fraktfritt :) .
 
Hemkommen efter superhärlig promenad med två hostas, en astrantia, tre olika små tomater och en mysterieväxt!
Det kan hända att jag tar en till tur mot andra sidan byn framåt eftermiddagen. Det finns en tjej som har lite roliga perenner där. Bland annat blå biskopsmössa. <3
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
14 484
Senast: doppler
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp