Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
För övrigt ser luktärterna fortfarande jättefina ut och verkar inte ha något problem med några minusgrader på nätterna. Najs!

Nu i veckan ska jag så spenat och rädisor på friland. Ska leta efter en fiberduk jag vill minnas ska finnas i uthuset och använda en pallkrage till lite varmare odling. Kanske sockerärter? Eller kan man så dem på friland som vanligt redan nu? Har läst lite om det, vi bor i zon 4 ungefär (zon 2 inne i stan). Tips annars på tidiga grödor som kan gro under fiberduk och sen planteras ut? Kål?

Jag har också en stor plastback som jag tänkte nyttja till att dra upp sommarblommor och perenner. :) Avvaktar ännu sådden i varmbänken, vissa har inte kommit upp alls men de kanske kommer nu när det ska bli lite varmare dygnet runt. Har inte plats inne så de får bli kallsådder ute i lådan. Blir nog rudbeckia, bolltistel, zinnia, samt mer tagetes, solros och temynta.
 
20200420_112514.webp


Blev jättenöjd med färgen på pallkragen jag oljade igår. Ångrar lite att jag köpt en svart att ha på andra sidan huset. Men men.

Det lilla staketet bakom pallkragen är nu rivet och vi ska bygga ett lite högre och snyggare.
 
Försökte ställa ut tomaterna i solen idag men det blåser ju så gudförbannat hela tiden. Jag provade i typ tio minuter och nu är de alldeles vindskadade och ledsna. :(
Men småtomater har den ena börjat få i alla fall, så de växer ju. 😅
 
Jag har lekt humla inne och har nu tre små chili av sorten d'Espelette på gång. :)

Jag har också i helgen shoppat bergnejlika, mossflox, gula hallon och tête a tête (5 kr krukan). :)
Tänkte påbörja projektet att få ett blommande berg på baksidan. Kan få en massa växter av mamma också så mestadels blir det gratisplantering. :) I helgen fick vi också ner en uppgrävd ormbunke vid ett berg i skogsdungen. Den stod tidigare stod vid trappen och var i vägen. Den har stått direkt på mark hela vintern med en del jord i klumpen och jag tänker att de överlever allt så den kommer nog igen även om den såg stendöd ut nu.

Nästa projekt är att få ner all hjärtbergenia som också stått direkt på marken hela vintern i jordklump. De verkar inte särskilt ledsna men jag måste börja plantera ner dem nu. Har tittat en massa på Gardeners World det senaste och fått energi av det, när någon får det att se så simpelt ut så vill jag också!
 
Jag har roat mig idag under min Coronakarantän med att skissa på en rabatt. Det gick som vanligt lite överstyr.. Växter för typ 9000:- om jag skulle plantera allt på en gång som jag skulle vilja ha, tänk om man vore gjord av pengar :). Bantar jag ner det till stommen av rosor och några av perennerna är jag fortfarande uppe i 5000. Så får jag bygga vidare efterhand.

Stommen skulle i så fall vara 2 rosor zéphirine drouhin och en klematis Maria Sklodowska Curie som klättrar på ett vindskyddande staket strax utanför vår altan. Innanför det skulle det stå 2 perovskia, 3 höstanemoner, en massa stjärnflocka och stäppsalvia.
Utanför det tänkte jag mig 7 st rosor Louise Bugnet.
 
Jag håller på att inventera kolonilotten på perenner, bär, buskar, m.m. för värdering och det är en perenn som jag bara inte alls kommer på vad den heter. Bladen påminner lite om lammöra, fast tunnare och smalare och blomfärgen kan vara cerise eller vit - möjligen finns den i fler färger. Ca. 30 cm hög.

Jag vet att beskrivningen är riktigt, riktigt dålig. Jag har googlat perenner i en timme nu utan lycka - trots att jag vet att den är ganska vanlig. Det som stör mig är att jag annars inte har problem att namnge den - men just nu står det helt still.

Vilken perenn kan det vara frågan om?
 
Jag håller på att inventera kolonilotten på perenner, bär, buskar, m.m. för värdering och det är en perenn som jag bara inte alls kommer på vad den heter. Bladen påminner lite om lammöra, fast tunnare och smalare och blomfärgen kan vara cerise eller vit - möjligen finns den i fler färger. Ca. 30 cm hög.

Jag vet att beskrivningen är riktigt, riktigt dålig. Jag har googlat perenner i en timme nu utan lycka - trots att jag vet att den är ganska vanlig. Det som stör mig är att jag annars inte har problem att namnge den - men just nu står det helt still.

Vilken perenn kan det vara frågan om?
Kattfot?
 
Jag håller på att inventera kolonilotten på perenner, bär, buskar, m.m. för värdering och det är en perenn som jag bara inte alls kommer på vad den heter. Bladen påminner lite om lammöra, fast tunnare och smalare och blomfärgen kan vara cerise eller vit - möjligen finns den i fler färger. Ca. 30 cm hög.

Jag vet att beskrivningen är riktigt, riktigt dålig. Jag har googlat perenner i en timme nu utan lycka - trots att jag vet att den är ganska vanlig. Det som stör mig är att jag annars inte har problem att namnge den - men just nu står det helt still.

Vilken perenn kan det vara frågan om?
Ulleternell?
 
Jag håller på att inventera kolonilotten på perenner, bär, buskar, m.m. för värdering och det är en perenn som jag bara inte alls kommer på vad den heter. Bladen påminner lite om lammöra, fast tunnare och smalare och blomfärgen kan vara cerise eller vit - möjligen finns den i fler färger. Ca. 30 cm hög.

Jag vet att beskrivningen är riktigt, riktigt dålig. Jag har googlat perenner i en timme nu utan lycka - trots att jag vet att den är ganska vanlig. Det som stör mig är att jag annars inte har problem att namnge den - men just nu står det helt still.

Vilken perenn kan det vara frågan om?

Ha! Så fort jag hade skrivit inlägget kom jag på att den heter purpurklätt. Jag har ändå funderat sedan i lördags.
 
Presenterar årets "måste testa" för min del - björksav :up:
Den här bilden är tagen efter ett dygns avtappning!
Spännande! Ringbarkade träd för ett par veckor sen, björkarna savade som attan! Kanske skulle ha tagit vara på det. Ska du göra nåt särskilt med det?
 
Verkligen en sån kväll ikväll som man inte vill gå in! Riktig sommarkänsla.

Dottern fyller år och fick en sandlåda av oss i present. Lyckliga barn! Och så åt vi tårta ute precis före läggdags. En vattenkanna fick hon också, för hon ska ju såklart vattna med mig...

Jag som nördat ner mig i bin under våren måste förresten hitta nån bra litteratur för artbestämning. Hittade både honungsbin och två sorters solitärbin idag, och det vimlar av humlor.
 

Bifogade filer

  • 20200418_173821_HDR.webp
    20200418_173821_HDR.webp
    188,7 KB · Visningar: 9
Min chiliodling går inte så bra. Plantorna växer dåligt och är jättesmå fortfarande. Det är bara en planta som fått hyfsad storlek och som har blomknoppar.

Chilin behöver värme för att växa initialt och när de har det växer de superfort och bär frukt och är tåliga långt in på hösten.

Dvs du behöver inte i sak bekymra dig om att chilin inte tar fart nu så tidigt. Men se till att den har det hyfsat varmt och gott nu i tillväxtfasen för att driva upp plantan. Du kommer ha frukt sedan i massor .

en av väldigt många guider ang chili som är en relativt okomplicerad växt 😄

https://www.plantagen.se/chili.html
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
25 26 27
Svar
520
· Visningar
14 576
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 161
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp