Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sår sommarblommor inne nu och när de tittar fram åker de ut med plastpåse som "lock". Sätter i en grillpinne som håller upp påsen så den inte lägger sig på skotten. Verkar funka bra! Skulle det bli flera minus någon natt är de enkla att ta in, sår många frön i en kruka. Sår i planteringsjord och tänker att de får stå där i tills utplantering. Dröjer det kan man vattna med näring.

Jag sår dock inte extremt värmekrävande blommor utan det är tagetes, ringblommor och solrosor just nu. Även solhatt och bolltistel men de är ju perenna.

Smart! Det är just solros, tagetes och ringblomma jag sått nu på förmiddagen 😅 Funderar även på att avhärda några av jätteverbenorna och ställa i stora plastlådor ute, och täcka över med fiberväv och trasmatta om det blir kallt. Jag har ju några att experimentera med liksom
 
Smart! Det är just solros, tagetes och ringblomma jag sått nu på förmiddagen 😅 Funderar även på att avhärda några av jätteverbenorna och ställa i stora plastlådor ute, och täcka över med fiberväv och trasmatta om det blir kallt. Jag har ju några att experimentera med liksom
Ja jag kan inte verbenan men tänker att den är lite halvkänslig? Av de andra är nog solros mest känslig så den hade jag täckt mer eller tagit in vid minusgrader. :)
Jag har även sådder i plastbackar och de har ännu inte påverkats av någon enstaka minusgrad. Tror lådan håller borta frosten rätt bra om det bara är lätt frost och inte fruset i marken.
 
Tidigare ägare planterade lökar lite här och där. Jag har "räddat" tulpaner från olika ställen i gräsmattan.
I år dyker en helt ny sort upp invid rabattkanten plus ett par blad vid ett äppelträd. Ny räddningsaktion behövs :D
20200507_103858.webp
 
@tanten låter som att det varit samma ägare här.

Det växer påskliljor i å-kanten, tulpaner mellan bodan och grannens staket där ingen ser dom. Vi har även krokus på underliga ställen.

Ska rädda dom nästa vår. I år koncentrerar jag mig på att få ordning på grönsakslandet som inte sett en spade på 20 år.
Det roliga här är att det inte syntes nästan något när jag flyttade hit. MEd klippning av gräsmattano ch rensing av det som förr varit rabatter så har det kommit fram en massa saker. Jag har rätt gott om tulpaner. Har inte köpt speciellt många :)

Jag har resonerat så att om de stackars lökarna har överlevt den misär och elände de levt i, så borde de bli väldigt fina med omvårdnad. Hittills har det stämt.
 
Det roliga här är att det inte syntes nästan något när jag flyttade hit. MEd klippning av gräsmattano ch rensing av det som förr varit rabatter så har det kommit fram en massa saker. Jag har rätt gott om tulpaner. Har inte köpt speciellt många :)

Jag har resonerat så att om de stackars lökarna har överlevt den misär och elände de levt i, så borde de bli väldigt fina med omvårdnad. Hittills har det stämt.

Misstänker att detsamma gäller här. Vi flyttade in förra vintern och då hade trädgården inte fått någon skötsel att tala om på många år, så förra året gick mest åt att rensa sly och varsamt försöka rensa fram det som ändå levde (bland annat sju överväxta pioner :love:), i år har flera överraskningar tittat fram och det har kommit en hel del lökväxter i gräsmattan och på andra udda ställen. En del blommar men mycket är bara enstaka blad så som på din bild med tulpanerna. Hur räddar man dem bäst? Gräver du upp dem och planterar dem på lämpligare platser? Jag tror att problemet här delvis är att de med åren hamnat för djupt.
 
Misstänker att detsamma gäller här. Vi flyttade in förra vintern och då hade trädgården inte fått någon skötsel att tala om på många år, så förra året gick mest åt att rensa sly och varsamt försöka rensa fram det som ändå levde (bland annat sju överväxta pioner :love:), i år har flera överraskningar tittat fram och det har kommit en hel del lökväxter i gräsmattan och på andra udda ställen. En del blommar men mycket är bara enstaka blad så som på din bild med tulpanerna. Hur räddar man dem bäst? Gräver du upp dem och planterar dem på lämpligare platser? Jag tror att problemet här delvis är att de med åren hamnat för djupt.
Jag har avvaktat. Och försökt att gödsla lite och vattna där de växer. Det har hos mig visat sig att det funnits mera växter där jag sett blad...

Vartefter har jag sedan grävt upp och placerat bättre.

Tror inte att lök hamnar för djupt om man inte fyller på jord. De jobbar sig till sitt idealdjup på egen hand.
Såg nån artikel om tulpanlökar som på försök planterats på 1 meters djup. Efter ett antal år var de uppe i idealiskt djup.

Jag flyttade hit för 8 år sedan. Fortfarande hittar jag växter på nya ställen. Huset byggdes 1882. :)
 
Senast ändrad:
Intressant @tanten! Tack för att du delar med dig. Då skall jag vara rätt frikostig med benmjöl i år och se hur det utvecklar sig.
 
På tal om tulpaner... Förökar de sig genom delning på nåt sätt? Jag tycker det blir fler och fler tulpaner här för varje år som går... Sen får väl erkännas att jag inte har nån aning om hur många lökar som sattes från början, för det gjordes av min mor för minst 15 år sedan...
 
På tal om tulpaner... Förökar de sig genom delning på nåt sätt? Jag tycker det blir fler och fler tulpaner här för varje år som går... Sen får väl erkännas att jag inte har nån aning om hur många lökar som sattes från början, för det gjordes av min mor för minst 15 år sedan...
En del sorter sätter frön om de får, andra delar sig och några ska man inte räkna med att de kommer mer än en vår.
 
En del sorter sätter frön om de får, andra delar sig och några ska man inte räkna med att de kommer mer än en vår.
Hm, ska man kanske hjälpa till att pollinera dem för att få frön? Det är ju tidigt på året och inte så många insekter som hjälper till...
 
Hur groddar ni potatis?

Mina jag ställt ljust tar sig inte. Tur att hälften ligger kvar i skafferiet och gror.
 
Köpte du den nu i vår och satte ut den och så dog den? Isåfall skulle jag köpa en eller flera nya plantor på en plantskola, de ska inte ha kommit för långt för då är de i ofas med vårat klimat. Mina lavendlar har precis fått nya ljusgröna skott. Köper man från tex inredningsbutiker är de ofta rätt hårt drivna och kanske inte en sort som är lika härdig som de som säljs hos en plantskola.
 
Hur groddar ni potatis?

Mina jag ställt ljust tar sig inte. Tur att hälften ligger kvar i skafferiet och gror.
Alltså mina betedde sig så konstigt i år. Utsädespotatisen som jag la fram i fönstret för att få groddar på och få gröna de hände inte mycket med på ett par veckor medan de av samma sort som ligger i skafferiet blir illgröna av att dörren står på glänt en dag. Nu har de som ligger i fönstret fina groddar men det tog tid.
 
Hm, ska man kanske hjälpa till att pollinera dem för att få frön? Det är ju tidigt på året och inte så många insekter som hjälper till...
Ingen aning, jag har inte pollinerat några och vet inte vilka sorter som sätter frön men har sett att en del får det medan andra inte.
 
Idag har det inte blivit något i trädgården då jag varit iväg och hämtat foder till hönsen i en stad en bit bort. Jag var jätteduktig och lät bli att gå in på Blomsterlandet som jag passerade och traskade stolt och glad i hågen in på Ica. Där låg de i försåt och attackerade genom att försöka hoppa ner i korgen. En påse Gladioler slank smidigt ner vid den snabba passagen :cautious: medan jag föste undan en hel hög med vackra Dahlior genom att berätta för dem att jag redan har 4 exakt sådana knölar sedan ett par år och att de kan förgylla någon annans dagar.
 
Jag fick en liten solros av random människa under plantbytarhelgen men den är vääligt lång och 'leggy'. Kan jag plantera ned den eller är det kört?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
14 449
Senast: Piglet
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp