Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu börjar jag äntligen se en ände på mitt byggande. Det tar massor av tid för energin är milt uttryckt begränsad. Har iallafall fått mer eller mindre klart med jord i delar av landet och skottat upp mer gödsel på säck att köra hem. Har jag tur så är det den vända som nu är packad samt en till så räcker det (min beräkning är att det räcker med denna vända men jag vet hur hopplöst det är att uppskatta volymer på det sättet). Till helgen bör det därmed vara dags att påta ner lite frön och sedan så sakteliga plantera ut det som är förskolat inne, då med början av kål.
 
Lite ”kvällsnöje”. Imorgon fortsätter ogräsrensningen. Helt otroligt vad det kan växa mellan plattor.
 

Bifogade filer

  • 88FA081F-BE89-484F-99C9-42A003A3AA6B.webp
    88FA081F-BE89-484F-99C9-42A003A3AA6B.webp
    593,1 KB · Visningar: 18
Åh, så roligt! Gick det snabbt att få dem att gro? Den jag läste om verkade ha fått något som kommit först som sedan visade sig vara något ogräs eller annat, och sedan kom själva granatäpplebladen först efter några veckor. Men som sagt i det fallet var det ganska låg procentuell utdelning också, så 5 av 6 eller 8 är ju jättebra!
Jag satte dem samtidigt som chili och chilin var snabbare uppe. Kom dessutom en i taget, väldigt långsamt men när väl en var uppe fick jag upp hoppet för de andra. Satte i planteringsjord, 0.5 meter in från ett söderfönster. Ingen plast elller annat över.
Tänkte egentligen använda från en spansk sort men hittade inte i affären då så det är en turkisk sort tror jag. Ska se hur den klarar vårt klimat i zon 1 (0?). De har överlevt sorgmyggor också. Kanske blivit ännu fler annars.
 
Jag ska göra om en liten del av en ful gräsmatta (lite gräs mycket ogräs, lite bar mark, blev torkskadad sommaren 2018). På den vill jag sätta pallkragar att odla på då den delen av trädgården är den som är soligast. Jag tänker jordgubbar/smultron och nån krydda. Ytan är rektangulär och mot ena långsidan är det en rabatt som jag måste kunna komma till. Så jag tänker en kombination av pallkragar och nån form av plattor.

Hur ska jag göra för att grunda ordentligt så inte ogräset kommer upp i pallkragarna och mellan stenplattorna? Det är en mycket liten yta (1,2 x 2,5 m). Ska man lägga nån form av markduk under för att hindra ogräset/gräset? Eller är det bättre att växterna i pallkragarna kan nå ner till jorden under pallkragen? Jag har läst att man kan lägga kartong under för att döda ogräset och sen multnar kartongen bort och växterna kan nå jorden under. Hur effektivt är det?
 
Skulle verkligen behöva plantera om både tomaterna, gurkorna och paprikorna. Men vart ska jag göra av dom när dom fått sina stora slutgiltiga krukor? :cautious: Är för kallt för att ta ut dom ju.. Kanske kan få till något bord uppe vid balkongdörren där dom ska stå så länge.
 
Jag satte dem samtidigt som chili och chilin var snabbare uppe. Kom dessutom en i taget, väldigt långsamt men när väl en var uppe fick jag upp hoppet för de andra. Satte i planteringsjord, 0.5 meter in från ett söderfönster. Ingen plast elller annat över.
Tänkte egentligen använda från en spansk sort men hittade inte i affären då så det är en turkisk sort tror jag. Ska se hur den klarar vårt klimat i zon 1 (0?). De har överlevt sorgmyggor också. Kanske blivit ännu fler annars.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200507_074401.webp
    IMG_20200507_074401.webp
    78,9 KB · Visningar: 12
Petade ner både bondbönor och potatis för några dagar sen, än har inget kikar upp? Går och kollar flera gånger om dagen 🙈

Sen funderar jag på om jag ska våga mig på att börja så lite flera sommarblommor, har lite ont om utrymme eftersom mina 60 jätteverbenor tar all plats i farstun och mina 30 petunior står och blommar för fullt i alla fönster...
 
Petade ner både bondbönor och potatis för några dagar sen, än har inget kikar upp? Går och kollar flera gånger om dagen 🙈

Sen funderar jag på om jag ska våga mig på att börja så lite flera sommarblommor, har lite ont om utrymme eftersom mina 60 jätteverbenor tar all plats i farstun och mina 30 petunior står och blommar för fullt i alla fönster...
Jag sår sommarblommor inne nu och när de tittar fram åker de ut med plastpåse som "lock". Sätter i en grillpinne som håller upp påsen så den inte lägger sig på skotten. Verkar funka bra! Skulle det bli flera minus någon natt är de enkla att ta in, sår många frön i en kruka. Sår i planteringsjord och tänker att de får stå där i tills utplantering. Dröjer det kan man vattna med näring.

Jag sår dock inte extremt värmekrävande blommor utan det är tagetes, ringblommor och solrosor just nu. Även solhatt och bolltistel men de är ju perenna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
14 449
Senast: Piglet
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp