Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
@pepp
Jag skulle förutom att tillsätts gödsel även se till att jordförbättra löpande genom att täcka/tillföra sådant som förmultnar och ger struktur under säsongen. Har du gott om mask i kragen? Kan de komma upp i botten? Annars får du nog gräva efter mask och be dem bo i pallkragen.
 
@pepp
Jag skulle förutom att tillsätts gödsel även se till att jordförbättra löpande genom att täcka/tillföra sådant som förmultnar och ger struktur under säsongen. Har du gott om mask i kragen? Kan de komma upp i botten? Annars får du nog gräva efter mask och be dem bo i pallkragen.

Maskar?! Har aldrig sett maskar i jorden :o tack och lov. Gud, jag vet inte om jag skulle kunna hantera det....
 
Maskar?! Har aldrig sett maskar i jorden :o tack och lov. Gud, jag vet inte om jag skulle kunna hantera det....
Min mor hatar också maskar. Man får hatälska dem, om de dyker upp när hon gräver skyfflar hon bort dem under lite jord med en grep så de inte syns. :p
Maskar behövs för att bryta ner växtdelar till jord, så utan dem blir det ingen nedbrytning. Finns andra nedbrytare också såklart, men maskar en väldigt bra indikation som är synlig för ögat att komposteringen i marken fungerar och där finns gott om näring och lucker jord till växterna. :)
 
Jag ser någon enstaka liten blomma på periskoträdet..? De ser små ut men kanske öppnar sig fint. Känns väldigt sent för en persika, och dessutom helt nyplanterad? Det är ett väldigt litet träd så jag hade inte räknat med någon blomning i år, alternativt att den redan blommat när jag köpte den.
 
Har tänkt tanken, typ antibit eller nåt. Men är inte säker på om det skulle hjälpa. Hon är minst sagt matglad den där hunden och äter allt som ev skulle kunna vara ätbart 😅
Jag har också haft en sån :D
Fick mig att sluta odlar salladshuvuden och övergå til plocksallat. Han bet av hela huvudet vid jordytan och la sig på gräsmattan och smaskade.
vi slutade odla potatis också efter det året när han nogsamt grävde upp alla sättpotatisarna och käkade upp dem. Höstens fallfrukt var hans stora glädje. När han dött blev jag förundrad över hur långt ut på grenana som det fanns krusbär. Tidigare hade jag fått plocka längst in med handskar på...

Tulpaner lyckades han dock inte upptäcka :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
14 443
Senast: Piglet
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp