Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev pangväder så tog tag i mitt sidoprojekt. Bordet är ett utebord som "alltid" stått hos mina föräldrar. Det var väldigt slitet men jag blev lite för sentimental för att slänga det. Jag har bytt ut plankorna till bordsskivan och oljat in dem, samt målat om benen i den färg som vi troligtvis kommer måla om huset i. Bordet var från början helt mörkblått.
20200502_144236.webp
 
Jag har knölvial.
Som jag inte sått. Plötsligt tittade den bara upp i en rabatt vid gästhuset.

Får mig att fundera om deras frön kanleva länge i jorden. Eller om det helt enkelt fanns en rotbit som plötsligt bestämde sig för att börja visa sig ovan jord.

Hur som helst. den växer som attan och blommar i mängd.
Knölval sattes för en massa år sedan på ett utvalt ställe i trädgården här, en verklig färgklick :)

Numera ploppar den upp lite varstans, och även om den är fin så börjar den ta för sig lite väl bra :cautious:

Jag tror att fåglar och små gnagare bär runt/tappar ärtorna som sedan villigt gror :meh:
 
Hoppas jag får vara här trots att jag inte har någon trädgård, men det verkar inte finnas någon balkongtråd? Jag har en liten kruka på balkongen högst uppe så vill inte behöva släpa ut stege och vattna. Balkongen ligger i sydväst så det blir rejält varmt och soligt. Vad kan överleva? Gärna någon slags slingerväxt om de klarar en liten kruka och att det glöms bort ibland att vattna
 
Hahaha, jag såg just att jag skrivit biskopsmössa. Det är ju en svamp för bövelen och inte är den vacker heller! :D Stormhatt menade jag, jag har precis varit och hämtat två plantor.

Haha, jag försökte googla förut men fick ingen bra träff så jag tänkte att det var någon språkförrvirring mellan det svenska och engelska namnet :rofl:
 
Haha, jodå, knölvalar ger en rejäl färgklick i trädgården :nailbiting::p
Då har man iaf något att skylla på om skörden slår fel.

Jo, du förstår att knölvalarna var lite ystra och kalvarna lekte så jord och plantor flög all världens väg. Vaddå, nä, jag har inte tullat på maskrosvinet ... inte just nu, inte sista halvtimmen eller kvarten, möjligen att jag tog en klunk för tio minuter sedan, kanske fem. Men det var bara ett glas, eh, en sejdel eller två ... men absolut inte mer än fyra, tror jag. Ja, knölval, jag sådde en flock, väldigt fina färger. 🤪
 
Tack för svar, har ju häst och tillgång till färsk gödsel därifrån (blandat med torv och lite träpiller). Kan man använda färsk gödsel evt som gödselvatten eller ska den vara brunnen?
Har nu utökat samlingen med gurka och står nya kryddväxter. Misstänker att det är lite sen för skörd i år dock

Jag tycker det går utmärkt att använda färsk gödsel. Vänd ner den i jorden bara och ta lite lagom. Jag tog med gödsel idag som jag mockat från hagen dvs enbart bajs, inget strö. Ska gräva ner det i landet och gödsla kring rosorna :)
Men som du säger kan man också slamma ut det i vatten och vattna med det. Ger ju snabbare näring eftersom det är upplöst. I det fallet ska du absolut använda färsk.

Jag tycker det är lite av en myt att hästgödsel är starkt. Det tycker jag verkligen inte. Samt att olika strö vore olika bra. Det hamnar ju alltid lite hö, halm mm på stacken även om man ströar med spån så det blir en blandning oavsett. Vi har mest använt spån de senaste åren och det är verkligen inget dåligt gödsel och stacken har inget problem att brinna.

Jag tycker man ska använda det man har. :)
 
Jag tycker det går utmärkt att använda färsk gödsel. Vänd ner den i jorden bara och ta lite lagom. Jag tog med gödsel idag som jag mockat från hagen dvs enbart bajs, inget strö. Ska gräva ner det i landet och gödsla kring rosorna :)
Men som du säger kan man också slamma ut det i vatten och vattna med det. Ger ju snabbare näring eftersom det är upplöst. I det fallet ska du absolut använda färsk.

Jag tycker det är lite av en myt att hästgödsel är starkt. Det tycker jag verkligen inte. Samt att olika strö vore olika bra. Det hamnar ju alltid lite hö, halm mm på stacken även om man ströar med spån så det blir en blandning oavsett. Vi har mest använt spån de senaste åren och det är verkligen inget dåligt gödsel och stacken har inget problem att brinna.

Jag tycker man ska använda det man har. :)

Jag plockar fräckt upp mer eller mindre torr hästskit i hundbajspåsar om jag hittar det på promenaderna och vänder sedan ned den i jorden i krukorna. Tycker att jorden jag köper ofta är alldeles för hård och tung och har inte alltid råd att köpa stuff att blanda ut den med.
Växterna klagar inte. :)
 
Jag tycker det går utmärkt att använda färsk gödsel. Vänd ner den i jorden bara och ta lite lagom. Jag tog med gödsel idag som jag mockat från hagen dvs enbart bajs, inget strö. Ska gräva ner det i landet och gödsla kring rosorna :)
Men som du säger kan man också slamma ut det i vatten och vattna med det. Ger ju snabbare näring eftersom det är upplöst. I det fallet ska du absolut använda färsk.

Jag tycker det är lite av en myt att hästgödsel är starkt. Det tycker jag verkligen inte. Samt att olika strö vore olika bra. Det hamnar ju alltid lite hö, halm mm på stacken även om man ströar med spån så det blir en blandning oavsett. Vi har mest använt spån de senaste åren och det är verkligen inget dåligt gödsel och stacken har inget problem att brinna.

Jag tycker man ska använda det man har. :)
Jag har aldrig hört att det skulle vara starkt, tvärt om att det går bra att använda även färskt utan att växterna bränner. Min lilla granntant berättade att när hon var barn i Tyskland före och i synnerhet under kriget så sprang de och plockade hästskit på gatorna för att odla med i trädgårdarna. Det hus som skiten hamnade utanför var "ägare" till högen men var man inte snabb att ta reda på den så hände det att andra gjorde det.
 
Jag har aldrig hört att det skulle vara starkt, tvärt om att det går bra att använda även färskt utan att växterna bränner. Min lilla granntant berättade att när hon var barn i Tyskland före och i synnerhet under kriget så sprang de och plockade hästskit på gatorna för att odla med i trädgårdarna. Det hus som skiten hamnade utanför var "ägare" till högen men var man inte snabb att ta reda på den så hände det att andra gjorde det.
Så gör de ju även idag, t ex i stadsdelar där soprundan eller gräsklippningen körs med häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
14 484
Senast: doppler
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp