Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och väderrapporterna växlar för varje timme. Nu är de uppe i 20 mm regn i helgen!

Tål groddar av sallat kylan? Har en plastlåda med lock ute där lite kål, sallat och blommor har grott. Behöver de bo inne i natt? (ej riktat till dig @tanten)
Sallat tvärdör ju av första frosten så jag hade tagit in.
Är det fortfarande på plussidan så klarar de sig sannolikt. Täck gärna.

Min egen sallat såddes igår så den klarar sig :)
 
Sallat tvärdör ju av första frosten så jag hade tagit in.
Är det fortfarande på plussidan så klarar de sig sannolikt. Täck gärna.

Min egen sallat såddes igår så den klarar sig :)
Toppen! Lätt gjort så lådan åker in. :) Får kanske slänga en matta över drivbänken också där sallat grott och kommit upp en bit.
 
Nu har jag beställt tunnelväxthus! Lite snål så 9 kvm blev det, förhoppningsvis bättre än inget. :)
Blev ett från Dancover. Tänker stötta upp ställningen med reglar inomhus. Sen räknar jag med att plasten håller ett eller två år men att köpa ny, bra plast är ändå billigare än ett kvalitetsväxthus. Så det känns rimligt att börja med. :)
 
Hittade massa potatis när jag skulle gräva lite i ett land
6C2A67AA-F424-4956-9548-1D4302D314A0.webp
 
Nu har jag beställt tunnelväxthus! Lite snål så 9 kvm blev det, förhoppningsvis bättre än inget. :)
Blev ett från Dancover. Tänker stötta upp ställningen med reglar inomhus. Sen räknar jag med att plasten håller ett eller två år men att köpa ny, bra plast är ändå billigare än ett kvalitetsväxthus. Så det känns rimligt att börja med. :)
Jag har ett Dancover med grön plast. 4,5 m långt.

Tror inte du behöver stöta upp ställningen.Viktigare att fästa plasen väl. Jag har köpt stenplattor i halvstorlek och lagt längs med sidorna. De är tillräckligt tunga för att hålla plasten på plats. Dessutom har jag gjort krokar av armeringsjärn som jag fäst ställningen i marken med. Tänk som en polkagrisstng med krok - en sån man hänger i julgranen. Så fast större.

Mitt har hållit två säsonger, sedan har jag skaffat ny plast. Plasten i rutorna släppte så marken blev full av små fyrkanter av plast. Inte så kul.
När jag köpte hade de två års garanti på plasten så jag har fått ett nytt tält. Vet inte om de har det så fortfarande.

Ställningen är självbärande och har hållit alldeles utmärkt för att fästa upp tunga bifftomater och gurkor i.
 
Jag har ett Dancover med grön plast. 4,5 m långt.

Tror inte du behöver stöta upp ställningen.Viktigare att fästa plasen väl. Jag har köpt stenplattor i halvstorlek och lagt längs med sidorna. De är tillräckligt tunga för att hålla plasten på plats. Dessutom har jag gjort krokar av armeringsjärn som jag fäst ställningen i marken med. Tänk som en polkagrisstng med krok - en sån man hänger i julgranen. Så fast större.

Mitt har hållit två säsonger, sedan har jag skaffat ny plast. Plasten i rutorna släppte så marken blev full av små fyrkanter av plast. Inte så kul.
När jag köpte hade de två års garanti på plasten så jag har fått ett nytt tält. Vet inte om de har det så fortfarande.

Ställningen är självbärande och har hållit alldeles utmärkt för att fästa upp tunga bifftomater och gurkor i.
Åh det låter ju toppen! Har sett vissa som fallit ihop om man missat första snön osv, och jag hade gärna haft plasten på året runt om det går. Har du det? Fantastiskt om de håller för tomatplantor. :)

Ja plasten tänkte jag nog gräva ner och kanske lägga något ovanpå jorden med. Vi har gott om tegelpannor man kan bruka till det exempelvis. :) De kan lika väl ligga där som på en hög i en annan del av trädgården... Tog vit plast av anledningen att den inte verkar falla sönder i mikroskopiska bitar, men sönder lär den gå oavsett. Verkar ju vara extremt varierande hållbarhet - från att gå sönder första sommaren till att sitta uppe året runt och hålla i flera år. Hoppas på det senare. :p

Jag tänkte sno mannens mycket grova "tältpinnar" för 20-mannatält. :sneaky: De ser ut som du beskriver, av järn eller liknande. Så vi har i alla fall något hemma men kanske måste ersättas, speciellt om han vill sätta upp tälten nån gång. :angel:

I dagsläget är marken där tunneln ska stå harvad, och ska jordfräsas med nytt gödsel. Är inte säker på hur jag ska inreda golvet sedan. Har du markduk eller liknande? Jag tror jag vill ha lite odling direkt i jorden och en del för bara krukor. Jag har flis i några ikeakassar som borde räcka till att täcka ganska stor del av ytan, och markduk under.
 
Åh det låter ju toppen! Har sett vissa som fallit ihop om man missat första snön osv, och jag hade gärna haft plasten på året runt om det går. Har du det? Fantastiskt om de håller för tomatplantor. :)

Ja plasten tänkte jag nog gräva ner och kanske lägga något ovanpå jorden med. Vi har gott om tegelpannor man kan bruka till det exempelvis. :) De kan lika väl ligga där som på en hög i en annan del av trädgården... Tog vit plast av anledningen att den inte verkar falla sönder i mikroskopiska bitar, men sönder lär den gå oavsett. Verkar ju vara extremt varierande hållbarhet - från att gå sönder första sommaren till att sitta uppe året runt och hålla i flera år. Hoppas på det senare. :p

Jag tänkte sno mannens mycket grova "tältpinnar" för 20-mannatält. :sneaky: De ser ut som du beskriver, av järn eller liknande. Så vi har i alla fall något hemma men kanske måste ersättas, speciellt om han vill sätta upp tälten nån gång. :angel:

I dagsläget är marken där tunneln ska stå harvad, och ska jordfräsas med nytt gödsel. Är inte säker på hur jag ska inreda golvet sedan. Har du markduk eller liknande? Jag tror jag vill ha lite odling direkt i jorden och en del för bara krukor. Jag har flis i några ikeakassar som borde räcka till att täcka ganska stor del av ytan, och markduk under.
Jag har känt på den vita plasten. Den är inte armerad och jag misstänker att den håller helt uselt? Det är ju bara plastskynke.

Jag tar av min plast inför vintern. Onödigt att den står där när tunneln ändå är tom. Det är ju enkelt eftersom det sitter med kardborreband.

Jag la i tidningar och kartong och ställde pallkragar på. Eftersom plasten är borta under vintern är det simpelt att köra in gödsel och jord för att förbereda bäddarna. Det går ändå inte att ha något där innan risken för frost är över.

Drömmen är en permanent lösning med kanalplast. Men pengarna har inte räckt än.
Grohus verkar ha de bästa. Har bekanta som investerat i sånt.
1588084579076.png
 
Jag har känt på den vita plasten. Den är inte armerad och jag misstänker att den håller helt uselt? Det är ju bara plastskynke.

Jag tar av min plast inför vintern. Onödigt att den står där när tunneln ändå är tom. Det är ju enkelt eftersom det sitter med kardborreband.

Jag la i tidningar och kartong och ställde pallkragar på. Eftersom plasten är borta under vintern är det simpelt att köra in gödsel och jord för att förbereda bäddarna. Det går ändå inte att ha något där innan risken för frost är över.

Drömmen är en permanent lösning med kanalplast. Men pengarna har inte räckt än.
Grohus verkar ha de bästa. Har bekanta som investerat i sånt.
Visa bifogad fil 49826

Kul att höra! Vi satte upp ett tunnelväxthus i kanalplast från Grohus nu under påsken. Hoppas det kommer hålla bra.
 
Har köpt en liten tomatplanta. Det står att den vill stå varmt, så uterummet blir perfekt på dagtid. Dock blir det kallt på natten, behöver jag plocka in den då? Bor i zon 1, det ska som kallast bli 4 grader nattetid säger SMHI.
 
Sådde lite frön i pallkragen inne i växthuset för 3-4 dagar sen. Idag när jag tittar till växthuset så ser jag bara hål där jag satt fröna - möss är första tanken. Jaja, jag får väl sätta nya frön då, sagt och gjort. Tar sen vattkannan och ska vattna nysådden, konstaterar att den stinker!! Äckelstinker, luktar lik :yuck:
Tittar ner i vattnet och där ligger en död uppsvälld mus 🤢🤮

Den åt alltså mina frön och gick sen och dränkte sig :cautious:
Jag vet att jag är fånig, men jag kastade hela vattkanan :o:yuck:
 
20200426_143834.webp
Vi flyttade till ett radhus med en liten trädgård i november och är i full gång med att "inreda" trädgården och njuter av att efter många år i lägenhet kunna odla något ute.
Har köpt jordgubbsplantor och planterat i typ pallekrage, de har dock redan börjat blomma så får se vad som händer med dom. Odlat fram tomatplantor inomhus som ser ut som på bilden, vad gör vi med dom nu? När ska de planteras om och ned i jorden igen? Gödning? Samma med jordgubbsplantor, ska de ha extra näring? Jorden är hämtad från ett grustag så misstänker den är ganska näringsfattig..
Salladen har börjat komma upp men morötterna verkar dröja eller så har de inte klarat sig. Rabarbern och hallonen ser iaf glada ut!
 
Ibland lönar det sig att ha lite ostädat! Har idag bland annat roat mig med att röja upp bland vinbärsbuskarna för att komma åt och gräva ur en ordentlig gång som kant till de sista odlingslådorna och det ytterst ostrukturerade bärlandet. Det låg några grenar som tryckts ner mot marken med gräs och ogräs runt om, och nu när jag försiktigt sprättade loss dem så har de bildat små rötter alldeles av sig själva.

Så nu har jag plötsligt sju svartvinbärsbuskar på tillväxt, omplanterade i varsin kruka. Utöver moderplantan och en tidigare avläggare som jag nu planterat ut. Och då har jag inte tagit itu med de två röda vinbärsbuskarna ännu. Eller den vita. Och sedan - hallonen. :nailbiting:
 
Vi har grejat i "trädgården"... särbon har tagit ner tre gigantiska björkar. Alla hade börjat ruttna så det var verkligen på tiden. Mina bönder som tar hand om min åker håller också på med ved så de ska hämta stockarna och göra ved åt mig :love: Det kom rätt mycket sav från stubbarna så vi har tappat upp sådär en 20 liter... jag ska testa att baka på den och sedan ska vi koka ner den och se om vi kan få till björksirap. Jag funderar också på att tappa en av lönnarna på lite sav.
 
Vi har grejat i "trädgården"... särbon har tagit ner tre gigantiska björkar. Alla hade börjat ruttna så det var verkligen på tiden. Mina bönder som tar hand om min åker håller också på med ved så de ska hämta stockarna och göra ved åt mig :love: Det kom rätt mycket sav från stubbarna så vi har tappat upp sådär en 20 liter... jag ska testa att baka på den och sedan ska vi koka ner den och se om vi kan få till björksirap. Jag funderar också på att tappa en av lönnarna på lite sav.
Var stod dem? 🤔
 
Jag har känt på den vita plasten. Den är inte armerad och jag misstänker att den håller helt uselt? Det är ju bara plastskynke.

Jag tar av min plast inför vintern. Onödigt att den står där när tunneln ändå är tom. Det är ju enkelt eftersom det sitter med kardborreband.

Jag la i tidningar och kartong och ställde pallkragar på. Eftersom plasten är borta under vintern är det simpelt att köra in gödsel och jord för att förbereda bäddarna. Det går ändå inte att ha något där innan risken för frost är över.

Drömmen är en permanent lösning med kanalplast. Men pengarna har inte räckt än.
Grohus verkar ha de bästa. Har bekanta som investerat i sånt.
Visa bifogad fil 49826
Ja vi får väl se hur det håller. :D Det verkar högst olika för både den gröna och den vita. Jag ville inte ha miljarders plastbitar i jorden när den gröna börjar gå sönder så därav valet.

Smart med pallkragar. :) Vi har en massa stockar liggandes och jag funderar på om vi ska klyva någon och göra som en upphöjd bädd av dem. Med tjockt lager hösilage i botten kanske - man tager ju vad man haver. Kväver hösilage ogräs bra och hur tjockt behöver det vara då tro?

Ja drömmen är ju ett riktigt växthus! Vi har sett ut platsen och har en hel del gamla fönster. Får se när vi bygger. :)
 
Vi har grejat i "trädgården"... särbon har tagit ner tre gigantiska björkar. Alla hade börjat ruttna så det var verkligen på tiden. Mina bönder som tar hand om min åker håller också på med ved så de ska hämta stockarna och göra ved åt mig :love: Det kom rätt mycket sav från stubbarna så vi har tappat upp sådär en 20 liter... jag ska testa att baka på den och sedan ska vi koka ner den och se om vi kan få till björksirap. Jag funderar också på att tappa en av lönnarna på lite sav.
Mm björksirap är gott :) Men det blir så hiskeligt lite, haha. Nu tog vi inte så mycket sav i år men om vi får riktigt mycket ett år kan det vara värt att testa igen. Unik, god smak!
Återkom om du tappar från lönn. :) Har inte gjort det men vi har gott om lönn. Har väl läst nånstans att de inte ger så mycket sav jämfört med de sorterna man tar sav till lönnsirap ifrån, så har väl inte orkat prova.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
491
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 551
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp