Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Suck jag har inte vetat att pärlhyacinter är invasiva. Planterade i akt och mening att ha lite
.
20200422_184440.jpg
 
De flyttas BÄST "in green". Dvs nu :)
Tänkte ställa samma fråga, också nöjd med svaret! Tänker gräver upp tulpaner ur gräsmattan som bara blommade första året. Ha dem i kruka istället. Hur gör man på vintern med kruktulpaner? Ska jag gräva ner dem i krukan? De är ju hett byte för rådjuren så bäst är väl att fortsätta alltid ha dem i kruka.
 
Sådd av kål på friland eller pallkrage. Hur modig kan man vara? Köpte fiberduk igår så det finns att täcka. Små plantor ska klara en lätt frostnatt vad jag förstått? Eller bör jag så dem inomhus, det känns sent?

Kanske olika för olika sorter? Har både huvudkål och bladkål dock ej asiatisk sådan.
 
Sådd av kål på friland eller pallkrage. Hur modig kan man vara? Köpte fiberduk igår så det finns att täcka. Små plantor ska klara en lätt frostnatt vad jag förstått? Eller bör jag så dem inomhus, det känns sent?

Kanske olika för olika sorter? Har både huvudkål och bladkål dock ej asiatisk sådan.
Jag har vitkål på gödselstacken den har satt sig själv där så då får den skylla sig själv om det blir en frostnatt ;)
Men det värmer väl lite underifrån antar jag :up:
 
Åh, det låter som att du är i samma situation som jag. Har en plätt på ca 40 m2 framför altanen som är i sydvästligt läge. Jag har ställt ut två dubbla pallkragar med wellpapp i botten (har en nyanlagd trädgård och det växer en hel del kvickrot i trädgården så jag vågar inte chansa att inte ha något i botten). Sedan har jag fyllt dem med 5 säckar planteringsjord var, och ska fylla i ytterligare en säck kogödsel och en säck jord per pallkragar i samband med att jag sår.

Bor i zon 3 (tror jag) så har inte vågat direktså något ännu. Än så länge är det ner till +3 på nätterna här och känns inte som att risken för frost är över riktigt ännu. Hade tänkt så sockerärtor, sallad, spenat, potatis och morötter. Ska sätta några jordgubbsplantor också.

En del blommor ska planteras också men där köper jag plantor istället för att så. Detsamma med kryddor.

Har ett gäng tomater som jag sått för ett par veckor sedan och de ska jag sätta i krukor på altanen.
Så du. Det du nämner tål kyla, utom potatisen. Spenat blir t.o.m. bättre i kyla än när det är för varmt. Den går i blom när det är för varmt.
 
Igår precis efter att jag kollat min mail för sista gången så skickade Odla att mitt paket är på väg.
När jag tittade på listan över vad jag beställt så insåg jag att det var väl mycket (nästan bara) "bära in på vintern" plantor så till hösten lär jag svära men den dagen den sorgen :D
 
Så du. Det du nämner tål kyla, utom potatisen. Spenat blir t.o.m. bättre i kyla än när det är för varmt. Den går i blom när det är för varmt.
Tål sockerärter kyla? Försöker navigera råden och de är så olika. På påsen står det sådd tidigt, direkt när jorden reder sig. Jag tycker att vi är där nu så jag sådde i pallkrage på lunchen. Men nu blev jag osäker, de flesta verkar vänta i maj med sådd på friland? Det beror på vädret såklart, och jag förväntar mig bakslag, men de kan ju komma även i maj. La på fiberduk och kommer ha den på om det blir kallt såklart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 569
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp