Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Monkie Jag har precis grävt upp den här olydige individen, som trängt sig genom både markduk och ett rejält gruslager utan att jag hade gett den (eller något) lov att växa där:

IMG_4389.JPG


Tyvärr är det svårt med så packad jord och deras galna rötter så jag fick upp en rejäl bit pålrot men inte riktigt hela - dvs kan inte lämna 100 % garanti för överlevnad men det borde ordna sig med lite pyssel, bra jord och vatten.

Är du beredd att chansa på ett porto så kan jag skicka bus-stockrosen och ett par andra kompisar till den, tar de sig bara på ett nytt ställe så kan de nog vara stora nog att blomma i år.

Alternativt om du skulle finnas i nordvästra Skåne runt Ängelholmstrakten - eller i morgon centralt i Malmö - så kan jag lämna över dem in person. PMa om du är sugen!

Angående stockrosfröerna så tror jag inte det är möjligt driva fram dem till blomning i år nästan hur du än gör, men ju förr de kommer igång desto starkare kommer de ju att vara till nästa år. I sinom tid kommer du också att ha stockrosor, och är de lika levnadsglada som mina, så kommer du att ha stockrosor utan att behöva fundera närmare på saken framöver. :D
 
Här är regnigt grått och svinkallt. Att anlägga trädgårdsland idag har inte varit lockande eller ens möjligt. Hoppas på bättre väder imorgon.
Planerat lite för framtiden dock med diskussion med vän om hur stort växthus man behöver (när man nu inte kan köpa i ridhusstorlek :p) samt funderat lite mer på placering av tänkta växthus.
 
@Monkie Jag har precis grävt upp den här olydige individen, som trängt sig genom både markduk och ett rejält gruslager utan att jag hade gett den (eller något) lov att växa där:

Visa bifogad fil 50164

Tyvärr är det svårt med så packad jord och deras galna rötter så jag fick upp en rejäl bit pålrot men inte riktigt hela - dvs kan inte lämna 100 % garanti för överlevnad men det borde ordna sig med lite pyssel, bra jord och vatten.

Är du beredd att chansa på ett porto så kan jag skicka bus-stockrosen och ett par andra kompisar till den, tar de sig bara på ett nytt ställe så kan de nog vara stora nog att blomma i år.

Alternativt om du skulle finnas i nordvästra Skåne runt Ängelholmstrakten - eller i morgon centralt i Malmö - så kan jag lämna över dem in person. PMa om du är sugen!

Angående stockrosfröerna så tror jag inte det är möjligt driva fram dem till blomning i år nästan hur du än gör, men ju förr de kommer igång desto starkare kommer de ju att vara till nästa år. I sinom tid kommer du också att ha stockrosor, och är de lika levnadsglada som mina, så kommer du att ha stockrosor utan att behöva fundera närmare på saken framöver. :D
Åh vad snällt! 😍 Jag PMar!
 
Ohh, vill ha! Den är ju jättefin :love: Jag måste visst kolla upp stockrosor lite mer :D

Men det är ju klart att du ska ha stockrosor! Tar plantorna slut så har jag ett lager med sådär 200 "bra att ha"-fröer kvar av dem som jag tog från mina i fjol. :idea:

Jag skulle ju kunna så några själv som ett litet "bra att ha"-lager? Jag har tagit ut hela SEX krukor med purjo från växthuset och planterat ut i kväll + sått morötter, så nu ser jag genast chansen att fylla på med nya härliga sådder. Vore ju onödigt om där blir helt ödsligt och tomt så man kan röra sig fritt. :laugh:
 
@Monkie Jag har precis grävt upp den här olydige individen, som trängt sig genom både markduk och ett rejält gruslager utan att jag hade gett den (eller något) lov att växa där:

Visa bifogad fil 50164

Tyvärr är det svårt med så packad jord och deras galna rötter så jag fick upp en rejäl bit pålrot men inte riktigt hela - dvs kan inte lämna 100 % garanti för överlevnad men det borde ordna sig med lite pyssel, bra jord och vatten.

Är du beredd att chansa på ett porto så kan jag skicka bus-stockrosen och ett par andra kompisar till den, tar de sig bara på ett nytt ställe så kan de nog vara stora nog att blomma i år.

Alternativt om du skulle finnas i nordvästra Skåne runt Ängelholmstrakten - eller i morgon centralt i Malmö - så kan jag lämna över dem in person. PMa om du är sugen!

Angående stockrosfröerna så tror jag inte det är möjligt driva fram dem till blomning i år nästan hur du än gör, men ju förr de kommer igång desto starkare kommer de ju att vara till nästa år. I sinom tid kommer du också att ha stockrosor, och är de lika levnadsglada som mina, så kommer du att ha stockrosor utan att behöva fundera närmare på saken framöver. :D
Det måtte vara olika sorter....

Jag har en perenn stockros och den sprider sig inte det allra minsta. Inte nånstans.
Den står i en rabatt om i stort sett består av ett gäng galningar. Jag har oregano där (say no more) gräslök som är lite här och där, pärlhyacinter som håller på att a över. en sorts små blå allium som blir som gräsmattetuvor, gammaldags narcisser - som jag skänklt bort en hink full av lökar. osv osv. Plus att jag höll på att glömma gullvivorna. Där kan man tala om spridningsvilliga.

Men det där stockrosen, den står där den står. Jag har t.o.m. förskt aktivt att pilla iväg frön. Men nix.
 
Men det är ju klart att du ska ha stockrosor! Tar plantorna slut så har jag ett lager med sådär 200 "bra att ha"-fröer kvar av dem som jag tog från mina i fjol. :idea:

Jag skulle ju kunna så några själv som ett litet "bra att ha"-lager? Jag har tagit ut hela SEX krukor med purjo från växthuset och planterat ut i kväll + sått morötter, så nu ser jag genast chansen att fylla på med nya härliga sådder. Vore ju onödigt om där blir helt ödsligt och tomt så man kan röra sig fritt. :laugh:
Jag har sått några av de där bra att ha-fröerna nu under våren. Grobarheten är sisådär men jag fick såpass många frön av olika sorter att det gör inget och några har kommit sig riktigt fint och jag ser med spänning fram emot resultatet och hoppas de förökar sig här på min gräsöken :up:

Tror i af att det var från dig jag fick ett gäng diverse fröer :D
 
Intressant, jag har faktiskt aldrig testat att aktivt så fröer från stockrosorna så jag har egentligen inte koll på hur lätta de är att föröka på det sättet. Men samtidigt, kan den tycka att sju åtta centimeters lager med 0-16 makadam - och en kompakt markduk under det - är trevligt att växa i så borde de inte vara alltför komplicerade?

De fröer jag själv sått om i år är från fjolårets vita och mauretanska malva. De trodde jag möjligen skulle dyka upp som självsådda för de genererade också mängder av fröer, men har inte synts till ännu utöver de jag själv petat ner. Jo och så de rosa luktärtorna, de kommer också som de ska. :)
 
Verkar funka ganska bra såhär års att så inne och när hjärtbladen tittar upp så åker de ut med en plastpåse som skydd. Hittills med luktärter (som dock fick bli 10 cm höga först) och tagetes. Nu åkte ringblomma ut och äntligen kommer det några skott av röd spetskål. Funderar på att curla dem men kommer nog ställa ut under dagen. Iskallt just nu men lite mer värme på ingång.

Har börjat skörda rädisa i drivbänken, och det gror nya rädisor i pallkrage och på friland. Spenat, sallat, kålrabbi, persilja, morötter och svedjerova i drivbänken är också på gång. :) Morot kommer nog dröja länge innan skörd men kålrabbin växer på snabbt!
 
@Monkie Jag har precis grävt upp den här olydige individen, som trängt sig genom både markduk och ett rejält gruslager utan att jag hade gett den (eller något) lov att växa där:

Visa bifogad fil 50164

Tyvärr är det svårt med så packad jord och deras galna rötter så jag fick upp en rejäl bit pålrot men inte riktigt hela - dvs kan inte lämna 100 % garanti för överlevnad men det borde ordna sig med lite pyssel, bra jord och vatten.

Är du beredd att chansa på ett porto så kan jag skicka bus-stockrosen och ett par andra kompisar till den, tar de sig bara på ett nytt ställe så kan de nog vara stora nog att blomma i år.

Alternativt om du skulle finnas i nordvästra Skåne runt Ängelholmstrakten - eller i morgon centralt i Malmö - så kan jag lämna över dem in person. PMa om du är sugen!

Angående stockrosfröerna så tror jag inte det är möjligt driva fram dem till blomning i år nästan hur du än gör, men ju förr de kommer igång desto starkare kommer de ju att vara till nästa år. I sinom tid kommer du också att ha stockrosor, och är de lika levnadsglada som mina, så kommer du att ha stockrosor utan att behöva fundera närmare på saken framöver. :D
Jag har också ett tiotal rymlingar. :O
Nedanför en stenmur där väggrus går ända fram till muren, verkar vara favoritplatsen. Fröerna blåser väl dit, kan jag tänka.
Och en kraftig planta står helt själv vid en betongplatta, i stenmjöl.

Brukar peta ned några av de frön de fäller och bara se vad som händer, när jag går förbi den rabatten. Brukar alltid behöva rensa där. Blir för tätt.
Men de i gruset kan jag lova att jag inte petat ned.
Mina svarta stockisar överlever sällan. Trivs inte alls.

Årets plantor kommer inte att blomma, som du säger. Och skulle de göra det, så gör de inte det nästa år, vad det verkar.
Perfekt blomma för mig. Gillar hästskit och kräver minimal skötsel! :D
 
Jag har ett ganska stort, runt 6 m högt, rosenhagtornsträd som jag blev tvungen att gräva upp och flytta två gånger förra vintern/våren. Satte det tillfälligt i trädgårdslandet men trädet flyttades för sent och slog inte ut, bara några små förkrympta blad kom förra våren och sedan inget mer.

Hade tänkt att slänga det men lät det stå kvar över vintern för man vet aldrig och nu i vår slog det till min häpnad ut riktigt bra, det hade jag aldrig trott när det inte fick några riktiga blad under hela förra året. Och det är ett speciellt träd som skall stå gårdsplanen och där dess röda blomma går så fint ihop med färgen på huset. Så det var riktigt kul :)

at0bVHi.jpg


JpzsePL.jpg
 
Tror mina växthus planer går åt helvete. Läste lite regler och hade missat att det är 4,5m till tomtgräns som gäller inte 3m som jag fått för mig. De grannar som är berörda har inte hälsat en enda gång på de 16 år jag bott här (ja jag har tidigare hälsat) så att knacka på och säga "Hej jag tänkte bygga ett växthus 3m från tomtgränsen är det ok för er" kan jag ju glömma fett :banghead: :cry:

Edit finns ett annat ställe att lägga det på men då måste jag ta ner ett träd jag tycker om samt att det hamnar där jag haft trädgårdslandet tidigare och kvikckrotsproblemen där är inte att leka med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
14 478
Senast: doppler
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp