Man planterar den soligt och väldränerat. Jag har i zon 4 småland, lite lätt surjord, växer fint ändå. Men de vill inte bli fuktiga under vintern och tänk på att det egentligen är en liten buske snarare än en perenn.Hur lyckas man med lavendel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man planterar den soligt och väldränerat. Jag har i zon 4 småland, lite lätt surjord, växer fint ändå. Men de vill inte bli fuktiga under vintern och tänk på att det egentligen är en liten buske snarare än en perenn.Hur lyckas man med lavendel?
Man köper dom i flerpack på Netto skottar lite oinspirerat ner dom i en rabatt och sen lever dom o växer för 4e året i rad.Hur lyckas man med lavendel?
Jag köpte en planta utanför Mio. Hade den inne en vecka. Grävde ner den ute. Den dog.Man köper dom i flerpack på Netto skottar lite oinspirerat ner dom i en rabatt och sen lever dom o växer för 4e året i rad.
Tänkt på sånt. Nåt blev fel ändå.Man planterar den soligt och väldränerat. Jag har i zon 4 småland, lite lätt surjord, växer fint ändå. Men de vill inte bli fuktiga under vintern och tänk på att det egentligen är en liten buske snarare än en perenn.
Dog den nu under vintern?Jag köpte en planta utanför Mio. Hade den inne en vecka. Grävde ner den ute. Den dog.
Under våren.Dog den nu under vintern?
Jag satte dem samtidigt som chili och chilin var snabbare uppe. Kom dessutom en i taget, väldigt långsamt men när väl en var uppe fick jag upp hoppet för de andra. Satte i planteringsjord, 0.5 meter in från ett söderfönster. Ingen plast elller annat över.Åh, så roligt! Gick det snabbt att få dem att gro? Den jag läste om verkade ha fått något som kommit först som sedan visade sig vara något ogräs eller annat, och sedan kom själva granatäpplebladen först efter några veckor. Men som sagt i det fallet var det ganska låg procentuell utdelning också, så 5 av 6 eller 8 är ju jättebra!
Kan någon förklara hur jag tänkte med färgblandningen här när jag köpte och planterade tulpanlökar? Orange och lila mot faluröd vägg? Fick jag fullständig hjärnblödning?
Visa bifogad fil 50306
Jag satte dem samtidigt som chili och chilin var snabbare uppe. Kom dessutom en i taget, väldigt långsamt men när väl en var uppe fick jag upp hoppet för de andra. Satte i planteringsjord, 0.5 meter in från ett söderfönster. Ingen plast elller annat över.
Tänkte egentligen använda från en spansk sort men hittade inte i affären då så det är en turkisk sort tror jag. Ska se hur den klarar vårt klimat i zon 1 (0?). De har överlevt sorgmyggor också. Kanske blivit ännu fler annars.
har lite ont om utrymme eftersom mina 60 jätteverbenor tar all plats i farstun
Jag sår sommarblommor inne nu och när de tittar fram åker de ut med plastpåse som "lock". Sätter i en grillpinne som håller upp påsen så den inte lägger sig på skotten. Verkar funka bra! Skulle det bli flera minus någon natt är de enkla att ta in, sår många frön i en kruka. Sår i planteringsjord och tänker att de får stå där i tills utplantering. Dröjer det kan man vattna med näring.Petade ner både bondbönor och potatis för några dagar sen, än har inget kikar upp? Går och kollar flera gånger om dagen
Sen funderar jag på om jag ska våga mig på att börja så lite flera sommarblommor, har lite ont om utrymme eftersom mina 60 jätteverbenor tar all plats i farstun och mina 30 petunior står och blommar för fullt i alla fönster...
Nu snackar vi i-landsproblem, upphöjt till 1000! I alla fall till 60.
Njut! Jag har inte alls kommit så väl överens med jätteverbenans fröer när vi försökt lära känna varandra, men det är ju supervackra blommor.