Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan man återanvända jord från förra årets pallkragar? Eller måste jag gräva upp och hälla på ny?
Det växte inget vidare förra året...
 
Med reservation för om du fått någon sjukdom i jorden så är gödsel en bra lösning på det problemet

Tror inte det är nån sjukdom i jorden, jag sådde bara för sent, direkt i jorden :) nu har jag försått inomhus...
Kan man köpa gödsel i blomaffären?
 
Jag skulle nog hellre knata iväg till en trädgårdsbutik och antingen köpas en säck kogödsel eller hönsgödsel (starkare)
@pepp, jag skulle be och få från något stall i krokarna och komplettera med hönsgödsel. I affär är det oftast bara torv + höns (eko) eller npk (inte eko) tyvärr i naturgödselsäckarna. Kompost går också bra + hönsgödsel.
 
Tror inte det är nån sjukdom i jorden, jag sådde bara för sent, direkt i jorden :) nu har jag försått inomhus...
Kan man köpa gödsel i blomaffären?
Ett tips är att börja med bokashi, det kan du gräva ned direkt i din pallkrage när det lagrats några veckor i slutet kärl. Många som bor i lägenhet kör med bokashi för att det är kompostering utan att behöva en utomhusbehållare.
 
Kan man återanvända jord från förra årets pallkragar? Eller måste jag gräva upp och hälla på ny?
Det växte inget vidare förra året...
Pallkrage är ju bara jord i ram.

Du byter ju inte jord på åkrar, potatisland och rabatter!
Som de andra skriver - gödsla.
Jag gillar hönsgödsel. Det är små pellets som det är enkelt att blanda ner. De syns inte heller - tills skillnad mot blåkorn och NPK.
 
Ett tips är att börja med bokashi, det kan du gräva ned direkt i din pallkrage när det lagrats några veckor i slutet kärl. Många som bor i lägenhet kör med bokashi för att det är kompostering utan att behöva en utomhusbehållare.

En kompis och hennes kille har faktiskt börjat med det!
Vet dock inte hur lång tid det skulle ta för mig då jag lever ensam?
 
Jag skulle nog hellre knata iväg till en trädgårdsbutik och antingen köpas en säck kogödsel eller hönsgödsel (starkare)
@pepp, jag skulle be och få från något stall i krokarna och komplettera med hönsgödsel. I affär är det oftast bara torv + höns (eko) eller npk (inte eko) tyvärr i naturgödselsäckarna. Kompost går också bra + hönsgödsel.
Pallkrage är ju bara jord i ram.

Du byter ju inte jord på åkrar, potatisland och rabatter!
Som de andra skriver - gödsla.
Jag gillar hönsgödsel. Det är små pellets som det är enkelt att blanda ner. De syns inte heller - tills skillnad mot blåkorn och NPK.

Tack! Jag har hästvänner på jobbet, så där går det ju att fixa :)
Är ju dock inte aktuellt på ett tag... är fortfarande minus på natten här ibland.
 
En kompis och hennes kille har faktiskt börjat med det!
Vet dock inte hur lång tid det skulle ta för mig då jag lever ensam?
Det beror på hur mycket grönsaker du äter. Man kan göra egen strö eller bara hälla på något med mjölksyrabaciller typ riktigt yoghurt eller fil. Så du behöver en eller två hinkar med lock du fyller hinken med matavfall (jag brukar skippa kött om man äter sådant och inte ha stora mängder av tex ost i heller) varvat med lite tidningspapper och fil/yoghurt. När hinken är full sätter du på locket och ställer undan den i 4-6 veckor. Sen gräver du ett hål eller ett dike i din pallkrage och häller i din bokashi där, täcköver och plantera ovanpå. Klart.
 
En kompis och hennes kille har faktiskt börjat med det!
Vet dock inte hur lång tid det skulle ta för mig då jag lever ensam?
Jag bor själv och började med det efter årsskiftet. Jag fyller kanske en halv hink på en månad, men jag kör bara så att jag slutar fylla varje månadsskifte (en del lägger en påse sand på för att minska lufttillförseln, men jag tycker det funkar bra ändå), låter den stå minst två veckor och sen gör jag jordfabrik i badrummet i hinkar från mitt jobb (livsmedelshinkar) också minst 2 veckor. Jag har två i princip färdiga jordfabriker och ska snart göra min tredje. Men från start till jord tar det mig ungefär 2 månader.
 
Jag bor själv och började med det efter årsskiftet. Jag fyller kanske en halv hink på en månad, men jag kör bara så att jag slutar fylla varje månadsskifte (en del lägger en påse sand på för att minska lufttillförseln, men jag tycker det funkar bra ändå), låter den stå minst två veckor och sen gör jag jordfabrik i badrummet i hinkar från mitt jobb (livsmedelshinkar) också minst 2 veckor. Jag har två i princip färdiga jordfabriker och ska snart göra min tredje. Men från start till jord tar det mig ungefär 2 månader.
Vad innebär jordfabrik?
 
Staketet kom i måndags, fortfarande ouppackat. Har blivit sjuk så orken sjönk :cautious: sen borde jag ta tag i att gräva upp rabatten så det är redo för squash och majs att flytta ut.

Imorgon måste jag fixa till nät över ena pallkragen så inte rådjuren äter upp grödorna. Hittade lämpligt nog en rulle i källaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
507
· Visningar
14 443
Senast: Piglet
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp