Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte husfasad utan ett plank som tekniskt sett är grannens. Men jag kanske bör flytta den ändå? :)

Aha. Jag hade flyttat den ändå, de brer ut sig ganska bra. Plus att grannen ska ju kunna sköta sitt staket (jag utgår ifrån att staketet står på hans mark, dvs krusbäret står förmodligen på hans mark). Plank odyl ska stå så att ägaren har "skötmån".

Edit: Sedan tror jag inte det där är något människoplanterat utan fågelplanterat. Alla mina nuvarande krusbär och vinbär är sådana... det betyder att jag har ett vinbär i syrenhäcken och ett krusbär intrasslat i rönnen :rofl:
 
Aha. Jag hade flyttat den ändå, de brer ut sig ganska bra. Plus att grannen ska ju kunna sköta sitt staket (jag utgår ifrån att staketet står på hans mark, dvs krusbäret står förmodligen på hans mark). Plank odyl ska stå så att ägaren har "skötmån".

Edit: Sedan tror jag inte det där är något människoplanterat utan fågelplanterat. Alla mina nuvarande krusbär och vinbär är sådana... det betyder att jag har ett vinbär i syrenhäcken och ett krusbär intrasslat i rönnen :rofl:
Planket står nog på tomtgränsen. Alla husen här har plank som delar av tomterna och man ansvarar över planket som står "till höger". Lättare att förstå när man ser det i verkligheten men det är klart, han behöver ju komma åt när han ska måla.

Ah okej, det skulle ju förklara varför den står så nära planket. Den står ganska skuggigt, vill den ha mera sol eller räcker det med att flytta ut den?
 
Planket står nog på tomtgränsen. Alla husen här har plank som delar av tomterna och man ansvarar över planket som står "till höger". Lättare att förstå när man ser det i verkligheten men det är klart, han behöver ju komma åt när han ska måla.

Ah okej, det skulle ju förklara varför den står så nära planket. Den står ganska skuggigt, vill den ha mera sol eller räcker det med att flytta ut den?

Borde räcka med att flytta ut den, de är rätt tuffa.
 
Jag har haft min första trädgårdsdag idag! :love: jag gick all in, har krattat lite, beskurit både våra och grannens pilar (:laugh:), klippt ner perenner och börjar plocka fram lite trädgårdsprylar. Jag fick en blåsa efter sekatören, så jag körde med vänster hand tills jag nästan fick en ny blåsa. Då plåstrade jag om högerhanden och fortsatte :angel:

Jag ser livstecken hos lite perenner, jag har en hel del tulpaner på gång och vitlöken har precis börjat titta upp. Och jag har krokus som blommar. :love: (zon fem så säkert flera månader efter er andra)

IMG_20200503_174502.webp
 
Kalas för nyblivna 3-åringen idag. Bara lite korvgrillning i skogen med de närmaste som inte tillhör ngn riskgrupp.
Planerade in lite trädgård efter det men frisk luft tar tydligen knäcken på en 🙈
Fick skänkt bort lite tomatplantor iaf så att jag har plats att så nytt
 
Tur att min semestervecka är slut nu. Ett par dagar till, så hade dörrarna också varit blockerade av krukor och omplanteringar och glada nya idéer att plantera granatäpplekärnor och ananas och sticklingar av stort och smått.

Att en hel del av detta sedan kommer att behöva planteras ut inom ett par veckor eller så, får jag försöka tänka bort just för stunden. Potatisen är i jorden i alla fall, långt om länge, och i morgon kväll efter jobbet så ska resten av löken (utom den gula som jag väntar på) + morötter och lite annat ner. Får purjon plats, så blir jag av med kanske tre fyra krukor från växthuset! :D

IMG_4385.webp
 
Tur att min semestervecka är slut nu. Ett par dagar till, så hade dörrarna också varit blockerade av krukor och omplanteringar och glada nya idéer att plantera granatäpplekärnor och ananas och sticklingar av stort och smått.

Att en hel del av detta sedan kommer att behöva planteras ut inom ett par veckor eller så, får jag försöka tänka bort just för stunden. Potatisen är i jorden i alla fall, långt om länge, och i morgon kväll efter jobbet så ska resten av löken (utom den gula som jag väntar på) + morötter och lite annat ner. Får purjon plats, så blir jag av med kanske tre fyra krukor från växthuset! :D

Visa bifogad fil 50142

Haha, ser helt fantastiskt ut! <3 Håll oss gärna uppdaterade om granatäpplet, jag är väldigt nyfiken!
 
Haha, ser helt fantastiskt ut! :heart Håll oss gärna uppdaterade om granatäpplet, jag är väldigt nyfiken!

GranatäpplenA - det fanns många överblivna kärnor ju. :banghead: :laugh: Men skämt åsido, jag läste någon som hade satt sådana med begränsad framgång så skulle en ta sig, så får det nog räknas som ett lyckat experiment. Minns ännu mitt sorgliga kaprisförsök så allt är ju inte lika tacksamt, men mitt odlingsmotto är "går det så går det"! (ibland går det för bra)
 
Hej! Behöver lite blåbärshjälp.
Har ett par buskar som står halvsoligt, men inte trivs längre.

Ph-värdet är bra, men jag funderar på om de är superkänsliga för vind?
Det har ju blåst som skam den här vintern/vårvintern.
De står skyddat bakom ett hus, men ska jag ställa dom helt i lä?

Man drar sig ju lite, eftersom det är en del meck med jorden.
Vad har ni för erfarenheter?
 
GranatäpplenA - det fanns många överblivna kärnor ju. :banghead: :laugh: Men skämt åsido, jag läste någon som hade satt sådana med begränsad framgång så skulle en ta sig, så får det nog räknas som ett lyckat experiment. Minns ännu mitt sorgliga kaprisförsök så allt är ju inte lika tacksamt, men mitt odlingsmotto är "går det så går det"! (ibland går det för bra)

Haha, okej jag lovar att använda plural nästa gång. :D Jag ser fram emot uppdateringar i vilket fall! Exotiskt är kul!
 
Gjorde två nya rabatter under helgen, runt två av äppelträden. De två som står närmast huset. När vi flyttade hit fanns det rabatter där men då fanns varken ork eller intresse för trädgårdarbete på det sättet så vi lät dom växa igen. Har rensat bort ogräs från den stora rabatten runt altanen också. Så roligt att se att alla blommor jag hämtade hos mamma och pappa kommer med full kraft i år :love:Tulpanerna slår ut när som helst också!

Har inte hunnit förbereda alla pallkragar för sådd men ska göra det denna veckan. Tror jag kan dra på plasten till växthuset också. Snart kan det flytta ut lite saker :) Gurkorna, tomaterna, paprikorna och melonerna växer för fullt inne på köksbänken och jag kan snart inte vänta längre med att plantera om :p

Fick dahliaknölar av mamma som jag planterat i helgen också. Blev tre krukor som jag tänkte ha på altanen.
 
Jag har fått hem mina stockrosefrön som jag beställde, fleråriga. Det står att man kan förkultivera dem i februari-mars, alternativt plantera dem ute maj-juli för blomning nästa år. Nu funderar jag på ifall jag skulle kunna testa att förkultivera dem NU för att få blommor redan i år? Det skiljer ju bara två månader, och jag bor i zon 1, kanske kan det gå lite snabbare då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
14 478
Senast: doppler
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp