Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag råkade visst bli med fler tomater idag. Det var en dam som inte hade plats för dem som ville ge bort några... och jag gav henne en chili eftersom hon haft problem med sina, men jag måste erkänna att det bar emot lite. :D De är ju så fina nu och jag har haft dem så länge!
 
Snart snart!

Första lilla blomman på ena plommonträdet har slagit ut.Det andra trädet är också fullt med knoppar. :love:

Med lite tur får jag plommon i år.
Czarträdet har stått här ett gäng år och blommat varje vår men inte gett några plommon. Trots att det ska vara självfertilt.Få se vad som händer nu när det finns ett rödplommon också.
 
Blev bra med rabatter runt de här två äppelträden :)
28BCDA34-FEF6-4DDF-AF82-07142C91F679.webp
 
Jag har rensat fram jordblottor i min slänt där jag sådde ängsblommor förra året. Sådde mer blommor för några veckor sedan och nu efter allt regn så gror det! I år kommer mycket av det som grodde förra året att blomma. Första året kommer ju bara klätt, vallmo och blåklint. Men nu hoppas jag på lite mer mångfald.

Det blev igår lite krattning i landet och så la jag hästgödsel rätt på jorden bara. Hoppas det blir torrare nu så vi kan få hit traktorn med gödsel och jordfräs. Sen ska jag täckodla och hoppas slippa mer jordfräsande framöver. Konstaterar att det nu gror rädisa, spenat och morot på friland. I pallkragen gror rädisa, sallat och en liten sockerärt har börjat titta upp.
 
GranatäpplenA - det fanns många överblivna kärnor ju. :banghead: :laugh: Men skämt åsido, jag läste någon som hade satt sådana med begränsad framgång så skulle en ta sig, så får det nog räknas som ett lyckat experiment. Minns ännu mitt sorgliga kaprisförsök så allt är ju inte lika tacksamt, men mitt odlingsmotto är "går det så går det"! (ibland går det för bra)
Jag satte 6-8 lite torkade kärnor och 5 tog sig. Är nu kanske 2 månader gamla och snart redo för större krukor.
 
Värmen i slänten kommer väl till pass, jag har en del värmekrävande plantor. Räknade lite på Byggmax murblock, de ser bra ut och praktiska i slänt 👍 men blir i dagsläget för dyra. Jag inser att jag får gå på budgetlösning med trä eller natursten om det ska kunna bli av i år. Vi har en övervuxen stengärdsgård som jag skulle kunna återanvända om den inte ska renoveras. Hmm 🤔.

Det blir uppskjutet till nästa år. Men jag odlar i slänten ändå - har gjort stora gropar till zucchini och pumpa så får de förbereda jorden och kanske kväva lite ogräs till nästa års terassbygge. Det ser ut som att en stor mullvad gått fram just nu...
 
Jag satte 6-8 lite torkade kärnor och 5 tog sig. Är nu kanske 2 månader gamla och snart redo för större krukor.

Åh, så roligt! Gick det snabbt att få dem att gro? Den jag läste om verkade ha fått något som kommit först som sedan visade sig vara något ogräs eller annat, och sedan kom själva granatäpplebladen först efter några veckor. Men som sagt i det fallet var det ganska låg procentuell utdelning också, så 5 av 6 eller 8 är ju jättebra!
 
Gick ut 08.10 imorse och tillbaka in klockan 10 för paus. Rensat rabatt och mellan plattor. Gjort en rabattkant och slängt på lite mer jord. Tog tyvärr ingen före-bild men kan säga att skillnaden är jättestor :) Var vääääldigt igenväxt.
 

Bifogade filer

  • 741C1A1A-ADC7-4B1D-B4E9-3E2EABA33F48.webp
    741C1A1A-ADC7-4B1D-B4E9-3E2EABA33F48.webp
    462 KB · Visningar: 38
Hur lyckas man med lavendel?
Bra fråga, jag vill också ha tips. Just nu lever de fina i blomlådor men jag har hittills inte lyckats etablera några i trädgården, de har bara dött.

Man använder en tåligare namnsort. Jag har Felice från Plantagen hos mig och de verkar överleva. Munstead och Hidcote ska funka också. Fjärils/skärmlavendel är inte härdiga hos mig (och iofs totalt ointressant ur min synvinkel).
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
14 472
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp