Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det går utmärkt att använda färsk gödsel. Vänd ner den i jorden bara och ta lite lagom. Jag tog med gödsel idag som jag mockat från hagen dvs enbart bajs, inget strö. Ska gräva ner det i landet och gödsla kring rosorna :)
Men som du säger kan man också slamma ut det i vatten och vattna med det. Ger ju snabbare näring eftersom det är upplöst. I det fallet ska du absolut använda färsk.

Jag tycker det är lite av en myt att hästgödsel är starkt. Det tycker jag verkligen inte. Samt att olika strö vore olika bra. Det hamnar ju alltid lite hö, halm mm på stacken även om man ströar med spån så det blir en blandning oavsett. Vi har mest använt spån de senaste åren och det är verkligen inget dåligt gödsel och stacken har inget problem att brinna.

Jag tycker man ska använda det man har. :)
Jag plockar fräckt upp mer eller mindre torr hästskit i hundbajspåsar om jag hittar det på promenaderna och vänder sedan ned den i jorden i krukorna. Tycker att jorden jag köper ofta är alldeles för hård och tung och har inte alltid råd att köpa stuff att blanda ut den med.
Växterna klagar inte. :)
Jag har aldrig hört att det skulle vara starkt, tvärt om att det går bra att använda även färskt utan att växterna bränner. Min lilla granntant berättade att när hon var barn i Tyskland före och i synnerhet under kriget så sprang de och plockade hästskit på gatorna för att odla med i trädgårdarna. Det hus som skiten hamnade utanför var "ägare" till högen men var man inte snabb att ta reda på den så hände det att andra gjorde det.

Tack för svar! Tog med en påse hem idag som jag tänkte blanda ner i den del av pallkragen vi inte sått i ännu. Men köpte hönspellets också till de delar som är sådda som jag inte vill gräva i.
 
Tack för svar! Tog med en påse hem idag som jag tänkte blanda ner i den del av pallkragen vi inte sått i ännu. Men köpte hönspellets också till de delar som är sådda som jag inte vill gräva i.
Man kan också lägga det direkt på jorden om man vill. Nu hade du redan hönsgödsel men tips för framtiden. :) Jag tar gödsel och lägger runt rosor och bärbuskar. Maskarna får jobba ner det i marken. :)

@Mia_R Jag tycker ofta jag hör att det är så himla starkt och bränner rötterna. Skönt om man kan tvätta bort den stämpeln! :) Kogödsel och hönsgödsel är liksom en helt annan femma.

@Sel Ja det är väl toppen med gratis jordförbättring. :D
 
Man kan också lägga det direkt på jorden om man vill. Nu hade du redan hönsgödsel men tips för framtiden. :) Jag tar gödsel och lägger runt rosor och bärbuskar. Maskarna får jobba ner det i marken. :)

@Mia_R Jag tycker ofta jag hör att det är så himla starkt och bränner rötterna. Skönt om man kan tvätta bort den stämpeln! :) Kogödsel och hönsgödsel är liksom en helt annan femma.

@Sel Ja det är väl toppen med gratis jordförbättring. :D
Jag har inte hört att hästgödsel skulle vara starkt? Snarare tvärtom.

Jag lägger stora mängder på mitt trädgårdsland. Landet behöver mullen, det är sandjord och det har tagit några år att göra vettig odlingsjord av den tidigare gräsmattan.

Det som kan vara bekymret med färsk gödsel är att ogräsfrön inte förstörts av att gödseln brunnit. Jag slängde en skyffel över en rabatt och den rabatten blev totalt invaderad av rölleka.... morr.
 
Vi hade igår em fått ca 25 mm sedan det började regna häromdagen. Sedan dess har det kommit ännu lite till. Känns fint! :)

Dessvärre för blött nu för att köra hit gödsel. 🤪 Alltid är det något. Jag som grävt färdigt och allt. Hade gärna börjat direktså sommarblommor i kållandet. Tur jag förodlar lite blommor också.
 
Hoppas jag får vara här trots att jag inte har någon trädgård, men det verkar inte finnas någon balkongtråd? Jag har en liten kruka på balkongen högst uppe så vill inte behöva släpa ut stege och vattna. Balkongen ligger i sydväst så det blir rejält varmt och soligt. Vad kan överleva? Gärna någon slags slingerväxt om de klarar en liten kruka och att det glöms bort ibland att vattna
Jag hade balkong i sydvästligt läge förut, kunde bli riktigt varmt framåt eftermiddagen. Där klarade sig en hel del. Som slingerväxt rekommenderar jag krasse. Jag sådde krasse i balkonglådor och de klarade sig fint. Upplevde inte att de tog stryk av lite torka.
Hade även smultron i balkonglådan och de klarade sig också utmärkt. Om du vill ha många bär så ska de inte torka ut allt för mkt, men upplevde inte direkt att de var svårskötta. Tomat funkar, men behöver vatten.
 
Nu är det sått i rosa delen 🤩
Bara ett par veckors väntan nu då 🙄🤣
IMG_20200502_210037.webp
 
Så....jag köpte ett par blåbärsplantor på Willys - 40 kr/st. Jag hade i bakhuvudet att man skulle ha två plantor for att få bra skörd, MEN såklart tänkte jag inte på att det skulle vara två olika sorter. Så nu blev jag helt enkelt tvungen att beställa ytterligare en planta av en annan sort. Och så blev det samtidigt en amerikansk tranbärsplanta...... :)
 
När jag gick ut för att ställa fram bortskänkesplantorna i morse hade någon dumpat fler växter i en av mina balkonglådor som hänger på stängslet. 😅 Jag tror det är två lobelior och en fuchsia. Vet inte vad det är som händer men tack så mycket liksom! :heart
 
Senast ändrad:
Nu har det jag trooor är mina Chenzo chilis små frukter också. De enda som saknas är de som kan vara paprika (som jag klippt ned för de var så jäkla långa) och mina Black Zimbabwe, men de blommar i alla fall för fullt! Fina, lila små blommor. <3 De står ute i solen just nu till alla bins förtjusning.
 
Jag hade gissat på vinbär. Du kan klappa lite på bladen och se om det luktar vinbär/kattkiss ifall det gör det är det svarta vinbär, är de daggar på stammen är det sannolikt krusbär och är det inga taggar sannolikt röda vinbär.
Åh tack! Det ska jag kolla sen.
 
Jag hade gissat på vinbär. Du kan klappa lite på bladen och se om det luktar vinbär/kattkiss ifall det gör det är det svarta vinbär, är de taggar på stammen är det sannolikt krusbär och är det inga taggar sannolikt röda vinbär.
Jag tycker att bladen ser lite 'blanka' ut för vinbär, men det kanske bara är på min skärm. :) Men lukttestet är suveränt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
14 484
Senast: doppler
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp