Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De är här!...Och ledsamt nog inte en enda bålgeting i sikte än. Hoppas de kommer snart.
Jag vet inte hur jag tänkte. Trodde det skulle vara plättlätt att sätta ner drygt 100 pluggplantor av solros på min åker. Bara att stoppa ner en liten spade och ploppa ner plantan. Trodde jag. Nu när jag gått omkring på åkern så inser jag att det är både torrt och hårt. Gräsets rötter armerar ytterligare. Jag får dessvärre ta fram en större grävspade för att få ner plantorna. Helt klart mer jobb än jag tänkt mig.
Sen ska potatisen ner där också. Och dahliorna. Pust.
Och hur ska jag ens få ner stolpar för att hägna in ytan? Behöver ju markera på något sätt så mina odlingar inte körs ner av bonden. Jag vet tyvärr inte vad bonden heter och har inte hans nummer så jag kan inte ringa och säga att jag i år använder en del av marken själv.
Jag äger varken planteringsrör eller stolp med pigg. Och har inte riktigt råd att köpa det heller.Planterungsrör till pluggen och stolp med pigg längst ner, som bara är att trampa ner är väl enklaste lösningen.
Potatisen och kanske även för dahliorna däremot skulle nog marken behöva fräsas först och därmed bli mer lättarbetad för plantering.
Sen kan du ju alltid kvista över till bonden och prata med honom och då passa på att ta tfnnr.
Jag har gjort exakt samma sak idag!Fick tips om att man kan använda IKEAs gardin "Lill" istället för kålnät, och idag blev det äntligen av att byta ut fiberduken mot gardinerna. Kunde inte låta bli att skratta när jag såg resultatet, men jag får hoppas på att det åtminstone gör nån nytta....
Visa bifogad fil 145697
Jo, har plockat ner fyra bon i det lilla skjul som tillhör odlingslotten jag har. Har dödat några drottningar också, synd, men så får det vara. Hoppas de slutar bygga nytt snart.Mycket getingar i år. Har tagit ned (och skjutit ned) 3 getingbon bara idag och har span på 2 förmodade tillhåll till.
Och ledsamt nog inte en enda bålgeting i sikte än. Hoppas de kommer snart.
Hmm, något gräver upp och äter planterade korianderfrön. Någon som har tips på vad, och hur man kan förhindra detta?
Har sett sork på lotten, så misstänker dessa
Jag vill gärna ha dem nära, eftersom de drar ned de aggressiva små getingarna med 95%. Kanske inte på förstukvisten, men ganska nära är bra. Bålgetingarna är långsamma starka och ”snälla”. Har inte sett dem än, tyvärr.De är här!...
Alltså jag gillar bålgetingar i princip, men känner mig lite nervös innan de har bestämt sig för var de ska boa. Vill inte gärna ha ett bålgetingbo på farstukvisten...
Kanske, men brukar fåglar lämna skalrester? De är väl mer av typen att de äter hela fröet?Fåglar.
Hopplösa tingestar när de ser att man petar ner frön/ärtor och även potatis
Veeeet! Sådde 1,5 påse solrosfrön. 2 plantor (av typ 40 frön) har kommit upp. Reste blev väl fågelmatFåglar.
Hopplösa tingestar när de ser att man petar ner frön/ärtor och även potatis
Jag var nog inte tillräckligt tydlig. Marken är inte stenhård. Det finns för mycket sten av olika storlekar (upp till bortåt en halvmeter) inblandat i gruset. (och när man bor bland alla dessa jeffla stenar blir man till slut pissless på att försöka gräva upp dem eller runt dem... )På fjärde året av att bygga bädd av komposterad hästgödsel, halm, hö, och odla sånt som squash och kål i det, så har den stenhårda backen hos mig flyttats nästan en meter ner. Kan köra ner hela armen i bädden nu, när jag skalade bort grässvålen sa det klonk (sand och sten).
Men det var inte rötterna som gjorde jobbet - det var mikrolivet! Mask och insekter och till viss del sork .
Man kan inte slänga dit något som vill ha mycket plats för rötterna och tro att dom kan lösa det, om det inte är växter som är kända för att spränga jord med pålrötter (som daikon). Man får jobba med den jord man har, och med växterna.
Om du lägger på massvis massvis med organiskt material och ger det några år utan kartong så blir det mjukt. Med kartong lär det ta minst 1-2 år extra.
Jag var nog inte tillräckligt tydlig. Marken är inte stenhård. Det finns för mycket sten av olika storlekar (upp till bortåt en halvmeter) inblandat i gruset. (och när man bor bland alla dessa jeffla stenar blir man till slut pissless på att försöka gräva upp dem eller runt dem... )
Och min tanke är att rabarberna i bästa fall kan lyckas hitta vägar neråt runt stenarna.